6 199 läst ·
315 svar
6k läst
315 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 656 inlägg
Jag ritade streck för att visa de tänkta körfälten som (eventuellt) finns där alldeles oavsett om de är utmärkta eller inte. Tycker du att cirkulationsplatsen i fråga bara hade ett körfält tidigare, när det inte fanns några filmarkeringar alls?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 656 inlägg
Jag blev godkänd på min uppkörning när jag endast gav tecken när jag lämnade cirkulationsplatsen helt enligt lag och detta i en stad som har rykte om sig att deras inspektörer kuggar förare av tunga fordon hejvilt....Frerider skrev:
För några månader sedan skulle jag lämna en hållplats på 40 väg och blinkar i god tid och påbörjar min utkörning när jag blir omkörd av 3 mopeder, på den första satt en av stadens körlärare och på de 2 följande hans båda elever.
Om det inte hade varit för alla cyklisterna som skiter i allt vad trafikregler heter så hade jag hållit med dej, jag har inte i någon annan stad sett så många cyklister som ignorerar rödljus som i Lund.D Dilato skrev:
Men du kan ju ha en åsikt även om andra verkligheter.Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är hur som helst om du menar att frånvaron av filmarkeringar i en del av en cirkulationsplats innebär att den delen bara har ett körfält?
Om du tänker efter så finns det många subjektiva bedömningar som trafikinspektörer bedömer ( dom har ensamrätt som inte kan överklagas) efter som inte är några lagstyrda lagar. Utan bara bedömningar och iakttagelser som du kan kugga på.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att du är busschaufför, det är på grund av sådana som du jag undviker åka buss!I Incinerator skrev:Jag blev godkänd på min uppkörning när jag endast gav tecken när jag lämnade cirkulationsplatsen helt enligt lag och detta i en stad som har rykte om sig att deras inspektörer kuggar förare av tunga fordon hejvilt....
För några månader sedan skulle jag lämna en hållplats på 40 väg och blinkar i god tid och påbörjar min utkörning när jag blir omkörd av 3 mopeder, på den första satt en av stadens körlärare och på de 2 följande hans båda elever.
Skogsägare
· 23 656 inlägg
Jag ser ingen snö i TS bild. Gör du?D Dilato skrev:
Men om vi ska leka den låtsasleken, då får man väl finna andra bevis för att ett visst framförande är rimligt, som hur skyltarna in i rondellen är, där alltså vänsterfilen var skyltad rakt fram och vänster medan högerfilen var skyltad rakt fram. Men är läget sådant att man inte kan se vägmarkeringarna har förstås alla extra ansvar att ta det varligt. Det förstår förstås var och en, men det gör det inte relevant för frågan där barmark förelåg.