19 749 läst ·
116 svar
20k läst
116 svar
Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet
Jag ställde frågan och svaret var att hans hus låg på fastigheten, och den eventuella nätstationen skulle hamna 20-30 meter bort från huset. Det låter inte direkt som en 1000 m2 tomt och fastighet i ett villaområde. TS borde då också tycker jag svarat att det är en standard villatomt.F fribygg skrev:
Kolla #17 där fick jag ett klart svarHemingway skrev:
Är det trångt så sätter man stationen "hål i hål" dvs exakt på samma plats som den befintliga nätstationen. Det löser man under arbetets gång genom att ha en tillfällig nätstation bredvid. Mycket vanligt arbetssätt i tätort.A ajn82 skrev:
Jag tror att i TS fall är det för att omfördela laster och förbättra elkvaliten man väljer att sätta en ny extra nätstation. Bästa sättet att få reda på orsaken för den tillkommande nätstation är att prata med elnätsbolagets projektledare.
Eller bara testa att säga nej tack. Är det ett typiskt villaområde så borde det ju lika gärna kunna ligga på vem som helst fastighet och inte TS vara det enda alternativet. De kanske frågar vidare om de får nej.F fribygg skrev:
Kommer i repris...A AndersS skrev:
TS bör i dialog med Vattenfall hämta mera information och om det finns alternativ. Även hur Vattenfall kommer att agera om om ts säger nej.
Det ska ju sägas att en nätstation vanligen är en byggnad och kräver bygglov. D v s om det går för en människa att uppehålla sig i den. Vattenfall missade detta i min kommun och åkte på en massa byggsanktionsavgifter och bygglovsansökan i efterhand.
Kan vara bra för TS att tänka på. Liksom att nätstationen kan tänkas äta byggrätten på tomten vilket kan ställa till det för TS. Generellt är sådana här allmänna anläggningar lämpligast att utföra på allmän plats eller annars plats som i detaljplan är avsedda för det.
Kan vara bra för TS att tänka på. Liksom att nätstationen kan tänkas äta byggrätten på tomten vilket kan ställa till det för TS. Generellt är sådana här allmänna anläggningar lämpligast att utföra på allmän plats eller annars plats som i detaljplan är avsedda för det.
säg nej det är inte värt detK Kitboga skrev: