Tja, som jag skrev härovan. För tillfället lägger jag pengarna på plåtmonster i vardagsrummet. För att överleva vintern och den totalförstörda elmarknaden. Hade jag haft peng över till ny CTC bergvärmepanna så hade jag inte ens övervägt monstret.

Men, vi är alla olika. Jag kommer iaf njuta av brasan, knäppa en öl medans jag hör kW susa in i elementen.

Svärmor är dock portad. För typ 15 år sen byggde jag ett, tja, inte snyggt, men funktionellt plåttak över jordkällarn. Så midsommarfest hos oss, plötslift ser jag att svärmor står med yxan, kapat ena stöttan. Synd inte skiten ramlade ner över henne.

VA håller Du påå med?
-"Det är så fult!"

Antar hon kör igång rondellen när hon får se mitt nya mästervÄrk😃

Efter några år med VP2.1+17.4kWp solpaneler, vem vet, kanske lyckas skrapa ihop så jag kan laga CTCn.

Kan tänka mig att det är en bra kombo. Bergvärme/paneler

Redigerat:
R Rolandoo skrev:
Efter några år med VP2.1+17.4kWp solpaneler, vem vet, kanske lyckas skrapa ihop så jag kan laga CTCn.

Kan tänka mig att det är en bra kombo. Bergvärme/paneler
Installera solcellerna nu, de bidrar inte alls där de står overksamma

F fribygg skrev:
Installera solcellerna nu, de bidrar inte alls där de står overksamma
Tyvärr är det så. Hade varit fint att få upp dom till hösten. Meen, just nu krasst i kassan.

Även om panelerna och växelriktaren var så gott som gratis, så tja, en markställning, 25m lång, 2.9. Hög/Shelly styrning/reläer/å massa mer prylar, plus elektriker..

På skroten norpade jag även åt mig 10x6.2m 40x40 SolAluProfiler för 1000kr, samt 92st 35mm mittklämmor för 70kr.

Så känns bra i magen i vart fall.

Trots statens vansinne med plötsligt slopad 60öring, Plus att nätbolagen nu tar ca 20-30öre per exporterad kW.. har följt spotpriserna maniskt sedan fakturan i januari.

Vid pris 35öre går man plus/minus noll på att exportera. Och, har sett nu, att sommartid, soltimmar, så är det för det mesta 35öre eller under så ..där lär man låta Shellyn klippa Growatten Direkt

Dock, med 19s1p 600W, Sydmarkställning 75grader, tja, tror det kan bli riktigt bra faktiskt:

Hög sol sommartid träffar 75graderna panelerna i fel vinkel, så ger mindre överskott när det iaf ofta är minuspriser.

men tyvärr så kommer de 10s1p på 20graders sydtak att bidra med överskott. De kan dock ge Ok tillskott, tidigt, så snart snön trillar av.

Samt, lågt stående sol vår/vinter/vår, fläskar in i rätt vinkel , dessutom med kalla, snöfria, effektiva paneler som höjer volten, plus snöreflektionabonusen på det.

Panelerna kommer 80cm upp, snöfritt.

R Rolandoo skrev:
De kan dock ge Ok tillskott, tidigt, så snart snön trillar av.
Dina solceller kommer såvitt jag förstår inte producera en enda kW, varken nu eller till hösten och definitivt inte i vår när snön trillar av och du skulle kunna använda egenproducerad el att värma dig med om du inte monterar upp dem.

Helt rätt, återigen. Och ja, surt. Men, igen, svårt att bygga upp när Ladan Är Tom. Eller var det fulla lador🤔 Tror Magda sa att ladorna var både fulla Och tomma?

R Rolandoo skrev:
Helt rätt, återigen. Och ja, surt. Men, igen, svårt att bygga upp när Ladan Är Tom. Eller var det fulla lador🤔 Tror Magda sa att ladorna var både fulla Och tomma?
Är du färdig med veden?

Fick gratis ved när det stormade förra året. En bamsegran rätt över taket.

Uppkapad, klyvd. Sen kör jag mycket pall .

Pga skralt i kassan, som nämnts ett par gånger redan, så var det ett välkommet tillskott. Särskilt när taket klarade sig

R Rolandoo skrev:
Fick gratis ved när det stormade förra året. En bamsegran rätt över taket.

Uppkapad, klyvd. Sen kör jag mycket pall .
Frågan var om du är färdig med veden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.