10 528 läst ·
200 svar
11k läst
200 svar
Växterna som förbjuds 15 maj
Nja, de är rationella i sån mening att de följer det logiska, förnuftsmässiga och ändamålsenliga som tron ställer upp. Om man t ex har religionen att man tror att jordklotet (Guden Gaia) strax kommer att genomgå en ekologisk katastrof med allvarliga tipping points som leder till en sorts armageddon för mänskligheten delvis p g a att människan har spritt invasiva främmande arter så är det logiskt, förnuftsmässigt och ändamålsenligt att försöka hindra spridningen av invasiva främmande arter genom att förbjuda den.P pmd skrev:
Jag tänker mig att lagen redan finns: Vårdslöshet i trafik.Alfredo skrev:
Lupiner sprider mycket frön till kringliggande mark. Vill minnas att jag läst att denna fröbank behåller grobarheten i 6-8 år. Eftersom enstaka kanske gro ännu senare är det nog inte orimligt att man får hålla på i 10-15 år. Har hört någon annan som påstått att användning av lie före blomning skulle ge effekt på några år. Tycker själv att grävning i varje fall reducerat bestånd rätt fort.G gaidin skrev:
En växt som på många ställen breder ut sig ohämmat är ryssgubben som iofs är vacker men bildar täta bestånd där övrig växtlighet trängs undan. Ännu så länge är den inget större problem men den har stor potential att bli invasiv.
Ryssgubben har nog funnits så länge i Sverige att den inte längre anses som invasiv. Jämför med våra skogar starkt dominerade av gran, tall och björk där särskilt björk o gran beter sig invasivt, den senare påhejad av skogsindustrin.B Bitterhetsakademin skrev:
Efter att funnits i snart tre hundra år i landet så får den räknas som inhemsk, samma sak med kirskålen som funnits ännu längre.F FGLIN skrev:
Den räknas inte som invasiv men i naturreservat brukar den hållas efter för att inte minska den biologiska mångfalden.
Det var förövrigt självaste Carl von Linné som beskrev den redan 1753 och gav den sitt latinska namn "Bunias Orientalis".
Jag tycker att senapskål låter godare än ruccola, men förmodlgen skulle inte ett namnbyte tillbaka göra den godare. 😉B Bitterhetsakademin skrev: