F fribygg skrev:
Installera solcellerna nu, de bidrar inte alls där de står overksamma
Tyvärr är det så. Hade varit fint att få upp dom till hösten. Meen, just nu krasst i kassan.

Även om panelerna och växelriktaren var så gott som gratis, så tja, en markställning, 25m lång, 2.9. Hög/Shelly styrning/reläer/å massa mer prylar, plus elektriker..

På skroten norpade jag även åt mig 10x6.2m 40x40 SolAluProfiler för 1000kr, samt 92st 35mm mittklämmor för 70kr.

Så känns bra i magen i vart fall.

Trots statens vansinne med plötsligt slopad 60öring, Plus att nätbolagen nu tar ca 20-30öre per exporterad kW.. har följt spotpriserna maniskt sedan fakturan i januari.

Vid pris 35öre går man plus/minus noll på att exportera. Och, har sett nu, att sommartid, soltimmar, så är det för det mesta 35öre eller under så ..där lär man låta Shellyn klippa Growatten Direkt

Dock, med 19s1p 600W, Sydmarkställning 75grader, tja, tror det kan bli riktigt bra faktiskt:

Hög sol sommartid träffar 75graderna panelerna i fel vinkel, så ger mindre överskott när det iaf ofta är minuspriser.

men tyvärr så kommer de 10s1p på 20graders sydtak att bidra med överskott. De kan dock ge Ok tillskott, tidigt, så snart snön trillar av.

Samt, lågt stående sol vår/vinter/vår, fläskar in i rätt vinkel , dessutom med kalla, snöfria, effektiva paneler som höjer volten, plus snöreflektionabonusen på det.

Panelerna kommer 80cm upp, snöfritt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
De kan dock ge Ok tillskott, tidigt, så snart snön trillar av.
Dina solceller kommer såvitt jag förstår inte producera en enda kW, varken nu eller till hösten och definitivt inte i vår när snön trillar av och du skulle kunna använda egenproducerad el att värma dig med om du inte monterar upp dem.

Helt rätt, återigen. Och ja, surt. Men, igen, svårt att bygga upp när Ladan Är Tom. Eller var det fulla lador🤔 Tror Magda sa att ladorna var både fulla Och tomma?

• Gilla
cZuLLLL
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Helt rätt, återigen. Och ja, surt. Men, igen, svårt att bygga upp när Ladan Är Tom. Eller var det fulla lador🤔 Tror Magda sa att ladorna var både fulla Och tomma?
Är du färdig med veden?

• Gilla
Klockradio
  • Laddar…
Fick gratis ved när det stormade förra året. En bamsegran rätt över taket.

Uppkapad, klyvd. Sen kör jag mycket pall .

Pga skralt i kassan, som nämnts ett par gånger redan, så var det ett välkommet tillskott. Särskilt när taket klarade sig

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Fick gratis ved när det stormade förra året. En bamsegran rätt över taket.

Uppkapad, klyvd. Sen kör jag mycket pall .
Frågan var om du är färdig med veden.

Kan tänka mig att du är kul på fester😀 20260708_105118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du menar kapad/huggen, så, Ja början maj. Rejäla bitar som brinner länge, men, torkar långsamt. Så kör nog gratispall denna vinter.

Riktigt eländiga bamsiga å vresiga granbitar.

R Rolandoo skrev:
Plåtmonstret i vardagsrummet lär ju sänka fastighetens värde en smula . Hm. Kanske ska kontakta skatteverket och begära sänkt taxeringsvärde?🤔
WAR score 0 på den skulle jag tro :D

• Gilla
Rolandoo
  • Laddar…
1783511725017.png
Skapa konto

Keddy, Cthulhu edition

1783511609167.png
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den här tråden måste jag läsa noga ikväll.
Jag skrev bara för att den ska komma med på min "deltagit-lista". :)

• Gilla
  • Haha
Jormen och 6 till
  • Laddar…
Att värma kåken med ved, innebär en hel del jobb och pass. Så det är väl kanske inget alternativ, även om jag trivs med det.

Redigerat:
@
R Rolandoo skrev:
Plåtmonstret i vardagsrummet lär ju sänka fastighetens värde en smula . Hm. Kanske ska kontakta skatteverket och begära sänkt taxeringsvärde?🤔
Känns som något AI bild genererat ihop - bad själv min AI att visualisera hur vårt hus skulle se ut med markiser som drivs av en motor som förbinder flera markiser med en axel. Ai lösningen visade en axel med infästning som sannolikt hade kunnat lyfta hela huset om så hade behövts. Lite grovt här med. 😉

• Gilla
Rolandoo
  • Laddar…
Helt underbart! Det är sånt här som ger sann inspiration och gör livet värt att leva. Mer sånt!

Och ledsnar du på de tråkiga kommentarerna om att laga värmepumpen och liknande, så är det bara att starta en tråd på Maskinisten. Där finns en annan förståelse för sådan här genialitet.

• Gilla
  • Haha
Mums Filibabba och 25 till
  • Laddar…
Jag gissar att sotarna har en hel del synpunkter på det där. Och försäkringsbolag.
Det med 200 grader i "rökkanaler" kommer få dom hoppa högt.

• Haha
peteds01
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Joo, men gissar på att en sån skulle bli en smula dyrare äm de ca 4-5000 jag lagt ner på VP2.1.

Tillkommer såklart en större summa i nerlagt arbete, samt ökad ölkonsumtion vid byggandet, men, det är sånt man har ROT till;)

Skämt åsido, så ja...borrhålet finns ju där.. smula surt att inte nyttja detta. Ifall jag prickar in en lottorad så köper jag direkt en ny CTC
Köp en Thermia och se till att ta en försäkring på den också så behöver du inte bekymra dig mer Det inte hemförsäkringen ta så tar Termiaförsäkringen det, kan inte bli billigare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.