3 685 läst ·
171 svar
4k läst
171 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 693 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 693 inlägg
Ang vänsterblink så är väl problemet just att det utföres på många många olika vis och inte sällan missas blinkers ut ur rondellen helt och förvirringen blir total..
en del blinkar fortfarande vänster och är ute ur rondellen...mindre lysande
en bra utförd vänsterblink kan ju för några medtrafikanter ge en indikation om nåns avsikter och vart dom troligen är på väg..
Men det är ju bara att blinka ut ur rondellen som är det man måste göra och det är ju fantastiskt rörigt när folk vänsterblinkar men glömmer utblinking ur rondellen och det blir totalt missförstånd och nästan smäller för folk är pantade.. Sen kunde ju polisen ta och bötfälla dom som inte blinkar ut så kunde en del olyckor troligen minska
en bra utförd vänsterblink kan ju för några medtrafikanter ge en indikation om nåns avsikter och vart dom troligen är på väg..
Men det är ju bara att blinka ut ur rondellen som är det man måste göra och det är ju fantastiskt rörigt när folk vänsterblinkar men glömmer utblinking ur rondellen och det blir totalt missförstånd och nästan smäller för folk är pantade.. Sen kunde ju polisen ta och bötfälla dom som inte blinkar ut så kunde en del olyckor troligen minska
Sant! Finns ingenting vad gäller körteori som vållar så mycket diskussion. Speciellt om man utbildar folk som redan har B behörighet. Kan bli mycket intressant😉Bart skrev:
Det STORA felet med dagens trafikutbildning, i mina ögon, är att man numera inte ser vänster körfält som omkörningsfil, man kan lika väl köra långa sträckor långsamt till vänster som till höger. Iaf var det så för mig att man körde i höger tills man skulle svänga eller om man körde om någon.Nötegårdsgubben skrev:
Detta är väl rimligt om man utgår från att det handlar om en huvudled i en cirkel, det enkla tankeknepet är att göra cirkulationsplatsen större, då blir det mer uppenbart. Därför blir det ju också knepigt när man blinkar vänster när man kör in.Nötegårdsgubben skrev:
Om jag får välja så möter jag hellre en trygg förare som genom att placera sin bil rätt gör synligt vad de avser att göra, än en vimsig som blinkar hela tiden men oftast åt fel håll. Min upplevelse är att detta är de två största grupperna.P polaris78 skrev:Ang vänsterblink så är väl problemet just att det utföres på många många olika vis och inte sällan missas blinkers ut ur rondellen helt och förvirringen blir total..
Man lär sig idag på samma sätt som du lärde dig, det är ingen skillnad. Det är hur man tillämpar sina kunskaper som skiljer sig, och antagligen ännu vanligare, man har fått sitt körkort på ett sätt som inte tvingade personen att lära sig dessa grundläggande principer och regler, dvs man har inte tagit del av svensk trafikutbildning.D djac skrev:
Klicka här för att svara