5 365 läst ·
297 svar
5k läst
297 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Om man ser det som att vänstersväng har två körfält blir det tydligare att även grön bil byter körfält. Det kan finnas två körfält även om de inte är utmärkta så länge det är tillräckligt brett för två fordon. Om det å andra sidan inte finns utrymme för både grön och vit bil att svänga vänster borde grön bil inte räknas som vållande, eftersom grön bils körfält då helt enkelt fortsätter till vänster men grön bil svänger av, vilket inte borde räknas som körfältsbyte. Eller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 653 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 422 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 422 inlägg
I en liten rondell är det dock mycket uppskattat om det blinkas vänster om man skall ta tredje avfarten. Då kan mötande med större försiktighet stanna än att behöva göra ett abrupt sista sekunden stopp.I Incinerator skrev:
Detta på enfilig väg med 70.000 fordonsrörelser/dygn med 95% som kör rakt genom rondellen
Nja, sanning med modifikation. Gäller enfiliga rondeller. Är det två filer och du hör i den hör filen måste du blinka vänster om du ska byta fil för att fortsätta i cirkulationen. Så vit måste blinka vänster pga filbyte.I Incinerator skrev:
Där ser man, inte så jag har lärt mig eller dom som nyligen tog kort, tog mc för ca 5 veckor sedan, ringde VDen på körskolan idag för att kolla då många säger annorlunda. han sa att alla körkortsutbildare är överens om att det ska läras ut att blinka in i rondellen även om du ska vänster för att underlätta för andra med trafikanter.I Incinerator skrev:
Du kuggar enligt honom om du inte gör det på uppkörningen!
I inlägg #34 ser man hur det ser ut. Vägmarkering finns, men till synes ingen skylt.Anna_H skrev:
Själv tycker jag det är helt absurt när när vänster körfält leds ut och det fortfarande går att köra rakt fram i höger. Kan inte komma på någon annan situation när väjningsplikten är så otydlig och otippad.
Ingen vänsterfil som leddes ut, så en helt annan situation, men jag höll på att ramma en bil härom året som med hög fart körde om mig i innerfilen och klippte ut precis framför mig. En del är uppenbarligen inte så oroliga för att bli påkörda.
Jag kuggade inte med buss när jag bara blinkade ut ur rondellen på uppkörningen.Frerider skrev:
Där ser man, inte så jag har lärt mig eller dom som nyligen tog kort, tog mc för ca 5 veckor sedan, ringde VDen på körskolan idag för att kolla då många säger annorlunda. han sa att alla körkortsutbildare är överens om att det ska läras ut att blinka in i rondellen även om du ska vänster för att underlätta för andra med trafikanter.
Du kuggar enligt honom om du inte gör det på uppkörningen!