Kollade ni på Narvi Stony 20, när det blev panelvägg?
Har själv en Narvi Luosto VS.
Snyggt bygge!

kisumisu kisumisu skrev:
Tål led värme så bra?
Själv har jag fått köra glödisar och vet många som kör halogen inne i bastun och många fall rekommenderas idag en ugnslampa pga värmen.

Under lavarna blir det ju ingen värme på samma sätt. Men ovanför blir det varmt i alla fall om man kör finska bastustilen 😅

Din lösning är ju annars fint och visserligen finns det ju fiberlösningar. Själva lampan är led men är utanför bastun och ljuset leds in via fiberkablar.
Värmen och LED blir garanterat utmanande. Jag har inte fördjupat mig på ämnet, dock har jag både sett bilder på belysta ryggstöd samt upplevt dem IRL. TS belysta lavar kommer garanterat bli topp notch oavsett.

Jag har led i taket och under laven i min bastu, funkar i 10 år. Jag bastar rätt hårt.
1778045852542.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ingen belysning alls inuti min bastu vid fritidshuset. Det räcker bra med fönstren ( 1 litet i dörren mot relax och 1 lite större för utsikten över sjön ) och ljuset från kaminens eld.

kisumisu
T Trcgol2 skrev:
Värmen och LED blir garanterat utmanande. Jag har inte fördjupat mig på ämnet, dock har jag både sett bilder på belysta ryggstöd samt upplevt dem IRL. TS belysta lavar kommer garanterat bli topp notch oavsett.
Det är fint med belysta lavar.
Har jag också funderat på, dock lite utmanande börja ändra saker i en befintlig bastu. Som annars är helt ok skick.

Däremot en sak man ska tänka när man bygger bastu.

Men allt finns, man kan ha även i taket belysning. Men då är det sånt här
Screenshot_2026-05-06-07-56-25-51_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-05-06-07-56-32-14_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto

Är nog lätt sätta när man bygger men blir ett helskotta byta ut när den börjar faila....

Dock finns det nog med separat "projektor" som går byta ut. Själva fiberslangen lär nog aldrig gå sönder om man inte fysiskt tar sönder den. Men lampor och elektronik skulle jag inte lita på! Det kan stå 100 000 timmar på lampan men den kan ändå faila i förtid!

Redigerat:
V Vante skrev:
Kollade ni på Narvi Stony 20, när det blev panelvägg?
Har själv en Narvi Luosto VS.
Snyggt bygge!
Tack! Nej det kollade vi inte på. Vi fastnade för utseendet på NC samt den stora fördelen med ett minimalt säkerhetsavstånd.

J Jarnis8000 skrev:
Jo har köpt totalt 2,5 meter isolerat rör så det ska gå direkt från aggregatet.

Vad gäller takskydd mm skulle jag behöva läsa på vad kraven säger :)
Kraven på takskydd: glidskydd för den lösa markstegen. Finns olika varianter beroende på taktäckning. Finns även modeller som kan monteras på plan yta.
Är taket mer än 6° lutning skall de finnas takstege/taksteg, även detta beror på taktäckning.
Om man tex har plåttak så kan det krävas takstege även om taket är under 6° lutning

S Sweeper skrev:
Kraven på takskydd: glidskydd för den lösa markstegen. Finns olika varianter beroende på taktäckning. Finns även modeller som kan monteras på plan yta.
Är taket mer än 6° lutning skall de finnas takstege/taksteg, även detta beror på taktäckning.
Om man tex har plåttak så kan det krävas takstege även om taket är under 6° lutning
Okej! Har ca 1 meter från takfot till skorsten så då bör det ju räcka och vara enklast att skruva fast 2-3 taksteg, samt glidskydd.

J Jarnis8000 skrev:
Okej! Har ca 1 meter från takfot till skorsten så då bör det ju räcka och vara enklast att skruva fast 2-3 taksteg, samt glidskydd.
Beror ju som sagt på vad du har för taktäckning.
Men låter som en bra plan
Bärläktssteg 2-3 stycken fram till skorsten

Tråkigt bara om man inte har takskydd, då blir ju det ett underkänt protokoll.

S Sweeper skrev:
Beror ju som sagt på vad du har för taktäckning.
Men låter som en bra plan
Bärläktssteg 2-3 stycken fram till skorsten

Tråkigt bara om man inte har takskydd, då blir ju det ett underkänt protokoll.
Då får det bli så. Jag har plegeltak.

Idag sågade jag upp hålet för skorstenen. Min plan var att sätta en tätning mellan ångbromsen och skorstenen, men ser inte riktigt hur jag ska kunna få till det utan att riva ner panelen. Är det mindre viktigt när jag har en ångbroms och inte en ångspärr?
IMG_4056.jpeg
Skapa konto

Idag fick vi skorstenen på plats. Har efter att bilden togs även monterat glidskydd och taksteg. Nu hoppas jag sotaren snabbt kan komma och besikta så lever drömmen om bastu till midsommar :)
IMG_4061.jpeg
Skapa konto

IMG_4062.jpeg
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Nu hoppas jag sotaren snabbt kan komma och besikta så lever drömmen om bastu till midsommar
Utifrån bilderna och det till synes enskilda läget bjuder jag på denna självupplevda sotarskröna från mitt i skogen:

Efter något halvårs bastande i den då nybyggda bastun var det dags för sotning i huset. Tänkte att det var hög tid att få in bastun i det lagligas hägn så ringde sotaren och undrade om de kunde kontrollbesiktiga bastuugnen när de ändå var där.

Det gick inte, för han som skulle sota hade inte sådan behörighet.
– Men du behöver bara kontrollbesiktiga den om den är bygganmäld, sa sotarmästaren och tänkte väl därmed att frågan var ur världen.
–Jo, men det har jag, sa jag släpigt, närmast urskuldande.
– Va!? Ja, jo, då får vi planera in det då, sa han och man kunde höra hans huvudskakningar hela vägen genom telefonlinjen.

Så utan att alltför mycket uppmana till självsvåldig beteende så är det klart du måste testelda i ugnen och säkerställa att ni kan basta till midsommar!

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så utan att alltför mycket uppmana till självsvåldig beteende så är det klart du måste testelda i ugnen och säkerställa att ni kan basta till midsommar!
Jag uppmanar inte heller till något men har hört att bastun blir varm även om den är obesiktigad...

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag uppmanar inte heller till något men har hört att bastun blir varm även om den är obesiktigad...
Så är det, men...
Precis som att köra med en obesiktigad bil, jävligt dumt. För visst startar och rullar bilen lika bra även med körförbud.
Men om olyckan är framme (eller farbror blå), så blirbdet kostsamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.