6 453 läst ·
319 svar
6k läst
319 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skojar du med mig? Du bad om ett exempel och när du får det så är det något annat.Nötegårdsgubben skrev:
Vad som är motorväg är väl definierat så oavsett markeringar på vägbanan gäller:A ajn82 skrev:
En motorväg har minst två körfält i varje körriktning och körbanorna är alltid åtskilda, det finns alltså ingen direkt mötande trafik.
Det finns heller ingen korsande trafik i samma plan, den korsande trafiken kör över motorvägen på en bro eller under motorvägen med tunnel eller viadukt.
En motorväg märks ut med motorvägsskylt vid på- och avfarten, d.v.s. var den börjar och slutar. På- och avfarter räknas också som motorväg, så samma regler gäller där som på själva motorvägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 657 inlägg
Jag skojar inte, men jag misstänker att du inte förstår omständigheterna. Jag påstod att provförrättarna bara får bedöma enligt de lagar som gäller för provet. Du beskrev en lag som gäller för provet och menade att du då bevisat att jag hade fel.Frerider skrev:
Jag har dock sett att du haft liknade diskussioner om kausala samband med andra, så det är väl lika bra att redan nu släppa det här. Du har fel, men det lär vi inte bli överens om.
Ja bla. Med ecodriving det finns ingett i lagen som polisen kan sätta dit dig för.Nötegårdsgubben skrev:
Ja en regel som bara gäller vid förarprov, givetvis är tanken att man ska fortsätta med detta när man kör själv efter klarat prov men det är ingett lagbrott att inte köra enligt ecodriving tex.Nötegårdsgubben skrev:
Ja annars blir du utan godkänt prov!Nötegårdsgubben skrev:
Nej det är ingett annat än att dom har skapat detta kravet själva (ecodriving) ingett i lagen kan straffa den enskilde körkortsinnehavaren för.Nötegårdsgubben skrev:
Så du kanske ska pudla?
Redigerat:
Vart hittar man lagarna för förarprov?Nötegårdsgubben skrev:
Nej du har fel för du påstod att det måste finnas lagstöd för att en trafikinspektör ska kunna kugga någon vid förarprov, men jag hittar inte lagstraff för ecodriving så bara erkänn att du hade fel så kan vi lägga ned?Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en många fler exempel på subjektiva bedömningar som trafikinspektörer gör som inte är brottsliga och finns således inga lagstöd för dom.
Varför tror du att det inte är möjligt att överklaga förarprov?
Nej det var inte så seriöst menat - men tack ändå! Jag litar för min del tillräckligt mycket på det som går att mäta på Google Earth (fast nu kommer säkert någon säga att man inte kan det).Satsuki skrev:
Och de som tycker att det utan tvekan ryms två bilar i bredd har ju rätt på så sätt att det rent fysiskt får plats två bilar i bredd utan att de tar upp samma markyta. (Där rondellen är tvåfilig ryms det ju lätt fyra bilar i bredd!) Men då bortser man ju från allt utrymme som behövs som för att sedan också faktiskt kunna köra bilarna på ett säkert sätt - det finns en anledning till dimensioneringsreglerna för cirkulationsplatser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 657 inlägg
Vilka menar du att "dom" är, provförrättarna? Jag påstår att det är lagkrav att kunna visa att man kan detta.Frerider skrev:
Någon som tar körkort har inte sådant körkort. Du jämför äpplen med päron.Frerider skrev:
Det skulle jag gjort om jag haft fel. Nu är jag istället ett XKCD-mem.Frerider skrev:
Visa mig lagkravet som kräver ecodriving?Nötegårdsgubben skrev:
Vad är straffet om jag struntar i det, hur ser och bedömer polisen detta?
Kan hjälpa dig, det är absolut ingett lagkrav utan bara ett krav i läroplanen för att utbilda säkrare och mer miljösmarta förare😉alltså trafikverkets krav och sin egna kursplan som trafikinspektörer har.
Ingett lagkrav som du påstår!
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 327 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 327 inlägg
Jag har passerat där massor av gånger på väg till jobb. Det är inga som helst problem att köra två två bilar bredvid varandra på ett säkert sätt. I rusningstrafik är det så hela tiden. Jag skulle alltid Geringevägen mot sjukhuset så jag låg alltid i höger fil, alla som ska snett vänster mot Ideon håller vänster fil. Dvs alla som jobbar, pendlar eller av andra skäl kör sär regelbundet.D dhe skrev:Nej det var inte så seriöst menat - men tack ändå! Jag litar för min del tillräckligt mycket på det som går att mäta på Google Earth (fast nu kommer säkert någon säga att man inte kan det).
Och de som tycker att det utan tvekan ryms två bilar i bredd har ju rätt på så sätt att det rent fysiskt får plats två bilar i bredd utan att de tar upp samma markyta. (Där rondellen är tvåfilig ryms det ju lätt fyra bilar i bredd!) Men då bortser man ju från allt utrymme som behövs som för att sedan också faktiskt kunna köra bilarna på ett säkert sätt - det finns en anledning till dimensioneringsreglerna för cirkulationsplatser.
Och jag kan absolut se hur det blir en olycka om någon försöker svänga vänster fr höger fil….
Nötegårdsgubben skrev:
Frerider skrev:
Det låter som att det är TSFS 2012:43 11 § 2 st. ni pratar om.D Dilato skrev: