6 453 läst ·
319 svar
6k läst
319 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Cyklister i Lund är änglar jämfört med bodaboda & bajaj i Dar Es Salaam ( en stad med lika många innevånare som hela Sverige där en minoritet har körkort och än färre en försäkring och därför i te kan en enda trafikregel..och det märks.)😆I Incinerator skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 657 inlägg
Ja, det skulle jag kunna ha.W Weimik skrev:
Jag väljer att inte ha någon åsikt för att inte ytterligare förstöra frågan tråden handlar om.W Weimik skrev:
Skogsägare
· 23 657 inlägg
Jag tänker och tänker, men nej. På sin höjd kommer jag på objektiva omständigheter de gör subjektiva bedömningar om.Frerider skrev:
Naturligtvis är det lagar och regler de gör sina bedömningar mot. De får inte hitta på själva vad som ska gälla för att godkännas.Frerider skrev:
Trafikregler kan väl inte baseras på att det finns målade markeringar på vägbanan, dom måste ju vara robustare än så.Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser ingen snö i TS bild. Gör du?
Men om vi ska leka den låtsasleken, då får man väl finna andra bevis för att ett visst framförande är rimligt, som hur skyltarna in i rondellen är, där alltså vänsterfilen var skyltad rakt fram och vänster medan högerfilen var skyltad rakt fram. Men är läget sådant att man inte kan se vägmarkeringarna har förstås alla extra ansvar att ta det varligt. Det förstår förstås var och en, men det gör det inte relevant för frågan där barmark förelåg.
Regelverket kan ju inte ändras bara för att man asfalterar om och inte hunnit måla linjer?
Tänker jag...
Ok då har du återigen fel i dina tankar!Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan ge dig ett exempel men det finns många.
Det finns inte någon specifik lag som straffar enskilda förare för att de kör miljöovänligt i vardagen. Trafikförordningen reglerar säkerhet, hastighet och hänsyn, men begreppet "ecodriving" är ett krav för att visa god körkortsbehörighet vid provet, snarare än en separat paragraf för böter efteråt.
Och detta gäller speciellt när du kör med manuell bil vid förarprovet, vet flera som har kuggat och ifrågasatt. Men det är ingett lagkrav att köra ”ecodriving”
Redigerat:
Nej, jag är inte busschaufför, jag bara jobbar extra som det, lite för att framtidssäkra mitt yrkesliv.Frerider skrev:
Underlig kommentar från en som aldrig har åkt med mej eller sett mej köra, tror du att man får köra bussar på 18 meter om man inte visar upp ansvar och kompetens för det?
Vi kanske "träffar" på varandra i en cirkulationsplats någon gång, du på MC och jag i en ledbuss.....
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
Dom hade kunnat göra ett bättre jobb med smalare körbana, skarpare vinkel, målade spärrzoner/upphöjd refug, fet streckad utfartslinje, refug mellan de två utfartsfilerna osv.D Dilato skrev:
Vit bil verkar ju behövt fler signaler än det finns flingor i ett flingpaket för att inte ta det orimmligt beslutet att fortsätta runt r hans fil var avsedd för utfart...
Hade det varit snöstorm.hade väl alla kört långsammare än skyltad 40, och varit extra uppmärksamma pga halka o.d.
Jag åkte buss i Karachi en gång och hoppas att jag slipper uppleva något liknade en gång till i mitt liv.D Dilato skrev:
Trådens fråga handlar (bland annat) om huruvida grön bil gjorde fel eller inte. Du har rätt i att din åsikt inte påverkar detta, men jag kan inte heller se att du skulle förstöra frågan mer än genom några andra åsikter du framfört.Nötegårdsgubben skrev:
Jag hävdar fortsatt att det är relevant i frågan ifall det räknas som två körfält även i cirkulationsplatsens fortsättning till vänster. Om det är två körfält har grön bil bytt körfält och jag tror att det även är det försäkringsbolaget menar.
Vet är filer, om inte just markeringar på körbanan? Och regler om filbyten finns det ju.D Dilato skrev:
Om man kör på motorvägen och där inte är markeringar för filer så skulle jag vara mycket försiktig med hur jag kör, inte utgå från att där bara är en fil, men inte heller utgå från att mottrafikanter gör samma tolkningar.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
Är målningen inte utsliten och vädret gott så kan det ju inte finnas nått tvivel om att det endast är en fil även om man skulle kunna klämma in två Polo bilar bredvid varann.W Weimik skrev:Trådens fråga handlar (bland annat) om huruvida grön bil gjorde fel eller inte. Du har rätt i att din åsikt inte påverkar detta, men jag kan inte heller se att du skulle förstöra frågan mer än genom några andra åsikter du framfört.
Jag hävdar fortsatt att det är relevant i frågan ifall det räknas som två körfält även i cirkulationsplatsens fortsättning till vänster. Om det är två körfält har grön bil bytt körfält och jag tror att det även är det försäkringsbolaget menar.
Oavsett om man jobbar deltid eller heltid som busschaufför är man inte en busschaufför🙄I Incinerator skrev:
Ja vi har bara till stora delar nysvenskar som kör som om dom vore i Asien eller Afrika tro mig åker inte buss längre! Välkänt fenomen i storstads trafiken störst går först och i o med förarbrist så gör bussbolagen noll för att bekämpa detta.I Incinerator skrev:
Ja det kan vi göra men jag har ett enorm avstånd till just bussar och tänker alltid att det är förare utan kapacitet.I Incinerator skrev:
Skogsägare
· 23 657 inlägg
Läs tråden. Vi har diskuterat praxis som säger att det är just så.D Dilato skrev:
Inte regelverket i sig, men tillämpningen av det. Saknas linjer kan man förstås inte förväntas känna till att de tidigare funnits där. Motsatsvis kan man inte ignorera linjer för att de tidigare saknats.D Dilato skrev:
Skogsägare
· 23 657 inlägg
Hur då?Frerider skrev:
En regel alltså, för att bli godkänd på provet.Frerider skrev:
Ok. Jag har inga åsikter i sak. Finns det en sådan regel vid uppkörning är det förstås rimligt att den kan tillämpas.Frerider skrev:
Ok. Men det är ju något annat. Och du har därmed inte bevisat ett dyft.Frerider skrev: