C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ditt påstående låter helt orimligt.
Fastnade i en skräpplockning i Roslagen förra året då landsvägen i praktiken stängdes ner i ena riktningen i rusningstrafik för att ett gäng gubbar och gummor gick nedanför vägbanken ca. 10 meter från vägkanten och plockade skräp. Med kilometerlånga köer och ett helt igenproppat Rimbo (eller var det nu var) som resultat.
Så det är tydligen det som gäller nuförtiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Fastnade i en skräpplockning i Roslagen förra året då landsvägen i praktiken stängdes ner i ena riktningen i rusningstrafik för att ett gäng gubbar och gummor gick nedanför vägbanken ca. 10 meter från vägkanten och plockade skräp. Med kilometerlånga köer och ett helt igenproppat Rimbo (eller var det nu var) som resultat.
Bara för att det görs på ett sätt behöver det inte vara bra eller lämpligt. Just arbetsmiljöarbete har ju en tendens att spåra ur och förstora upp risker något enormt. Det beror ju dels på att psykologiska mekanismer, som att människan har svårt att värdera risker, och dels på att det finns incitament att låtsas som att riskerna är större än vad de är. Både på arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan. Folk gör karriär på sånt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bara för att det görs på ett sätt behöver det inte vara bra eller lämpligt. Just arbetsmiljöarbete har ju en tendens att spåra ur och förstora upp risker något enormt. Det beror ju dels på att psykologiska mekanismer, som att människan har svårt att värdera risker, och dels på att det finns incitament att låtsas som att riskerna är större än vad de är. Både på arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan. Folk gör karriär på sånt.
Ja där har du något som i det lilla på ett helt oproportionerligt sätt infesterat mycket av versamheter där byråkrati och formalia har stor inverkan. Ja givetvis i andra fall också men där är då risken att genvägar tas som kontraproduktivt ökar farorna. Viktigast att vissa i kedjan har ryggen fri sen spelar det mindre roll hur det går till där.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
C cpalm skrev:
Det var det värsta. Har två vägar (inte mina) där jag brukar plocka skräp (helt frivilligt) och har inte tänkt tanken att stänga av dem från trafik. Halva spänningen med att plocka skräp längs vägen i högtrafik är ju att hoppas på chansen att få fånga en bilist på bar gärning (inte hänt än).

• Haha
pmd
  • Laddar…
Bara för att det görs på ett sätt behöver det inte vara bra eller lämpligt. Just arbetsmiljöarbete har ju en tendens att spåra ur och förstora upp risker något enormt.
Man kan argumentera för att arbetsmiljöarbetet är urspårat och överdrivet, och det kanske det är rent administrativt. Dokumentera, följ upp, rapportera...
Men rent praktiskt arbetsmiljöarbete gör skillnad. Att ha en TMA-bil skyddar vägarbetare. Att rutinmässigt funktionstesta ett lyfthjälpmedel eller ett nödstopp på en maskin skyddar också dem som arbetar med dessa. Exempelvis.

I det aktuella fallet där hypotetiska personer ska röja invasiva arter i vägrenarna, finns det regelverk att ta hänsyn till både för hantering av de uppgrävda/nerslagna växterna samt arbetsmiljön vid Arbete på väg. Det är knappast aktuellt att lätta på dessa krav.
... det finns incitament att låtsas som att riskerna är större än vad de är. Både på arbetstagarsidan och arbetsgivarsidan. Folk gör karriär på sånt.
Folk dör och skadas på jobbet också, även om det är betydligt fler som drabbas av arbetssjukdomar. Det innebär att riskerna är reella.
Rent numerärt är det sannolikt fler som drabbas av arbetsskador och -sjukdomar än som gör karriär på arbetsmiljöfrågor.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Samtidigt. Staten har 10 000 mil väg att ta hand om. Gubbe med spade, skyffeljärn och handrensjärn kan rensa 3 mil om dagen (8 h arbetsdag) i snitt. Rensandet måste ske mellan maj och oktober (6 mån), med arbetet i början och slutet i södra Sverige. Det betyder 10 000 mil/3 mil per dag/120 arbetsdagar per halvår och anställd = 28 anställda under 6 mån kan rensa hela vägnätet.

Dessa anställda kan med fördel vara icke anställningsbar arbetskraft direkt från arbetsförmedlingen eller studenter. Till detta krävs en projektledare som sitter på kontor och rekryterar dessa människor för timanställning över sommaren. Även om projektledaren med OH kostar 1 miljon per år så är de anställda billiga, säg 26 000 kr per månad. Jag får lönekostnaden till kring 6,8 miljoner för dem med LKP. D v s för under 10 milj har man säkrat personalen inklusive projektledaren (Man kanske ska ha två om det blir föräldraledighet eller sjukdom). Det som kvarstår är några hundratusen för att transportera runt de timanställda och inköp av verktyg och arbetskläder. Projektet utförs lämpligen tillsammans med kommunerna så en del av externaliteterna kan flyttas till kommunens personalkostnader.
Skojar du. 3 mil??? Inte ens 3 km är rimligt. Normal gånghastighet är ca 1 mil på 2 timmar. Dvs 4 mil på en 8-timmars arbetsdag utan att stanna för att gräva lupiner.

Claes Sörmland
K koolla skrev:
Skojar du. 3 mil??? Inte ens 3 km är rimligt. Normal gånghastighet är ca 1 mil på 2 timmar. Dvs 4 mil på en 8-timmars arbetsdag utan att stanna för att gräva lupiner.
Du tycker 3 km med apostlahästarna på 8 h arbetsdag är ett rimligt beting för en ung och frisk person?

//

Mitt förslag efter justering under diskussion var 1,5 mil per arbetsdag om 8 h. Ett så kallat lökjobb.

Men inte heller detta ansågs vara rimligt av andra skribenter för det skulle det vara TMA-bil vid varje liten landsväg ute i spenaten. Och toaletter och iordningställda rastplatser för ungdomarna. Och det är klart, ska det ställas i ordning mängder av rastplatser för engångsanvändning och stängas av vägar med TMA-bilar så går det ju inte att genomföra. Och dessutom skulle genomförandet vara i princip omoraliskt efter det inte respekterar alla andra arbetare som riskerar att förolyckas längs vägarna när de gör helt annat arbete. Och till detta omfattande kurser/utbildning som tydligen skulle sätta hinder i vägen för att rensa ogräs.

Tråden är en installation över det dystra tillståndet i Sverige 2026. Vår kultur har gått från lösningsorienterad pragmatism, "Det måste fungera!" till "Det får bara inte fungera!".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Du tycker 3 km med apostlahästarna på 8 h arbetsdag är ett rimligt beting för en ung och frisk person?
Det ska väl inte bara promeneras? Det ska väl även röjas? 20 meter brett så har vi sex hektar…

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det ska väl inte bara promeneras? Det ska väl även röjas? 20 meter brett så har vi sex hektar…
Det är som sagt en planta här och där. Och sen kan det förekomma tätare bestånd på vissa platser. Så den mesta av tiden handlar om att röra sig till fots. Sen tillkommer små avbrott för att hugga med hackan på enstaka plantor.

Är det större bestånd på en plats besprutas den lämpligen med glyfosat av entreprenör.

Det är som sagt en planta här och där.
Jag tycker snarare det brukar se ut så här.

IMG_0882.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Glyfosatspruta.

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Ja, så brukar det se ut där jag bor också. Vackert!

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Det är som sagt en planta här och där. Och sen kan det förekomma tätare bestånd på vissa platser. Så den mesta av tiden handlar om att röra sig till fots. Sen tillkommer små avbrott för att hugga med hackan på enstaka plantor.

Är det större bestånd på en plats besprutas den lämpligen med glyfosat av entreprenör.
Jag såg det förstås inte som en planta här och där. Så ser det rimligen inte ut för då hade den ju inte varit invasiv.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, så brukar det se ut där jag bor också. Vackert!
Otroligt vackert.. så såg det ut i Sundsvallstrakterna när jag bodde där.. aldrig sett så mycket lupiner som där!

Nu har vi några bestånd här i Skåne (i mina trakter då) längs "stora vägen".. som vi faktiskt får se blomma.. men sen snaggas de ner innan blomningen är helt klar (så det inte blir "frön för vinden").

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
det är min uppfattning också sådär ser det ut på många platser runt där jag bor.. typ var och varannan banvall vägkant / dike osv hela oanvända åkrar

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.