P
D dhe skrev:
Nu är den här frågan lite orättvis eftersom vi vet olika mycket om händelsen, men jag är ändå nyfiken på ditt resonemang ändå. Inte för att jag vill säga emot eller påstå att du har fel, men för att höra vad det är du skulle vilja föreslå och därmed också vilka antaganden man behöver göra. 🙂
Det jag menar är att i dom flesta fall så är det en rad av beslut som gått fel i båda dom krockade fordonen för att det ska bli en krock

Om vi istället för den här situationen tänker oss en smal bro / passage som saknar tydlig hänvisning vem som ska åka först där 2 fordon möts.. Om båda åker så krockar man ,för passagen rymmer inte båda.. men båda kommer naturligtvis argumentera för att det var den andres fel och gärna vill bortse från att ens egna beslut också leder till krocken..

i just ditt fall så hade man kunnat lämna plats för att bilen gör den oväntade manövern , nu framgår inte vem som kom från vilket håll , och i vilka farter dom olika bilarna kör med mera som kan ha betydelse för slutresultatet ,vem som orsakar eller om det blir som försäkringsbolaget redan sagt att det finns 2 vållande där olika beslut ledde till krocken

jag känner inte till platsen så jag kan inte solklart argumentera för om rondellen är det ena eller andra..

Men många olyckor har inte en solklart 100 % skuld på den ena eller andra utan ofta är det två förare som tagit en del tvivelaktiga beslut som leder till krock

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det jag menar är att i dom flesta fall så är det en rad av beslut som gått fel i båda dom krockade fordonen för att det ska bli en krock

[…]

i just ditt fall så hade man kunnat lämna plats för att bilen gör den oväntade manövern , nu framgår inte vem som kom från vilket håll , och i vilka farter dom olika bilarna kör med mera som kan ha betydelse för slutresultatet ,vem som orsakar eller om det blir som försäkringsbolaget redan sagt att det finns 2 vållande där olika beslut ledde till krocken
OK, ja om det bara var ett mer allmänt resonemang så är jag helt med på hur du tänker. Och att grön bil inte har rätt att köra om det finns en vit bil på väg in framför är också självklart för mig. Men att i förebyggande syfte lämna plats för den händelse att vit bil möjligen tänkt byta fil… 🤔

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja, men vissa beslut är felaktiga i sig, medan andra bara inte räddar den som gör fel från att förorsaka en olycka.
P polaris78 skrev:
Om vi istället för den här situationen tänker oss en smal bro / passage som saknar tydlig hänvisning vem som ska åka först där 2 fordon möts.
Varför ska vi tänka så? I det verkliga exemplet saknas tvetydighet.
P polaris78 skrev:
Om båda åker så krockar man ,för passagen rymmer inte båda.. men båda kommer naturligtvis argumentera för att det var den andres fel och gärna vill bortse från att ens egna beslut också leder till krocken..
Ja. Och där har den ene rätt och den andre fel. Eller hur?

• Gilla
dhe
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I det verkliga exemplet saknas tvetydighet.
Inte större avsaknad av tvetydighet än att det genererat nästan 200 inlägg 😄

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Attitudeswe
Vad tyckte vit spontant själv omedelbart efter kollisionen?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vad tyckte vit spontant själv omedelbart efter kollisionen?
Jag tar det i ett PM för att inte tråden ska byta ämne.

(Sådant som inte hör till frågan om körfält och körfältsbyte återkommer jag hellre till längre fram i det hela om någon fortfarande är intresserad då.)

D dhe skrev:
Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.

Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.

Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?

Hur tänker ni?

[bild]
Rimligtvis har den här cirkulationsplatsen skyltar som innan infarten visar att vit bil inte ska fortsätta som hen tänkt utan istället köra ut åt vänster i bilden. Det är (nog) inte förbjudet att fortsätta, MEN hen måste blinka vänster och kolla att det är fritt. Och den gröna måste kolla att det är fritt att köra ut, trots att linjerna visar att det är tänkt färdväg. Eftersom vit inte kör ut får grön köra ett varv till i cirkulationen.

D dhe skrev:
Inte större avsaknad av tvetydighet än att det genererat nästan 200 inlägg 😄
Cykelställsfråga. Vi gillar att dividera här. Har du fått något rimligt argument mot att du inte borde betrsktas som vållande?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Cykelställsfråga. Vi gillar att dividera här. Har du fått något rimligt argument mot att du inte borde betrsktas som vållande?
Sant!

Men ta inlägget ovanför ditt till exempel. Jag vill inte avfärda det utan att förstå vad det är som ändå gör att rätt många tänker att grön har skyldighet att ge vit möjlighet att fortsätta i cirkulationen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
I
D dhe skrev:
Det är jag som är grön. Och FBs argument är just att de menar att grön har gjort ett körfältsbyte. På frågan om vilket körfält det är som bytet är gjort till känns det för mig som att svaren bara går i cirklar och i slutändan landar i något om att man alltid gör ett körfältsbyte när man svänger ut ur en rondell.
Kontakta konsumenternas försäkringsbyrå, för du har definitivt inte felat enligt mina fem körkortsutbildningar.

I Incinerator skrev:
Kontakta konsumenternas försäkringsbyrå, för du har definitivt inte felat enligt mina fem körkortsutbildningar.
Tack! Min plan var att ha hunnit det idag - men de stänger redan kl 12 så får försöka imorgon istället. Jag får återkomma efter det med vad de säger.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
D dhe skrev:
Tack! Min plan var att ha hunnit det idag - men de stänger redan kl 12 så får försöka imorgon istället. Jag får återkomma efter det med vad de säger.
I mitt extraknäck så brukar jag använda båda körfälten i de lite mindre rondellerna för annars så är bakänden på ledbussen uppe i mitten och klättrar innan jag har svängt ur rondellen...

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Helt ok tycker jag, bara man placerar sig tydligt så andra förstår att det stora fordonet behöver båda filer. Bättre göra det övertydligt än att försöka hålla sin fil.

D dhe skrev:
ta inlägget ovanför ditt till exempel. Jag vill inte avfärda det utan att förstå vad det är som ändå gör att rätt många tänker att grön har skyldighet att ge vit möjlighet att fortsätta i cirkulationen.
Tja. Jag tror du söker det omöjliga. @Anna_H är ingen dumbom, men här greppar hon halmstrån.
Anna_H Anna_H skrev:
[omständigheter] visar att vit bil inte ska fortsätta som hen tänkt utan istället köra ut åt vänster i bilden. Det är (nog) inte förbjudet att fortsätta, MEN hen måste blinka vänster och kolla att det är fritt.
Rimligt.
Anna_H Anna_H skrev:
Och den gröna måste kolla att det är fritt att köra ut, trots att linjerna visar att det är tänkt färdväg.
Feltänkt. Saknas skäl att ta hänsyn till andra där man har företräde.
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom vit inte kör ut får grön köra ett varv till i cirkulationen.
Följdfel. Grön behöver inte väja för vit, utan har företräde.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
I
Frerider Frerider skrev:
Tog nyligen MC kort, ska man till vänster i en två filig cirkulationsplats så ska man enligt körskolan ligga i vänster körfält och byta till det högra vid sista refugen samtidigt som man byter körriktningsvisaren från vänster till höger.
Vad jag fått lära mej så SKA man endast blinka när man ska svänga UR en rondell för så länge du kör inne i rondellen så är det rak väg och det samma säger EU´s lagstiftning, jag tog D förra året.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.