22 636 läst ·
117 svar
23k läst
117 svar
Vattenskada badrum, renovering
Oavsett kommer föreningens bidrag till din renovering vara väldigt litet så bestäm först va du vill göra och mycket pengar du vill lägga ner i projektet. Leta sedan reda på en hantverkare villig att ta jobbet enligt din plan. Om föreningen betalar byte av golvspånskivan eller ej kommer ha väldigt liten inverkan på din kostnad.
Vilket nog är skälet till att de flesta som renoverar sitt bostadrättsbadrum struntar i att föreningen egentligen ska betala någon del och bara kör på och betalar allt ur egen ficka. Det är i alla fall min erfarenhet från föreningen där jag är medlem. Orka bråka om 20 000 kr när det hela går på 250 000 kr s a s.T topmount skrev:Oavsett kommer föreningens bidrag till din renovering vara väldigt litet så bestäm först va du vill göra och mycket pengar du vill lägga ner i projektet. Leta sedan reda på en hantverkare villig att ta jobbet enligt din plan. Om föreningen betalar byte av golvspånskivan eller ej kommer ha väldigt liten inverkan på din kostnad.
Och det är ju en väldig skillnad på en smulig spånplatta och smuliga balkar. Bra att vi rett ut vad som egentligen är dåligt.Claes Sörmland skrev:
Vilket nog är skälet till att de flesta som renoverar sitt bostadrättsbadrum struntar i att föreningen egentligen ska betala någon del och bara kör på och betalar allt ur egen ficka. Det är i alla fall min erfarenhet från föreningen där jag är medlem. Orka bråka om 20 000 kr när det hela går på 250 000 kr s a s.
Kan testa, dock så har jag redan berättat o visat hur bjälklagen såg ut. Jag berättade även på mötet igår att bjälklagen (spånskivan) är fuktskadad, svullen o smuligClaes Sörmland skrev:
Jag håller med om att bostadsrättslagen uppdelning av underhållsansvaret inte är så lättsmält alla gånger för styrelsemedlemmar som inte har besvärat sig att sätta sig in i den och tror att privatmoral är det som gäller. Och många har ju en privatmoral där strikt skadeståndsansvar gäller, har du orsakat skadan så ska du betala. Men så är inte lagen skriven.
(Jag fick kämpa själv med att förstå bostadsrättslagens reglering av underhållsansvaret just för att jag hade en sådan privatmoral...)
Sluta kalla spånskivan för bjälklag, både här och mot styrelsen. Det skapar bara förvirring då det är helt olika saker.Z Zemecke2 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Bara om det är fel på den. Om en medlem vill renovera sitt badrum, och golvbrunnen av den anledningen måste bytas eller flyttas, så har föreningen inget ansvar att göra det. Om däremot själva brunnen läcker, sprucken plast, genomrostad osv. Dår är föreningen skyldig att reparera.Claes Sörmland skrev:
Många föreningar har dock som regel att stå för utbyte av brunn näår en medlem vill renovera.
Håller delvis med men det som du tar upp gäller ett annat scenario än trådens fall.H hempularen skrev:Bara om det är fel på den. Om en medlem vill renovera sitt badrum, och golvbrunnen av den anledningen måste bytas eller flyttas, så har föreningen inget ansvar att göra det. Om däremot själva brunnen läcker, sprucken plast, genomrostad osv. Dår är föreningen skyldig att reparera.
Många föreningar har dock som regel att stå för utbyte av brunn näår en medlem vill renovera.
Här handlar det inte om att medlem bara vill renovera. Utan det som har hänt är att föreningens golvbrunn behöver reparation p g a en vattenläcka, spånplattan som den sitter fäst i i är svullen och vattenskadad. Kanske större skador än så. Det åligger föreningen att reparera som en del underhållsplikten. Styrelsen kommer inte att hitta någon hantverkare som accepterar att återinstallera en gammal golvbrunn från 1988 eftersom det inte är fackmannamässigt. Därmed så ligger formellt golvbrunnsbytet på föreningen att åtgärda.
Om sen TS väljer att vara hygglig och fixa det på egen bekostnad är en annan sak.
Vad är bästa vägen att göra detta på?Claes Sörmland skrev:
Håller delvis med men det som du tar upp gäller ett annat scenario än trådens fall.
Här handlar det inte om att medlem bara vill renovera. Utan det som har hänt är att föreningens golvbrunn behöver reparation p g a en vattenläcka, spånplattan som den sitter fäst i i är svullen och vattenskadad. Kanske större skador än så. Det åligger föreningen att reparera som en del underhållsplikten. Styrelsen kommer inte att hitta någon hantverkare som accepterar att återinstallera en gammal golvbrunn från 1988 eftersom det inte är fackmannamässigt. Därmed så ligger formellt golvbrunnsbytet på föreningen att åtgärda.
Om sen TS väljer att vara hygglig och fixa det på egen bekostnad är en annan sak.
Jag skulle säga att det beror på vad du vill göra med badrummet och vad du är beredd att betala för det.Z Zemecke2 skrev:
T ex scenariot nytt fräscht, kaklat och klinkat o s v så lär det inte finnas mycket att hämta hos styrelsen utan du får betala själv tänker jag. Då måste troligen golvet och väggarna förstyvas genom ombyggnad i alla fall för att kunna ta keramiken och den ombyggnaden hamnar ju på dig som vill renovera. Ska golvbrunn och avlopp till toa (kanske vägghängd som är standard idag?) flyttas för att passa med dina planer så hamnar detta på dig. I detta scenario håller jag med @hempularen - hela ombyggnaden av badrummet hamnar på dig som vill bygga om badrummet. Skadan är då i realiteten inte det som orsakar kostnaderna utan det är istället att du vill bygga om badrummet till modern standard. Uttorkning av eventuellt fuktigt bjälklag kan hamna på föreningens faktura.
T ex scenariot gör så lite som möjligt, d v s bara lägga in en ny golvmatta. Då kan hävdas att föreningen får laga golvet och byta brunnen som nu är lös p g a skadan i spånplattan. Efter det tar du in en mattläggare och fixar till golvet. Anslutningen till det gamla tätskiktet bakom kaklet blir en utmaning men inte värre än det är nu. I detta scenario handlar det om en ren reparation av en vattenskada men ingen standardhöjning av badrummet.
Okej tack för all hjälp, verkligen!!Claes Sörmland skrev:
Jag skulle säga att det beror på vad du vill göra med badrummet och vad du är beredd att betala för det.
T ex scenariot nytt fräscht, kaklat och klinkat o s v så lär det inte finnas mycket att hämta hos styrelsen utan du får betala själv tänker jag. Då måste troligen golvet och väggarna förstyvas genom ombyggnad i alla fall för att kunna ta keramiken och den ombyggnaden hamnar ju på dig som vill renovera. Ska golvbrunn och avlopp till toa (kanske vägghängd som är standard idag?) flyttas för att passa med dina planer så hamnar detta på dig. I detta scenario håller jag med @hempularen - hela ombyggnaden av badrummet hamnar på dig som vill bygga om badrummet. Skadan är då i realiteten inte det som orsakar kostnaderna utan det är istället att du vill bygga om badrummet till modern standard. Uttorkning av eventuellt fuktigt bjälklag kan hamna på föreningens faktura.
T ex scenariot gör så lite som möjligt, d v s bara lägga in en ny golvmatta. Då kan hävdas att föreningen får laga golvet och byta brunnen som nu är lös p g a skadan i spånplattan. Efter det tar du in en mattläggare och fixar till golvet. Anslutningen till det gamla tätskiktet bakom kaklet blir en utmaning men inte värre än det är nu. I detta scenario handlar det om en ren reparation av en vattenskada men ingen standardhöjning av badrummet.
Då kommer jag ta och fixa allt själv o renovera om allt. Har kollat med rörmokare, byggare osv, dom vill ej göra en uppgift med att bara myra matta när badrummet ser ut som det gör