22 636 läst ·
117 svar
23k läst
117 svar
Vattenskada badrum, renovering
Byte av golvbrunnen ansvarar ju föreningen för enligt stadgarna med undantag för det av golvbrunnen som är åtkomligt innefrån lägenheten (typ brunnsgallret). De delar av golvbrunnen som ligger i golvet ligger under föreningens underhållsansvar, vilket har klargjorts av HDs Knoppens golvvärmesystem.H hempularen skrev:Om vi antar att det är lite begreppsförvirring angående vad som är "bjälklag". Om det bara är golvspånskivan som är skadad. Så även om den refererade HD domen ger visst stöd för att spånskivan ligger på föreningen att fixa, om den är skadad. Så måste ändå betydligt mer än den skadade delen brytas upp om det skall gå att byta och flytta golvbrunnen.
Det är i sammanhanget inga stora summor. OM det sedan visar sig finnas skador även på "det riktiga" bjälklaget under spånskivan, så får nog föreningen tänka om.
Ett sätt för föreningen att lösa det är att ge ett monetärt bidrag till den som renoverar badrum för att byta brunnen. Ett annat sätt är att föreningen tar in en firma som byter golvbrunnen.
Sen tror jag att handläggningen i en föreningen skiljer sig lite om man som säger till styrelsen ”fixa mitt badrum det är ert ansvar” eller ”jag har fått en vattenläcka och eftersom skadan tillkommit genom användning med skadat tätskikt faller de mesta kostnaderna på mig, men det finns så klart risk att den undre konstruktionen som ni ansvar för har blivit skada så jag kommer hålla er informerade under arbetsgången”.
Jag har berättat till dom att bjälklagen är sönder, har rivit upp o kollat. Sedan har jag gjort en snabblösning (se bild) för att kunna duscha. Dom tycker ändå att dom inte har något ansvarJ Jocke Best skrev:Du får nog förklara för dom igen att det är en skada på bjälklaget under din lägenhet. Enligt stadgarna är detta inte ditt ansvar. Däremot om du avsiktligt fortsatt duscha om du känt till att det varit pågående vattenskada, men då ekonomiskt, alltså att de kan ställa ekonomiska krav om du skulle ha gjort detta länge och med kännedom fortsatte låta skadan växa. Kravet på aktsamhet finns alltså på båda hållen. Styrelsen får inte vara oaktsam och avstå från att agera om de har kännedom om en skada, då riskerar de att inte få ansvarsfrihet. Du kan inte heller vara oaktsam och fortsätta duscha om du vet att det rinner ner i bjälklaget. Detta ska iofs då kunna visas också, att någon varit grovt oaktsam, men i det stora hela är det så. Du kan eller ska alltså absolut inte röra något av föreningens delar själv. Jag hade gått på försäkringsbolaget och skaderegleraren. Om inte annat får även föreningens försäkringsbolag kontaktas för att reglera detta. Något är det som inte stämmer i denna soppan.
Vad är det riktigta bjälklaget? Vet att det Kke inte är en jätte kostnad, men de är någon kostnad. Speciellt i dagens samhälle så är det inte så kul att ”slänga” bort mer pengarH hempularen skrev:Om vi antar att det är lite begreppsförvirring angående vad som är "bjälklag". Om det bara är golvspånskivan som är skadad. Så även om den refererade HD domen ger visst stöd för att spånskivan ligger på föreningen att fixa, om den är skadad. Så måste ändå betydligt mer än den skadade delen brytas upp om det skall gå att byta och flytta golvbrunnen.
Det är i sammanhanget inga stora summor. OM det sedan visar sig finnas skador även på "det riktiga" bjälklaget under spånskivan, så får nog föreningen tänka om.
Dom har inte ens kollat på mitt badrum eller försökt hjälpa eller lyssna på mig..T topmount skrev:Sen tror jag att handläggningen i en föreningen skiljer sig lite om man som säger till styrelsen ”fixa mitt badrum det är ert ansvar” eller ”jag har fått en vattenläcka och eftersom skadan tillkommit genom användning med skadat tätskikt faller de mesta kostnaderna på mig, men det finns så klart risk att den undre konstruktionen som ni ansvar för har blivit skada så jag kommer hålla er informerade under arbetsgången”.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Men om vi antar att skadan är begränsad till spånskivan (mest troliga). Om du skall byta golvbrunnen så måste du ta upp ett hål i skivan på ca 60x60 cmför att det skall gå att komma åt att fästa den nya brunnen på ett godkänt sätt i bjälklaget. Skall du flytta den krävs motsvarande större hål i spånskivan. Det är en del pillande att förstärka kanterna där man skarvar spånskivan.Z Zemecke2 skrev:
Lite beroende på omständigheterna kan det bli enklare (=billigare) att ta bort hela spånskivan i rummet. och lägga nytt golvspån. Skall du ha klinkers i det nya badrummet, så kan det vara nödvändigt att byta hela spånskivan, för att förstyva bjälklaget under. Just spånskivan handlar i material om mindre än 100kr/kvm.
OM föreningen skulle ha ett ansvar för att reparera spånskivan (väldigt tveksamt, men en intressant teori), så begränsas det ansvaret till att byta och skarva precis det som är skadat, inte så mycket som det du ändå måste riva upp för arbetet med golvbrunnen.
I äldre våtrum, var det väldigt vanligt att golvbrunnen bara är fäst i spånskivan, detta blev inte helt stabilt. Vilket är en vanlig orsak till vattenskador. Numera SKALL den fästas i bjälkarna. Man får göra en ram av virke som fästs i golvbjälkarna, brunnen vilar på ramen.
Men vad som är bjälklag och inte spelar egentligen ingen roll. Bjälklag är ingen term som finns i stadgarna eller bostadsrättslagen. Föreningen ansvarar för golvet i lägenheten med undantag för dess ytskikt/tätskikt, våtrumsmattan i ditt fall.Z Zemecke2 skrev:
Okej, låter bra tack!H hempularen skrev:Men om vi antar att skadan är begränsad till spånskivan (mest troliga). Om du skall byta golvbrunnen så måste du ta upp ett hål i skivan på ca 60x60 cmför att det skall gå att komma åt att fästa den nya brunnen på ett godkänt sätt i bjälklaget. Skall du flytta den krävs motsvarande större hål i spånskivan. Det är en del pillande att förstärka kanterna där man skarvar spånskivan.
Lite beroende på omständigheterna kan det bli enklare (=billigare) att ta bort hela spånskivan i rummet. och lägga nytt golvspån. Skall du ha klinkers i det nya badrummet, så kan det vara nödvändigt att byta hela spånskivan, för att förstyva bjälklaget under. Just spånskivan handlar i material om mindre än 100kr/kvm.
OM föreningen skulle ha ett ansvar för att reparera spånskivan (väldigt tveksamt, men en intressant teori), så begränsas det ansvaret till att byta och skarva precis det som är skadat, inte så mycket som det du ändå måste riva upp för arbetet med golvbrunnen.
I äldre våtrum, var det väldigt vanligt att golvbrunnen bara är fäst i spånskivan, detta blev inte helt stabilt. Vilket är en vanlig orsak till vattenskador. Numera SKALL den fästas i bjälkarna. Man får göra en ram av virke som fästs i golvbjälkarna, brunnen vilar på ramen.
Okej, tycker du jag ska börja fixa allt o skita i vad föreningen står för?Claes Sörmland skrev:
Börja först med att skriva till styrelsen med hänvisning till högsta domstolsdomen som Claes hänvisar till och skriv att enligt senaste prejudikat så ansvarar föreningen för hela golvet utom ytskikt och tätskikt och du därför förväntar dig att de står för kostnaderna för reparation av övriga delar av golvet.Z Zemecke2 skrev:
Jag håller med om att bostadsrättslagen uppdelning av underhållsansvaret inte är så lättsmält alla gånger för styrelsemedlemmar som inte har besvärat sig att sätta sig in i den och tror att privatmoral är det som gäller. Och många har ju en privatmoral där strikt skadeståndsansvar gäller, har du orsakat skadan så ska du betala. Men så är inte lagen skriven.T topmount skrev:Sen tror jag att handläggningen i en föreningen skiljer sig lite om man som säger till styrelsen ”fixa mitt badrum det är ert ansvar” eller ”jag har fått en vattenläcka och eftersom skadan tillkommit genom användning med skadat tätskikt faller de mesta kostnaderna på mig, men det finns så klart risk att den undre konstruktionen som ni ansvar för har blivit skada så jag kommer hålla er informerade under arbetsgången”.
(Jag fick kämpa själv med att förstå bostadsrättslagens reglering av underhållsansvaret just för att jag hade en sådan privatmoral...)