Attitudeswe Attitudeswe skrev:
44 sekunder in.

litar mer på transportsyrelsen än din sköna lirare till körskolekärare

[media]
Det är inte min körskollärare som godkände mitt förarprov, dom är rörande överens oavsett vad lagen säger!

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
#103 visar bredden. Finns ej plats för två XC90s där inte
Du kan ha rätt, men jag är inte helt övertygad. Jag tror nog att både två XC90 och en cykel ryms. Lite svårt att avgöra dock.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast då gör ju provförrättaren fel, eller hur?
Nej.

Frerider Frerider skrev:
Nej.
Menar du att de får underkänna någon utan lagstöd?

Genom hur strecken är målade.

Nej, för du ritade ju dit egna streck för att din argumentation skulle gå ihop.
Jag ritade streck för att visa de tänkta körfälten som (eventuellt) finns där alldeles oavsett om de är utmärkta eller inte. Tycker du att cirkulationsplatsen i fråga bara hade ett körfält tidigare, när det inte fanns några filmarkeringar alls?

W Weimik skrev:
Tycker du att cirkulationsplatsen i fråga bara hade ett körfält tidigare, när det inte fanns några filmarkeringar alls?
Det har jag ingen åsikt om. Jag förhåller mig till frågan utifrån verkligheten den ställts mot.

I
Frerider Frerider skrev:
Ja men du vet väl att trafikinspektörerna har ensamrätt på bedömningen på uppkörningen?
Du kan inte överklaga ett körprov!
Du kan kugga på en massa olika beteenden som inte är lagstadgade men vill ändå tro att du vet detta.
Jag blev godkänd på min uppkörning när jag endast gav tecken när jag lämnade cirkulationsplatsen helt enligt lag och detta i en stad som har rykte om sig att deras inspektörer kuggar förare av tunga fordon hejvilt....

För några månader sedan skulle jag lämna en hållplats på 40 väg och blinkar i god tid och påbörjar min utkörning när jag blir omkörd av 3 mopeder, på den första satt en av stadens körlärare och på de 2 följande hans båda elever.

• Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Om det är snö och is på körbanan så man inte kan se några linjer..vad händer då med argumenten som baseras på synliga linjer??

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Det är lika enkelt att köra i Lund som i Malmö eller Stockholm eller Göteborg...eller Götene..inte svårt alls om man har bara normal kompetens.
Om det inte hade varit för alla cyklisterna som skiter i allt vad trafikregler heter så hade jag hållit med dej, jag har inte i någon annan stad sett så många cyklister som ignorerar rödljus som i Lund.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Om det är snö och is på körbanan så man inte kan se några linjer..vad händer då med argumenten som baseras på synliga linjer??
Det kanske gäller samma som med skyltarna, är du osäker så är du skyldig att rensa skylten från snö....

Det har jag ingen åsikt om. Jag förhåller mig till frågan utifrån verkligheten den ställts mot.
Men du kan ju ha en åsikt även om andra verkligheter.

Frågan är hur som helst om du menar att frånvaron av filmarkeringar i en del av en cirkulationsplats innebär att den delen bara har ett körfält?

Menar du att de får underkänna någon utan lagstöd?
Om du tänker efter så finns det många subjektiva bedömningar som trafikinspektörer bedömer ( dom har ensamrätt som inte kan överklagas) efter som inte är några lagstyrda lagar. Utan bara bedömningar och iakttagelser som du kan kugga på.

I Incinerator skrev:
Det kanske gäller samma som med skyltarna, är du osäker så är du skyldig att rensa skylten från snö....
Haha, så man är skyldig att ställa sig och skotta 😄

I Incinerator skrev:
Jag blev godkänd på min uppkörning när jag endast gav tecken när jag lämnade cirkulationsplatsen helt enligt lag och detta i en stad som har rykte om sig att deras inspektörer kuggar förare av tunga fordon hejvilt....

För några månader sedan skulle jag lämna en hållplats på 40 väg och blinkar i god tid och påbörjar min utkörning när jag blir omkörd av 3 mopeder, på den första satt en av stadens körlärare och på de 2 följande hans båda elever.
Jag förstår att du är busschaufför, det är på grund av sådana som du jag undviker åka buss!

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag ser ingen snö i TS bild. Gör du?

Men om vi ska leka den låtsasleken, då får man väl finna andra bevis för att ett visst framförande är rimligt, som hur skyltarna in i rondellen är, där alltså vänsterfilen var skyltad rakt fram och vänster medan högerfilen var skyltad rakt fram. Men är läget sådant att man inte kan se vägmarkeringarna har förstås alla extra ansvar att ta det varligt. Det förstår förstås var och en, men det gör det inte relevant för frågan där barmark förelåg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.