useless useless skrev:
Så här brukar det se ut hos oss
Varför har ni finska vägmärken och kameror i Gävletrakten?

• Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför har ni finska vägmärken och kameror i Gävletrakten?
Hofors är en av de svenska kommunerna med störst andel finska invandrare.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har diskuterat det här en massa gånger redan. Ja vi förstår, du gillar inte glyfosat och vill göra politik av detta.

Men faktum kvarstår, glyfosat kan legalt och säkert användas för att bekämpa stora lupinbestånd om man vill.
Använder man glyfosat, eller för den delen något annat kemiskt medel, för att få bort t.ex lupiner, så kommer man även att "spruta bort" de arter man vill främja.

Dålig och korttänkt ide.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Använder man glyfosat, eller för den delen något annat kemiskt medel, för att få bort t.ex lupiner, så kommer man även att "spruta bort" de arter man vill främja.

Dålig och korttänkt ide.
Fördelen med glyfosat är att den bara dödar växter den kommer i direkt kontakt med och den verkar inte via marken. Bara några dagar efter besprutningen är ytan således ofarlig för andra växter. Efter ett par veckor dör besprutad växtlighet och torkar bort. Sedan kan annan växtlighet återerövra marken. Så det är inget problem.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Efter ett par veckor dör besprutad växtlighet och torkar bort. Sedan kan annan växtlighet återerövra marken. Så det är inget problem.
Kan man verkligen säga så generellt. Jag köper det möjligen om man har ett område där lupiner har tagit över totalt, men om vi tänker oss ett område med gamla traditionella ängsblommor och lupiner i en blandning slår man väl ut allt? Vad är det som säger att de traditionella ängsblommorna är de som kommer att återvända?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man verkligen säga så generellt. Jag köper det möjligen om man har ett område där lupiner har tagit över totalt, men om vi tänker oss ett område med gamla traditionella ängsblommor och lupiner i en blandning slår man väl ut allt? Vad är det som säger att de traditionella ängsblommorna är de som kommer att återvända?
Ängsblommorna återvänder om miljön är den rätta. De sprider sig genom frö.

Ängsblommorna återvänder om miljön är den rätta. De sprider sig genom frö.
Vilket även lupiner gör.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket även lupiner gör.
Ja, därför får man följa upp med mer besprutning några år eller mekanisk bekämpning för att tömma fröbanken för lupinerna.

Ja, därför får man följa upp med mer besprutning några år eller mekanisk bekämpning för att tömma fröbanken för lupinerna.
Och det drabbar inte ängsblommorna? Missförstå mig inte, för min del får man gärna utrota lupiner med mer eller mindre vilken metod som helst. Jag försöker bara förstå varför exempelvis glyfosat skulle lyckas med det utan att samtidigt utrota de växter man vill behålla, typ traditionella ängsblommor.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Och det drabbar inte ängsblommorna? Missförstå mig inte, för min del får man gärna utrota lupiner med mer eller mindre vilken metod som helst. Jag försöker bara förstå varför exempelvis glyfosat skulle lyckas med det utan att samtidigt utrota de växter man vill behålla, typ traditionella ängsblommor.
För egen del kan jag tycka att vi kan låta lupinerna vara så integreras de i vårt ekosystem sakta med säkert på det naturliga sättet. Men nu vill ju våra "miljövänner" utrota dem.

Jag beskriver bara hur det kan göras och då är glyfosatbesprutning den ena vägen och mekanisk avdödning den andra. Mitt förslag är mekanisk bekämpning där de står glest och besprutning där bestånden är täta. Glyfosat dödar även andra växter på besprutningsytan men eftersom de är talrika och välspridda så kommer de att återså sig naturligt när lupinerna är borta. Lupinerna kommer inte att återså sig när man har utrotat dem, d v s tömt fröbankerna som finns i landet.

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Lupinerna kommer inte att återså sig när man har utrotat dem, d v s tömt fröbankerna som finns i landet.
Du får det att låta väldigt enkelt…

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fördelen med glyfosat är att den bara dödar växter den kommer i direkt kontakt med och den verkar inte via marken. Bara några dagar efter besprutningen är ytan således ofarlig för andra växter. Efter ett par veckor dör besprutad växtlighet och torkar bort. Sedan kan annan växtlighet återerövra marken. Så det är inget problem.
Man kan undra om du sett växtlighet öht i en vägslänt öht, och ännu mer om du använt en en maskinmontetad spruta.

Det lär inte vara fråga om en någon som försiktigt sprutar eller penslar individuella plantor.

Ska trafikverket spruta t.ex. lupiner, då handlar det om att spruta på bredden och djupet med maskin.
De växter som finns runt omkring, mellan lupinerma och som är undertryckta under lupinerna, kommer också att bekämpas.

Det är väldigt bra att det finns mer kunniga än allmämheten som reder i dessa frågor.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
För egen del kan jag tycka att vi kan låta lupinerna vara så integreras de i vårt ekosystem sakta med säkert på det naturliga sättet. Men nu vill ju våra "miljövänner" utrota dem.

Jag beskriver bara hur det kan göras och då är glyfosatbesprutning den ena vägen och mekanisk avdödning den andra. Mitt förslag är mekanisk bekämpning där de står glest och besprutning där bestånden är täta. Glyfosat dödar även andra växter på besprutningsytan men eftersom de är talrika och välspridda så kommer de att återså sig naturligt när lupinerna är borta. Lupinerna kommer inte att återså sig när man har utrotat dem, d v s tömt fröbankerna som finns i landet.
Är du på riktigt?

Det är som sagt väldigt bra att den fåkunniga allmänheten inte längre kan köpa glyfosat m.fl. potenta kemiska bekämpningsmedel.

För, nej, det är långtifrån säkert att det finns tillräckligt med önskade växter som kan återkolonnisera vägslänten, innan andra me mer konkurrensstarka arter har skapat himder för det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Du får det att låta väldigt enkelt…
Jag har förstått i den här tråden att det är en dödssynd.

Allting kring deras bekämpning ska tydligen vara väldigt svårt. Unga människor kan inte gå några meter längre. En myndighet kan inte ha timanställda som rensar ogräs av okända skäl. De måste ha iordningställda rastplatser med toaletter längs vägen. Bilar flyger av vägen och dödar folk i terrängen bredvid vägen i sådan frekvens att det beskrivs som alldagliga händelser. Hela vägar behöver avlysas om någon rör sig bredvid vägen. Det krävs budgetar på miljarder att anställa lite folk för att rensa ogräs. Glyfosat går inte att använda för det kan döda andra växter bredvid lupinerna. Jag börjar bli matt...

Jag undrar vad psykologin är bakom detta. Det är lite samma som i parkslidetrådar, det är som att man djupt önskar att det är ett olösligt problem. Att få vältra sig i problemets olöslighet.

Om detta är utbrett i Sverige 2026 så är det rätt kört. Inget kan genomföras, inget kan blir bättre. Allt är omöjligt.

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
För, nej, det är långtifrån säkert att det finns tillräckligt med önskade växter som kan återkolonnisera vägslänten, innan andra me mer konkurrensstarka arter har skapat himder för det.
Du borde nog läsa på lite om hur vägslänter regelbundet kantskärs och grusas. Dina uppgifter stämmer inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.