Mjo..litet orosmoln där asså.
Men..nejnej...Keddyn/rökkanaler/gamla Jotulens spiskåpa etc är helt orörda. Blir väl typ samma funktion som att ställa en sån där fläkt på taket som driver en fläkt, fast fördelen med VP2.1 är att Hetluftkollektorn är trycksatt, så kommer inte suga in/sprida ut ev. Läckande rökgaser.
Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
..sen..KAN ju CPn gå sönder ..men verkar helt outslitlig..En Grundfos som tuffar på sen 2003 ... men . .hmm.. mja, kanske läge att byta den mtp just "rullat sedan 2003"🤔😀
Men..nejnej...Keddyn/rökkanaler/gamla Jotulens spiskåpa etc är helt orörda. Blir väl typ samma funktion som att ställa en sån där fläkt på taket som driver en fläkt, fast fördelen med VP2.1 är att Hetluftkollektorn är trycksatt, så kommer inte suga in/sprida ut ev. Läckande rökgaser.
Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
..sen..KAN ju CPn gå sönder ..men verkar helt outslitlig..En Grundfos som tuffar på sen 2003 ... men . .hmm.. mja, kanske läge att byta den mtp just "rullat sedan 2003"🤔😀
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Uppskattar att du skrev det här och håller med om att det är trist med negativa kommentarer...Guzzi skrev:
Fast jag tror som du att "förståelse för sånt här" visar nog inte "normalstörda"...
Det lär vara en ganska liten del av kaminens värme som hamnar i elementen. Så innan det kokar i ett element lär det vara olidligt varmt i rummet. Sedan är det ingen katastrof om du mot förmodan skulle komma upp i 100ºC i elementet. Det värsta lär vara bastun i vardagsrummet. Elementet håller.R Rolandoo skrev:Funderade även en del på strömavbrott: Om CPn som ständigt cirkulerar husets vattenslinga på läge tre stannar ...stillastående vatten i elementen, inte särdeles många liter, samt ca 110c luft som fortsätter hetta upp.. men.. kom där på att då stannar även VEVOR kanalfläkten, så det där löser sig självt.
Keddy hade faktiskt en ved luftvärmepanna tisigare
Vi har den kvar i stugan och den är sjukt effektiv.
En stor trumfläkt undertill som därefter blåser ut varm luft i alla delar av huset.
Vi har den kvar i stugan och den är sjukt effektiv.
En stor trumfläkt undertill som därefter blåser ut varm luft i alla delar av huset.
Jag hade nog hellre jobbat en dag övertid. 😎R Rolandoo skrev:Bergvärmepumpen kilade vidare förra sommaren, välförtjänt pensionerad efter lång tjänst sedan 2003.
Så drog igång elpatronsläget, vilket inte var några bekymmer alls.
Men sen kom fakturan för förbrukningen i Januari. Där blev det problem...
160kvm hus. Gamla delen 80kvm timmrat på torpargrund, elradiatorer.
Nya delen 80kvm gjuten platta, år 2003, samtidigt blev det en CTC Ecoheat 7, och de gamla elradiatorerna i gamla delen byttes ut mot 6x vattenradiatorer. CTCn placerades i pannhus, på 30kvm gjuten platta. 20m kulvert.
CTCn har egen CP som cirkulerar kulverten. Huset har egen CP, som sköter golvslingor samt de 6x vattenradiatorerna i gamla delen.
Svinkallt i januari
Förbrukning på ca 160kWh/dygn.
Fortsatte likadant i februari, och tänkte att det här slutar illa, så 13feb rände jag ut till CTCn och mixtrade runt i menyerna.
Sänkte patronen från 9kW till 1.5kW, ställde in minimal huskurva. Vid -15, leverera +25.
Då..blev det en smula kallt..
Så Keddyn dammades av. Lite mysigt att elda ändå, men, kanske inte i den här omfattningen.
Från ca 160kWh dygn, så dagen efter mixtrandet på CTCn, samt med Keddyn igång/takfläkt som spred ut värmen, så sjönk förbrukningen till ekonomiskt hanterbar nivå. Ca 50-55kWh/dygn. Aldrig över 55kWh sedan 13 februari.
Antar CTCn kände av att returvattnet var "Ok", och gav fn i 1.5kW patronen.
(CTCn går endast på sin uteTempsensor. Innesensorn placerade installatören ute i pannhuset, ..så den har alltid varit avstängd)
Men, blev en hel del vedkånkande. Satt där framför Keddyn och fnurlade på hur minska ner eldandet. Att överföra kW direkt till husets 80kvm platta vore ju finfint.
Blev mången sena kvällar sökandes info. En vattenmantlad kamin verkade absolut bäst. bygga nått rörsystem...men..tryck..strömavbrott.. CP som stannar .. för läskigt, samt mitt VVS kunnande är minimalt.
Så blev ett MatrixMonster i vardagsrummet.
Blir klart till i höst. Får la se om det levererar som tänkt:
HetLuftskollektor ovanpå Keddyn(460c), samt uppe i Jotulspiskåpan
14st, 25mm diameter, 3m långa vardera, dieselavgasFlexslangar. Totalt 42m. Samlas i 125mm IN/UT nipplar.
En VEVOR 200mm tempstyrd kanalfläkt trycker in sval rumsluft . Inte testkört vid långvarig eldning ännu, där tempen i spiskåpan, innan slanghärvan var på plats blev ca 200c.
Men får iallafall ut ca 110c hetluft, oavsett VEVORN går i läge 3 eller 7. Samt betydligt högre flöde i läge 7. Undviker läge 10..tror jag..för låter satan då.
Blev något fundersam. Är ju bara 3m långa flexslangar. Hade tänkt mig att en lägre fart på fläkten skulle ge Betydligt högre temperarur UT. Men..verkar vara jämna 110c oavsett fläktläge.
Tja. Antar man får nöja sig med 110.
Region är supersnål med ÖT på stället jag knegar på tyvärr. Därav jag lägger så mycket kväll å helg jag bara kan . Men..hjälper föga . blir någorlunda drägligt iaf.
Minns en gång som vikarie: på väg mot bilen efter ett kvällspass. Går förbi en sköterska på väg till parkeringen. Hon stoppar mig, säger -"Vart har jag sett dig någonstans?"
Sa skämtsamt:
-"Jag har lägsta kastet på hela stället, en simpel sängknuffare/transporttör"
-"Nej Nej! Städ!!Dom är mycket lägre än er!"
Ah..ok..
Men, innan någon rolig typ påtalar att jag ska byta jobb.
Nä. Trivs väldigt bra med mitt jobb.
Minns en gång som vikarie: på väg mot bilen efter ett kvällspass. Går förbi en sköterska på väg till parkeringen. Hon stoppar mig, säger -"Vart har jag sett dig någonstans?"
Sa skämtsamt:
-"Jag har lägsta kastet på hela stället, en simpel sängknuffare/transporttör"
-"Nej Nej! Städ!!Dom är mycket lägre än er!"
Ah..ok..
Men, innan någon rolig typ påtalar att jag ska byta jobb.
Nä. Trivs väldigt bra med mitt jobb.
Fantastiskt trevligt att läsa om någon som tar tag i saker utifrån givna förutsättningar. Du kommer lära dig massor. Strunta i alla snus förnuftiga kommentarer. VP är bekvämt men med en maskin från 2003 finns risk att hålet är för grunt och att det blir ganska dyrt att byta i slutändan. Ved och bärs i kombo är trots allt väldigt mycket livskvalitet. Och inom några år har du sparat ihop till en ny anläggning då du nu kör nästa gratis.
Renoverare
· Stockholm
· 21 152 inlägg
Trots mindre kunskaper inom vatten tror jag det hade varit en mycket bättre väg, luft är en bedrövlig energibärare...
Enklast att bara koppla in sig på radiatorkretsen. Antingen via kopparrör eller ta en gammal bilkylare och lägga på keddyn.
Enklast att bara koppla in sig på radiatorkretsen. Antingen via kopparrör eller ta en gammal bilkylare och lägga på keddyn.
Underbart!R Rolandoo skrev:Bergvärmepumpen kilade vidare förra sommaren, välförtjänt pensionerad efter lång tjänst sedan 2003.
Så drog igång elpatronsläget, vilket inte var några bekymmer alls.
Men sen kom fakturan för förbrukningen i Januari. Där blev det problem...
160kvm hus. Gamla delen 80kvm timmrat på torpargrund, elradiatorer.
Nya delen 80kvm gjuten platta, år 2003, samtidigt blev det en CTC Ecoheat 7, och de gamla elradiatorerna i gamla delen byttes ut mot 6x vattenradiatorer. CTCn placerades i pannhus, på 30kvm gjuten platta. 20m kulvert.
CTCn har egen CP som cirkulerar kulverten. Huset har egen CP, som sköter golvslingor samt de 6x vattenradiatorerna i gamla delen.
Svinkallt i januari
Förbrukning på ca 160kWh/dygn.
Fortsatte likadant i februari, och tänkte att det här slutar illa, så 13feb rände jag ut till CTCn och mixtrade runt i menyerna.
Sänkte patronen från 9kW till 1.5kW, ställde in minimal huskurva. Vid -15, leverera +25.
Då..blev det en smula kallt..
Så Keddyn dammades av. Lite mysigt att elda ändå, men, kanske inte i den här omfattningen.
Från ca 160kWh dygn, så dagen efter mixtrandet på CTCn, samt med Keddyn igång/takfläkt som spred ut värmen, så sjönk förbrukningen till ekonomiskt hanterbar nivå. Ca 50-55kWh/dygn. Aldrig över 55kWh sedan 13 februari.
Antar CTCn kände av att returvattnet var "Ok", och gav fn i 1.5kW patronen.
(CTCn går endast på sin uteTempsensor. Innesensorn placerade installatören ute i pannhuset, ..så den har alltid varit avstängd)
Men, blev en hel del vedkånkande. Satt där framför Keddyn och fnurlade på hur minska ner eldandet. Att överföra kW direkt till husets 80kvm platta vore ju finfint.
Blev mången sena kvällar sökandes info. En vattenmantlad kamin verkade absolut bäst. bygga nått rörsystem...men..tryck..strömavbrott.. CP som stannar .. för läskigt, samt mitt VVS kunnande är minimalt.
Så blev ett MatrixMonster i vardagsrummet.
Blir klart till i höst. Får la se om det levererar som tänkt:
HetLuftskollektor ovanpå Keddyn(460c), samt uppe i Jotulspiskåpan
14st, 25mm diameter, 3m långa vardera, dieselavgasFlexslangar. Totalt 42m. Samlas i 125mm IN/UT nipplar.
En VEVOR 200mm tempstyrd kanalfläkt trycker in sval rumsluft . Inte testkört vid långvarig eldning ännu, där tempen i spiskåpan, innan slanghärvan var på plats blev ca 200c.
Men får iallafall ut ca 110c hetluft, oavsett VEVORN går i läge 3 eller 7. Samt betydligt högre flöde i läge 7. Undviker läge 10..tror jag..för låter satan då.
Blev något fundersam. Är ju bara 3m långa flexslangar. Hade tänkt mig att en lägre fart på fläkten skulle ge Betydligt högre temperarur UT. Men..verkar vara jämna 110c oavsett fläktläge.
Tja. Antar man får nöja sig med 110.
På vår gamla pump skulle Termiaförsäkringen kosta 4700;- / år + kostnad för service varje år så det är inte säkert att det är en bra affär.S stig54bk skrev:
/M
Ett av de knäppaste projekten jag läst. Älskar det!
Men varför försöker du värma elementen istället för att bara blåsa ut luften där du vill ha värmen?
Det känns som en stor omväg och du måste tappa väldigt mycket luftflöde. Blåser det alls något i änden på röret efter det gått genom elementen?
Men varför försöker du värma elementen istället för att bara blåsa ut luften där du vill ha värmen?
Det känns som en stor omväg och du måste tappa väldigt mycket luftflöde. Blåser det alls något i änden på röret efter det gått genom elementen?
Jag gissar att tanken är att växla över värmen till radiatorsystemet och att han ville undvika att behöva pilla med VVS??D Dsv skrev:
Ett förslag som redan de gamla romarna använde:
Det du syftar på är hypokaustsystemet – det geniala romerska inomhusvärmesystemet som användes i både privata villor och stora badhus som thermae. Det är ett av de tidigaste exemplen på centralvärme i mänsklighetens historia.
Vill du ha en illustration av hur hypokaust såg ut, eller en jämförelse med dagens värmepumpssystem (t.ex. luft/vatten, luft/luft, bergvärme)?
Kolla och be CoPilot göra en skiss av hur systemet funkar så syns det bättre
Golvyta (rum)
-----------------------------
| |
| Rum med varmt golv |
| |
↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑
| | | | | | |
Golvplattor ovanpå pilae (stödpelare)
| | | | | | |
| Tomrum för varm luft |
→ → → → →
Praefurnium (vedugn) → varm luft in
← ← ← ← ←
| Tubuli i väggarna ↑ ↑ |
| (vertikala kanaler) |
↑ ↑
Rök/varmluft ventileras ut
Har ofta funderat på att göra ngt liknande men...
Det du syftar på är hypokaustsystemet – det geniala romerska inomhusvärmesystemet som användes i både privata villor och stora badhus som thermae. Det är ett av de tidigaste exemplen på centralvärme i mänsklighetens historia.
🔥
- Namn: Hypocaustum (latin)
- Hypo = under
- Caust = bränna/värme→ ”Uppvärmning underifrån”
🏛️
Romarna värmde byggnader genom att leda varm luft och rök från en ugn (praefurnium) under golvet och upp i väggarna.1.
En vedeldad ugn placerades utanför bostadsdelen. Den producerade:- extremt varm luft
- rök
- heta gaser
2.
Golvet stod på små tegelpelare, ca 30–60 cm höga.Det skapade ett tomrum under golvet där den heta luften kunde cirkulera.3.
I väggarna fanns vertikala kanaler av keramik.Den varma luften steg upp genom dessa och värmde väggarna.4.
Golvet blev varmt → väggarna blev varma → rummet fick en jämn, behaglig värme.5.
Efter att ha passerat golv och väggar släpptes röken ut genom skorstenar eller öppningar.🧱
- Strålningsvärme från golv och väggar (som modern golvvärme).
- Central värmekälla som kunde värma flera rum.
- Ingen rök i bostaden eftersom ugnen låg utanför.
- Jämn temperatur i stora byggnader som badhus.
🛁
I badhus användes hypokaust för att skapa:- caldarium (varmt bad)
- tepidarium (ljummet rum)
- laconicum (torr bastu)
🏡
Rika romare hade ofta hypokaust i:- matsalar
- sovrum
- badrum
- vinterrum (hiberna)
🔧
Hypokaust liknar:- vattenburen golvvärme
- luftburen golvvärme
- kanalsystem i väggar
- centralvärme med panna
Vill du ha en illustration av hur hypokaust såg ut, eller en jämförelse med dagens värmepumpssystem (t.ex. luft/vatten, luft/luft, bergvärme)?
Hypokaust — färdig text att klistra in på Byggahus
Hypokaust var romarnas centrala inomhusvärmesystem, en tidig form av golvvärme där varm luft från en vedeldad ugn leddes under golvet och upp genom väggarnas kanaler för att värma rum jämnt. En praefurnium (vedugn) skickade heta gaser in i ett tomrum under golvet som vilade på små tegelpelare (pilae). Golvplattorna blev varma och värmen spreds som strålningsvärme; den varma luften fortsatte upp genom keramiska vertikala kanaler (tubuli) i väggarna och ventilerades slutligen ut. Systemet användes i både privata villor och stora badhus för att skapa olika temperaturzoner som caldarium, tepidarium och laconicum.Kort skiss över hur hypokaust fungerade (be CoPilot göra en mera detaljerad skiss)
Legenda: Praefurnium = ugn; Pilae = golvpelare; Tubuli = väggkanaler; Rök ut = skorsten/ventilGolvyta (rum)
| |
| Rum med varmt golv |
| |
↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑
| | | | | | |
| | | | | | |
| Tomrum för varm luft |
→ → → → →
← ← ← ← ←
| (vertikala kanaler) |
↑ ↑
Kort förklaring till skissen
- Praefurnium eldas och skickar varm luft in under golvet.
- Pilae skapar ett luftspalt under golvet där värmen cirkulerar.
- Tubuli i väggarna leder upp värmen så väggarna blir varma och rummet får jämn strålningsvärme.
- Slutligen leds rökgaser bort via skorstenar eller ventiler.
Är detta AI svar verkligen till hjälp för TS? Ska han bygga om hela huset som ett billigt alternativ till att värmepumpen rasat?R ravbogu skrev:Ett förslag som redan de gamla romarna använde:
🔥
- Namn: Hypocaustum(latin)
- Hypo = under
- Caust = bränna/värme→ ”Uppvärmning underifrån”
🏛️
Romarna värmde byggnader genom att leda varm luft och rök från en ugn (praefurnium) under golvet och upp i väggarna.
1.
En vedeldad ugn placerades utanför bostadsdelen. Den producerade:
- extremt varm luft
- rök
- heta gaser
2.
Golvet stod på små tegelpelare, ca 30–60 cm höga.Det skapade ett tomrum under golvet där den heta luften kunde cirkulera.
3.
I väggarna fanns vertikala kanaler av keramik.Den varma luften steg upp genom dessa och värmde väggarna.
4.
Golvet blev varmt → väggarna blev varma → rummet fick en jämn, behaglig värme.
5.
Efter att ha passerat golv och väggar släpptes röken ut genom skorstenar eller öppningar.
🧱
- Strålningsvärme från golv och väggar (som modern golvvärme).
- Central värmekälla som kunde värma flera rum.
- Ingen rök i bostaden eftersom ugnen låg utanför.
- Jämn temperatur i stora byggnader som badhus.
🛁
I badhus användes hypokaust för att skapa:
Dessa rum kunde nå temperaturer över 50–60 °C.
- caldarium (varmt bad)
- tepidarium (ljummet rum)
- laconicum (torr bastu)
🏡
Rika romare hade ofta hypokaust i:
Det var en lyx som visade status.
- matsalar
- sovrum
- badrum
- vinterrum (hiberna)
🔧
Hypokaust liknar:
Romarna var alltså 1500 år före sin tid.
- vattenburen golvvärme
- luftburen golvvärme
- kanalsystem i väggar
- centralvärme med panna
Hypokaust — färdig text att klistra in på Byggahus
Hypokaust var romarnas centrala inomhusvärmesystem, en tidig form av golvvärme där varm luft från en vedeldad ugn leddes under golvet och upp genom väggarnas kanaler för att värma rum jämnt. En praefurnium (vedugn) skickade heta gaser in i ett tomrum under golvet som vilade på små tegelpelare (pilae). Golvplattorna blev varma och värmen spreds som strålningsvärme; den varma luften fortsatte upp genom keramiska vertikala kanaler (tubuli) i väggarna och ventilerades slutligen ut. Systemet användes i både privata villor och stora badhus för att skapa olika temperaturzoner som caldarium, tepidarium och laconicum.
Kort skiss över hur hypokaust fungerade (be CoPilot göra en mera detaljerad skiss)
Legenda: Praefurnium = ugn; Pilae = golvpelare; Tubuli = väggkanaler; Rök ut = skorsten/ventil
Golvyta (rum)
| |
| Rum med varmt golv |
| |
↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑
| | | | | | |
| | | | | | |
| Tomrum för varm luft |
→ → → → →
← ← ← ← ←
| (vertikala kanaler) |
↑ ↑
Kort förklaring till skissen
- Praefurnium eldas och skickar varm luft in under golvet.
- Pilae skapar ett luftspalt under golvet där värmen cirkulerar.
- Tubuli i väggarna leder upp värmen så väggarna blir varma och rummet får jämn strålningsvärme.
- Slutligen leds rökgaser bort via skorstenar eller ventiler.
Det är knappast så detta är ett bättre system att värma ett hus än dagens lösningar…