28 801 läst ·
110 svar
29k läst
110 svar
Vedeldad bastu med relax
Mest troligt sista rycket innan vintern. Reglat upp stommen till lavarna. Översta blir 64 cm djup och nedre 61. Justerat lite från den ursprungliga planen och kommer inte ha en fotpall längs hela bredden utan bara ca halva och sätter då istället upp ett räcke på andra halvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Imponerande snyggt!
En sak bara, jag fattar varför du vill ha hel glasvägg mellan bastu & relax när du har sån fin utsikt mot vattnet. Men du har inte funderat på att ha en vägg ca. 80-90 cm hög och sen glas ovanpå det? Jag tror inte att utsikten förstörs speciellt mycket från lavarna och så tänker jag att relaxen blir lite mer praktisk och användbar för andra ändamål.
En sak bara, jag fattar varför du vill ha hel glasvägg mellan bastu & relax när du har sån fin utsikt mot vattnet. Men du har inte funderat på att ha en vägg ca. 80-90 cm hög och sen glas ovanpå det? Jag tror inte att utsikten förstörs speciellt mycket från lavarna och så tänker jag att relaxen blir lite mer praktisk och användbar för andra ändamål.
Tack!B Bästerortarn skrev:Imponerande snyggt!
Den lösningen funderade jag på ett tag, men släppte den. Det blir dels krångligare att bygga jämfört med att bara beställa ett glasparti som täcker hela ytan och det skulle ju även medföra att man inte ser brasan i aggregatet från relaxen.
Hur bred är bastun? Ser ut som hyfsat långt spann utan stöd på nedre lavens yttre regel, potentiell risk att den sviktar. Du kanske har satt två reglar där?J Jarnis8000 skrev:
Blir ytterst spännande att se glasvägg och dörr, då jag är inne på att bygga en princip identisk bastu/relax/förråd vid sommarstugan.
/Göran
Bastun är 2,9 meter bred och det kommer bli ett stöd framtill ocksåT Trcgol2 skrev:
Kul! Du får dock hålla ut till våren innan du får se resultatet
Valet av bastuaggregat lutar mot ett Narvi NC. Alltid tänkt jag ska gå på den största modellen som är för 10-24 m3 och som rymmer 80 kg sten, men började nu fundera om det räcker med modellen för 10-20 m3 som rymmer 60 kg sten. Våran bastu blir ca 15 m3 men har ju då ett stort glasparti som dock bara avgränsar till relaxen och då inte bör kyla av alltför mycket.
Kan en mindre stenmängd vara positivt för uppvärmningstiden då färre stenar ska värmas upp? Eller är det bara dumsnålt att inte gå på den största modellen?
Kan en mindre stenmängd vara positivt för uppvärmningstiden då färre stenar ska värmas upp? Eller är det bara dumsnålt att inte gå på den största modellen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vedeldad bastu/skrosten
Bastu -
Vedeldad bastu på villatomt. Vad gäller i praktiken?
Bastu -
Vedeldad bastu + FTX – hur hantera undertryck och skorsten?
Bastu -
Byggtråd: Vedeldad bastu med liten relax ska byggas i lösvirke
Bastu -
Ventilation i vedeldad bastu i friggebod med relax
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus