Bjornev Bjornev skrev:
Hej,
Har kikat på detta ett tag och kommer ta inspiration från bygget!

Hur tänker du kring möjlighet att skölja av sig? Ner och bada eller någon utedusch el. dylikt?

MvhBjörn
Då vi kör golv med springor i bastun kommer vi nog skölja av oss en del därinne, men kommer bli många bad också samt att vi har dusch i huvudstugan.

• Gilla
Bjornev
  • Laddar…
Klurat en hel del på utformningen av lavarna vilket jag vill spika nu pga förstärkningar samt eldragning.
Den lokala sågen har kvistfri gran i dimension 28x120 och utan att behöva klyva någon bräda tycker jag att detta upplägg känns bäst. Åsikter på det?
Ritning av bastulavar i tre nivåer med måttangivelser i meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Emil2022
  • Laddar…
I helgen har vi hunnit lägga golv i relaxen isolera i princip alla väggar och tak samt grävt ner alla plintar för altanen.

Inuti ett nybyggt rum med nylagt trägolv och stora fönster som vätter mot en sjö och grön gräsmatta utanför.
Skapa konto

Byggarbetsplats, interiör med isolerade väggar och tak, stege och sopkasse. Vy mot sjö genom öppen vägg.
Skapa konto

Isolerade väggar och golv i ett rum under renovering med byggmaterial i blå säckar på golvet.
Skapa konto

Byggnaden i trä vid sjön med nedgrävda plintar för altan, samt byggmaterial på marken.
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Klurat en hel del på utformningen av lavarna vilket jag vill spika nu pga förstärkningar samt eldragning.
Den lokala sågen har kvistfri gran i dimension 28x120 och utan att behöva klyva någon bräda tycker jag att detta upplägg känns bäst. Åsikter på det?
[bild]
Menar du gran som lavträ? Gran blir ju lätt väldigt varmt så risk att det bränner i röven när man sätter sig.

Jag hoppas det ska fungera med tanke på att den är kvistfri, men är ganska långt bort tills lavarna ska byggas så hinner fundera mer på det :)

J Jarnis8000 skrev:
Jag hoppas det ska fungera med tanke på att den är kvistfri, men är ganska långt bort tills lavarna ska byggas så hinner fundera mer på det :)
Kvistfri gran, finns det ens? 😅

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Kvistfri gran, finns det ens? 😅
Ja hur dom lyckas med det vet jag inte :)

J Jarnis8000 skrev:
Ja hur dom lyckas med det vet jag inte :)
De lär väl borrat ur knaggarna och ersatt med rundstav.

Blev altanbygge under midsommarhelgen och blev i princip klar med all trall förutom två längder pga dålig mängdning :)
Altanbygge vid rött fritidshus nära sjön, med träram monterad men saknar två längder av trallbrädor, omgiven av grus och gröna träd.
Skapa konto

Röd stuga vid sjön med påbörjad altan av träreglar, byggd under midsommarhelgen. En skottkärra och byggmaterial syns i förgrunden.
Skapa konto

Röd stuga vid sjö med ny altan under konstruktion, saknar två trallbrädor.
Skapa konto

• Gilla
Emil2022 och 3 till
  • Laddar…
Nu är altanen i princip klar. Endast överliggaren på räcket saknas. Den lilla trappen på kortsidan är tänkt ska fungera som en genväg ner till vattnet.
Röd stuga med nybyggd altan utan överliggare på räcket, liten trappa på kortsidan. Träd och sjö i bakgrunden.
Skapa konto

Röd byggnad med nästan färdig altan, trappa på kortsidan och skog i bakgrunden. Soligt väder.
Skapa konto

Även hunnit med att få upp takavvattningen samt en arbetsbänk i förrådet.
Förråd med arbetsbänk fylld med verktyg, förpackningar och stolar, nymålade träväggar och golv.
Skapa konto

• Gilla
Emil2022 och 7 till
  • Laddar…
Hände inte mycket inne i bastun under sommaren då värmeböljan gjorde det i princip omöjligt att vistas där inne :) Men nu har jag fått upp ångbroms överallt och läkt på väggarna så närmar sig att börja spika panel.

Panelen blir slätspont gran 13x120 och jag hoppas jag tänker rätt med att börja med väggens kortsidor följt av långsidor och sist taket.

Basturum under renovering med nyligen installerad ångbroms och träreglar, stege och verktyg. Förberett för att sätta slätspontpanel.
Skapa konto

Byggarbetsplats inuti bastu med ångbroms och läkt på väggarna; utsikt mot en sjö och brygga genom en stor öppning.
Skapa konto

• Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
I helgen blev vi klar med läkt på väggar och tak samt eldragningen för takspottarna i relaxen.
En sak som då slog mig var att kablarna hamnar relativt nära bastudelen. Hur känsliga är dom för värme?
Glasväggen som ska skilja bastun från relaxen hamnar där det är dubbel läkt på bilden.
I taket blir det en glipa mellan ångbromsen och glespanelen där varm luft från bastun kan vandra.

Vägg och tak med läkt och ångbroms, kablar hänger från taket i ett rum under renovering, plats för glasvägg markerad med dubbel läkt.
Skapa konto

Det blir att dra RHH kabel i taket. Troligtvis kommer flexrören att bli riktigt varma och spröda, samt när dom ev rörs kommer att falla i småbitar ( krackilerade. ) .

J jonaserik skrev:
Det blir att dra RHH kabel i taket. Troligtvis kommer flexrören att bli riktigt varma och spröda, samt när dom ev rörs kommer att falla i småbitar ( krackilerade. ) .
Men om jag fäller in en regel ovanför glespanelen så att det blir tätt och luften inte kan vandra mellan bastu och relax, då borde det väl inte kunna bli någon betydande värme där uppe? Jag kan ju även flytta slangen till mittenfacket och inte klamra i glespanelen

OK var lite snabb, det är i relaxen du talar om och där i taket blir det ingen värme, bara om rören är i bastuvägg och bastutak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.