Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har förstått i den här tråden att det är en dödssynd.
Inte från min sida i alla fall. Jag tänker bara att om det verkligen vore så enkelt och problemfritt som du framställer som, hade det gjorts för länge sedan.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Inte från min sida i alla fall. Jag tänker bara att om det verkligen vore så enkelt och problemfritt som du framställer som, hade det gjorts för länge sedan.
Jag tänker att det inte har genomförts för att det inte ses som ett problem av tillräcklig dignitet. Att det pågår en inominstitutionell politisk kamp inom staten där vissa medarbetargrupper och politiska rörelser försöker sätta bilden av ett problem medan större delen inte håller med i det tysta. Därför agerar man inte.

Alfredo Alfredo skrev:
Eftersom man inte måste göra något tidigare så har man inte gjort något.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag gillar som sagt lupiner, men ogillar starkt saker som försiktighetsprincipen. Med den kan allt stoppas. Rejält destruktivt för ett fungerande och effektivt samhälle.
Låt vetenskapen arbeta och bevisa. Är det då fortfarande farligt, stoppa det. Det kräver förstås att politiker inte blundar för fakta för eller emot som är vetenskapligt producerade, för att t ex vinna nästa val.

• Gilla
Skyscraper och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag gillar som sagt lupiner, men ogillar starkt saker som försiktighetsprincipen. Med den kan allt stoppas. Rejält destruktivt för ett fungerande och effektivt samhälle.
Låt vetenskapen arbeta och bevisa. Är det då fortfarande farligt, stoppa det. Det kräver förstås att politiker inte blundar för fakta för eller emot som är vetenskapligt producerade, för att t ex vinna nästa val.
Här, drick ett glas Round-up. Ingen har visat att det är farligt.

Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Visst vet vi att det är farligt, det har gott vetenskapligt stöd. Gör inte det.

MultiMan
kashieda kashieda skrev:
Amerikanska domstolar har som jag minns dömt ut stora skadestånd till arbetare som fått någon form av lymfom. Direkt kopplat till glyfosat och bristande varningstexter.

Hur mycket vetenskapliga bevis rätten använts sig av vet jag inte. De använder ju jury i USA.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Sen gäller att det är riktig vetenskap som drivs av rätt orsaker och INTE sponsrad "forskning" där betalaren redan förutbestämt resultatet och man nu gör undersökningar som bara syftar till att få argument för sin åsikt.. tyvärr allt vanligare och särskillt inom vissa ämnen..

Sätter man iogtnto om att forska om gårdsförsäljning är bra eller dåligt så blir det liksom inte mycket till forskning,,,

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Sen gäller att det är riktig vetenskap som drivs av rätt orsaker och INTE sponsrad "forskning" där betalaren redan förutbestämt resultatet och man nu gör undersökningar som bara syftar till att få argument för sin åsikt.. tyvärr allt vanligare och särskillt inom vissa ämnen..

Sätter man iogtnto om att forska om gårdsförsäljning är bra eller dåligt så blir det liksom inte mycket till forskning,,,
Bra poäng! Och rapporter från olika påverkansorganisationer, NGOer och myndigheter är inte forskning, det är som regel policyutvecklingsarbete. Inget fel i det men det saknar forskningens sanningssökarkriterium, det handlar om att leverera förslag på policy för att få till en viss ändring av samhället. Eller bara rent påverkansarbete och propaganda. Tyvärr rörs det ihop med riktig forskning.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
P
F FGLIN skrev:
Och inte heller vintergröna och scilla.
Hur är det med karybdis? 😉
Skylla går inte att bli av med. Vi har vackra blå blommor på hela tomten så här års.

P
Snigla Snigla skrev:
Men för att återgå till just invasiva växter då.. här hemma är flädern och persiljan invasiv.. och en jäkla envis blå liten klocka (jättesöt!).. de sprider sig hejdlöst och trots envist ryckande, klippande, grävande.. så hinner man inte med att hålla dem i schack..
För att inte tala om smultron! Den sprider sig över grusgången och är jobbig att dra bort. Kommer tillbaka rätt snabbt också.

P
Det är kommunen som ägare av fastigheten som enligt förordningen har ansvar att avlägsna växten (den legala termen är att kommunen inte avsiktligen får tillåta växten att reproducera sig eller växa).

Sen finns ju en vårdplikt av marken och dess växtlighet för arrendatorn enligt jordabalken och miljöbalken. Så jag gissar att det trillar i knäet på arrendatorn i alla fall.
Trafikverkets väger ligger inte alltid på mark som ägs av Trafikverket, så det blir väl något liknande där, antar jag.

P
Det är nog inget jobb för dig. Men 3 mil på en heldag ska inte vara problem för en frisk människa.
Hur bred remsa tänker du dig att personalen ska handrensa?

Överslag: dra bort ett par timmar för raster så får vi sex timmar kvar. Det blir 5 km/h. Lägg sen till att rensaren behöver gå en del på tvären också.

P pmd skrev:
För att inte tala om smultron! Den sprider sig över grusgången och är jobbig att dra bort. Kommer tillbaka rätt snabbt också.
Trivs de, så kommer (växer?) de... så att säga!
Det gör ju att allt i stort sett kan ses om invasivt (ogräs?).. då det KAN skapa problem (av olika slag).

Inte nödvändigtvis samma växt som är ett problem i "min trädgård" som i "din trädgård".

Claes Sörmland
P pmd skrev:
Hur bred remsa tänker du dig att personalen ska handrensa?

Överslag: dra bort ett par timmar för raster så får vi sex timmar kvar. Det blir 5 km/h. Lägg sen till att rensaren behöver gå en del på tvären också.
Du vet, unga människor kan inte gå 5 km. Det är omöjligt. Riskerna! Och så behöver man dra kommunalt VA längs alla vägar och bygga toaletter var 30 m. Minimikrav för rasterna.

• Wow
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.