R Rolandoo skrev:
AI:n räknade ju en del på flödet med 2x320Pa fläktar, vilket tydligen skulle ge en del mer kW flytt, men, misstänker att de två ombyggda elementen har rejält motstånd i sig, så genom att ta i ordentligt så borde det kunna bli bra?🤔

""
Vad det kan tänkas bli med två fläktar i serie
Eftersom fläkten har stallat (luften har slutat öka i hastighet på grund av det extrema mottrycket i elementens 23 veck), kommer en seriekoppling av en till VEVOR GX-08-200 att göra stor skillnad.
När du fördubblar det statiska trycket (från ca 320 Pa till nära 640 Pa) kommer flödet äntligen att bryta igenom ordentligt. Det är rimligt att anta att du minst fördubblar luftflödet på läge 4 jämfört med idag.
Eftersom dina element just nu känns kalla i mitten, har du en enorm "oanvänd" kylkapacitet. När det högre luftflödet pressas in kommer följande att hända med effekten:
  • Förväntad ny effekt: Mellan 5,5 kW och 7,5 kW till vattnet.
  • Varför? Den extra luften gör att värmen flyttas mycket längre in i elementen (mittpartiet som nu är kallt kommer att bli varmt). Vattnet kommer att ta emot mer energi per sekund, vilket kommer att trycka upp ditt temperaturlyft (\(\Delta T\)) på vattensidan från dagens 4 grader till runt 7–9 graders skillnad.""
För beräkningar i allmänhet gäller att resultatet inte blir noggrannare än den data man stoppar in. Och det gäller minst lika mycket när AI gjort beräkningen. Att du skulle få 5,5 kW till vattnet med din uppställning verkar inte rimligt. Kan du se vilka antaganden som ligger bakom beräkningen?

M MickeMörkö skrev:
Du behöver tänka andra fläktar, typ denna. [länk]
Finns i varenda svenskt skyddsrum eller nedlagd industri. För att få tryck behöver du en radial fläkt.
Ditt hus kommer bli ännu snyggare nu😂
Haha!! Den där påminner ju om Mig! Brutal & FulSnygg!

• Screenshot_20260717_104423_Samsung Browser.jpg
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För beräkningar i allmänhet gäller att resultatet inte blir noggrannare än den data man stoppar in. Och det gäller minst lika mycket när AI gjort beräkningen. Att du skulle få 5,5 kW till vattnet med din uppställning verkar inte rimligt. Kan du se vilka antaganden som ligger bakom beräkningen?
Bad den räkna på temperaturdifferensen mellan inkommande svalt vatten / Returvatten, samt vattnets flödeshastighet.

Med nuvarande oisolerad spirotransport, samt kass 320Pa VEVOR, så Är tempdifferensen +4c.

Dock nämnde jag härovan att jag var osäker på vattenflödet. Allt AI:n hade att gå på där var modell på Grundfos CPn, samt att den alltid köttar på i läge 3.

Så, ja, är absolut inte bombsäker på siffran 3.2kW med nuvarande system med svag 320Pa fläkt samt oisolerad transport.

Siffran 5.5kW höftade AI:n till med, med 2x 320Pa VEVORS . Minns dock ej ifall den fortfarande räknade på oisolerad transport med den siffran 🤔

Men, även om jag ärligt Blev sugen på den där sjukt brutala skyddsrumsfläkten som nämts, bra pris dessutom! Så planerar jag för 2 x 660Pa VEVOR's.

1320Pa borde få upp flödet en smula jämfört med 320Pa

R Rolandoo skrev:
Bad den räkna på temperaturdifferensen mellan inkommande svalt vatten / Returvatten, samt vattnets flödeshastighet.

Med nuvarande oisolerad spirotransport, samt kass 320Pa VEVOR, så Är tempdifferensen +4c.

Dock nämnde jag härovan att jag var osäker på vattenflödet. Allt AI:n hade att gå på där var modell på Grundfos CPn, samt att den alltid köttar på i läge 3.

Så, ja, är absolut inte bombsäker på siffran 3.2kW med nuvarande system med svag 320Pa fläkt samt oisolerad transport.

Siffran 5.5kW höftade AI:n till med, med 2x 320Pa VEVORS . Minns dock ej ifall den fortfarande räknade på oisolerad transport med den siffran 🤔

Men, även om jag ärligt Blev sugen på den där sjukt brutala skyddsrumsfläkten som nämts, bra pris dessutom! Så planerar jag för 2 x 660Pa VEVOR's.

1320Pa borde få upp flödet en smula jämfört med 320Pa
3fas, har iof ett sånt uttag ute i pannhuset, men blir en låång förlängningssladd det🤔

• Screenshot_20260717_111849_Samsung Browser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolandoo skrev:
Haha!! Den där påminner ju om Mig! Brutal & FulSnygg!
Utan att se märkskylten borde den ligga på åtminstone 4 kPa. Stryper ner dessa med spjäll till önskat flöde. Med tanke på ljudet borde du sätta den utomhus och dra ledning in i huset.

R Rolandoo skrev:
Det spelar ju roll hur många element det finns i huset också. Om AI gissar flödet på pumpen hyfsat så delas ju det flödet mellan alla element i huset. Har du sedan termostater på elementen lär dessa strypa flödet när det blir varmt i rummet.

Ett generellt problem för vattenmantlade kaminer brukar vara att så mycket av värmen hamnar i rummet där kaminen står i stället för i vattnet. Du kommer att ha samma problem eller värre här.

M MickeMörkö skrev:
Utan att se märkskylten borde den ligga på åtminstone 4 kPa. Stryper ner dessa med spjäll till önskat flöde. Med tanke på ljudet borde du sätta den utomhus och dra ledning in i huset.
Nu var ju tanken att sprida värmen i huset och inte att ventilera ut den. Jag skulle absolut dra mig för att ha den fläkten i vardagsrummet. Men blåser man in kall utomhusluft i stora mängder så ökar man ju energiförbrukningen ganska mycket.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jo, som sagt , inte särdeles koll på vattenflödet. Kanske nån kan hjälpa till där?

Här är husets CP, en Grundfos UPS 15-40, sitter vid husets Shuntgrupp, går konstant på läge 3 sedan 2003 . .

• Screenshot_20260717_193915_Gallery.jpg
    Skapa konto
GRundfosen driver inte enbart de 6x vattenradiatorerna, utan även de fyra golvvärmeslingorna i nybyggnadens 80kvm platta.

80kvm golvsliingor står vidöppna. Så .. kan ju vara att dessa stjäl en hel del flöde, så att beräknat flöde i 6x Vattenradiatorslinga i gamla 80kvm hus blir väldans mycket lägre? Kanske egentligen bara flyttsr 0.5kW till husets slinga?🤔🙄

• Screenshot_20260717_193943_Gallery.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Husets shuntgrupp

• Screenshot_20260717_193637_Gallery.jpg
    Skapa konto
A Avemo skrev:
Det spelar ju roll hur många element det finns i huset också. Om AI gissar flödet på pumpen hyfsat så delas ju det flödet mellan alla element i huset. Har du sedan termostater på elementen lär dessa strypa flödet när det blir varmt i rummet.

Nu var ju tanken att sprida värmen i huset och inte att ventilera ut den. Jag skulle absolut dra mig för att ha den fläkten i vardagsrummet. Men blåser man in kall utomhusluft i stora mängder så ökar man ju energiförbrukningen ganska mycket.
De två VEVOR fläktarna, 660Pa x 2, suger in, stadigt ökande temp, vardagsrumsluft ca 4m från Keddyn.

Samt kyld luft, UT ur de båda elementen släpps ut i vardagsrummet

""
Ett generellt problem för vattenmantlade kaminer brukar vara att så mycket av värmen hamnar i rummet där kaminen står i stället för i vattnet. Du kommer att ha samma problem eller värre här."""

Tänker mig istället att en vattenmantlad kamin vore grymt bra på att överföra kW till husets slinga?🤔

R Rolandoo skrev:
Tänker mig istället att en vattenmantlad kamin vore grymt bra på att överföra kW till husets slinga?
Antagligen bättre än din luftburna lösning. Men inte lika bra som en vedpanna. Problemet är att det finns en glaslucka där det strålar ut värme i rummet. Den överför en del effekt till vattnet. Men också mycket till luften. Man kommer nog inte ifrån att det blir mycket varmare i rummet där kaminen står än i resten av huset.

R Rolandoo skrev:
Jo, som sagt , inte särdeles koll på vattenflödet. Kanske nån kan hjälpa till där?
Jag är inte helt med på hur du mätt temperaturen. Så säg till om jag missförstår något.

1. Luften blåses in upptill i radiatorerna och är tänkt att flöda nedåt genom dessa.

2. Elementen är normalt kopplade med tillflöde upptill. Alltså får du en medströms värmeväxlare när allt flödar.

3. När du körde systemet var elementet några grader varmare precis där ventilationsröret går in i elementet.

För att få ett begrepp om effekten måste du dels veta flödet av vatten som du frågat AI om. Men du måste också titta på rätt temperaturer. Det är temperaturen på rören in i och ut ur radiatorn som är intressant. Det går att tänka sig att vattnet står i princip stilla så att elementet blir lite varmare i ett hörn, men ingen nämnvärd effekt går tillbaka i returledningen.

FIck +4c skillnad när jag IRade på rören, svalt inkommande vatten innan första ombyggda elementet, samt returröret.

Det är de två sista elementen av totalt sex i elementslingan

(Med 320Pa fläkten på läge 4, samt med oisolerad spirotransport(ca 7.5m 125mm, samt 1.5m 100mm spiro)

Hoppas på mer tempdiff med 2x660Pa VEVORs samt med 50mm isolerat spiro.

Fast det där med vattenmantlat är ju rätt intressant🤔🔥

Keddyn är alldeles för långt bort från 30kvm pannhus/20m kulvert

Men, har en bastu därute. Tyvärr med ett elaggregat:/

Vore fint att byta ut mot ett vedeldat aggregat, montera 10m, 15mm kopparrör,(5m i vänster stenmagasin/5m i högra), samt, montera bort CTC EcoHeat 7:ans döda VP . Koppla in vedaggretatet på VPns kopparslinga i botten av 250L acken.

Återanvända döda VPns CP, samt samma styrning som jag planerar till solpanelerna:

När acken är laddad till 86c, öppna shunten, ladda 80kvm platta, när acken sjunker till tja 70c:stäng shunten, ack åter till 86c, o.sv.

En till tempsensor bara, på bastuaggretagets slinga: 60c? Starta CP.

Få tag på tex krossad täljsten att ha runt slingorna, samt överst 1dm bastusten.

Laddar duschvatten å ev plattan medans man bastar? ..men ifall även nämnvärd kW ska laddas i plattan lär det bli låånga sittningar i bastun .. men bättre än i vintras..bastade En gång på hela vintern, men istället för mysigt så fick man panikångest över att köpa dyr el, inte bara med moms, utan dessutom med skatt på momsen.

• Screenshot_20260622_175621_Samsung Browser.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
A Avemo skrev:

Ett generellt problem för vattenmantlade kaminer brukar vara att så mycket av värmen hamnar i rummet där kaminen står i stället för i vattnet. Du kommer att ha samma problem eller värre här.

Bara för att en fläkt har högt tryck betyder det inte att den måste ha högt flöde. Går att strypa ner till önskvärt. Tvärtom är dock svårt.

M MickeMörkö skrev:
Bara för att en fläkt har högt tryck betyder det inte att den måste ha högt flöde. Går att strypa ner till önskvärt. Tvärtom är dock svårt.
Ja det går att strypa till önskvärt flöde. Men varför skulle man vilja använda utomhusluft till den visade anordningen? Det försämrar ju bara effektiviteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.