5 378 läst ·
297 svar
5k läst
297 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 653 inlägg
Det är trafikreglerna som ändrats. Vänsterfilen är inte längre primärt en omkörningsfil om det är skyltat 70 eller lägre.D djac skrev:
Omkörning i stadsmiljö förresten. Känns närmast som något för ”det här har vi glömt”-tråden.
Skogsägare
· 23 653 inlägg
Skogsägare
· 23 653 inlägg
En bra bilförare kan ofta rädda en felande dålig. Det innebär inte att ickefelande dålig bilförare ska straffas gför vad en dålig felande gör.P polaris78 skrev:
Möjligt. Det gör det dock inte ursäktligt.P polaris78 skrev:
D dhe skrev:Det är jag som är grön. Och FBs argument är just att de menar att grön har gjort ett körfältsbyte. På frågan om vilket körfält det är som bytet är gjort till känns det för mig som att svaren bara går i cirklar och i slutändan landar i något om att man alltid gör ett körfältsbyte när man svänger ut ur en rondell.
Godkväll, jag var på handledare kurs med mitt barnbarn i februari i år, utbildare var en uppkörnings inspektör, mycket duktig och engagerad, många frågor kom upp pga många av oss handledare var pensionärer bl.a. körning i vänster fil, endast tillåtet om det är fullt i båda filerna, annars måste man välja den högra filen, men judiskt tillåtet är det så man kan inte bli bötfälld men kuggad på en uppkörning, han förordade både vänster och höger blinkning i rondeller, han kuggar ingen för vänster blinkning men utebliven höger blinkning när man kör ut, enligt honom så klargör det bilistens intentioner eftersom fler kör höger fil runt i rondeller oavsett hänvisnings pilar och vägmarkeringar vilket är olämpligt men tyvärr juridiskt tillåtet.D djac skrev:
De senaste 5 åren har jag själv tagit körkort en gång samt lotsat två nya förare till körkort. Som en del av det har det konsumerats en hel del material från trafikskolor - jag skulle baserat på detta vilja säga, med säkerhet, att du tror fel.D djac skrev:
Så här långt in i tråden känns det i alla fall som att jag inte är helt ensam om att tycka att försäkringsbolagets resonemang kan ifrågasättas. 😄
Eller för att hårdra det: Vad är det som skiljer denna situationen från om kollisionen hade uppstått i samband med att vit precis innan en vanlig korsning hade försökt göra ett filbyte för att komma rätt inför att svänga vänster i korsningen?
Jag gissar att utbildaren inte hade tid att gå in på undantagen från den regeln - som t.ex. "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." vilket i detta fallet handlar om att högerfilen blir bussfil en liten bit efter rondellen.T teuvo tainio skrev:Godkväll, jag var på handledare kurs med mitt barnbarn i februari i år, utbildare var en uppkörnings inspektör, mycket duktig och engagerad, många frågor kom upp pga många av oss handledare var pensionärer bl.a. körning i vänster fil, endast tillåtet om det är fullt i båda filerna, annars måste man välja den högra filen, men juridiskt tillåtet är det så man kan inte bli bötfälld men kuggad på en uppkörning
Jag är absolut för partisk för att påstå att jag är objektiv här, men för mig är i så fall resonemanget tillbaka i frågan om körfälten. För då tänker jag också att man någonstans behöver ha en förklaring till hur grön ska kunna förutse att vit har för avsikt köra vidare i rondellen trots att filen som vit kör är tydligt målad ut ur rondellen.P polaris78 skrev:Även om man kan ha åsikter om försäkringsbolagens sätt att utreda vem som är vållande så det ju i rätt många fall som man väljer att göra båda parter till vållande troligen för det är bäst för försäkringsbolaget och en markering att dom flesta olyckor har mer än en som brustit för att skapa en krock.. Ja det där med att man aldrig ska köra fortare än man kan stanna om nåt händer..
Eller för att hårdra det: Vad är det som skiljer denna situationen från om kollisionen hade uppstått i samband med att vit precis innan en vanlig korsning hade försökt göra ett filbyte för att komma rätt inför att svänga vänster i korsningen?
Nu är den här frågan lite orättvis eftersom vi vet olika mycket om händelsen, men jag är ändå nyfiken på ditt resonemang ändå. Inte för att jag vill säga emot eller påstå att du har fel, men för att höra vad det är du skulle vilja föreslå och därmed också vilka antaganden man behöver göra. 🙂P polaris78 skrev:
Förutsatt att det är okej vid infarten i rondellen för båda att både svänga direkt höger och att fortsätta rakt fram (exempelvis genom markeringar i asfalten eller skyltar) så kommer grön bil bli vållande om det blir en olycka. Detta hände en bekant till mig som då var den gröna bilen och bedömdes vållande, detta trots att han blinkade precis som på din bild. Tror motiveringen mycket var att det var för att han bytte fil och den vita bara fortsatte rakt fram i färdriktningen så att säga.D dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]
Det är möjligt att det i ditt fall bedöms som vit byter körfält pga linjemarkeringarna i rondellen, men detta baseras ju på villkoret jag anger i min första mening.
Den typen av rondell finns på väg 110 i Hyllinge men där har någon råkat tänka eller så hängde sej målningsmaskinen för där är det en heldragen linje och en skylt som talar om att väjningsplikt ej gäller höger körfält.D dhe skrev:
Många som kör igenom rondellen i fältet med heldragen linje genar över den heldragna linjen så att de kommer in i det vänstra inre körfältet för att få en rakare linje och köra fortare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju precis en sådan rondell som det har ifrågasatts om det ens finns. Har du möjlighet att säga vilken rondell det rör sig om?L Laurentiusson skrev:Förutsatt att det är okej vid infarten i rondellen för båda att både svänga direkt höger och att fortsätta rakt fram (exempelvis genom markeringar i asfalten eller skyltar) så kommer grön bil bli vållande om det blir en olycka. Detta hände en bekant till mig som då var den gröna bilen och bedömdes vållande, detta trots att han blinkade precis som på din bild. Tror motiveringen mycket var att det var för att han bytte fil och den vita bara fortsatte rakt fram i färdriktningen så att säga.
Hej,det är exakt det inspektören menar med att blinka till vänster i en rondell, det klargör för den som ligger i innerfil att hen i höger filen tänker fortsätta sin färd runt i rondellen, tyvärr lagligt men olämpligt, väg markeringarna och skyltningarna är inte juridiskt bindande utan endast hänvisningar.D dhe skrev:Så här långt in i tråden känns det i alla fall som att jag inte är helt ensam om att tycka att försäkringsbolagets resonemang kan ifrågasättas. 😄
Jag gissar att utbildaren inte hade tid att gå in på undantagen från den regeln - som t.ex. "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." vilket i detta fallet handlar om att högerfilen blir bussfil en liten bit efter rondellen.
Jag är absolut för partisk för att påstå att jag är objektiv här, men för mig är i så fall resonemanget tillbaka i frågan om körfälten. För då tänker jag också att man någonstans behöver ha en förklaring till hur grön ska kunna förutse att vit har för avsikt köra vidare i rondellen trots att filen som vit kör är tydligt målad ut ur rondellen.
Ja en sådan vägmarkering hade varit tydligare. Det känns inte omöjligt att kommunen vara beredd att ändra till det vid nästa målning om man argumenterade.I Incinerator skrev:Den typen av rondell finns på väg 110 i Hyllinge men där har någon råkat tänka eller så hängde sej målningsmaskinen för där är det en heldragen linje och en skylt som talar om att väjningsplikt ej gäller höger körfält.
Många som kör igenom rondellen i fältet med heldragen linje genar över den heldragna linjen så att de kommer in i det vänstra inre körfältet för att få en rakare linje och köra fortare.
[bild]
Men sedan kan man säkert ändå spela djävulens advokat och argumentera för att "Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske." i detta fallet inte ska tolkas just som att vit får korsa heldragen linje eftsom det körfält som vit befinner sig i fortsätter vidare i rondellen trots att det inte är målat så. Eller?
Japp - att det rent allmänt är tillåtet att köra som vit gör ifrågasätter jag inte. Min poäng i just den här delen av resonemanget var väl också att jag menar att det är svårt att argumentera för att grön kör i fel fil.T teuvo tainio skrev:Hej,det är exakt det inspektören menar med att blinka till vänster i en rondell, det klargör för den som ligger i innerfil att hen i höger filen tänker fortsätta sin färd runt i rondellen, tyvärr lagligt men olämpligt, väg markeringarna och skyltningarna är inte juridiskt bindande utan endast hänvisningar.