28 806 läst ·
110 svar
29k läst
110 svar
Vedeldad bastu med relax
Gles i golvet fungerar alldeles utmärkt. Jag har ca 5mm mellan plankorna och tycker det är lagom. Sätt en tallriksventil diagonalt från aggregatet högt upp bredvid fönstret så kommer det bli kanon. Bastun ska inte bara vara varm, det ska vara bra luft och genomströmning också. Sedan kan man ju dessutom blaska sig ordentligt med kallvatten inne bastun som då torkar eller rinner ut genom springorna.J Jarnis8000 skrev:Glesgolv i bastun är som jag förstått det en väldigt beprövad metod. Då bastun byggs i stugan och vi sällan är där när det är riktigt kallt tror jag inte det blir något problem. Vi kommer även överdimensionera aggregatet och ha tre nivåer på lavarna så att golvet vissa gånger är lite kallt gör inte så mycket.
Relaxen tänker jag värms upp med spillvärme från bastun, men eventuellt kanske ett element får ställas in vid vissa tillfällen.
Lycka till!
Det får nog bli så. Har du någon åsikt om ventilationen i relaxen?B Björn—72 skrev:Gles i golvet fungerar alldeles utmärkt. Jag har ca 5mm mellan plankorna och tycker det är lagom. Sätt en tallriksventil diagonalt från aggregatet högt upp bredvid fönstret så kommer det bli kanon. Bastun ska inte bara vara varm, det ska vara bra luft och genomströmning också. Sedan kan man ju dessutom blaska sig ordentligt med kallvatten inne bastun som då torkar eller rinner ut genom springorna.
Lycka till!
Okej. Får nog bli en ventil även där, men kanske drar fram ett tomrör om jag eventuellt vill komplettera med en fläkt i framtiden.B Björn—72 skrev:
Snyggt bygge!
Får jag bara fråga, då jag står inför kommande bygge själv…
Valde du ångspärr i taket i bastudelen med?
Har du ångspärr även i innervägg mot förråd el bastufolie?
Hade du golvspån under det spontade golvet i bastun? Ingen isolering i golvet ?
Tack på förhand
Får jag bara fråga, då jag står inför kommande bygge själv…
Valde du ångspärr i taket i bastudelen med?
Har du ångspärr även i innervägg mot förråd el bastufolie?
Hade du golvspån under det spontade golvet i bastun? Ingen isolering i golvet ?
Tack på förhand
Tack! Har inte kommit så långt, ska börja med insidan under våren. Men jag kommer att köra på ångbroms, luftspalt och sen bastupanel i både relaxen och bastu. I både väggar och tak.E erkka skrev:
I bastun kommer jag ha glesat golv så där blir det ingen isolering, men golvet i relaxen ska isoleras.
Jag glömde den detaljen att insidan inte var klar än 🙂J Jarnis8000 skrev:
Ang golvet, lägger man vanliga golvskivor under golvbrädorna? (Lim /skruvat ?)
Det skulle vara supernice att få ta del av din inköpslista. Att dels se priser, dels vilka dimensioner och antal du köper in. Att räkna ut vad en behöver köpa in/beställa hem i leverans är ju fan lika jobbigt som själva byggandet, tänker jag.
Eller utgår du från en färdig ritning (+ virkesspec.) du köpt nånstans?
Jag gissar att du inte kör tryckimpregnerat virke i bastugolvet?
Har tyvärr ingen komplett inköpslista då jag gjort inköp i flera olika omgångar.Lunkensson skrev:
Det skulle vara supernice att få ta del av din inköpslista. Att dels se priser, dels vilka dimensioner och antal du köper in. Att räkna ut vad en behöver köpa in/beställa hem i leverans är ju fan lika jobbigt som själva byggandet, tänker jag.
Jag har ritat upp allt själv i autocad och därför tycker jag det varit väldigt enkelt att mängda allt utifrån det.
Har blivit väldigt lite spill.
Jag har kört på 45x120 i takstolar och väggar och i bjälklaget 45x220.
Nej jag kommer inte använda tryckimpregnerat virke i bastugolvet. Mest troligt kommer jag använda 28x70 glespanel och försöka hitta så kvistfritt som möjligt.
Nu är vi igång efter vintervilan! I helgen la vi golv i bastun, satte trossbottenskivor i relaxen och reglade ner innertaket.
Golvet i bastun blev 28x120 oimpregnerad trall.
Nästa steg är att dra el.
Golvet i bastun blev 28x120 oimpregnerad trall.
Nästa steg är att dra el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nu är i princip all el dragen. Blev en hel del slang! Centralen placerar vi i förrådsdelen.
Även hunnit med att isolera golvet i relaxen och skruvat upp förstärkningar där lavarna ska sitta.
Logga in
Skapa konto
Även hunnit med att isolera golvet i relaxen och skruvat upp förstärkningar där lavarna ska sitta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,J Jarnis8000 skrev:
Har kikat på detta ett tag och kommer ta inspiration från bygget!
Hur tänker du kring möjlighet att skölja av sig? Ner och bada eller någon utedusch el. dylikt?
MvhBjörn