U
L Liljeros skrev:
Är detta AI svar verkligen till hjälp för TS? Ska han bygga om hela huset som ett billigt alternativ till att värmepumpen rasat?

Det är knappast så detta är ett bättre system att värma ett hus än dagens lösningar…
Dessutom regelvidrigt mot forumets stadgar

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Fantastiskt trevligt att läsa om någon som tar tag i saker utifrån givna förutsättningar. Du kommer lära dig massor. Strunta i alla snus förnuftiga kommentarer. VP är bekvämt men med en maskin från 2003 finns risk att hålet är för grunt och att det blir ganska dyrt att byta i slutändan. Ved och bärs i kombo är trots allt väldigt mycket livskvalitet. Och inom några år har du sparat ihop till en ny anläggning då du nu kör nästa gratis.
Hej där! Ja, exakt precis vad jag konstaterat. Nya VP är mer effektiva/kräver djupare hål för att inte frysa.

Så.. mitt gamla hål ....fryser . ifall jag installerar en modern, mer COP effektivare VP

( . . . Om Plåtmonstret, VEDpump2.1, levererar så som tänkt vintertid, ..så hmm. .tja..kanske denna riskt minimeras?)

Vilket ger återstående alternativ:,

Borra ett till hål, ca tja 20m från 2003-hålet, kommer ...kosta ett antal korvören ... koppla ihop dessa, samt, köpa helt ny VP för 150000 SEK

Eller

...köra på som planerat:

VEDpump2.1, plus, framöver, VP2.1+de 29x600W panelerna.

Och, kanske...i framtiden...när man har råd, byta VP på gamla CTC EcoHeat 7an.

Även om CTCns COP från stenålder 2003 är innefektiv Vs Nya VP, så, med VP21/solpaneler torde det bli en hyffsat Ok kombo?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Hej där! Ja, exakt precis vad jag konstaterat. Nya VP är mer effektiva/kräver djupare hål för att inte frysa.

Så.. mitt gamla hål ....fryser . ifall jag installerar en modern, mer COP effektivare VP

( . . . Om Plåtmonstret, VEDpump2.1, levererar så som tänkt vintertid, ..så hmm. .tja..kanske denna riskt minimeras?)

Borra ett till hål, ca tja 20m från 2003-hålet, kommer ...kosta ett antal korvören ... koppla ihop dessa, samt, köpa helt ny VP för 150000 SEK

Eller

...köra på som planerat:

Även om CTCns COP från stenålder 2003 är innefektiv Vs Nya VP, så, med VP21/solpaneler torde det bli en hyffsat Ok kombo?
Problemet med nya kontra gamla pumpar är att energiuttaget ur hålet ökar, den plockar helt enkelt ur fler kWh och har bättre effekttäckningsgrad. Om man stödeldar när det är som kallast så kommer det troligtvis inte vara samma risk. Sätter man in frikyla minskar man risken än mer då återladdningen ökar. Man kan ju också komplettera med en markslinga om man har plats för det.

Har man en modern bergvärmepump så är det extremt svårt att räkna hem eldning ekonomiskt, det blir nån form av nöje om man är lagd åt det hållet. Komforten blir ju även högre då man får jämn temperatur över dygnet och huset istället för bastu varje morgon och kväll i rummet för Kaminen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var frun på semester när du byggde det där?
Mja, Jag hade semester, samt, jag betalar elräkningarna.

Samtigt;

Norge, slår sig på bröstet:,- "90%av årets nya
D Dsv skrev:
Ett av de knäppaste projekten jag läst. Älskar det!

Men varför försöker du värma elementen istället för att bara blåsa ut luften där du vill ha värmen?
Det känns som en stor omväg och du måste tappa väldigt mycket luftflöde. Blåser det alls något i änden på röret efter det gått genom elementen?
Tack :) Provkörde häromdagen. VEVORN på läge 6.

Rände till elementens utblås för att kolla blåset.

Inget. Alls. Nada:/

Blev, en smula, ..besviken🙄

Men, kom sen på att jag mitt i allt vardagsrumsstök glömt bort att kapa bottenlocken på elementens 2mm aluskivor ..helt tätt med EPDM listerna.

15cm ska bort på varje bottlock

• Gilla
linneac
  • Laddar…
U
R Rolandoo skrev:

Eller

...köra på som planerat:

Nej nya pumpar har övervakning för att inte frysa hålet. De sänker effekten när tempen blir för låg.
En ny modern pump kommer kunna leverera samma mängd energi som din nuvarande (om den hade varit hel) värmepump. Men till en lägre driftkostnad eftersom den är effektivare.
Klarade du dig utan eltillsats med gamla pumpen kommer nya pumpen också klara det, utan att frysa hålet.

• Gilla
Sten-Robert och 2 till
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Bergvärmepumpen kilade vidare förra sommaren, välförtjänt pensionerad efter lång tjänst sedan 2003.

Så drog igång elpatronsläget, vilket inte var några bekymmer alls.
Men sen kom fakturan för förbrukningen i Januari. Där blev det problem...

160kvm hus. Gamla delen 80kvm timmrat på torpargrund, elradiatorer.

Nya delen 80kvm gjuten platta, år 2003, samtidigt blev det en CTC Ecoheat 7, och de gamla elradiatorerna i gamla delen byttes ut mot 6x vattenradiatorer. CTCn placerades i pannhus, på 30kvm gjuten platta. 20m kulvert.

CTCn har egen CP som cirkulerar kulverten. Huset har egen CP, som sköter golvslingor samt de 6x vattenradiatorerna i gamla delen.

Svinkallt i januari

Förbrukning på ca 160kWh/dygn.

Fortsatte likadant i februari, och tänkte att det här slutar illa, så 13feb rände jag ut till CTCn och mixtrade runt i menyerna.

Sänkte patronen från 9kW till 1.5kW, ställde in minimal huskurva. Vid -15, leverera +25.

Då..blev det en smula kallt..

Så Keddyn dammades av. Lite mysigt att elda ändå, men, kanske inte i den här omfattningen.

Från ca 160kWh dygn, så dagen efter mixtrandet på CTCn, samt med Keddyn igång/takfläkt som spred ut värmen, så sjönk förbrukningen till ekonomiskt hanterbar nivå. Ca 50-55kWh/dygn. Aldrig över 55kWh sedan 13 februari.

Antar CTCn kände av att returvattnet var "Ok", och gav fn i 1.5kW patronen.

(CTCn går endast på sin uteTempsensor. Innesensorn placerade installatören ute i pannhuset, ..så den har alltid varit avstängd)

Men, blev en hel del vedkånkande. Satt där framför Keddyn och fnurlade på hur minska ner eldandet. Att överföra kW direkt till husets 80kvm platta vore ju finfint.

Blev mången sena kvällar sökandes info. En vattenmantlad kamin verkade absolut bäst. bygga nått rörsystem...men..tryck..strömavbrott.. CP som stannar .. för läskigt, samt mitt VVS kunnande är minimalt.

Så blev ett MatrixMonster i vardagsrummet.

Blir klart till i höst. Får la se om det levererar som tänkt:

HetLuftskollektor ovanpå Keddyn(460c), samt uppe i Jotulspiskåpan

14st, 25mm diameter, 3m långa vardera, dieselavgasFlexslangar. Totalt 42m. Samlas i 125mm IN/UT nipplar.

En VEVOR 200mm tempstyrd kanalfläkt trycker in sval rumsluft . Inte testkört vid långvarig eldning ännu, där tempen i spiskåpan, innan slanghärvan var på plats blev ca 200c.

Men får iallafall ut ca 110c hetluft, oavsett VEVORN går i läge 3 eller 7. Samt betydligt högre flöde i läge 7. Undviker läge 10..tror jag..för låter satan då.

Blev något fundersam. Är ju bara 3m långa flexslangar. Hade tänkt mig att en lägre fart på fläkten skulle ge Betydligt högre temperarur UT. Men..verkar vara jämna 110c oavsett fläktläge.

Tja. Antar man får nöja sig med 110.
Inspirerande med eget tänk så har man alltid fått göra med det mesta, rock on:-)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej nya pumpar har övervakning för att inte frysa hålet. De sänker effekten när tempen blir för låg.
En ny modern pump kommer kunna leverera samma mängd energi som din nuvarande (om den hade varit hel) värmepump. Men till en lägre driftkostnad eftersom den är effektivare.
Klarade du dig utan eltillsats med gamla pumpen kommer nya pumpen också klara det, utan att frysa hålet.
Ah! Det var skönt att höra. Dyrt med nya borrhål. Och nya värmepumpar..

Får jag ihop lite flis framöver, så blir det att reparera gamla CTC EcoHeat 7an, om möjligt.

R Rolandoo skrev:
Plåtmonstret i vardagsrummet lär ju sänka fastighetens värde en smula . Hm. Kanske ska kontakta skatteverket och begära sänkt taxeringsvärde?🤔
En tråd, och en bild, som kommer att användas av medlemmar i åratal framöver för att visa: "Men vaddå, han fick ju bygga det där!" 😆

• Haha
  • Gilla
Sten-Robert och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Uppskattar att du skrev det här och håller med om att det är trist med negativa kommentarer...
Fast jag tror som du att "förståelse för sånt här" visar nog inte "normalstörda"...
Erkänner, motvilligt, att de flesta indianerna nog trillat ur min kanot för länge sen;) Den driver planlöst över öppet hav🌊

Inredare?🤔

Antar att det blir tarmvred direkt du såg plåtmonstret?😬

Farstatjej90
R Rolandoo skrev:
Erkänner, motvilligt, att de flesta indianerna nog trillat ur min kanot för länge sen;) Den driver planlöst över öppet hav🌊

Inredare?🤔

Jag hade inte gjort som du men det finns ingen anledning att sprida negativa kommentarer i din tråd...

R Rolandoo skrev:
Inredare?🤔

Verkar som steampunkvågen ebbat ut nu, men det här bygget har ju karaktär, till skillnad från de senaste 100 årens själadödande trista och menlösa funkislådor till hus.
En inredare värd namnet hade blivit eld och lågor över möjligheterna som det här ger. 😉

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte gjort som du men det finns ingen anledning att sprida negativa kommentarer i din tråd...
Nej det skall man inte göra men att säga att ”Jag tycker det ser bra och fint ut, när man inte tycker så är ju heller inte ok”

Farstatjej90
J Jonas56 skrev:
Nej det skall man inte göra men att säga att ”Jag tycker det ser bra och fint ut, när man inte tycker så är ju heller inte ok”
Är det någon som sagt att det ser fint ut? 🤔
Bra däremot är det väl om TS löst sitt problem..

Uppskattar att du skrev det här och håller med om att det är trist med negativa kommentarer...
Fast jag tror som du att "förståelse för sånt här" visar nog inte "normalstörda"...
Sant. Ber om ursäkt för att mitt svar blev en smula kantigt. Sorry, 😔 och jag menar det verkligen ❤️ ..Blev väl en smula kränkt över att förpassas till de icke normalstördas skara. Men, du har helt rätt: Bygget i vardagsrummet får nog klassas som en smula stört . Inte helt 100. Knappt ens 99 .

• Älska
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.