Jag har också sett dem som samma efter att ha läst det på flera ställen. Aldrig sett någonstans att det stått att det varit skillnad på senapskål och ruccola.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En växt som på många ställen breder ut sig ohämmat är ryssgubben som iofs är vacker men bildar täta bestånd där övrig växtlighet trängs undan. Ännu så länge är den inget större problem men den har stor potential att bli invasiv.
För 3-4 år sen färdigställdes breddningen vägen ut till där jag bor, Ryssgubben har tagit över vägbanken helt på denna korta tid, ser nu ut som man kör i en rapsåker.
Granne hade fått en planta på tomten som hon grävde upp, roten gick ner över en halv meter, den fanns inte där förra året.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Sök på lite andra ställen så skall du få se att de är relativt lika men ändå olika. Blir enklare om du söker än att jag klipper in en massa text från nätet.
Det har jag gjort och kommit fram till att ruccola även ibland stavat rucola är ett vedertaget namn på senapskål (Eruca vesicaria subsp. sativa) men används även om vild ruccola, Diplotaxis tenuifolia.
Flertalet fröfirmor använder namnet ruccola för den odlade varianten av senapskål.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har också sett dem som samma efter att ha läst det på flera ställen. Aldrig sett någonstans att det stått att det varit skillnad på senapskål och ruccola.
Klart det är skillnad! Senapskål är en skål med senap, medan ruccola är en besk grön bladväxt!

Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det har jag gjort och kommit fram till att ruccola även ibland stavat rucola är ett vedertaget namn på senapskål (Eruca vesicaria subsp. sativa) men används även om vild ruccola, Diplotaxis tenuifolia.
Flertalet fröfirmor använder namnet ruccola för den odlade varianten av senapskål.
Att handeln kallar senapskål för roccola betyder ju inte att det är samma växt. Du skriver ju de latinska namnen och de är olika. Hade det varit samma växt så skulle ju inte de latinska namnen skilja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.