Hemingway Hemingway skrev:
Korrekt, men jag svarade på ett citat som inte vill ha det på grannfastigheten. Här pratar vi väl också fastigheter och inte tomter. Min tolkning är att det är en fastigheten större än bara en villatomt.
Så vitt jag kan läsa har TS en villatomt.

K Kitboga skrev:
Det är en attraktiv villatomt i Stockholm.
Hur stor?

F fribygg skrev:
Så vitt jag kan läsa har TS en villatomt.
Jag ställde frågan och svaret var att hans hus låg på fastigheten, och den eventuella nätstationen skulle hamna 20-30 meter bort från huset. Det låter inte direkt som en 1000 m2 tomt och fastighet i ett villaområde. TS borde då också tycker jag svarat att det är en standard villatomt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag ställde frågan och svaret var att hans hus låg på fastigheten, och den eventuella nätstationen skulle hamna 20-30 meter bort från huset. Det låter inte direkt som en 1000 m2 tomt och fastighet i ett villaområde. TS borde då också tycker jag svarat att det är en standard villatomt.
Kolla #17 där fick jag ett klart svar

F fribygg skrev:
Kolla #17 där fick jag ett klart svar
Aha, det hade jag missat. Det ändrat ju saken lite. Det enda udda är dock att Ellevio har nätet i Stockholm och inte Vattenfall. Men TS kan ju ha avsett någon kranskommun.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Aha, det hade jag missat. Det ändrat ju saken lite. Det enda udda är dock att Ellevio har nätet i Stockholm och inte Vattenfall. Men TS kan ju ha avsett någon kranskommun.
Om Vattenfall däremot köper hela tomten och låter TS bo kvar skulle man ju kunna fundera på saken..

A ajn82 skrev:
Antar det är lättare att bygga en ny station parallellt med den gamla istället för att bara utöka den existerande, eftersom kunderna vill ha el under bygget också..
Gissar att det redan finns en existerande station någonstans i ditt område på dedikerad mark och inte någons tomt
Är det trångt så sätter man stationen "hål i hål" dvs exakt på samma plats som den befintliga nätstationen. Det löser man under arbetets gång genom att ha en tillfällig nätstation bredvid. Mycket vanligt arbetssätt i tätort.

Jag tror att i TS fall är det för att omfördela laster och förbättra elkvaliten man väljer att sätta en ny extra nätstation. Bästa sättet att få reda på orsaken för den tillkommande nätstation är att prata med elnätsbolagets projektledare.

• Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om Vattenfall däremot köper hela tomten och låter TS bo kvar skulle man ju kunna fundera på saken..
Eller bara testa att säga nej tack. Är det ett typiskt villaområde så borde det ju lika gärna kunna ligga på vem som helst fastighet och inte TS vara det enda alternativet. De kanske frågar vidare om de får nej.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får ta en dialog med elbolaget om varför det görs, placering och ersättning, samt undvika att allt tyckande tråden om politik, osv, det blir du inte klokare av.
Kommer i repris...
TS bör i dialog med Vattenfall hämta mera information och om det finns alternativ. Även hur Vattenfall kommer att agera om om ts säger nej.

Claes Sörmland
Det ska ju sägas att en nätstation vanligen är en byggnad och kräver bygglov. D v s om det går för en människa att uppehålla sig i den. Vattenfall missade detta i min kommun och åkte på en massa byggsanktionsavgifter och bygglovsansökan i efterhand.

Kan vara bra för TS att tänka på. Liksom att nätstationen kan tänkas äta byggrätten på tomten vilket kan ställa till det för TS. Generellt är sådana här allmänna anläggningar lämpligast att utföra på allmän plats eller annars plats som i detaljplan är avsedda för det.

• Gilla
  • Wow
Appendix och 14 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Fick se ritningar, den är cirka 2400x2900mm och 2500mm hög. Ser ut som en liten bod med sadeltak. Någon som har erfarenhet av detta? Antar att den kommer surra en del? Har den någon annan inverkan på mig förutom ytan den tar upp? Vad brukar de betala i ersättning och är det förhandlingsbart?
säg nej det är inte värt det

M maria01 skrev:
säg nej det är inte värt det
Det beror väl på, om TS får Vattenfall att köpa hela tomten och ändå får ha huset kvar skulle det ju vara värt att fundera på.

Ersättningen är alldeles för låg för den inskränkningen som sker på din tomt. Jag hade vägrat.

• Gilla
Villa_Borgen och 1 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Vad brukar de betala i ersättning och är det förhandlingsbart?
Förhandlingsbart?
Prova om de vill köpa din tomt och låta dej ha huset kvar, är de angelägna att vara på just din tomt borde de nappa.

F fribygg skrev:
Det beror väl på, om TS får Vattenfall att köpa hela tomten och ändå får ha huset kvar skulle det ju vara värt att fundera på.
har svårt att se att dom skulle köpa tomten och om dom skulle det drar det ner värdet på huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.