3 423 läst ·
167 svar
3k läst
167 svar
Vem har rätt? Körfält i rondell (med en twist)
Nej det är inte alls så det fungerar. I en vanlig tvåfilig cirkulationsplats är det alltid grön bil som blir ansvarig här. Grön gör ett körfältsbyte och behöver då lämna vit företräde och vit kan åka runt runt i ytterfilen hur länge han vill utan att göra fel eller behöva väja.Attitudeswe skrev:
Problemet är dock körfälten här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 167 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 167 inlägg
Vi har nog olika åsikt om hur ett forum fungerar också. Min tanke är att flera personer får för fram sina tankar och åsikter och så får flera personer bedöma vad de tror är rätt.Frerider skrev:
Men håll du fast vid din åsikt, förlåt fakta, att svänger man vänster från högerfil så blir man vållande.
Du är den som är mest sneaky och den som medvetet missförstår ofta skribenter (gäller många skribenter), därav så la jag ned sakfrågan för många inlägg sedan med dig.Fairlane skrev:
Och ändå så matar du på och så blir det en massa inlägg i onödan men det skit*r du i😉
Om bilden exakt beskriver cirkulationsplatsen där olyckan inträffade, ser man att högerfilen inte fortsätter utan enbart vänsterfilen gör det.D dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]
Alltså borde vit vara vållande till olyckan.
Sen innebär inte att man blinkar någon rätt till företräde för vanliga bilar, det gäller enbart bussar i linjetrafik som lämnar en hållplats.
Jag kör dagligen i en rondell som ser ut som den i TS, jag kör alltid som grön bil, är aldrig några problem och om vit bil skulle köra rakt fram och köra på mig är jag övertygad om att jag inte blir vållande.
Vit bil byter fil och krockar med en annan bil som redan är i den filen. Det är en nobrainer.
Vit bil byter fil och krockar med en annan bil som redan är i den filen. Det är en nobrainer.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 323 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 323 inlägg
Förstår jag det rätt i att detta är rondellen på Getingevägen, vid ridhuset där man antingen svänger till Scheelevägen/Ideon eller ner mot sjukhuset?D dhe skrev:Jag vet att det finns många trådar om cirkulationsplatser på forumet, men har inte hittat något om den här typen av trafikkonstruktion. Det är möjligt att det är för att tolkningen av situationen är så självklart att det inte finns något att diskutera (osannolikt med tanke på hur mycket annat som går att säga om rondeller). Eller så är det bara att det inte är så vanligt med det här sättet att att bygga rondeller. Hursomhelst är jag och försäkringsbolaget inte överens om hur situationen ska bedömas och vem som ska anses vara vållande i det försäkringsärende som tyvärr har uppstått.
Vit ligger i högerfilen och fortsätter runt rondellen, grön ligger i vänsterfilen och svänger ut ur cirkulationsplatsen och kollision uppstår. D.v.s den klassiska situationen där det finns lagtext, prejudikat och forumtrådar så det räcker.
Det som gör den här situationen annorlunda är att det inte finns några linjer som visar ett fortsatt körfält vidare i cirkulationen för vit och att grön därmed inte heller korsar någon streckad linje. Men betyder det därför också att vit är vållande till kollisionen genom ett körfältsbyte? Eller är grön vållande genom att svänga höger trots att det inte är fritt? Eller har båda parter har gjort fel, så att också båda parter därmed är vållande?
Hur tänker ni?
[bild]
Jag har kört där i stort sett dagligen i flera år och det är ingen som ens försöker svänga vänster från höger fil, den leder väldigt tydligt åt höger. Många ligger i vänster fil och svänger höger/eller snarare rakt fram eftersom höger fil nästan direkt efter rondellen blir bussgata.
Bilden är i så fall dessutom inte helt rättvisande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit bil är ungefär där bilarna var på skissen. denna genar dessutom (vilket är ganska vanligt utanför rusningstrafik). Men höger blir ungefär ”rakt fram” snarare än direkt höger. Innan rondellen byggdes gick vägen m två filer snett nedåt tv i bild och man fick göra en vänstersväng för att komma in på Scheelevägen. Men det blev för mycket köer när området växte så de byggde en liten rondell… dvs en kompromiss, baserat på vad man fick plats med 😉
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 364 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 364 inlägg
Det är ett otyg att körskolorna lär ut vänsterblink i en cirkulationsplats, eller att folk över huvud taget blinkar vänster i cp (cp=cirkulationsplats). Vänsterblink tillför exakt inget som upplysning till andra trafikanter på väg in eller i en cp, annat än att här kommer en bilist som inte tänkt igenom principerna för en cp.Frerider skrev:
Gick kurs för handledare vid övningskörning, nu avskaffat, och det var hopplöst bortkastad tid (och pengar) som jag aldrig får igen.
Där hamnade jag i diskussion med utbildaren om just vänsterblink i cp. Diskussionen fortsatte efter utbildningen med körskolans chef och två körskollärare på ena planhalvan (för vänsterblink) och undertecknad på andra planhalvan (mot vänsterblink).
Efter långa diskussioner och exempel ritade på whiteboarden, av både mig och motståndarlaget, erkände alla tre på FÖR vänsterblinksidan att vänsterblink egentligen inte tillförde något alls och tom kunde verka förvirrande för medtraafikanterna. Det var ett ”tänkte inte på det” moment för alla tre.
Ser jag någon före mig, eller inne i en cirkulationsplats, som vänsterblinkar utgår jag från att jag har att förhålla mig till en person helt utan koll på bilkörning i allmänhet och cirkulationsplatser i synnerhet. Man vet aldrig vad en vänsterblinkare hittar på så stay away.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 167 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 167 inlägg
Ändå säger många förare av långtradare att vänsterblink underlättar...Thomas59 skrev:
Det är ett otyg att körskolorna lär ut vänsterblink i en cirkulationsplats, eller att folk över huvud taget blinkar vänster i cp (cp=cirkulationsplats). Vänsterblink tillför exakt inget som upplysning till andra trafikanter på väg in eller i en cp, annat än att här kommer en bilist som inte tänkt igenom principerna för en cp.
Gick kurs för handledare vid övningskörning, nu avskaffat, och det var hopplöst bortkastad tid (och pengar) som jag aldrig får igen.
Där hamnade jag i diskussion med utbildaren om just vänsterblink i cp. Diskussionen fortsatte efter utbildningen med körskolans chef och två körskollärare på ena planhalvan (för vänsterblink) och undertecknad på andra planhalvan (mot vänsterblink).
Efter långa diskussioner och exempel ritade på whiteboarden, av både mig och motståndarlaget, erkände alla tre på FÖR vänsterblinksidan att vänsterblink egentligen inte tillförde något alls och tom kunde verka förvirrande för medtraafikanterna. Det var ett ”tänkte inte på det” moment för alla tre.
Säg en minirondell där 99% av trafiken kör rakt fram, norr till söder eller tvärtom. En bilist som bryter mot mönstret och ska köra söder-väster, är du säker på att en vänster blink där inte ger någon information till den som kommer norrifrån?
Jag kan inte undgå att tänka att personerna från körskolan insåg att fortsatt diskussion var meningslös, och helt enkelt bara höll med för att slippa fortsatt diskussion.
Se där, då får du ju upplysning, trots att du skriver att det inte tillför någon information. 😉Thomas59 skrev:
Redigerat:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 693 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 693 inlägg
kort och gott finns det saker båda bilarna kunnat gjort bättre för att helt undvika krocken
därför tror jag försäkringsbolaget väljer att båda är vållande
och vi ser väl egentligen rätt många olyckor där försäkringsbolagen gärna sätter båda som vållande.. då båda kunnat gjort annorlunda och helt undvikit olycka
och vi ser väl egentligen rätt många olyckor där försäkringsbolagen gärna sätter båda som vållande.. då båda kunnat gjort annorlunda och helt undvikit olycka
Och det totalt sett blir billigare för dem... Speciellt om båda har samma bolag (två självrisker)P polaris78 skrev:kort och gott finns det saker båda bilarna kunnat gjort bättre för att helt undvika krocken
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 693 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 693 inlägg
precis två självrisker och två som kan trigga igång systemet med ökande premier då dom varit vållande..A ajn82 skrev:
och två förare som just inser att man inte vill ha förare som bara kör på för smäller det blir det andre partens fel.. utan ökad försiktighet och uppmärksamhet för att det ska bli färre olyckor..
Och många olyckor beror ju på flera saker i slutändan för att det ska ske en krock
Om man ska vänster i cp så visst underlättar det för medtrafikanterna att man visar sin intention om vart man ska, förstår inte ditt resonemang alls utan det verkar som det är du som är okunnig.Thomas59 skrev:
Det är ett otyg att körskolorna lär ut vänsterblink i en cirkulationsplats, eller att folk över huvud taget blinkar vänster i cp (cp=cirkulationsplats). Vänsterblink tillför exakt inget som upplysning till andra trafikanter på väg in eller i en cp, annat än att här kommer en bilist som inte tänkt igenom principerna för en cp.
Ser jag någon före mig, eller inne i en cirkulationsplats, som vänsterblinkar utgår jag från att jag har att förhålla mig till en person helt utan koll på bilkörning i allmänhet och cirkulationsplatser i synnerhet. Man vet aldrig vad en vänsterblinkare hittar på så stay away.