För beräkningar i allmänhet gäller att resultatet inte blir noggrannare än den data man stoppar in. Och det gäller minst lika mycket när AI gjort beräkningen. Att du skulle få 5,5 kW till vattnet med din uppställning verkar inte rimligt. Kan du se vilka antaganden som ligger bakom beräkningen?R Rolandoo skrev:AI:n räknade ju en del på flödet med 2x320Pa fläktar, vilket tydligen skulle ge en del mer kW flytt, men, misstänker att de två ombyggda elementen har rejält motstånd i sig, så genom att ta i ordentligt så borde det kunna bli bra?🤔
""
Vad det kan tänkas bli med två fläktar i serie
Eftersom fläkten har stallat (luften har slutat öka i hastighet på grund av det extrema mottrycket i elementens 23 veck), kommer en seriekoppling av en till VEVOR GX-08-200 att göra stor skillnad.
När du fördubblar det statiska trycket (från ca 320 Pa till nära 640 Pa) kommer flödet äntligen att bryta igenom ordentligt. Det är rimligt att anta att du minst fördubblar luftflödet på läge 4 jämfört med idag.
Eftersom dina element just nu känns kalla i mitten, har du en enorm "oanvänd" kylkapacitet. När det högre luftflödet pressas in kommer följande att hända med effekten:
- Förväntad ny effekt: Mellan 5,5 kW och 7,5 kW till vattnet.
- Varför? Den extra luften gör att värmen flyttas mycket längre in i elementen (mittpartiet som nu är kallt kommer att bli varmt). Vattnet kommer att ta emot mer energi per sekund, vilket kommer att trycka upp ditt temperaturlyft (\(\Delta T\)) på vattensidan från dagens 4 grader till runt 7–9 graders skillnad.""
Bad den räkna på temperaturdifferensen mellan inkommande svalt vatten / Returvatten, samt vattnets flödeshastighet.A Avemo skrev:
Med nuvarande oisolerad spirotransport, samt kass 320Pa VEVOR, så Är tempdifferensen +4c.
Dock nämnde jag härovan att jag var osäker på vattenflödet. Allt AI:n hade att gå på där var modell på Grundfos CPn, samt att den alltid köttar på i läge 3.
Så, ja, är absolut inte bombsäker på siffran 3.2kW med nuvarande system med svag 320Pa fläkt samt oisolerad transport.
Siffran 5.5kW höftade AI:n till med, med 2x 320Pa VEVORS . Minns dock ej ifall den fortfarande räknade på oisolerad transport med den siffran 🤔
Men, även om jag ärligt Blev sugen på den där sjukt brutala skyddsrumsfläkten som nämts, bra pris dessutom! Så planerar jag för 2 x 660Pa VEVOR's.
1320Pa borde få upp flödet en smula jämfört med 320Pa
3fas, har iof ett sånt uttag ute i pannhuset, men blir en låång förlängningssladd det🤔R Rolandoo skrev:Bad den räkna på temperaturdifferensen mellan inkommande svalt vatten / Returvatten, samt vattnets flödeshastighet.
Med nuvarande oisolerad spirotransport, samt kass 320Pa VEVOR, så Är tempdifferensen +4c.
Dock nämnde jag härovan att jag var osäker på vattenflödet. Allt AI:n hade att gå på där var modell på Grundfos CPn, samt att den alltid köttar på i läge 3.
Så, ja, är absolut inte bombsäker på siffran 3.2kW med nuvarande system med svag 320Pa fläkt samt oisolerad transport.
Siffran 5.5kW höftade AI:n till med, med 2x 320Pa VEVORS . Minns dock ej ifall den fortfarande räknade på oisolerad transport med den siffran 🤔
Men, även om jag ärligt Blev sugen på den där sjukt brutala skyddsrumsfläkten som nämts, bra pris dessutom! Så planerar jag för 2 x 660Pa VEVOR's.
1320Pa borde få upp flödet en smula jämfört med 320Pa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden