Bergvärmepumpen kilade vidare förra sommaren, välförtjänt pensionerad efter lång tjänst sedan 2003.

Så drog igång elpatronsläget, vilket inte var några bekymmer alls.
Men sen kom fakturan för förbrukningen i Januari. Där blev det problem...

160kvm hus. Gamla delen 80kvm timmrat på torpargrund, elradiatorer.

Nya delen 80kvm gjuten platta, år 2003, samtidigt blev det en CTC Ecoheat 7, och de gamla elradiatorerna i gamla delen byttes ut mot 6x vattenradiatorer. CTCn placerades i pannhus, på 30kvm gjuten platta. 20m kulvert.

CTCn har egen CP som cirkulerar kulverten. Huset har egen CP, som sköter golvslingor samt de 6x vattenradiatorerna i gamla delen.

Svinkallt i januari

Förbrukning på ca 160kWh/dygn.

Fortsatte likadant i februari, och tänkte att det här slutar illa, så 13feb rände jag ut till CTCn och mixtrade runt i menyerna.

Sänkte patronen från 9kW till 1.5kW, ställde in minimal huskurva. Vid -15, leverera +25.

Då..blev det en smula kallt..

Så Keddyn dammades av. Lite mysigt att elda ändå, men, kanske inte i den här omfattningen.

Från ca 160kWh dygn, så dagen efter mixtrandet på CTCn, samt med Keddyn igång/takfläkt som spred ut värmen, så sjönk förbrukningen till ekonomiskt hanterbar nivå. Ca 50-55kWh/dygn. Aldrig över 55kWh sedan 13 februari.

Antar CTCn kände av att returvattnet var "Ok", och gav fn i 1.5kW patronen.

(CTCn går endast på sin uteTempsensor. Innesensorn placerade installatören ute i pannhuset, ..så den har alltid varit avstängd)

Men, blev en hel del vedkånkande. Satt där framför Keddyn och fnurlade på hur minska ner eldandet. Att överföra kW direkt till husets 80kvm platta vore ju finfint.

Blev mången sena kvällar sökandes info. En vattenmantlad kamin verkade absolut bäst. bygga nått rörsystem...men..tryck..strömavbrott.. CP som stannar .. för läskigt, samt mitt VVS kunnande är minimalt.

Så blev ett MatrixMonster i vardagsrummet.

Blir klart till i höst. Får la se om det levererar som tänkt:

HetLuftskollektor ovanpå Keddyn(460c), samt uppe i Jotulspiskåpan

14st, 25mm diameter, 3m långa vardera, dieselavgasFlexslangar. Totalt 42m. Samlas i 125mm IN/UT nipplar.

En VEVOR 200mm tempstyrd kanalfläkt trycker in sval rumsluft . Inte testkört vid långvarig eldning ännu, där tempen i spiskåpan, innan slanghärvan var på plats blev ca 200c.

Men får iallafall ut ca 110c hetluft, oavsett VEVORN går i läge 3 eller 7. Samt betydligt högre flöde i läge 7. Undviker läge 10..tror jag..för låter satan då.

Blev något fundersam. Är ju bara 3m långa flexslangar. Hade tänkt mig att en lägre fart på fläkten skulle ge Betydligt högre temperarur UT. Men..verkar vara jämna 110c oavsett fläktläge.

Tja. Antar man får nöja sig med 110.

• 1000069531.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
mrmlz och 3 till
  • Laddar…
Hetluften körs vidare i 125mm spiro, 50mm isolerat. Klumpröret får dras uppe i taket, samt ner mellan de två sista i slingan, av totalt 6x vattenradiatorer.

Där delas flödet upp i två 0.5m 100mm spiro, som paralellmatar de båda 100x50cm elementen.

varje element har 22st 45cm långa, 7.43cm breda, 1mm tjocka, förbockade AluFlänsar. Plus 3st extra, 40cm långa, just vid 100mm IN nipplarna. Totalt går hetluften NER/UPP 23x per element. varje fläns knackas på plats med 2x 10cm, slitsade rörbitar, uppe/nere, mot elementens befintliga stålflänsar.

2mm Alulock, upptill/nertill. EPDM lister, samt även EPDM vid elementens befintliga sidogavlar. AluTejp vid rörgenomgöring etc.

Funderar en smula på ev kondensproblem ..men ..det visar sig i höst

• Screenshot_20260705_071327_Gallery.jpg
    Skapa konto
200mm-125mm

• Screenshot_20260705_072308_Gallery.jpg
    Skapa konto
Du funderade aldrig på att bara köpa en ny värmepump? Känns som att det skulle bli billigare än ditt nuvarande projekt? 😄

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
Joo, men gissar på att en sån skulle bli en smula dyrare äm de ca 4-5000 jag lagt ner på VP2.1.

Tillkommer såklart en större summa i nerlagt arbete, samt ökad ölkonsumtion vid byggandet, men, det är sånt man har ROT till;)

Skämt åsido, så ja...borrhålet finns ju där.. smula surt att inte nyttja detta. Ifall jag prickar in en lottorad så köper jag direkt en ny CTC

Och så är det ju roligare! Hatten av för engagemang 😄

Tack tack🥰 Ja, förhoppningen är ju att man lyckas värma plattan en smula. Otrevligt med 18c mot fossingarna när kilar in för en Nr2.

250L acken och dess VV rår dock ej VP21 över. Men, man kan ju duscha på kneget, samt ..tja..Det låga börvärdet på acken håller sambon ur duschen

Plåtmonstret i vardagsrummet lär ju sänka fastighetens värde en smula . Hm. Kanske ska kontakta skatteverket och begära sänkt taxeringsvärde?🤔

• 1000069610.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
BengtH och 3 till
  • Laddar…
..undrar vad sotarn säger? Har vi några sotare i trå'n? Har ju inte alls ändrat nått i själva skorstenen/rökgaser. Samt 42m hetluftskollektor är trycksatt, så vid ev. Läckage så kommer inte ev rök sugas in iaf

Håll hårt i din sambo, för av den sorten finns det inte speciellt många 👍

• Gilla
  • Haha
cdx873v och 3 till
  • Laddar…
R Rolandoo skrev:
Plåtmonstret i vardagsrummet lär ju sänka fastighetens värde en smula .
Visst skämtar du med oss?

• Gilla
Rolandoo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst skämtar du med oss?
Haha, tja, kommer rätt köpare, alltså en smart kille som mig så betalar denne såklart dubbla priset😃

Reparera eller byt din VP istället för att förvandla bostaden till en otrivsam miljö.

Mja, kanske framöver. Nästa sommar blir det att sätta upp de 29x600W panelerna jag nätauktionerade för 10000 plus moms.

Och som tur e, med statens slopande av 60 öringen, så fick jag tag på en Growatt MID 20kW för 1500kr .

Icke hybrider är tydligen skrotvärde nu.

Men planerar inget batteri. Eldar för värmen vintertid.

19s1p på 75 graders Sydmarkställning lär funka bra. Samt de övriga som tyvärr inte fanns plats får bli 20grader sydtak.

250L ack upp till 85c, sedan öppna shunt, dumpa kW i plattan, tills ack 70, stäng ack os.v .

Helst vill jag dimra 9kW patronen. Matcha solöverskottet..men inte gett mig in i det där träsket än.

• 20260415_231317.jpg
    Skapa konto
R Rolandoo skrev:
Mja, kanske framöver. Nästa sommar blir det att sätta upp de 29x600W panelerna jag nätauktionerade för 10000 plus moms
Skjut inte upp saker du behöver göra, det är bättre att fixa både värmepumpen och solcellerna nu än nästa år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.