19 781 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet
Nätbolaget kommer troligtvis att försöka ge ersättning enligt schablon. Det finns dock ingen schablon för placering inom detaljplanerat område. De ska göra en värdering och du ska få ersättning baserat på den.
Att tvinga fram en värdering gav vår BRF en ersättning på 100k+, istället för de 6400 de först föreslog.
Att tvinga fram en värdering gav vår BRF en ersättning på 100k+, istället för de 6400 de först föreslog.
100k i ett attraktivt läge i stockholm är ju ingenting risken är ju att husets värde sänksC cotillion skrev:Nätbolaget kommer troligtvis att försöka ge ersättning enligt schablon. Det finns dock ingen schablon för placering inom detaljplanerat område. De ska göra en värdering och du ska få ersättning baserat på den.
Efter som vi inte vet orsaken till att de vill sätta en ny nätstation så utgår jag från att det är ombyggnad och förstärkning av befintligt nät.
Det finns ofta alternativ. Man måste inte alltid sätta en ny nätstation vid förstärkning det går gissningsvis även gå upp i kabelarea på lågspännings nätet från nuvarande matande station.
Det kanske blir längre schaktsträckor och dyrare än att klämma in en nätstation mellan två befintliga och gräva kortare sträckor.
Jag vill lyfta att det det ofta finns alternativ som de inte presterat då de har valt ett spår av ekonomiska skäl.
Men det är svårt att komma med förslag när man inte vet exakt varför de bygger om.
Det finns ofta alternativ. Man måste inte alltid sätta en ny nätstation vid förstärkning det går gissningsvis även gå upp i kabelarea på lågspännings nätet från nuvarande matande station.
Det kanske blir längre schaktsträckor och dyrare än att klämma in en nätstation mellan två befintliga och gräva kortare sträckor.
Jag vill lyfta att det det ofta finns alternativ som de inte presterat då de har valt ett spår av ekonomiska skäl.
Men det är svårt att komma med förslag när man inte vet exakt varför de bygger om.
Redigerat:
Finns vissa regler kring elstationer. Har inte exakt koll men vet att det finns gamla regler kopplat till att man inte kan neka om tjänsten är samhällsviktig.
Skulle bli förvånad om ett normalt elbolag väljer en sån här lösning före kommunens mark. De jag jobbar med skulle aldrig någonsin föreslå om det inte ersätter en befintlig.
Sannolikt är det väldigt begränsad yta i området och avståndet ganska långa vilket gör att alternativa ytor inte finns i de gamla detaljplanerna.
Ibland kan man ju se samhällsnyttiga lösningar som något man kan vara stolt över att man ger och det är ju er och dina grannar dom ger el till. Skulle ni vägra skulle de väl i teorin (ej i praktiken) kunna säga att ni inte vill ha el och strunta i att koppla in er eftersom ni vägrar o disponera yta
Nä men ta och fråga dom om alternativ, sista lösningen är väl och neka de som vill ha solceller eller laddboxar etc för att de inte går o bygga ut elnätet i området
Skulle bli förvånad om ett normalt elbolag väljer en sån här lösning före kommunens mark. De jag jobbar med skulle aldrig någonsin föreslå om det inte ersätter en befintlig.
Sannolikt är det väldigt begränsad yta i området och avståndet ganska långa vilket gör att alternativa ytor inte finns i de gamla detaljplanerna.
Ibland kan man ju se samhällsnyttiga lösningar som något man kan vara stolt över att man ger och det är ju er och dina grannar dom ger el till. Skulle ni vägra skulle de väl i teorin (ej i praktiken) kunna säga att ni inte vill ha el och strunta i att koppla in er eftersom ni vägrar o disponera yta
Nä men ta och fråga dom om alternativ, sista lösningen är väl och neka de som vill ha solceller eller laddboxar etc för att de inte går o bygga ut elnätet i området
Ett tips till dig är att kräva att de gör en s.k. ortsprisanalys.
Samtliga elnätsföretag som är medlemmar hos Energiföretagen är förpliktigade att följa deras policy gällande värdering och intrångsersättning för när deras anläggningar behöver placeras på privata fastigheter.
Skulle de trots allt hävda att de inte behöver följa denna policy så är det lugnt, det är även lagstadgat.
Energiföretagens värderingsprotokoll har under punkt 5 just plats för övrig värdering som ligger utanför schablon. Det är här man för in den ersättning som en ortsprisanalys kommer fram till.
Dessvärre används detta inte alltid när det ska, men Svenska kraftnät är väldigt duktiga med det, däremot lokalnät är ganska dåliga på det av flera anledningar.
En ortsprisanalys innebär kortfattat att man får fram ett pris per kvm som man använder i en räknesnurra för påslag och avdrag beroende på förutsättningar på platsen. Då är det jämförbara fastigheter man ska titta på, ett visst antal och deras värdering får inte vara äldre än 10 år.
Du har definitivt förhandlingsmöjligheter här i detta fall, du kan få vara med och hitta bästa placering, färg på station etc. En plåtstation släpper igenom ljud mer än en betongstation, vid hög belastning på äldre transformatorer kan man höra ett brummande från plåtstationer, men placeras de bara en bit bort från uteplatser så är det ingenting man behöver bekymra sig över.
Samtliga elnätsföretag som är medlemmar hos Energiföretagen är förpliktigade att följa deras policy gällande värdering och intrångsersättning för när deras anläggningar behöver placeras på privata fastigheter.
Skulle de trots allt hävda att de inte behöver följa denna policy så är det lugnt, det är även lagstadgat.
Energiföretagens värderingsprotokoll har under punkt 5 just plats för övrig värdering som ligger utanför schablon. Det är här man för in den ersättning som en ortsprisanalys kommer fram till.
Dessvärre används detta inte alltid när det ska, men Svenska kraftnät är väldigt duktiga med det, däremot lokalnät är ganska dåliga på det av flera anledningar.
En ortsprisanalys innebär kortfattat att man får fram ett pris per kvm som man använder i en räknesnurra för påslag och avdrag beroende på förutsättningar på platsen. Då är det jämförbara fastigheter man ska titta på, ett visst antal och deras värdering får inte vara äldre än 10 år.
Du har definitivt förhandlingsmöjligheter här i detta fall, du kan få vara med och hitta bästa placering, färg på station etc. En plåtstation släpper igenom ljud mer än en betongstation, vid hög belastning på äldre transformatorer kan man höra ett brummande från plåtstationer, men placeras de bara en bit bort från uteplatser så är det ingenting man behöver bekymra sig över.
Vi hade en station tidigare men när elbolaget skulle byta station ville dom placera den på ett annat ställe för att underlätta och minska tiden strömmen skulle vara bruten men ingen av platserna passade oss så grannen fick den.K Kitboga skrev:
Tänk på att om ni tackar ja så är det 5 meter runt stationen som man inte får bygga något och att om det ska göras något arbete i nätstation så kan det komma att köras en hel del och skadorna står inte Elbolaget för. Åtminstone gjorde inte vårt elbolag det
Om jag skulle ha möjlighet att välja, dvs att det går att tacka nej, så skulle jag tacka nej om det inte var många hundra tusen i ersättning. En elstation på tomten, där man inte kan bygga eller vill vara i närheten av. Rädd att barnen skall utforska den med risk för skada. Blir som en stor död zon kring byggnaden. Så det skulle bli som att sälja kanske 50m² av tomten, och då vill man ha riktigt bra betalt. Höjer ju inte heller värdet på hus/tomt heller. Kanske inte stör något alls med lite tur, men en del spekulanter skulle ändå avstå för att de inte gillar "stora" elinstallationer nära boendemiljön, varpå värdet troligen hamnar lite lägre vid ev. framtida försäljning.
Om 5m runt stationen påverkas/blir inskränkt är det en ganska stor påverkan.
då snackar vi ca 130-140m2 samt att mark för ev kabeldiken tillkommer.
Föreslå annan plats, typ allmänning eller kommunal mark.
alt. Sälj 140m2 till nätbolaget med mark från annan granne som betalning. Då blir markvärdet korrrkt.
Okunning men i frågan, men är det inte planvidrigt med trafo på småhusmark?
Annars är ju sällsynta växter och orrspel en väg att gå😀
då snackar vi ca 130-140m2 samt att mark för ev kabeldiken tillkommer.
Föreslå annan plats, typ allmänning eller kommunal mark.
alt. Sälj 140m2 till nätbolaget med mark från annan granne som betalning. Då blir markvärdet korrrkt.
Okunning men i frågan, men är det inte planvidrigt med trafo på småhusmark?
Annars är ju sällsynta växter och orrspel en väg att gå😀
Ja men PBL har liberaliserats för att möjliggöra dylika kompletteringar i äldre områden senast skedde förändringar vid PBL-ändringen 1 dec 2025. Så det går att ge bygglov som liten avvikelse. Titta på 9 kap. 61 § PBL för lagrum.F FC_Bygg skrev:
Jag menar att man kan vara rädd för att barnen skulle börja leka, undersöka, försöka ta sig in i "huset" med alla elinstallationer i.Alfredo skrev:
Jag säger dock inte att det är en rationell rädsla 😉 Det är säkert som standard en säker anläggning där barn inte kan skadas. Men jag skulle nog ändå vara rädd för att de skulle kunna forcera eventuella skydd och därmed falla till marken som välgrillade små kycklingar!
Sen har jag, som de flesta andra, ingen större koll på vad som finns i en sådan byggnad eller hur farligt det är. Men så är det ju för de flesta som inte är insatta och därmed vill många inte ha en sån installation på tomten.
Jag hävdar att nätstationen är ofarlig för barn, självklart kan ju ungar råka vricka en fot eller skrapa ett knä när de hoppar från dess tak men det kan ju ske även om Vattenfall placerar den på andra sidan gatan.D Dr.E skrev:Jag menar att man kan vara rädd för att barnen skulle börja leka, undersöka, försöka ta sig in i "huset" med alla elinstallationer i.
Jag säger dock inte att det är en rationell rädsla 😉 Det är säkert som standard en säker anläggning där barn inte kan skadas. Men jag skulle nog ändå vara rädd för att de skulle kunna forcera eventuella skydd och därmed falla till marken som välgrillade små kycklingar!
Sen har jag, som de flesta andra, ingen större koll på vad som finns i en sådan byggnad eller hur farligt det är. Men så är det ju för de flesta som inte är insatta och därmed vill många inte ha en sån installation på tomten.