Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säger mannen som tror det kostar miljarder årligen att rensa bort lite lupiner och vresros från våra vägar.

Men tydligen trollar jag dig eftersom att du reagerar så.

Så här:

Kan det genomföras i den fysiska verkligheten? Ja.

Kan det genomföras i den offentligbyråkratiska verkligheten? Absolut inte.
Det är spännande att någon som är så himla tydlig kring lagar och regler kring bostadsrätter kan strunta så fullkomligt i regler på andra områden.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är spännande att någon som är så himla tydlig kring lagar och regler kring bostadsrätter kan strunta så fullkomligt i regler på andra områden.
Istället för att vara spydig, berätta vilka lagar och regler som står i vägen att anställa egen personal i det offentliga för att rensa ogräs?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Men det är ju väldigt få vägsträckor med 10% av vägsträckan som har har lupiner. De absolut flesta vägsträckor har inga lupiner eller vresrosor alls.
Ok. Istället för att gissa kollade jag om det fanns några fakta... Lupiner växer längs 4 % av det statliga vägnätet. Så 10 kvadratmeter i minuten behöver varje person röja i genomsnitt under 8 timmar. Det är fortfarande orimligt mycket om man ska ta hand om växterna på ett korrekt sätt och transporteras mellan bestånden.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ok. Istället för att gissa kollade jag om det fanns några fakta... Lupiner växer längs 4 % av det statliga vägnätet. Så 10 kvadratmeter i minuten behöver varje person röja i genomsnitt under 8 timmar. Det är fortfarande orimligt mycket om man ska ta hand om växterna på ett korrekt sätt och transporteras mellan bestånden.
Det vill jag ha referens på. Du hävdar att 4% av alla vägsträckor som staten förvaltar har tjocka täcken av lupiner. Det låter som BS.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det vill jag ha referens på. Du hävdar att 4% av alla vägsträckor som staten förvaltar har tjocka täcken av lupiner. Det låter som BS.
Det måste väl inte vara ett tjockt täcke för att man måste röja?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det måste väl inte vara ett tjockt täcke för att man måste röja?
Om du har en statlig väg som i sin administrativa sträckning är 1,5 mil och du har femton exemplar av lupiner på en liten yta vid ena sidan vägen. Räknas det enligt din statistik som att det är 1,5 mil väg täckt av lupin? Jag gissar det.

Du måste presentera dataunderlagen för att tråden ska kunna ta ställning till ditt påstående. Eller är det AI nu igen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
[länk]
Tack. Abstraktet ger stöd för att du har misstolkat, att det är 4% av de administrativt definierade vägsträckorna som har lupinförekomst någonstans längs sträckan, inte att 4% av vägsträckorna är täckta av lupin som du påstod.

(Nu ska jag gå en sån där omöjlig promenad som unga människor enligt skribenter i tråden inte klarar av. Om ni inte hör av mig igen har jag stupat längs vägkanten.)

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
(Nu ska jag gå en sån där omöjlig promenad som unga människor enligt skribenter i tråden inte klarar av. Om ni inte hör av mig igen har jag stupat längs vägkanten.)
Glöm inte lien.

• Gilla
  • Haha
D-Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gick just 3,0 km enligt Google på 30 min. Det inkluderar också att jag rensade tre invasiva växt vid vägkanten (simulerades av att vänta på evigt slöa rödlysen och de tre tysklönnar som jag hittade på vägen). Om jag upprepar denna bragd fyra gånger till under dagen har jag gjort min kvot på 1,5 mil. Notera, jag har inget annat att göra under denna 8 timmars arbetsdag förutom pauser och lunch. Och med tanke på att arbetet är fysiskt är det bra för personalens välmående om pauserna är talrika.

Funderade på om mitt arbete skulle blir effektivare om jag hade en cykel. Ute i spenaten är det nog bra men det ökar ju riken för personalen att röra sig på vägbanan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag gick just 3,0 km enligt Google på 30 min. Det inkluderar också att jag rensade tre invasiva växt vid vägkanten (simulerades av att vänta på evigt slöa rödlysen och de tre tysklönnar som jag hittade på vägen). Om jag upprepar denna bragd fyra gånger till under dagen har jag gjort min kvot på 1,5 mil. Notera, jag har inget annat att göra under denna 8 timmars arbetsdag förutom pauser och lunch. Och med tanke på att arbetet är fysiskt är det bra för personalens välmående om pauserna är talrika.

Funderade på om mitt arbete skulle blir effektivare om jag hade en cykel. Ute i spenaten är det nog bra men det ökar ju riken för personalen att röra sig på vägbanan.
Kämpa på. Bara 9999,7 mil kvar att sanera.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Med 56 timanställda ungdomar och sex månader är det löst vår-sommar-höst 2027. Om man vill.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ossian K Olsson
useless useless skrev:
Han har glömt av att det finns två sidor på varje väg och 4 på sidor på motorvägarna. Så rätt svar är närmare 23 999,7 mil slänt kvar!

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Han har glömt av att det finns två sidor på varje väg och 4 på sidor på motorvägarna. Så rätt svar är närmare 23 999,7 mil slänt kvar!
Varför det inte går att bekämpa på båda sidor av lantliga landsvägar vid en apostlahästarpassage av en medarbetare förstår jag inte. Vägen är inte bredare än att båda sidor kan okulärt besiktigas. Växterna är makroskopiska och väl synliga. De t o m blommar och lyser under sommaren.

Om det ändå är ett problem är det bara att skala upp till det dubbla! Fortfarande bara tiotals miljoner i kostnad, inte miljarder som du påstod.

Och just motorvägarna ska nog lösas med glyfosatbesprutning. Enklare och säkrare i den speciella miljön. Men där finns ju inte huvuddelen av växterna som ska bekämpas.

Redigerat:
Ossian K Olsson
Varför det inte går att bekämpa på båda sidor av lantliga landsvägar vid en apostlahästarpassage av en medarbetare förstår jag inte. Vägen är inte bredare än att båda sidor kan okulärt besiktigas. Växterna är makroskopiska och väl synliga. De t o m blommar och lyser under sommaren.

Om det ändå är ett problem är det bara att skala upp till det dubbla! Fortfarande bara tiotals miljoner i kostnad, inte miljarder som du påstod.

Och just motorvägarna ska nog lösas med glyfosatbesprutning. Enklare och säkrare i den speciella miljön. Men där finns ju inte huvuddelen av växterna som ska bekämpas.
Jag ska ge dig ett längre svar senare.

IMG_3351.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är tyvärr ute i spenaten nu och är byråkratisk nu vid en nybyggd cykelväg som har hanterat massor på ett korrekt byråkratiskt vis.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.