Hej!
Ska till våren påbörja bygget av en fristående vedeldad bastu och tänkte dela med mig av bygget här.
Har läst i princip alla bastutrådar på byggahus och är väl insatt i hur åsikterna går isär om främst uppbyggnaden av ytterväggarna :)
Platsen för bastun är vid en stuga i norra Sverige belägen ca 40 meter från havet.
Tilltänkt planlösning ser ni nedan där måtten är valda efter standardlängder på den bastupanel jag vill ha.
Arkitektonisk ritning av rum med mått, fönster och dörrar markerade, på mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjeteckning av enkelt hus eller skjul i rött mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggar
Utifrån och in, stående panel, luftspalt, vindduk, 45x120 regel med isolering (isolering endast i bastudelen), ångbroms, luftspalt, liggande bastupanel.

Golv
Spontat trägolv där golv i relaxdelen isoleras. I bastudelen byggs golvet med lutning mot en ränna under lavarna.

Tak
Taket i bastun isoleras.
Yttertak av plåt ovan kondensväv.

Ventilation
Enligt planlösning.

Grundläggning
Betongfundament med justerbar stolpsko.

Kamin
Ej bestämt, men lutar åt ett Harvia Legend.

Kom gärna med synpunkter!

Funderingar:
1. Kan stommen komma att bli ostabil då ena väggen endast består av ett stort fönster? Fönstret är 3-glas med karm. Vill ju inte att fönstret ska spricka.
2. Behövs vertikal luftningsläkt bakom ytterpanelen eller räcker det med horisontal spikläkt?
3. Behövs vertikal luftningsläkt ovan kondensväven eller räcker det med horisontal spikläkt?
4. Hur utförs genomföringen av skorstenen genom kondensväven?
 
  • Gilla
  • Älska
Timey och 4 till
  • Laddar…
Lite ändringar i projektet. Kommer istället att bygga en attefallare enligt nedan för att även få plats med ett förråd. Detta då vi vill placera den på en plats där det idag står ett befintligt förråd som vi därmed kommer att riva. En bygganmälan är inskickad och vi har även hunnit få startbesked.

Eftersom marken sluttar en del på platsen är tanken att gjuta plintar med hjälp av gjutrör och formfot, typ formelit. Någon som testat formelit?

Ritningar på en attefallares fyra fasader med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av attefallshus med måttangivelser, innehållande bastu, omklädningsrum och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Det är väl egentligen ingen större vetenskap kring bastubygge, man har ju byggt sådana hur länge som helst i Finland. Se till att ha tillräcklig ventilation, och ha golvbrunn så att man kan tvätta sig i bastun (det är ju vad en bastu - badstuga är till för). Aggregatet ska givetvis ha en vattentank så att man får varmvatten på köpet.

I omklädningsrummet kan du med fördel ha en säng eller bäddsoffa för gäster.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Lite ändringar i projektet. Kommer istället att bygga en attefallare enligt nedan för att även få plats med ett förråd. Detta då vi vill placera den på en plats där det idag står ett befintligt förråd som vi därmed kommer att riva. En bygganmälan är inskickad och vi har även hunnit få startbesked.

Eftersom marken sluttar en del på platsen är tanken att gjuta plintar med hjälp av gjutrör och formfot, typ formelit. Någon som testat formelit?

[bild]
[bild]
Jag har ingen erfarenhet av formelit men har ett annat tips.
Håller på att bygga bastu och har såväl läst på en del som besökt olika butiker.
Fundera på om du ska flytta dörren mellan omklädning och bastu åt höger. Så gör jag.
Efter tips gör jag min nedre lav betydligt bredare än jag hade tänkt. Översta laven blir nu 58cm och den nedre blir 68cm.
Folk kan då sitta på både nedre och övre laven samtidigt. Fötterna får plats. Alt. att man kan ligga bekvämt.
De hade så i en butik och det verkade jättebra, speciellt om inte alla vill ha så varmt.
 
B Byggsnyggen skrev:
Jag har ingen erfarenhet av formelit men har ett annat tips.
Håller på att bygga bastu och har såväl läst på en del som besökt olika butiker.
Fundera på om du ska flytta dörren mellan omklädning och bastu åt höger. Så gör jag.
Efter tips gör jag min nedre lav betydligt bredare än jag hade tänkt. Översta laven blir nu 58cm och den nedre blir 68cm.
Folk kan då sitta på både nedre och övre laven samtidigt. Fötterna får plats. Alt. att man kan ligga bekvämt.
De hade så i en butik och det verkade jättebra, speciellt om inte alla vill ha så varmt.
Det kan mycket väl bli så att dörren flyttas mer till höger för att inte kliva in rakt i kaminen som ska stå till vänster :) Tanken är att få till tre lavar, varav en för fötterna så får se hur breda de går att göra.
 
Påbörjat rivningen av det gamla förrådet. Allt som inte är trä är borttaget. Nästa steg är att gå lös med motorsågen.
Rödfärgat träförråd med påbörjad rivning mot en bakgrund med sjö och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Riv inte en planka till om inte strandskyddet är upphävt i detaljplan!

Har du dispens är det också ok, men om inte riskerar du att stå utan bod och med en bastu du kan få rivningsföreläggande på när som helst!

Nu ska jag läsa om tråden och se om jag överdrivit.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Platsen för bastun är vid en stuga i norra Sverige belägen ca 40 meter från havet.
J Jarnis8000 skrev:
En bygganmälan är inskickad och vi har även hunnit få startbesked.
Låter både oroväckande och betryggande apropå min oro om strandskydd. Ett bygglov trumfar dock inte strandskydd, och en bygganmälan förslår inte heller långt om inte strandskyddet är upphävt.

Jag förstår att jag kanske är ute och cyklar och du har koll, men är du inte säker så kolla för sllt i världen upp strandskyddsfrågan.
 
Tog upp frågan med kommunen och placeringen uppfyller måtten enligt undantaget nedan.
Schablonbild som visar placering av en huvudbyggnad och komplementbyggnad med måttangivelser enligt regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, så jag antar att det fallet inom LIS-reglerna (landsbygdsutveckling i strandnära lägen) då, eller? Alltså 7 kap. 18 d § miljöbalken. I så fall är det enklare, men det måste ändå allra minst till ett beslut om strandskyddsdispens.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, så jag antar att det fallet inom LIS-reglerna (landsbygdsutveckling i strandnära lägen) då, eller? Alltså 7 kap. 18 d § miljöbalken. I så fall är det enklare, men det måste ändå allra minst till ett beslut om strandskyddsdispens.
Som jag förstått det ska det inte behövas ett beslut om strandskyddsdispens då vi följer reglerna för undantaget.
Skärmdump av webbsida om strandskyddsdispens undantag, riktlinjer för byggnation presenterade i punktform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Gott så! Sådana undantag finns också ja. 7 kap. 17 § miljöbalken för den intresserade (plus att kommunen/länsstyrelsen måste ha infört undantaget).
 
Nu är förrådet rivet och bortforslat. Nästa steg är att hyra en minigrävare. Väldigt blockig mark men förhoppningsvis kan jag komma ner till ett okej djup för gjutningen av plintarna. Tom mark med block och plintar framför en sjö, indikerar ett rivet förråd och förberedelse för bygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MarcusOlofsson89 och 2 till
  • Laddar…
Bjälklag och placering av plintar är tänkt ska utföras enligt bilden nedan. Jag har inte tänkt använda stolpskor utan bjälklaget får vila direkt på plintarna. Är det rimligt att tro att man får till en sådan jämn nivå på plintarna att detta är möjligt?
Ritning som visar placering av bjälklag och plintar för byggprojekt i vit linje på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takstolarna tänkte jag bygga enligt nedan. Dimension på virket blir 45x120. CC-mått ca 1 meter. Snözon 3. Taklutning ca 18 grader.
Behövs dom streckade förstärkningarna eller är dom överflödiga?
Schematisk ritning av takstol med måttangivelser och streckade linjer för potentiella förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joary639
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.