I Incinerator skrev:
Som många MC-förare då, speciellt de nya som har gått på en trafikskola som har lärt ut fria fantasier istället för lagar och regler.
Ja pratar inte enbart ur mc perspektiv ifall du inte förståd det, dom sämsta chaufförerna när det kommer till att ta mc kort är just körkortsinnehavare av tunga fordon (yrkeschaufförer) dom dom tror att störst går först är en regel/lag, vilket det inte är så det blir väldigt fel när dessa sätter sig bakom styret😉

Frerider Frerider skrev:
Bra visa då upp det vi pratar om enkelt va bifoga lagen och klistra in att ecodriving är en lag?
Genomförande av körprov
11 § Den sökande ska kunna kontrollera att vissa för trafiksäkerheten viktiga funktioner i bilen motsvarar fastställda krav och fungerar tillfredsställande. Den sökande ska kunna uppvisa den rutinmässiga färdighet i manövrering som krävs för att köra fordonet på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt. Den sökande ska kunna uppfatta och hantera risker som uppstår under körningen. Han eller hon ska även visa gott omdöme i samspelet med andra trafikanter och i olika trafiksituationer.

Och nej det är inte lagtext. Det är en föreskrift. Och den säger inget om vad som gäller när man väl har ett körkort. Den anger vad det är man ska visa att man kan (d.v.s. vad förarprövaren ska kontrollera) på uppkörningen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D dhe skrev:
Genomförande av körprov
11 § Den sökande ska kunna kontrollera att vissa för trafiksäkerheten viktiga funktioner i bilen motsvarar fastställda krav och fungerar tillfredsställande. Den sökande ska kunna uppvisa den rutinmässiga färdighet i manövrering som krävs för att köra fordonet på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt. Den sökande ska kunna uppfatta och hantera risker som uppstår under körningen. Han eller hon ska även visa gott omdöme i samspelet med andra trafikanter och i olika trafiksituationer.

Och nej det är inte lagtext. Det är en föreskrift. Och den säger inget om vad som gäller när man väl har ett körkort. Den anger vad det är man ska visa att man kan (d.v.s. vad förarprövaren ska kontrollera) på uppkörningen.
Tack visa denna till @Nötegårdsgubben 😉
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilka menar du att "dom" är, provförrättarna? Jag påstår att det är lagkrav att kunna visa att man kan detta
Men det kommer en harang om hottan och dittan om absolut ingenting för han vägrar pudla😎

• Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
Ja pratar inte enbart ur mc perspektiv ifall du inte förståd det, dom sämsta chaufförerna när det kommer till att ta mc kort är just körkortsinnehavare av tunga fordon (yrkeschaufförer) dom dom tror att störst går först är en regel/lag, vilket det inte är så det blir väldigt fel när dessa sätter sig bakom styret😉
Fantastiskt vilka erfarenheter som du har samlat på dej under din livstid, det verkar nästan bara vara fria fantasier, vilken statistik vilar du dessa åsikter om förare av tunga fordon och deras egenskaper att ta MC kort på?
Skönt att jag som förare av tunga och ganska långa fordon har haft MC kort i mer än 20 år då och troligen kört en 10 - 15 000 mil då, både i Sverige och en del andra länder i Europa och framför allt Asien.

Jag hittade ett ställe till i samma förordning när läste vidare:

Prövning av trafikbeteende
19 § Bedömningen ska särskilt avse sökandens
1. […]
2. […]
3. […]
4. förmåga att använda en körteknik som medför låg bränsleförbrukning
5. […]

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Fantastiskt vilka erfarenheter som du har samlat på dej under din livstid, det verkar nästan bara vara fria fantasier, vilken statistik vilar du dessa åsikter om förare av tunga fordon och deras egenskaper att ta MC kort på?
Skönt att jag som förare av tunga och ganska långa fordon har haft MC kort i mer än 20 år då och troligen kört en 10 - 15 000 mil då, både i Sverige och en del andra länder i Europa och framför allt Asien.
Erfarenhet och är nära vän med två körskollärare och det är deras erfarenhet av att ha utbildat 1000- tal elever, men du har säkert rätt då du har kört i mer än 20år så jag ger mig🙄😉
Själv har jag bra haft körkort i lite över 30år så det betyder ingett!

I
P PappasHammare skrev:
Lund har en förkärlek till att göra konstiga cirkulationsplatser. Fjelie är den mest hemska

Men angående den aktuella så är den klart intressant.
Nerifrån är det 'pilat' att man bara får åka raktfram i högra filen men det är inte heldraget dvs man kan/får korsa.
Infarten från vänster i bild så kan man säga att den är 'tvåfilig' men den högra är spärrad så man kan bara svänga höger.
Sen är den bara filmarkerad i den västra delen (== högra i bilden) så är den en eller tvåfilig?
Där TS incident hände så finns inget sträck.

Vore verkligen intressant att få motivationen varför att man anser båda vara vållande.

Vi har varit med om en situation där FB ansåg att båda var vållande pga att officiellt var vägen var bara 460cm och summan av bilarnas bredd var 461cm. (dvs 1cm förmycket). Hade någon bil stått still så hade den andra varit vållande. Att sen vår motpart nog satt och rattsurfade eller i allafall var mycket ofokuserad precis innan, så denna körde mycket i mitten spelade ingen roll. Vi körde långt utanför ytterkanten men kunde inte bevisa. Men det satt hårt inne att få motivationen.

[bild]
Vad körde dessa förare om deras bilar i snitt var 230cm?
Pickuper?

I
Frerider Frerider skrev:
Erfarenhet och är nära vän med två körskollärare och det är deras erfarenhet av att ha utbildat 1000- tal elever, men du har säkert rätt då du har kört i mer än 20år så jag ger mig🙄😉
MC kort?
Jag tyckte att du skrev att du tog det här om veckan.
Du är alltså i 50 års åldern och har ett nytaget MC kort.....

I Incinerator skrev:
MC kort?
Jag tyckte att du skrev att du tog det här om veckan.
Du är alltså i 50 års åldern och har ett nytaget MC kort.....
Mc tog jag nyligen ja, men B-kort har jag haft i över 30år.

I
Frerider Frerider skrev:
Mc tog jag nyligen ja, men B-kort har jag haft i över 30år.
Min äldsta behörighet är mitt MC kort, sedan har de kommit en efter en till samlingen blev fulltalig förra året.

I Incinerator skrev:
Min äldsta behörighet är mitt MC kort, sedan har de kommit en efter en till samlingen blev fulltalig förra året.
Gott så, blir C-Kort nästa för om man skaffar en tyngre husbil.

Frerider Frerider skrev:
Jag har haft körkort sedan 1976 men vet att jag inte vet allt ändå ( men köra bil skadefritt och säkert kan jag)😇
IMG_20260813_012702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har haft körkort sedan 1976 men vet att jag inte vet allt ändå ( men köra bil skadefritt och säkert kan jag)😇
[bild]
Ingen minns en fegis😂

Fairlane
Jag utökade behörigheten förra hösten, med BE. Jag diskuterade då frågan om att blinka vänster med två körskolelärare. Jag ställde frågan då jag själv lärt mig att blinka vänster i cirkulationen om jag ska dit, och såklart byta till högerblink innan jag lämnar cirkulationsplatsen. Båda lärarna var helt överens om att som jag körde var helt ok, de tyckte till och med att det var bra, men att man inte var tvungen att använda vänsterblink.

Dottern som tog körkort för två år sen använder vänsterblinkers i mindre utsträckning än jag, men det händer, troligen för att vi körde rätt mycket ihop. Hon har dock rätt många lektioner i körskola också och de sa samma sak,att blinka vänster kan underlätta för andra, men är inget krav. Missar man däremot att blinka höger när man lämnar rondellen så kommer man kuggas på uppkörningen, inte ett ord om att man kuggas om man inte blinkar vänster.

Nu skulle man ju kunna tänka sig att påståendet om att alla trafiklärare är eniga om att man måste blinka vänster på en uppkörning på en uppkörning är felaktigt, eftersom jag (och andra) träffat körskollärare som säger annorlunda. Det är dock fel att dra en sådan slutsats. Nu är det nämligen så att vissa personer har aldrig någonsin fel, så även om man kan bevisa att de har fel så har de rätt!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Jag utökade behörigheten förra hösten, med BE. Jag diskuterade då frågan om att blinka vänster med två körskolelärare. Jag ställde frågan då jag själv lärt mig att blinka vänster i cirkulationen om jag ska dit, och såklart byta till högerblink innan jag lämnar cirkulationsplatsen. Båda lärarna var helt överens om att som jag körde var helt ok, de tyckte till och med att det var bra, men att man inte var tvungen att använda vänsterblink.

Dottern som tog körkort för två år sen använder vänsterblinkers i mindre utsträckning än jag, men det händer, troligen för att vi körde rätt mycket ihop. Hon har dock rätt många lektioner i körskola också och de sa samma sak,att blinka vänster kan underlätta för andra, men är inget krav. Missar man däremot att blinka höger när man lämnar rondellen så kommer man kuggas på uppkörningen, inte ett ord om att man kuggas om man inte blinkar vänster.

Nu skulle man ju kunna tänka sig att påståendet om att alla trafiklärare är eniga om att man måste blinka vänster på en uppkörning på en uppkörning är felaktigt, eftersom jag (och andra) träffat körskollärare som säger annorlunda. Det är dock fel att dra en sådan slutsats. Nu är det nämligen så att vissa personer har aldrig någonsin fel, så även om man kan bevisa att de har fel så har de rätt!
Det här är helt rätt uppfattat. Som trafiklärare vill man att eleverna ska klara sin uppkörning och eftersom trafikverket utbildar trafikinspektörerna som är provförättare så lär man ut efter det som trafikverkets inspektörer anser vara rätt. Det spelar ingen roll om det är civilt eller militärt. Samma regler gäller. Däremot händer det att militära trafiklärare utbildat sig till trafikinspektör men då får man inte ha en uppkörning med sina egna elever. Med det sagt. Du är helt rätt ute. 🙂

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.