S solhej skrev:
hurvida elnätet skall generera vinst är väl en annan, politisk, fråga. man skulle ju kunna hävda att el är en mänsklig rättighet och produceras till självkostnadspris av stat/kommun.
Ja, vem vill inte ha Trabant-kvalite på elproduktion och distribution.

S solhej skrev:
Jag är verkligen ingen företagsekonom och gör som många andra i forumet; gissar friskt.
Att generera vinst i ett företag trodde jag gjorde genom att leverera bättre eller billigare än konkurrenterna.
Ja, och för det måste någon kapitalist öppna plånboken för att betala arbete och utrustning för utveckling av förbättringar, förbilligande eller funktionshöjd. Vilket inte är garanterat. För att göra det vill man ha en vinst. Dvs avkastning på investeringarna.

Kapitalisten är dock mån om att investerignarna görs för att det skall blir förbilligande, eller förbättrignar eller funktionshöjd, så att det går att få tillbaka investerade pengar.

Inom offentlig sektor finns inga sådana incitament. Där kan möjligen gapiga tokstollar driva sina föreställningar om vad som skall satsas på. Dom bränner inte sina egna pengar så dom kan strunta i hur det går. Dom för ju en betydelsefull position medan tokerierna pågår. Efteråt kan dom skylla på några oskyldiga.

Men för det mesta sker ingen förbättringsarbete för det går inte få loss kapital till det.

S solhej skrev:
Om man drar en parallell till biltillverkning?
Biltillverkaren har en fabrik som spottar ut 100k bilar som de säljer för 100kkr. Biltillverkaren bygger en ny fabrik som nu tillverkar 1000k bilar under samma tidshorisont, de kan nu sälja bilen för 50kkr istället och ändå få ett bättre resultat.
Varför skulle kostnaden rasa?

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, vem vill inte ha Trabant-kvalite på elproduktion och distribution.

Ja, och för det måste någon kapitalist öppna plånboken för att betala arbete och utrustning för utveckling av förbättringar, förbilligande eller funktionshöjd. Vilket inte är garanterat. För att göra det vill man ha en vinst. Dvs avkastning på investeringarna.

Kapitalisten är dock mån om att investerignarna görs för att det skall blir förbilligande, eller förbättrignar eller funktionshöjd, så att det går att få tillbaka investerade pengar.

Inom offentlig sektor finns inga sådana incitament. Där kan möjligen gapiga tokstollar driva sina föreställningar om vad som skall satsas på. Dom bränner inte sina egna pengar så dom kan strunta i hur det går. Dom för ju en betydelsefull position medan tokerierna pågår. Efteråt kan dom skylla på några oskyldiga.

Men för det mesta sker ingen förbättringsarbete för det går inte få loss kapital till det.

Varför skulle kostnaden rasa?
Ett statligt nät kan mycket väl leverera trabant eller något bra.

som du beskriver så vill kapitalister få mer avkastning/kapital och vill därmed ge bättre kvalite istället för lägre pris.
Jag personligen är ganska nöjd med den kvalite som levereras och generellt inte villig att betala för fler funktioner -- jag har redan ej tjänst jag är nöjd med.

Precis som mycket annat så känns det för mig som att man trycker ut funktioner som hjälper elnätsägaren att spara pengar men inte hjälper kunden eller är efterfrågad av kunden. Hur mycket har det inte kostat att byta alla elmätare vart 5e/10e år.
vad hade du som kund gjort om du fick välja mellan att ha kvar den gamla eller en ny smart med pristillägg 1000/år?
Antagligen köpt en smart enhet bredvid och behållt en fungerande elmätare.

Det samma gäller många tjänster. Jag var tvungen att teckna nytt bredbandsabb förra året. 100mbit för 399 eller 1000mbit för 429. Jag frågade om jag inte kunde få 10mbit för en lägre kostnad men det gick inte såklart. Det är ju solklart att man försöker få kunden att betala 429 istället för 399 trots att man som _normal_ slutkund inte kommer uppleva någon som helst skillnad i tjänsterna.

Varför kostnaden skall rasa (jag antar att du menar att man säljer bilen billigare vid större tillverkning?)
Antagligen för att konkurrenten också har byggt en ny fabrik och säljer bil för 60k?
Konkurrensen finns inte på elnäten och jag tycker EI gör ett dåligt jobb.

pacman42 pacman42 skrev:
Om folk anpassar sig och jämnar ut lasten så är väl allt enligt plan, eller? Då behöver man inte justera avgifterna mer.
Om man jämnar ut och tex inte kör max mitt på dagen när det är billig el, utan istället kör mer på natten, då kan man ju förlora pengar på det. Priset tex i en månad nu har ju varit högre på natten än mitt på dan. Om alla anpassar sig så stiger ju priset ännu mer på natten och även lasten där. Hur blir det en förbättring för nätet?
Om det hade funnits en koppling till den faktiska lasten på nätet hade det ju iaf funnits en teoretisk möjlighet att folk styrde bort det värsta till andra tider. Men det är ju bara en säkringstariff för 2020-talet.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlimb
Här vet jag inte om du ironiserar eller vill tillföra tråden något vettigt?

Om du t.ex. vill mata in mycket eleffekt för egen vinning och samtidigt då påverkar spänningen i distributionsnätet då är det väl logiskt att det bör kosta dig en avgift.
Resonemanget med Pacman gällde förbrukning.
Men om vi tar produktion, hur mkt tycker du jag ska bli skyldig elbolaget för att jag, längst bort på linan, genom min produktion mitt på dagen, råkar höja spänningen hos kunden precis intill vår trafo, från 234 V till 236V?
Eller i fallet en rejäl solanläggning, spänningen beräknas stiga till 240,5V så elnätbolaget ger mig inte tillstånd att starta innan de uppgraderat min urgamla ledning till mindre spänningsfall?
En åtgärd de kanske ändå måste göra inom 10 år pga ålder, eller pga jag håller på att få 3 nya grannar i området som förtätas?
Ska jag då betala den uppgraderingen full ut?
Även om en stor del är löpande underhåll?
Eller det hela går att lösa genom en säsongsvarierad spänningssänkning i 10kV-matningen i hela regionnätet?
Det känns inte bara petimetermässigt med dessa påstådda kostnader, det är ngt som inte stämmer.

M Martin Lundmark skrev:
Att det i många fall till exempel dröjt innan villor fått koppla in och börja att mata in solcellsproduktion i elnäten beror i många fall på att beräkningar visat att elnäten inte klarat den spänningsvariation som uppstår och måste förändras/förstärkas.
Det är inte många fal enligt vad jag hört från solcellsinstallatörer. Hur många menar du att det är?

K karlmb skrev:
Om man jämnar ut och tex inte kör max mitt på dagen när det är billig el, utan istället kör mer på natten, då kan man ju förlora pengar på det. Priset tex i en månad nu har ju varit högre på natten än mitt på dan. Om alla anpassar sig så stiger ju priset ännu mer på natten och även lasten där. Hur blir det en förbättring för nätet?
Om det hade funnits en koppling till den faktiska lasten på nätet hade det ju iaf funnits en teoretisk möjlighet att folk styrde bort det värsta till andra tider. Men det är ju bara en säkringstariff för 2020-talet.
Nu blandar du ihop nyttan för nätet med nyttan på dagen igen. Dessutom så använder du sommarmånaderna då de flesta bolag med effekttariffer inte tar ut sådana. Det är också troligen så att EI kommer att be de nätleverantörer som har effekttariff på sommaren, på helger och på nätter att motivera detta. Klarar de av att motivera det så att EI köper det, då är det korrekt att ta ut effekttariffer på det sättet. Men jag betvivlar det.

Du målar in din argumentation i ett hörn. Den håller inte

pacman42 pacman42 skrev:
Nu blandar du ihop nyttan för nätet med nyttan på dagen igen. Dessutom så använder du sommarmånaderna då de flesta bolag med effekttariffer inte tar ut sådana. Det är också troligen så att EI kommer att be de nätleverantörer som har effekttariff på sommaren, på helger och på nätter att motivera detta. Klarar de av att motivera det så att EI köper det, då är det korrekt att ta ut effekttariffer på det sättet. Men jag betvivlar det.

Du målar in din argumentation i ett hörn. Den håller inte
Grejen är ju just det att det är en jävla soppa av motstridiga prissignaler. Det kommer inte att leda ngn speciell stans pga det. Vad EI köper beror tydligen mkt på dagsformen, där har jag inga illusioner.
Och frågan är också, säg att det på vintern blir som det varit hittills, nästan alltid billigast elpris mellan kl 00 och 0600. Det talas om att det blir dåligt om alla drar på med max 00 till säg 03. Visst, men prissignalen här skulle ju göra att priset blir ännu lägre då 03-06 när de flesta snabbladdare fyllt sina batterier.
Och då kommer en del att starta sin laddning kl 03 istället.
Eller så orkar de inte optimera till 100% utan de kör långsamladdning 00-06 istället.
Kontentan av detta är en utspridning av lasten under alla dessa 6 timmar, nästan helt automagiskt.
En effekttarriff minskar incitamenten att styra öht eftersom skillnaderna i pris över dagen minskar.
Då kanske folk kör igång laddningen på helt andra tider, tex alla kl 17 när de kommer hem, fast på snigelfart. Så är det ju till stor del nu med alla enkla elbilar o hybrider som bara har enfasladdning.
De försök som gjorts visar ju också att mkt lite hände med lastförflyttningarna, var det ens 1.5% av elen som verkligen flyttade pga abbonenterna ändrade sitt beteende?

U
K karlmb skrev:
Grejen är ju just det att det är en jävla soppa av motstridiga prissignaler. Det kommer inte att leda ngn speciell stans pga det. Vad EI köper beror tydligen mkt på dagsformen, där har jag inga illusioner.
Och frågan är också, säg att det på vintern blir som det varit hittills, nästan alltid billigast elpris mellan kl 00 och 0600. Det talas om att det blir dåligt om alla drar på med max 00 till säg 03. Visst, men prissignalen här skulle ju göra att priset blir ännu lägre då 03-06 när de flesta snabbladdare fyllt sina batterier.
Och då kommer en del att starta sin laddning kl 03 istället.
Eller så orkar de inte optimera till 100% utan de kör långsamladdning 00-06 istället.
Kontentan av detta är en utspridning av lasten under alla dessa 6 timmar, nästan helt automagiskt.
En effekttarriff minskar incitamenten att styra öht eftersom skillnaderna i pris över dagen minskar.
Då kanske folk kör igång laddningen på helt andra tider, tex alla kl 17 när de kommer hem, fast på snigelfart. Så är det ju till stor del nu med alla enkla elbilar o hybrider som bara har enfasladdning.
De försök som gjorts visar ju också att mkt lite hände med lastförflyttningarna, var det ens 1.5% av elen som verkligen flyttade pga abbonenterna ändrade sitt beteende?
Fast många som jag känner, även om de har timpris på elhandel, så ger de till slut upp att anpassa varje dags förbrukning till olika tider. Vissa enstaka har som hobby att göra det, men det är en minoritet i mina kretsar. Det tar för mycket ork och energi, om man inte är tillräckligt intresserad, och vill lägga tiden på fotbollsträningar för kidsen etc.

Effektavgiften är förutsägbar då det är samma tider varje vardag. Kostnaden för effektavgiften gör det också till en större morot att hålla nere, mot kronorna som elhandeln påverkas av. Sen vi fick effektavgiften är 60-70% av mina el-kostnader elnät. Innan va det ca 50/50

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så stor soppa av prissignaler är det väl ändå inte. I de flesta nät kommer det att vara effektavgifter på dagtid, vardagar, på vintern. Elpriserna är som högst dagtid, på vardagar under vintern. Så det blir en förstärkande effekt på dagens elpriser när elpriserna typiskt är som högst. Men eftersom elpriserna styrs av tillgång och efterfrågan på energi och elnätets effekttariffer styrs av tillgång och efterfrågan på effekt så blir det faktiskt viss skillnad, vissa dagar. Särskilt eftersom de flesta inte har timpriser på el.

Vi som kör med timpriser på elen, vi har redan anpassat oss. Detta försöker tvinga även de som inte har timpriser att anpassa sig ytterligare

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S solhej skrev:
hurvida elnätet skall generera vinst är väl en annan, politisk, fråga. man skulle ju kunna hävda att el är en mänsklig rättighet och produceras till självkostnadspris av stat/kommun.

Jag är verkligen ingen företagsekonom och gör som många andra i forumet; gissar friskt.
Att generera vinst i ett företag trodde jag gjorde genom att leverera bättre eller billigare än konkurrenterna.

Om man drar en parallell till biltillverkning?
Biltillverkaren har en fabrik som spottar ut 100k bilar som de säljer för 100kkr. Biltillverkaren bygger en ny fabrik som nu tillverkar 1000k bilar under samma tidshorisont, de kan nu sälja bilen för 50kkr istället och ändå få ett bättre resultat.

Nu läser jag att elnätsägaren bygger en ny fabrik och höjer priset för bilen, för de får ta betalt för investeringen i fabriken.
Eller om jag gissar...
Elnätsägaren har stora kostnader för underhåll på en ledning/ställverk/kontrollanläggning. Då investerar dom i en ny ledning/ställverk/kontrollanläggning som gör så de får minskande underhåll/servicekostnader och då även kan öka elnätsavgiften för detta.
Visst är det så att man kan tycka att kommunismen är ideologin som gäller och att allt ska ägas av folket i teorin eller av en diktator i praktiken. Men det känns en bit ifrån där vi är idag så det spåret har inte diskuterats än.

Ditt exempel med bilfabriken är ju ett förenklat exempel av skalfördelar. Men infrastruktur fungerar inte på samma sätt. Bilfabriken byggs ofta ut för skalfördelar. I ditt exempel byggs en till mycket större. Men tänk om de har en fabrik och bygger en till likadan långt ifrån varandra. Då uppstår inte skalfördelarna på samma sätt. Så är det med infrastruktur. En till ledning mellan Umeå och Skellefteå sänker inte drift och underhållskostnaderna för en i Kalmar och investeringskostnaden som är den stora biten är redan tagen i Kalmar så den påverkas inte alls. Bättre att jämföra med annan infrastruktur då som du märker så träffar inte ditt exempel med bilfabriken helt rätt.

Elnäten är naturliga monopol så de har inga direkta konkurrenter, du som kund kan inte välja elnät. Därför är det reglerat av stat via Energimarknadsinspektionen hur mycket de får debitera kunderna.

K karlmb skrev:
Det är inte många fal enligt vad jag hört från solcellsinstallatörer. Hur många menar du att det är?
Hej karlmb

Antalet vet jag inte.
Jag vet inte om det finns någon sammanställd statistik gällande väntetider och behov av förstärkningar.

Man kan söka och läsa på Energimarknadsinspektionens konsumentforum
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/

Läser man här på byggahus eller i pressen så får man några exempel;
Väntetid på uppemot ett år om du vill sälja överskottsel
https://www.byggahus.se/vantetid-pa-uppemot-ett-ar-om-du-vill-salja-overskottsel
”Kunder med solceller får vänta månader innan de kan börja sälja sin el. Vattenfall förklarar varför.
Vattenfall informerar i en artikel i Ekuriren att kunder som installerar solceller kan behöva vänta upp till ett år innan de kan anslutas till elnätet och börja sälja sin överskottsel. Enligt Ann-Marie Gelius, chef på anslutningar på Vattenfall Eldistribution, beror detta på den höga efterfrågan som ställer stora krav på elnätet. Varje anslutning kräver tillstånd och avtal, och detta kan vara mer eller mindre komplext, vilket bidrar till förseningarna. I värsta fall kan det krävas stora ombyggnationer och då kan man behöva vänta flera år.
Ann och Hans Geiborg i Lilla Frönäs har väntat över ett år på att få sina 38 solpaneler kopplade till nätet. Trots att Vattenfall godkände installationen från början, säger företaget nu att nätet inte har kapacitet att ta emot deras elproduktion. Liknande problem har Anders Eklund i Lista, som förlorar inkomst varje dag solen skiner eftersom elkabeln till hans tomt inte är färdig.
Vattenfall får in drygt 35 000 förfrågningar per år om att ansluta till deras lokalnät, varav hälften gäller solceller. Snittiden man får vänta är 5-6 månader, men beroende på vilka avtal som krävs och de förseningar som finns i leverantörsledet så blir det ibland längre väntetid innan man kan börja sälja sin el.”
Publicerad 14 jun 2024

Långa väntetider för solceller
https://svensksolenergi.se/langa-leveranstider/
Publicerad 17 augusti 2022

Årslång väntetid för solcellsinstallation
https://www.svd.se/a/0QonvA/lang-kotid-nar-sug-efter-solceller-fordubblas
Publicerad 2023-01-24

Så länge får solcellsägare vänta på nätanslutning
https://www.elinstallatoren.se/2024/03/sa-lange-far-solcellsagare-vanta-pa-natanslutning/
Publicerad 14 mar 2024

K karlmb skrev:
Resonemanget med Pacman gällde förbrukning.
Men om vi tar produktion, hur mkt tycker du jag ska bli skyldig elbolaget för att jag, längst bort på linan, genom min produktion mitt på dagen, råkar höja spänningen hos kunden precis intill vår trafo, från 234 V till 236V?
Eller i fallet en rejäl solanläggning, spänningen beräknas stiga till 240,5V så elnätbolaget ger mig inte tillstånd att starta innan de uppgraderat min urgamla ledning till mindre spänningsfall?
En åtgärd de kanske ändå måste göra inom 10 år pga ålder, eller pga jag håller på att få 3 nya grannar i området som förtätas?
Ska jag då betala den uppgraderingen full ut?
Även om en stor del är löpande underhåll?
Eller det hela går att lösa genom en säsongsvarierad spänningssänkning i 10kV-matningen i hela regionnätet?
Det känns inte bara petimetermässigt med dessa påstådda kostnader, det är ngt som inte stämmer.
Hej karlmb

Jag har i inlägg #220 här i denna tråd tagit upp och gett länk till det Energimarknadsinspektionen (EI) skriver om installationen en solcellsanläggning på ett hus kräver att elnätet modifieras och det då uppstår kostnader.

Varför frågar du mig (hur mkt tycker du ….). Det handlar här, inte om tyckande.
Det är ju de som gör de bedömningar du frågar efter, inte jag.

Du frågar ” Eller det hela går att lösa genom en säsongsvarierad spänningssänkning i 10kV-matningen i hela regionnätet?”

Man tillgriper redan idag olika typer av anpassningar utifrån säsong. Man försöker naturligtvis undvika ombyggnationer om det går

Men, elnät ser olika ut på olika och har olika ålder och rimligen behöver de flesta lösningar av den typen anpassas till dessa förhållanden.

Dessutom så kan en lösning behöva förändrad (göras om) utifrån hur vi elanvändare förändrar vårt beteende.

S solhej skrev:
Ett statligt nät kan mycket väl leverera trabant eller något bra.

som du beskriver så vill kapitalister få mer avkastning/kapital och vill därmed ge bättre kvalite istället för lägre pris.
Nej, då har du inte läs vad jag skrev. Där finns klart och tydligt investeringar för förbilligande med.

T ex har litiumbatterier minskat i pris till kund med ca en faktor 15 under de senaste ca 20 åren. Och det är för att kapitalister öppnat sina plånböcker och investerat i arbete med förbättring och förbilligande.
Utan dessa hade priset inte minskat.

S solhej skrev:
Jag personligen är ganska nöjd med den kvalite som levereras och generellt inte villig att betala för fler funktioner -- jag har redan ej tjänst jag är nöjd med.
Dvs du har en gammal diavox. Och inte någon mobiltelefon, och absolut inte någon nyare moibil där du användar div funktioner som kommit de senaste 40 åren.

S solhej skrev:
Precis som mycket annat så känns det för mig som att man trycker ut funktioner som hjälper elnätsägaren att spara pengar men inte hjälper kunden eller är efterfrågad av kunden.
Kan vara så. Men hur det känns för dig eller någon annan är väldigt irrelevant för det som diskuteras.

S solhej skrev:
Det samma gäller många tjänster. Jag var tvungen att teckna nytt bredbandsabb förra året. 100mbit för 399 eller 1000mbit för 429. Jag frågade om jag inte kunde få 10mbit för en lägre kostnad men det gick inte såklart. Det är ju solklart att man försöker få kunden att betala 429 istället för 399 trots att man som _normal_ slutkund inte kommer uppleva någon som helst skillnad i tjänsterna.
Mja, men om du då ser en lucka i marknadsutbudet där du ser att man kan gå runt på att leverera det, så är det rätta att starta ett företag som levererar den tjänsten.

Men du skulle väl kunna ha ett gammalt modem och köra uppringt?

S solhej skrev:
Varför kostnaden skall rasa (jag antar att du menar att man säljer bilen billigare vid större tillverkning?)
Antagligen för att konkurrenten också har byggt en ny fabrik och säljer bil för 60k?
Konkurrensen finns inte på elnäten och jag tycker EI gör ett dåligt jobb.
Det ger inget svar på frågan.

Att någon annan kan sälja bilar för 60k gör inte att de egna kostnaderna rasar. Man kan nästan tro att du inte vet vad ordet kostnader innebär.

För den här producenten så sitter denne nu med stora lån för bygget av den nya produktionslinan.
Och utgifter för räntor och amorteringar.
Den eventuellt större produktionskapaciteten kanske inte kan utnyttjas fullt ut än. Det troliga är väl snarare att man måste låna mer för att betala räntor och amortering tills försäljningen ökat på så man ligger i kapacitetstaket. Och även då bör man nog ligga var vid 100k tills man för ned skulderna.

Skulle någon konkurrent kunna sälja för 60k och kunder ser det som en bättre ide, så är det mer så att man inte gör en investering i ökat produktionskapacitet. Snarare att man försöker sälja företaget. I dagsläget är det en framtida förlust-affär. Men någon annan kan vilja betala för varumärket och försäljningskanalerna.

U Utsliten och utdömd skrev:
Fast många som jag känner, även om de har timpris på elhandel, så ger de till slut upp att anpassa varje dags förbrukning till olika tider. Vissa enstaka har som hobby att göra det, men det är en minoritet i mina kretsar. Det tar för mycket ork och energi, om man inte är tillräckligt intresserad, och vill lägga tiden på fotbollsträningar för kidsen etc.

Effektavgiften är förutsägbar då det är samma tider varje vardag. Kostnaden för effektavgiften gör det också till en större morot att hålla nere, mot kronorna som elhandeln påverkas av. Sen vi fick effektavgiften är 60-70% av mina el-kostnader elnät. Innan va det ca 50/50
Fast grejen är att mot ett pris som är känt 24 timmar i förväg är det relativt enkelt att automatisera bort iaf de högsta peakarna. Vi nördar sitter själva o tänker och styr, ofta remote, våra förbrukare och deras alternativ, men det går snart för gemene man/kvinna att automatisera det mesta med några knappklick i HA tex.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Elpriserna är som högst dagtid, på vardagar under vintern. Så det blir en förstärkande effekt på dagens elpriser när elpriserna typiskt är som högst.
Så då flyttar ännu fler sina tunga förbruknignar till natten, kl 00-06...
Och då måste elnätsbolaget sätta samma effektavgift minst även på natten för att rädda det stackars nätet.
Jag ser det framför mig. Ellevio gjorde det också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.