Helt underbart! Det är sånt här som ger sann inspiration och gör livet värt att leva. Mer sånt!
Och ledsnar du på de tråkiga kommentarerna om att laga värmepumpen och liknande, så är det bara att starta en tråd på Maskinisten. Där finns en annan förståelse för sådan här genialitet.
Och ledsnar du på de tråkiga kommentarerna om att laga värmepumpen och liknande, så är det bara att starta en tråd på Maskinisten. Där finns en annan förståelse för sådan här genialitet.
Köp en Thermia och se till att ta en försäkring på den också så behöver du inte bekymra dig mer Det inte hemförsäkringen ta så tar Termiaförsäkringen det, kan inte bli billigareR Rolandoo skrev:Joo, men gissar på att en sån skulle bli en smula dyrare äm de ca 4-5000 jag lagt ner på VP2.1.
Tillkommer såklart en större summa i nerlagt arbete, samt ökad ölkonsumtion vid byggandet, men, det är sånt man har ROT till
Skämt åsido, så ja...borrhålet finns ju där.. smula surt att inte nyttja detta. Ifall jag prickar in en lottorad så köper jag direkt en ny CTC
Mjo..litet orosmoln där asså.
Men..nejnej...Keddyn/rökkanaler/gamla Jotulens spiskåpa etc är helt orörda. Blir väl typ samma funktion som att ställa en sån där fläkt på taket som driver en fläkt, fast fördelen med VP2.1 är att Hetluftkollektorn är trycksatt, så kommer inte suga in/sprida ut ev. Läckande rökgaser.
Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
..sen..KAN ju CPn gå sönder ..men verkar helt outslitlig..En Grundfos som tuffar på sen 2003 ... men . .hmm.. mja, kanske läge att byta den mtp just "rullat sedan 2003"🤔😀
Men..nejnej...Keddyn/rökkanaler/gamla Jotulens spiskåpa etc är helt orörda. Blir väl typ samma funktion som att ställa en sån där fläkt på taket som driver en fläkt, fast fördelen med VP2.1 är att Hetluftkollektorn är trycksatt, så kommer inte suga in/sprida ut ev. Läckande rökgaser.
Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
..sen..KAN ju CPn gå sönder ..men verkar helt outslitlig..En Grundfos som tuffar på sen 2003 ... men . .hmm.. mja, kanske läge att byta den mtp just "rullat sedan 2003"🤔😀
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Uppskattar att du skrev det här och håller med om att det är trist med negativa kommentarer...Guzzi skrev:
Fast jag tror som du att "förståelse för sånt här" visar nog inte "normalstörda"...
Det lär vara en ganska liten del av kaminens värme som hamnar i elementen. Så innan det kokar i ett element lär det vara olidligt varmt i rummet. Sedan är det ingen katastrof om du mot förmodan skulle komma upp i 100ºC i elementet. Det värsta lär vara bastun i vardagsrummet. Elementet håller.R Rolandoo skrev:Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
Keddy hade faktiskt en ved luftvärmepanna tisigare
Vi har den kvar i stugan och den är sjukt effektiv.
En stor trumfläkt undertill som därefter blåser ut varm luft i alla delar av huset.
Vi har den kvar i stugan och den är sjukt effektiv.
En stor trumfläkt undertill som därefter blåser ut varm luft i alla delar av huset.
Jag hade nog hellre jobbat en dag övertid. 😎R Rolandoo skrev:Bergvärmepumpen kilade vidare förra sommaren, välförtjänt pensionerad efter lång tjänst sedan 2003.
Så drog igång elpatronsläget, vilket inte var några bekymmer alls.
Men sen kom fakturan för förbrukningen i Januari. Där blev det problem...
160kvm hus. Gamla delen 80kvm timmrat på torpargrund, elradiatorer.
Nya delen 80kvm gjuten platta, år 2003, samtidigt blev det en CTC Ecoheat 7, och de gamla elradiatorerna i gamla delen byttes ut mot 6x vattenradiatorer. CTCn placerades i pannhus, på 30kvm gjuten platta. 20m kulvert.
CTCn har egen CP som cirkulerar kulverten. Huset har egen CP, som sköter golvslingor samt de 6x vattenradiatorerna i gamla delen.
Svinkallt i januari
Förbrukning på ca 160kWh/dygn.
Fortsatte likadant i februari, och tänkte att det här slutar illa, så 13feb rände jag ut till CTCn och mixtrade runt i menyerna.
Sänkte patronen från 9kW till 1.5kW, ställde in minimal huskurva. Vid -15, leverera +25.
Då..blev det en smula kallt..
Så Keddyn dammades av. Lite mysigt att elda ändå, men, kanske inte i den här omfattningen.
Från ca 160kWh dygn, så dagen efter mixtrandet på CTCn, samt med Keddyn igång/takfläkt som spred ut värmen, så sjönk förbrukningen till ekonomiskt hanterbar nivå. Ca 50-55kWh/dygn. Aldrig över 55kWh sedan 13 februari.
Antar CTCn kände av att returvattnet var "Ok", och gav fn i 1.5kW patronen.
(CTCn går endast på sin uteTempsensor. Innesensorn placerade installatören ute i pannhuset, ..så den har alltid varit avstängd)
Men, blev en hel del vedkånkande. Satt där framför Keddyn och fnurlade på hur minska ner eldandet. Att överföra kW direkt till husets 80kvm platta vore ju finfint.
Blev mången sena kvällar sökandes info. En vattenmantlad kamin verkade absolut bäst. bygga nått rörsystem...men..tryck..strömavbrott.. CP som stannar .. för läskigt, samt mitt VVS kunnande är minimalt.
Så blev ett MatrixMonster i vardagsrummet.
Blir klart till i höst. Får la se om det levererar som tänkt:
HetLuftskollektor ovanpå Keddyn(460c), samt uppe i Jotulspiskåpan
14st, 25mm diameter, 3m långa vardera, dieselavgasFlexslangar. Totalt 42m. Samlas i 125mm IN/UT nipplar.
En VEVOR 200mm tempstyrd kanalfläkt trycker in sval rumsluft . Inte testkört vid långvarig eldning ännu, där tempen i spiskåpan, innan slanghärvan var på plats blev ca 200c.
Men får iallafall ut ca 110c hetluft, oavsett VEVORN går i läge 3 eller 7. Samt betydligt högre flöde i läge 7. Undviker läge 10..tror jag..för låter satan då.
Blev något fundersam. Är ju bara 3m långa flexslangar. Hade tänkt mig att en lägre fart på fläkten skulle ge Betydligt högre temperarur UT. Men..verkar vara jämna 110c oavsett fläktläge.
Tja. Antar man får nöja sig med 110.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden