P pmd skrev:
Den tekniska lösningen är enkel och problemfri. Problemen kommer när kemofoberna blandar sig i.
Hormoslyr var en gång så ofarligt att man kunde dricka det och Müller fick Nobelpriset för att han gjort mänskligheten den största nyttan genom DDT.
Neurosedyn var helt riskfritt och cigaretter helt harmlösa bara de hade ett filter av asbest som fångade upp den värsta tjäran.
Forskning går framåt och med den vidgas vårt vetande om kemisamhällets avigsidor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Raster på betald arbetstid?
Ja, det här är Sverige.

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Eller låt bli att spruta med det, det stannar knappast på ytan utan regnet sköljer ner det i marken.
Hur lång ner kommer det?

P
Även om det inte är cancerframkallande misstänks det ha många andra skadliga effekter och vi kan misstänka synergi och cocktaileffekter med andra kemikalier. Särskilt de hormonstörande egenskaperna bör beaktas, det har spekulerats om att danskarnas halverade spermieantal kan skyllas på bekämpningsmedel. I djurförsök har föröksobjekten utvecklat avvikande sexuellt beteende efter att utsatts för hormonstörande ämnen vid kritiska skeden under fosterstadiet så vi ska nog vara försiktiga med vad som släpps ut innan kunskapsläget är bättre.
Referenser, tack.

Man ska inte spruta glyfosat på djur.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Tvingas att ha solskyddet nerfällt menar du nog.
Det är inget tvång, utan snarare trafikfarligt beteende som antagligen är brottsligt om det görs på fel sätt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Hormoslyr var en gång så ofarligt att man kunde dricka det
Vem påsttod att det gisk att dricka utan negativa konsekvenser?
Och vad har det med glyfosat att göra?
och Müller fick Nobelpriset för att han gjort mänskligheten den största nyttan genom DDT.
DDT har gjort stor nytta och används fortfarande till stor nytta. Ät det inte och använd det med beprövade och säkra metoder.
Forskning går framåt och med den vidgas vårt vetande om kemisamhällets avigsidor.
Hela verkligheten är kemisk, så kemisamhället kommer vi inte undan, hur mycket än kemofoberna vill.

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem påsttod att det gisk att dricka utan negativa konsekvenser?
Och vad har det med glyfosat att göra?

DDT har gjort stor nytta och används fortfarande till stor nytta. Ät det inte och använd det med beprövade och säkra metoder.

Hela verkligheten är kemisk, så kemisamhället kommer vi inte undan, hur mycket än kemofoberna vill.
DDT gjorde nytta till dess att insekterna blev motståndskraftiga.
Det förbjöds på goda grunder eftersom det som många organiska klorföreningar är giftigt, stabilt och bioackumuleras i näringskedjan vilket ger toppredatorerna dödliga halter.
Redan Rachel Carson uppmärksammade i "Tyst Vår" vilken skada bekämpningsmedel gjort på fågellivet.
Vad gäller kemisamhället avser jag den stora mängden syntetiska ämnen som aldrig tidigare förekommit i miljön och hur dessa samverkar på i många fall outforskat vis.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur lång ner kommer det?
I grundvattenprov tagna i Sverige detekteras det i två till tre procent av fallen och som regel i låga halter men i andra länder med frikostig användning är läget värre.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
som antagligen är brottsligt om det görs på fel sätt.
Antagligen fabulerar du. 😉

P pmd skrev:
Jag brukar ofta läsa dina inlägg för jag beundrar din saklighet och din förmåga att avstå från nedvärderande omdömen om andra medlemmar men nu har jag vid ett flertal tillfällen sett att du använt ordet "kemofobi" i dina inlägg.

Fobier klassas som ångestsyndrom och kan vara ett allvarligt handikapp som påverkar livet för den som drabbas, en psykisk störning som är något mer än vanlig rädsla. Jag hoppas du håller med mig om att det inte skall användas mot en person för att vinna en debatt.

Att kalla någon för kemofob är ett sätt att få någon med annan uppfattning i frågan att framstå som osaklig och känslostyrd och den som drabbas har svårt att värja sig, det används för att vinna debatten utan att bemöta argumentationen. Att sätta etiketter på meningsmotståndare är ett retoriskt knep som som tystar debatter och ingen har lärt sig något nytt!

För visst håller du väl med mig i sak - att diskussioner och debatter är ett sätt bland många andra att utvecklas och lära sig nya saker? För att bidra till detta bör vi hålla "fanan högt" eller...?

Ang. glyfosat så är det sannolikt så att det inte alls är så allvarligt som det ibland beskrivs som men inte heller ofarligt i alla sammanhang. Det slarvas ibland har jag förstått med det mest elementära, nämligen att läsa bruksanvisningen och inte hitta på egna lösningar när det gäller kemikaliehantering.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det här är Sverige.
Rast är ett obetalt avbrott i arbetet..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Han är inte direkt okänd Jo Entine, det är han som beskyller Rachel Carson för att ha skapat kemofobi med sin bok Tyst vår. Bl a anklagas hon för att ha orsakat människors död pga sina slutsatser om DDT och dess effekter på malariabekämpningen. Men det är också överdrivet och DDT används väl fortfarande tror jag mot malaria.

Jag menar att fobi är något annat än rädsla och att det är fel att kalla en försiktighet/misstänksamhet mot bekämpningsmedel för en ångestfylld fobi, det är ett retoriskt grepp.

Entines kritik är tydligt ideologiskt färgad och domineras av libertarianska och industrinära argument, jag menar inte att det är mera rätt eller fel än någon annan synpunkt i debatten men man kan inte med gott samvete hävda att han saluför en ståndpunkt som inte kan ifrågasättas.

Ett exempel, EU förbjöd 2018 några vanligt förekommande neonicotionoider, bl.a. Imidacloprid som ansågs bevisat farligt för bin. Idag är det väl knappast någon som ifrågasätter beslutet men Jon Entine har en annan åsikt, han har levererat svepande påståenden om att Imidakloprid är ofarligt för bin.

Alla tycks ha sina intressen, politiska eller ekonomiska eller både och medan vi får försöka bilda oss en egen uppfattning, industrifinansierade studier bör väl i alla fall väcka vissa funderingar?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Det moderna samhället kan inte fortsätta utvecklas om vi inte ständigt blickar framåt med nya lösningar och idéer. Ibland går det fel och då har vi ändå myndigheter här som sätter stopp för konstaterat farliga saker.

Jag är av åsikten att vi måste acceptera vissa risker eftersom fördelarna är många fler än nackdelarna. Precis som t ex vacciner. mRNA vad än antivaxxers säger är inget nytt, det fungerar och Bill Gates sitter inte i en miniubåt och simmar runt i blodomloppet efter en vaccinering av Pfizer. Vi lyckades på rekordtid ta fram Covidvacciner som räddade miljoner liv. En bråkdel av dessa fick biverkningar.

Byggahus är fantasiskt! Från lupinstrider till vetenskapens frontlinjer!

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Han är inte direkt okänd Jo Entine, det är han som beskyller Rachel Carson för att ha skapat kemofobi med sin bok Tyst vår. Bl a anklagas hon för att ha orsakat människors död pga sina slutsatser om DDT och dess effekter på malariabekämpningen. Men det är också överdrivet och DDT används väl fortfarande tror jag mot malaria.
Ja Rachel Carson ställde till det rejält på den politiska scenen. Men jag gissar att hade hon inte gjort det så hade det varit någon annan. Tiden var mogen, väst var helt enkelt där i sin kultur.

A Abies koreana skrev:
Jag menar att fobi är något annat än rädsla och att det är fel att kalla en försiktighet/misstänksamhet mot bekämpningsmedel för en ångestfylld fobi, det är ett retoriskt grepp.
Varför menar du det? Vi använder fobibegreppet i t ex homofobi utan att vi tänker oss annat än en irrationellt ogillande av homosexuella eller sex eller känslor mellan främst män (homofoberna brukar inte ha samma negativa känslor kring kvinnors homosexualitet.) Och det fångar något som finns i människors sinne tänker jag. Att det i grunden är känslotriggat (primitiva äckelkänslor) även om en och annan homofob säkert har klistrat på förment rationella argument i efterhand, t ex religiösa argument. Samma med kemofobin, det börjar med den irrationella äckelkänslan och oron, sen kanske man stärker sina negativa känslor man plockar upp från sociala medier eller annan politisk propaganda. Men det är bara ett utanpåverk, kemofobin ligger där i grunden och fördunklar sinnet.

A Abies koreana skrev:
Entines kritik är tydligt ideologiskt färgad och domineras av libertarianska och industrinära argument, jag menar inte att det är mera rätt eller fel än någon annan synpunkt i debatten men man kan inte med gott samvete hävda att han saluför en ståndpunkt som inte kan ifrågasättas.
Jag tycker det är ett rätt god beskrivning av verkligheten som jag uppfattar den, alltså min erfarenhet. Att något argument kanske används t ex av industrins företrädare eller någon libertarian gör dem inte sämre. De används ju för att de är bra i så fall. Värre vore om argumenten inte dök upp på annat håll och inte fick att känna igen från egen erfarenhet, då hade de troligen varit fel.

A Abies koreana skrev:
Ett exempel, EU förbjöd 2018 några vanligt förekommande neonicotionoider, bl.a. Imidacloprid som ansågs bevisat farligt för bin. Idag är det väl knappast någon som ifrågasätter beslutet men Jon Entine har en annan åsikt, han har levererat svepande påståenden om att Imidakloprid är ofarligt för bin.
Jag kan inte neonikotinoider, har inte läst på. Men jag utgår från att det blir en sedvanlig avvägning mellan nytta och skada. Med tanke på att EU har infiltrerats av politiker och opinionsbildare som inte gör sådan analys är jag inte alls säker på att det var ett bra beslut.

Se t ex det svenska glyfosatförbudet (som jag kan), det var helt drivet av kemofobi och ideologi och saknade helt vetenskaplig grund. Den irrationella rädslan/oron/aversionen/äckelkänslor mot kemikalier (om vi inte ska använda F-ordet) omsatt i politik.

A Abies koreana skrev:
Alla tycks ha sina intressen, politiska eller ekonomiska eller både och medan vi får försöka bilda oss en egen uppfattning, industrifinansierade studier bör väl i alla fall väcka vissa funderingar?
Och man ska vara mycket vaksam mot den gröna rörelsen och deras irrationella rädsla/oro/aversion/äckelkänslor mot kemikalier och tron att jorden går mot en snabb undergång i form av en miljökollaps.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.