Attitudeswe Attitudeswe skrev:
#27 visar tydligt att det bara är en fil kvar i rondellen efter olycksplatsen
Nej, definitionen av körfält är ”Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon”. Det betyder att om det finns plats för två fordon i bredd så finns det per definition två körfält. #27 visar inte alls tydligt hur brett det är.

I
Anna_H Anna_H skrev:
Principen att man inte behöver blinka vänster i rondeller. Den gäller bara så länge du inte byter fil när du fortsätter i rondellen. I exemplet måste vit byta fil för att fortsätta i rondellen, då ska vit blinka.
W Weimik skrev:
Det finns ju tydliga markeringar här så vit bil byter helt klart körfält?
Helt rätt, jag har inga andra åsikter, vit bil lämnar sin fil och ska givetvis blinka vänster.

I
Frerider Frerider skrev:
Dina ord stämmer inte överens om vad som lärs ut.
Vi gick inte på samma körskola, jag gick en vuxenutbildning för yrkesförare.

I Incinerator skrev:
Vi gick inte på samma körskola, jag gick en vuxenutbildning för yrkesförare.
Nej det är uppenbart men alla trafikskolor följer samma utbildningsplan.

Kan det beropå att det saknas busschaufförer och då släpps alla som vill ta busskort igenom🙄spekulerar i detta.

Attitudeswe
W Weimik skrev:
Nej, definitionen av körfält är ”Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon”. Det betyder att om det finns plats för två fordon i bredd så finns det per definition två körfält. #27 visar inte alls tydligt hur brett det är.
#103 visar bredden. Finns ej plats för två XC90s där inte

Är vi inte snart så många i den här tråden att någon bor tillräckligt nära för att bara gå dit och mäta 🙃

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Hur ser du det?
Genom hur strecken är målade.
W Weimik skrev:
Jag tycker inte alls att det är tydligt.
Nej, för du ritade ju dit egna streck för att din argumentation skulle gå ihop.

Redigerat:
Attitudeswe
Frerider Frerider skrev:

Kan det beropå att det saknas busschaufförer och då släpps alla som vill ta busskort igenom🙄spekulerar i detta.
Jag kan omöjligt tänka att man kuggas om man inte blinkar vänster. Sen är det att rekommendera att blinka vänster om man skall ha 3e avfart.

Om du kör som vit så skall du såklart blinka vänster då då gör ett körfältsbyte (oväntat dessutom)..Sen om man ligger bredvid vit så ser man inte dess blinkers iaf. Kommer man bakifrån och nån tvekar med vänsterblink på (vit) så.tar man det såklart extra försiktigt som.grön...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kan omöjligt tänka att man kuggas om man inte blinkar vänster. Sen är det att rekommendera att blinka vänster om man skall ha 3e avfart.
Du tror och tänker fel, kollade upp detta idag och körskolorna och trafikinspektörerna är rörande överens om denna punkten.

Anna_H Anna_H skrev:
Ingen har företräde i trafiken!
Naturligtvis finns det företräde i trafiken. Hade ingen sådant skulle inte någon kunna vara förfördelad och få ersättning från den som gjort fel.

Att påstå att ingen har företräde är en barnslig slogan för att inskärpa att man om möjligt ska kompensera för andras brister. Men det är inte rättsligt sant i stort.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
Lagen säger att du SKA ge tecken när du lämnar en rondell, inget annat, hade jag haft tillgång till min digitala körkortsutbildning skulle jag skickat en bild till dej, jag gjorde både för B(för att få starta systemet för D i det digitala systemet) och D på Trafikverket utan problem.

Skräckexemplen är när ,man ligger bakom ett fordon som blinkar höger precis när det kör in i rondellen för att direkt blinka vänster för att direkt igen blinka höger, fordonet körde ut ur rondellen i andra utfarten eller rakt fram som en del säger.

Från körkortonline.se

"Hur man ska köra i cirkulationsplatser
Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.

• Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
  • Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Från: https://teorispelet.ai/guide/cirkulationsplats.html

"Om du ska ta en avfart till vänster (passera fler än halva cirkulationsplatsen) kan du blinka vänster vid infarten för att signalera din avsikt, men det är inte lagkrav."

Så ligger du kvar i samma körfält så ska du bara blinka åt höger i samband med att du ska lämna cirkulationsplatsen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Attitudeswe
Frerider Frerider skrev:
Du tror och tänker fel, kollade upp detta idag och körskolorna och trafikinspektörerna är rörande överens om denna punkten.
44 sekunder in.

litar mer på transportsyrelsen än din sköna lirare till körskolekärare

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Lagen säger att du SKA ge tecken när du lämnar en rondell,
Ja men du vet väl att trafikinspektörerna har ensamrätt på bedömningen på uppkörningen?
Du kan inte överklaga ett körprov!
Du kan kugga på en massa olika beteenden som inte är lagstadgade men vill ändå tro att du vet detta.

Frerider Frerider skrev:
Du kan kugga på en massa olika beteenden som inte är lagstadgade
Fast då gör ju provförrättaren fel, eller hur?

• Gilla
djac
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Lund är en riktigt bilfientlig stad som jag avstår från att besöka.
Det är lika enkelt att köra i Lund som i Malmö eller Stockholm eller Göteborg...eller Götene..inte svårt alls om man har bara normal kompetens.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.