28 806 läst ·
110 svar
29k läst
110 svar
Vedeldad bastu med relax
Då vi kör golv med springor i bastun kommer vi nog skölja av oss en del därinne, men kommer bli många bad också samt att vi har dusch i huvudstugan.Bjornev skrev:
Klurat en hel del på utformningen av lavarna vilket jag vill spika nu pga förstärkningar samt eldragning.
Den lokala sågen har kvistfri gran i dimension 28x120 och utan att behöva klyva någon bräda tycker jag att detta upplägg känns bäst. Åsikter på det?
Den lokala sågen har kvistfri gran i dimension 28x120 och utan att behöva klyva någon bräda tycker jag att detta upplägg känns bäst. Åsikter på det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I helgen har vi hunnit lägga golv i relaxen isolera i princip alla väggar och tak samt grävt ner alla plintar för altanen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Menar du gran som lavträ? Gran blir ju lätt väldigt varmt så risk att det bränner i röven när man sätter sig.J Jarnis8000 skrev:
Jag hoppas det ska fungera med tanke på att den är kvistfri, men är ganska långt bort tills lavarna ska byggas så hinner fundera mer på det 
Blev altanbygge under midsommarhelgen och blev i princip klar med all trall förutom två längder pga dålig mängdning 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är altanen i princip klar. Endast överliggaren på räcket saknas. Den lilla trappen på kortsidan är tänkt ska fungera som en genväg ner till vattnet.
Även hunnit med att få upp takavvattningen samt en arbetsbänk i förrådet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även hunnit med att få upp takavvattningen samt en arbetsbänk i förrådet.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Hände inte mycket inne i bastun under sommaren då värmeböljan gjorde det i princip omöjligt att vistas där inne
Men nu har jag fått upp ångbroms överallt och läkt på väggarna så närmar sig att börja spika panel.
Panelen blir slätspont gran 13x120 och jag hoppas jag tänker rätt med att börja med väggens kortsidor följt av långsidor och sist taket.
Panelen blir slätspont gran 13x120 och jag hoppas jag tänker rätt med att börja med väggens kortsidor följt av långsidor och sist taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I helgen blev vi klar med läkt på väggar och tak samt eldragningen för takspottarna i relaxen.
En sak som då slog mig var att kablarna hamnar relativt nära bastudelen. Hur känsliga är dom för värme?
Glasväggen som ska skilja bastun från relaxen hamnar där det är dubbel läkt på bilden.
I taket blir det en glipa mellan ångbromsen och glespanelen där varm luft från bastun kan vandra.
En sak som då slog mig var att kablarna hamnar relativt nära bastudelen. Hur känsliga är dom för värme?
Glasväggen som ska skilja bastun från relaxen hamnar där det är dubbel läkt på bilden.
I taket blir det en glipa mellan ångbromsen och glespanelen där varm luft från bastun kan vandra.
Logga in
Skapa konto
Men om jag fäller in en regel ovanför glespanelen så att det blir tätt och luften inte kan vandra mellan bastu och relax, då borde det väl inte kunna bli någon betydande värme där uppe? Jag kan ju även flytta slangen till mittenfacket och inte klamra i glespanelenJ jonaserik skrev: