6 580 läst ·
325 svar
7k läst
325 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Nej, definitionen av körfält är ”Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon”. Det betyder att om det finns plats för två fordon i bredd så finns det per definition två körfält. #27 visar inte alls tydligt hur brett det är.Attitudeswe skrev:
Anna_H skrev:
Helt rätt, jag har inga andra åsikter, vit bil lämnar sin fil och ska givetvis blinka vänster.W Weimik skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
#103 visar bredden. Finns ej plats för två XC90s där inteW Weimik skrev:Nej, definitionen av körfält är ”Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon”. Det betyder att om det finns plats för två fordon i bredd så finns det per definition två körfält. #27 visar inte alls tydligt hur brett det är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 659 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
Jag kan omöjligt tänka att man kuggas om man inte blinkar vänster. Sen är det att rekommendera att blinka vänster om man skall ha 3e avfart.Frerider skrev:
Om du kör som vit så skall du såklart blinka vänster då då gör ett körfältsbyte (oväntat dessutom)..Sen om man ligger bredvid vit så ser man inte dess blinkers iaf. Kommer man bakifrån och nån tvekar med vänsterblink på (vit) så.tar man det såklart extra försiktigt som.grön...
Skogsägare
· 23 659 inlägg
Naturligtvis finns det företräde i trafiken. Hade ingen sådant skulle inte någon kunna vara förfördelad och få ersättning från den som gjort fel.Anna_H skrev:
Att påstå att ingen har företräde är en barnslig slogan för att inskärpa att man om möjligt ska kompensera för andras brister. Men det är inte rättsligt sant i stort.
Lagen säger att du SKA ge tecken när du lämnar en rondell, inget annat, hade jag haft tillgång till min digitala körkortsutbildning skulle jag skickat en bild till dej, jag gjorde både för B(för att få starta systemet för D i det digitala systemet) och D på Trafikverket utan problem.Frerider skrev:
Skräckexemplen är när ,man ligger bakom ett fordon som blinkar höger precis när det kör in i rondellen för att direkt blinka vänster för att direkt igen blinka höger, fordonet körde ut ur rondellen i andra utfarten eller rakt fram som en del säger.
Från körkortonline.se
"Hur man ska köra i cirkulationsplatser
Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
- Följ vägmärken och vägmarkeringar.
- Använd blinkers när du byter körfält.
- Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
- Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.
- Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
- Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.
Från: https://teorispelet.ai/guide/cirkulationsplats.html
"Om du ska ta en avfart till vänster (passera fler än halva cirkulationsplatsen) kan du blinka vänster vid infarten för att signalera din avsikt, men det är inte lagkrav."
Så ligger du kvar i samma körfält så ska du bara blinka åt höger i samband med att du ska lämna cirkulationsplatsen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
Ja men du vet väl att trafikinspektörerna har ensamrätt på bedömningen på uppkörningen?I Incinerator skrev:
Du kan inte överklaga ett körprov!
Du kan kugga på en massa olika beteenden som inte är lagstadgade men vill ändå tro att du vet detta.
Skogsägare
· 23 659 inlägg