Tack Guzzi, är väl som så att jag bara är lite före mig tid, så att säga.Guzzi skrev:
Vad var det nu dom sa när tågen uppfanns?🤔
-"Idiotiskt! Man kommer bli dum i hela skallen om man färdas sådär snabbt!"
Om sisådär 200 år kommer 80% av villorna att ha plåtmonster i vardagsrummen, sanna mina ord!😄🔥
Såhär tätades Hetluftskollektorns 125mm IN/UT anslutningar: 1500c brandmassa. Tre tuber, så tog ett tag innan det härdade.
Jobbigt läge när det är vinter samt med elpatronen strypt till 1.5kW..
Väntade ett dygn innan jag vågade tända en liten försiktig brasa i Keddyn.
125mm IN/UT är dock lite på sidan av keddyn, så blir väl max ca 60c där, då kaminen suger in sval rumsluft över dom.
Dag två vågade jag elda lite mer, sedan efter några dagar till eldade jag på som vanligt.
Efter en vecka, ungefär, så satte jag en liten bordsklämfläkt som blåste in luft i IN nippeln, eller kanske rätta ordet är muff?🤔
Het luft värmde då upp UT nippeln. Körde bara kort tid, ca 5min, innan jag vände flödet. Värma IN nippel 5min, vända flöde..Värma UT nippel osv.
Körde på så ett antal dygn, med sakta ökande tider på flödesVändandet.
Efter någon vecka så fick flödet vara åt samma håll. Vände flödet en gång per dygn.
möjligt övernitiskt, men ville undvika sprickbildning/brandmasseFontän till varje pris.
Gick iaf bra. Inga sprickor i massan.
Möjligt det hade gått att ösa på med 110c redan dagen efter montaget? Men kommer jag aldrig få reda på dessvärre.
Jobbigt läge när det är vinter samt med elpatronen strypt till 1.5kW..
Väntade ett dygn innan jag vågade tända en liten försiktig brasa i Keddyn.
125mm IN/UT är dock lite på sidan av keddyn, så blir väl max ca 60c där, då kaminen suger in sval rumsluft över dom.
Dag två vågade jag elda lite mer, sedan efter några dagar till eldade jag på som vanligt.
Efter en vecka, ungefär, så satte jag en liten bordsklämfläkt som blåste in luft i IN nippeln, eller kanske rätta ordet är muff?🤔
Het luft värmde då upp UT nippeln. Körde bara kort tid, ca 5min, innan jag vände flödet. Värma IN nippel 5min, vända flöde..Värma UT nippel osv.
Körde på så ett antal dygn, med sakta ökande tider på flödesVändandet.
Efter någon vecka så fick flödet vara åt samma håll. Vände flödet en gång per dygn.
möjligt övernitiskt, men ville undvika sprickbildning/brandmasseFontän till varje pris.
Gick iaf bra. Inga sprickor i massan.
Möjligt det hade gått att ösa på med 110c redan dagen efter montaget? Men kommer jag aldrig få reda på dessvärre.
200mm VEVORN som trycker in sval rumsluft, sitter monterad till höger om Keddyn.
Försökte vara noga med att första delen av kollektorn (14x3m=42m), gick upp i +200c spiskåpa, förvärmning.
Sista delen av flexslangarna ovanpå Keddyns +460c tak, för eftervärmning.
ca 60% är uppe i spiskåpan, resterande ovanpå Keddyns tak (Tja, ca 0.5m på var sida, 1m, går ut i svalare luft, till IN/UT nipplar, hmm🤔.. men , ni förstår iaf på ett ungefär vad jag ville uppnå.
Slet som ett djur med de 2-3 sista 3m's slangarna..
Försökte vara noga med att första delen av kollektorn (14x3m=42m), gick upp i +200c spiskåpa, förvärmning.
Sista delen av flexslangarna ovanpå Keddyns +460c tak, för eftervärmning.
ca 60% är uppe i spiskåpan, resterande ovanpå Keddyns tak (Tja, ca 0.5m på var sida, 1m, går ut i svalare luft, till IN/UT nipplar, hmm🤔.. men , ni förstår iaf på ett ungefär vad jag ville uppnå.
Slet som ett djur med de 2-3 sista 3m's slangarna..
Så har man då provkört plåtnicklas för första gången .
(Att elda hårt i Keddyn mitt i sommaren var ungefär lika olämpligt som att sätta den ur spel i -15c februari, då jag slafsade in 1500c brandmassan i Hetluftskollektorns 125mm nipplar . Puh🔥🥵)
Tror att jag har överdesignat de båda paralellmatade 100x50cm elementen.
25st AluFlänsar samt 23x NER/UPP per element var nog helt enkelt en smula för mycket motstånd för den stackars VEVOR 200mm fläkten.
Samt 125mm plåtmonstret är inte isolerat än, (ska ju på med 50mm isolering) , så säkert en hel del värmeförluster på transportsträckan innan hetluften når elementen.
Men:
Vad som noterades var:
Luftflödet ur elementen var ganska svagt, samt trots hårt eldad Keddy, med uppvärmd Jotul spiskåpa, så var UT luften helt kall, rumstemp.
Elementen är 100cm långa. De värmdes upp till ljumna till ca 30cm från 100mm luft IN nipplarna.
Så med det strypta luftflödet så hann luften inte särdeles långt innan det helt kyldes av.
Körde systemet ca två timmar med VEVORN på fläktläge 4, halvfart alltså.
(Ingen mening att vrida upp och testa läge 7-10, då det ej ökade luftflödet ur elementen särdeles mycket, pga för mycket motstånd i elementen)
Blev en smula besviken:/
Funderade på ev. justeringar:
1 . Antingen glesa ur elementen, Plocka bort hälften av AluFlänsarna, så flödet förbättrades.
...men..lagt ner sjukt mycket möda på att installera AluFlänsarna...
2. lämpligare fläkt med mer tryck. Vilket jag bestämt mig för:
Går att koppla två VEVOR på samma styrenhet, i serie. ca 1m 200mm spiro mellan de båda fläktarna.
(Redan nämnt att jag är rätt kass på VVS. Men har upptäckt att jag är minst lika kass på ventilation
Inte heller räkning är jag bra på. Är nog helt värdelös helt enkelt. Så Polaren AI fick räkna på kW.
Temp vattenslingor:
IN temp före de båda ombyggda elementen
Retur temp
Samt hastigheten på vattenflödet.
Flödet är jag inte helt säker på, så, möjligt AIns beräkningar blir fel, men iallafall:
-----------------------
Med utgångspunkt i din fastställda mätning (ett temperaturlyft på vattnet med 4,0 °C) och din Grundfos UPS 15-40-pump i läge 3, kan vi titta på de faktiska siffrorna.
Vad du har för överförd kW just nu
Baserat på fysikens lagar för vattenburen värme (\(Q = m \times c_p \times \Delta T\)), där ett normalt flöde för din pump i en radiatorkrets ligger på mellan 600 och 800 liter per timme, levererar ditt system just nu:
Vad det kan tänkas bli med två fläktar i serie
Eftersom fläkten har stallat (luften har slutat öka i hastighet på grund av det extrema mottrycket i elementens 23 veck), kommer en seriekoppling av en till VEVOR GX-08-200 att göra stor skillnad.
När du fördubblar det statiska trycket (från ca 320 Pa till nära 640 Pa) kommer flödet äntligen att bryta igenom ordentligt. Det är rimligt att anta att du minst fördubblar luftflödet på läge 4 jämfört med idag.
Eftersom dina element just nu känns kalla i mitten, har du en enorm "oanvänd" kylkapacitet. När det högre luftflödet pressas in kommer följande att hända med effekten:
------------
Enda sättet att kolla om det stämmer..är väl att testa.
Men, som nämnts , inte klafsat på 50mm isoleringen än. Tror att tempen in till elementen kan öka i vart fall ett gäng grader till ifall man minimerar förlusterna på omkring..hm..ca 6.5m 125mm, samt 1m 100mm spiro?
(Att elda hårt i Keddyn mitt i sommaren var ungefär lika olämpligt som att sätta den ur spel i -15c februari, då jag slafsade in 1500c brandmassan i Hetluftskollektorns 125mm nipplar . Puh🔥🥵)
Tror att jag har överdesignat de båda paralellmatade 100x50cm elementen.
25st AluFlänsar samt 23x NER/UPP per element var nog helt enkelt en smula för mycket motstånd för den stackars VEVOR 200mm fläkten.
Samt 125mm plåtmonstret är inte isolerat än, (ska ju på med 50mm isolering) , så säkert en hel del värmeförluster på transportsträckan innan hetluften når elementen.
Men:
Vad som noterades var:
Luftflödet ur elementen var ganska svagt, samt trots hårt eldad Keddy, med uppvärmd Jotul spiskåpa, så var UT luften helt kall, rumstemp.
Elementen är 100cm långa. De värmdes upp till ljumna till ca 30cm från 100mm luft IN nipplarna.
Så med det strypta luftflödet så hann luften inte särdeles långt innan det helt kyldes av.
Körde systemet ca två timmar med VEVORN på fläktläge 4, halvfart alltså.
(Ingen mening att vrida upp och testa läge 7-10, då det ej ökade luftflödet ur elementen särdeles mycket, pga för mycket motstånd i elementen)
Blev en smula besviken:/
Funderade på ev. justeringar:
1 . Antingen glesa ur elementen, Plocka bort hälften av AluFlänsarna, så flödet förbättrades.
...men..lagt ner sjukt mycket möda på att installera AluFlänsarna...
2. lämpligare fläkt med mer tryck. Vilket jag bestämt mig för:
Går att koppla två VEVOR på samma styrenhet, i serie. ca 1m 200mm spiro mellan de båda fläktarna.
(Redan nämnt att jag är rätt kass på VVS. Men har upptäckt att jag är minst lika kass på ventilation
Inte heller räkning är jag bra på. Är nog helt värdelös helt enkelt. Så Polaren AI fick räkna på kW.
Temp vattenslingor:
IN temp före de båda ombyggda elementen
Retur temp
Samt hastigheten på vattenflödet.
Flödet är jag inte helt säker på, så, möjligt AIns beräkningar blir fel, men iallafall:
-----------------------
Med utgångspunkt i din fastställda mätning (ett temperaturlyft på vattnet med 4,0 °C) och din Grundfos UPS 15-40-pump i läge 3, kan vi titta på de faktiska siffrorna.
Vad du har för överförd kW just nu
Baserat på fysikens lagar för vattenburen värme (\(Q = m \times c_p \times \Delta T\)), där ett normalt flöde för din pump i en radiatorkrets ligger på mellan 600 och 800 liter per timme, levererar ditt system just nu:
- Mellan 2,8 kW och 3,7 kW ren värmeeffekt till vattnet. (Ett rimligt medelvärde att räkna med är cirka 3,2 kW).
Eftersom fläkten har stallat (luften har slutat öka i hastighet på grund av det extrema mottrycket i elementens 23 veck), kommer en seriekoppling av en till VEVOR GX-08-200 att göra stor skillnad.
När du fördubblar det statiska trycket (från ca 320 Pa till nära 640 Pa) kommer flödet äntligen att bryta igenom ordentligt. Det är rimligt att anta att du minst fördubblar luftflödet på läge 4 jämfört med idag.
Eftersom dina element just nu känns kalla i mitten, har du en enorm "oanvänd" kylkapacitet. När det högre luftflödet pressas in kommer följande att hända med effekten:
- Förväntad ny effekt: Mellan 5,5 kW och 7,5 kW till vattnet.
- Varför? Den extra luften gör att värmen flyttas mycket längre in i elementen (mittpartiet som nu är kallt kommer att bli varmt). Vattnet kommer att ta emot mer energi per sekund, vilket kommer att trycka upp ditt temperaturlyft (\(\Delta T\)) på vattensidan från dagens 4 grader till runt 7–9 graders skillnad.
------------
Enda sättet att kolla om det stämmer..är väl att testa.
Men, som nämnts , inte klafsat på 50mm isoleringen än. Tror att tempen in till elementen kan öka i vart fall ett gäng grader till ifall man minimerar förlusterna på omkring..hm..ca 6.5m 125mm, samt 1m 100mm spiro?
Nu äntligen har jag tagit mig tid att läsa genom tråden.
Ja, jag är väl antagligen precis lika långt från normalstörd, för jag helt enkelt älskar sånt här, och sådana här trådar.
(Och det minner lite om forumets första år, den tid jag gick med, då var vi alla betydligt mer amatörer med vilda idéer, inte forumrävar som numera "vet allt" ... Det var väldigt mycket mer galna idéer, try 'n' fail, upptäckarglädje osv).
Men summan, som jag ser det, är att det finns intressanta saker här, saker man kanske kan implementera på ett mer organiserat sätt om det görs i byggskedet.
Är detta smarta grejer för sommarstugan, fjällstugan ...
Är det en väldigt god idé för den som vill prova att gå off-grid. men känner att det måste finnas något som stöttar de 20 kallaste dagarna på vintern ..?
Tankarna flyger iväg, ...det finns något av värde att hitta här, det är jag ganska säker på.
Ja, jag är väl antagligen precis lika långt från normalstörd, för jag helt enkelt älskar sånt här, och sådana här trådar.
(Och det minner lite om forumets första år, den tid jag gick med, då var vi alla betydligt mer amatörer med vilda idéer, inte forumrävar som numera "vet allt" ... Det var väldigt mycket mer galna idéer, try 'n' fail, upptäckarglädje osv).
Men summan, som jag ser det, är att det finns intressanta saker här, saker man kanske kan implementera på ett mer organiserat sätt om det görs i byggskedet.
Är detta smarta grejer för sommarstugan, fjällstugan ...
Är det en väldigt god idé för den som vill prova att gå off-grid. men känner att det måste finnas något som stöttar de 20 kallaste dagarna på vintern ..?
Tankarna flyger iväg, ...det finns något av värde att hitta här, det är jag ganska säker på.
Skaffa en VP som har lite mindre effekt, lite mindre kompressor (jag ska erkänna att jag har noll koll på utbudet, så det finns kanske inte ...)R Rolandoo skrev:
Jag tänker lite som att med din kommande solcellsinstallation så är det nog inte så vettigt att borra nytt hål, för ditt framtida energibehov av köpt energi kommer att minska så mycket att det blir svårt att få ihop det rent ekonomiskt.
Jag tror mer på att stödelda de värsta dagarna i din situation (nu vet jag inte var i landet du bor, det är ju lite skillnad i klimat mellan Ystad och Övre Soppero, men bor du inte alltför långt norrut så tror jag att du bör försöka behålla borran som du har, och nöja dig med den energin du kan få ut ur den.
Alla värmepumpar har skydd mot att borrhålet blir för kallt, så det finns ingen anledning att underdimensionera värmepumparen på grund av den risken.Mikael_L skrev:
Sen är nya värmepumpar inte så väldigt mycket bättre än de var för 10-20 år sedan. Största förbättringen av verkningsgraden beror på saker utanför själva kylkretsen som snålare cirkulationspumpar och bättre styrning.
Du kommer lära dig massor. Problemet är att den fläkt du valt inte klarar tryck särkilt bra. En fläkt har två parametrar, flöde och tryck. Detta läser man i ett fläkt diagram. Om du passerar max tryck sjunker flödet snabbt. Brukar jämföra med en utombordare i en båt som är fast i bryggan. Börja gasa och tampen spänns, gasa mer och plötsligt börjar det bubbla i vattnet och tampen blir slapp. Det kallas för att motorn kvitterar.
Antingen får du minska motståndet eller ta en annan fläkt.
Ah! Vad bra med feedback från nån med koll på ventilation!M MickeMörkö skrev:Du kommer lära dig massor. Problemet är att den fläkt du valt inte klarar tryck särkilt bra. En fläkt har två parametrar, flöde och tryck. Detta läser man i ett fläkt diagram. Om du passerar max tryck sjunker flödet snabbt. Brukar jämföra med en utombordare i en båt som är fast i bryggan. Börja gasa och tampen spänns, gasa mer och plötsligt börjar det bubbla i vattnet och tampen blir slapp. Det kallas för att motorn kvitterar.
Min nuvarande VEVOR 200mm har 320Pa, tänkte plocka bort den, använda som extra kylning till Growatten sen när panelerna kommer på plats.
Funderar på att köpa två VEVOR HF-200PE, 660Pa , ha 100cm 200 spiro mellan fläktarna. Blir väl 1320Pa?
Borde väl räcka? 🤔🤔
164W per fläkt, men EC fläktar, så tror de går rätt snålt på lägre varv, kanske blir bra ifall fläktarna susar på i läge 4-6?
Måste kolla kurvor för att veta. Misstänker att det är svårt på Vevorfläktar. Kolla Systemair XL fläktarna istället.Bästa är om du ber AI hjälpa dig med vad du behöver för flöde för att få hyggligt Delta. Sen kollar vad du antar att du behöver i tryck för det flödet. Och sen väljer fläkt. Alltid enklare med en fläkt än två. Finns mycket begagnat att få tag i. Kolla på blocket. Normalt sett kallar vi dem pumpar när de klarar mer än 1 kPa.R Rolandoo skrev:Ah! Vad bra med feedback från nån med koll på ventilation!
Min nuvarande VEVOR 200mm har 320Pa, tänkte plocka bort den, använda som extra kylning till Growatten sen när panelerna kommer på plats.
Funderar på att köpa två VEVOR HF-200PE, 660Pa , ha 100cm 200 spiro mellan fläktarna. Blir väl 1320Pa?
Borde väl räcka? 🤔🤔
164W per fläkt, men EC fläktar, så tror de går rätt snålt på lägre varv, kanske blir bra ifall fläktarna susar på i läge 4-6?
AI:n räknade ju en del på flödet med 2x320Pa fläktar, vilket tydligen skulle ge en del mer kW flytt, men, misstänker att de två ombyggda elementen har rejält motstånd i sig, så genom att ta i ordentligt så borde det kunna bli bra?🤔
""
""
- Förväntad ny effekt: Mellan 5,5 kW och 7,5 kW till vattnet.
- Varför? Den extra luften gör att värmen flyttas mycket längre in i elementen (mittpartiet som nu är kallt kommer att bli varmt). Vattnet kommer att ta emot mer energi per sekund, vilket kommer att trycka upp ditt temperaturlyft (\(\Delta T\)) på vattensidan från dagens 4 grader till runt 7–9 graders skillnad.""
Vad beräknar du för flöde för din DT?
Du behöver tänka andra fläktar, typ denna. https://www.blocket.se/23641443
Finns i varenda svenskt skyddsrum eller nedlagd industri. För att få tryck behöver du en radial fläkt.
Ditt hus kommer bli ännu snyggare nu😂
Finns i varenda svenskt skyddsrum eller nedlagd industri. För att få tryck behöver du en radial fläkt.
Ditt hus kommer bli ännu snyggare nu😂