23 063 läst ·
310 svar
23k läst
310 svar
Vattenfall börjar testa effektavgift
Så här får vi inte tycka om EI?M Martin Lundmark skrev:
Vad bra, förutom att det är överdrivna problem då.M Martin Lundmark skrev:Jag upprepar även det jag tidigare skrivit; "Och att EI sedan genom införandet av effektavgifter försöker begränsa de framtida kostnadsökningarna i de redan befintliga elnäten genom att effektflödet genom elnäten jämnas ut och att detta även förbättrar situationen med spänningsvariationer."
Detta för att elanvändare skall förstå hur de lämpligen agerar för att hålla nere sina elnätskostnader, och begränsa framtida kostnadsökningar genom behov av ombyggnad av redan byggda elnät.
Den har väl en väldig betydelse för denna diskussion? FÖ är ju lösningen fri att genomföra redan idag, inte bara efter att EI har krävt det i nästa omgång , eller? Dessutom har jag inte ens sett ngn kvantifiering på de redan genomförda uppgraderingarna. Är det 100 eller 100000 anslutningar som har behövt förstärkas? Utan svaret är det omöjligt att acceptera de ökade elnätsfakturorna som konsument.M Martin Lundmark skrev:Den "rapport om säsongsjustering av spänningen på överliggande nät" som jag hänvisade till, och som du här nämner, tycker jag är bra. Men den är naturligtvis inte genomförd ännu och har ingen rimlig betydelse, för alla de som under perioden 2024-2027 debiteras för många av de under de senaste åren redan gjorda förändringarna i elnäten på grund av ageranden från elanvändarna.
Och då är som sagt frågan om efektavgifter är så smart. Får vi tycka det?M Martin Lundmark skrev:Det är då det gäller att utjämna effektflödet i elnäten, genom att välja lösningar för uppvärmning, vitvaror elbilsladdning, solcellsinstallationer etc. som inte skapar onödigt kostsamma effekttoppar. Ett arbete som för en del kan ta några år och som naturligtvis borde ha varit påbörjat, åratal tillbaka.
HejK karlmb skrev:Så här får vi inte tycka om EI?
Vad bra, förutom att det är överdrivna problem då.
Den har väl en väldig betydelse för denna diskussion? FÖ är ju lösningen fri att genomföra redan idag, inte bara efter att EI har krävt det i nästa omgång , eller? Dessutom har jag inte ens sett ngn kvantifiering på de redan genomförda uppgraderingarna. Är det 100 eller 100000 anslutningar som har behövt förstärkas? Utan svaret är det omöjligt att acceptera de ökade elnätsfakturorna som konsument.
Och då är som sagt frågan om efektavgifter är så smart. Får vi tycka det?
Du får naturligtvis tycka om EI eller inte tycka om EI men det är ändå deras regler vi har att rätta oss efter.
Tycker du att problemen är överdrivna så kan du ju sätta igång att studera detta och sedan återkomma till oss andra med en granskad rapport.
Själv uppfattade jag switchbrus som ett framtida bekymmer som man missförstod sig på och startade därför studier av fenomenet.
Vi har redan idag sedan ett tjugutal år ett mycket stort underskott på ingenjörer att sätta in i arbetet tex på att modifiera spänningsregleringen där det går.
Efterfrågan framöver för dessa ingenjörer på andra arbetsplatser är mycket stort. Vi har dessutom brist på utbildningar, lärare och tillräckligt med sökande till de få platserna redan idag.
Du får naturligtvis tycka vad du vill om effektavgiften
Men ännu hellre delta i ingenjörsarbetet med att förstå hur vi skall klara omställningen av elkraftförsörjningen och den nödvändiga kunskapshöjningen till politikerna, beslutsfattare och allmänheten
Redigerat:
Tack det skulle jag gärna göra. Men då får man ju börja i rätt ände och inte med breda nya pålaogor som tex effekavgiften. Jag är fullt medveten om att det är EI vi har att rätt oss efter men detta är väl en teknisk diskussion och inte en politisk?M Martin Lundmark skrev:
Än en gång: effektavgiften är inte en pålaga! Den är intäktsneutral i snitt. Att den kanske leder till dyrare kostnader för dig innebär inte att den är en pålaga i allmänhet. Jag skulle spara över 750kr/år med Vattenfalls effekttariff jämfört med deras modell utan effekttariff.K karlmb skrev:
He
För mig är effektavgiften i allra högsta grad en teknisk fråga. Det framgår väl tydligt av det jag skriver (och du många gånger ifrågasätter)
Jag insåg redan när jag hade köpt huset 1994 och satte igång arbetet med att kunna bo där länge, trivsamt, och till en långsiktigt låg kostnad. Att då inte satsa på att bara sänka elenerginuttaget genom elnätet utan även hålla nere effekttopparna.
Då kunde jag dra nytta av mina kunskaper om elkraft och naturlagarna. När det tagits politiska beslut som inte harmoniserat med naturlagarna så ser vi hur dessa beslut efter ett antal år (ibland 10-20 år) ändå varit tvungna att anpassa sig efter naturlagarna.
Denna målsättning har under årens lopp sedan sparat mig mycket arbete och kostnader samt givit mig både elkrafttekniska och ekonomiska kunskaper
När sedan effektavgiften lanserades så såg jag hur väl den stämde både med hur elförsörjningen/elnäten varit uppbyggda sedan lång tid, den forskning/utblidning jag varit med om och mina erfarenheter av att äga huset.
HejK karlmb skrev:
För mig är effektavgiften i allra högsta grad en teknisk fråga. Det framgår väl tydligt av det jag skriver (och du många gånger ifrågasätter)
Jag insåg redan när jag hade köpt huset 1994 och satte igång arbetet med att kunna bo där länge, trivsamt, och till en långsiktigt låg kostnad. Att då inte satsa på att bara sänka elenerginuttaget genom elnätet utan även hålla nere effekttopparna.
Då kunde jag dra nytta av mina kunskaper om elkraft och naturlagarna. När det tagits politiska beslut som inte harmoniserat med naturlagarna så ser vi hur dessa beslut efter ett antal år (ibland 10-20 år) ändå varit tvungna att anpassa sig efter naturlagarna.
Denna målsättning har under årens lopp sedan sparat mig mycket arbete och kostnader samt givit mig både elkrafttekniska och ekonomiska kunskaper
När sedan effektavgiften lanserades så såg jag hur väl den stämde både med hur elförsörjningen/elnäten varit uppbyggda sedan lång tid, den forskning/utblidning jag varit med om och mina erfarenheter av att äga huset.
Redigerat:
Vad är då ditt snittade effektuttag under de 5 topparna i en månad? Eller tänker du bara förbruka under noll effektavgiftstiderna?pacman42 skrev:
Vi kan säkert tävla om vem som har anpassat sitt hus bäst för den nya tiden.M Martin Lundmark skrev:He
Hej
Men effektavgift är och förblir ngt som lika gärna hade kunnat ersättas av en säkringstariffshöjning. Det är inte mkt teknik i det.
En teknisk lösning, om det nu verkligen skulle vara motiverat, vilket jag ifrågasätter, det hade varit att konsumenterna fick prissignal när nätet verkligen var hårt belastat (precis som vi får från Nordpool när det gäller själva elpriset) .
Då hade jag kunnat spara jättemycket här du mitt hus är rätt stort, välisolerat och med en effektiv o tillräckligt stor värmepump som dessutom kan köras mot 1300l acktank.
Och de med lite mindre teknik i huset, de kunde iaf stoppa värme o vv-produktion helt någon timme utan att den ens skulle märkas ens mitt i vintern.
Och nätet skulle bli mindre belastat.
HejK karlmb skrev:Vi kan säkert tävla om vem som har anpassat sitt hus bäst för den nya tiden.
Men effektavgift är och förblir ngt som lika gärna hade kunnat ersättas av en säkringstariffshöjning. Det är inte mkt teknik i det.
En teknisk lösning, om det nu verkligen skulle vara motiverat, vilket jag ifrågasätter, det hade varit att konsumenterna fick prissignal när nätet verkligen var hårt belastat (precis som vi får från Nordpool när det gäller själva elpriset) .
Då hade jag kunnat spara jättemycket här du mitt hus är rätt stort, välisolerat och med en effektiv o tillräckligt stor värmepump som dessutom kan köras mot 1300l acktank.
Och de med lite mindre teknik i huset, de kunde iaf stoppa värme o vv-produktion helt någon timme utan att den ens skulle märkas ens mitt i vintern.
Och nätet skulle bli mindre belastat.
Jag skriver inte detta för att tävla utan för att berätta hur jag skaffat mig praktisk erfarenhet
Genom effektmätning av de flesta större elapparater under flera år har jag kunnat lära mig effektbehovet över tid för mina elapparater
Det är viktigt att kunna ersätta tyckande med faktakunskap.
Effektavgiften är en starkt förenklad modell för att utjämna effektflödet och det ger möjlighet till en "variabel säkringstariff".
De nuvarande stegen 16A, 20A och 25A ersätts med en i princip steglös skala utifrån hur mycket effektuttag du använder. Med min bergvärmepump (som ger både värme och varmvatten) behöver jag ca 75W per grad temperaturskillnad inne ute. Det innebär vid noll grader utomhus (och 2 grader från kroppsvärme mm.) ett effektbehov på ca 1 350 W och vid minus 30 grader utomhus ca 3 600 W. När den tillverkar varmvatten stängs uppvärmningen av ca 10-20 min men det innebär ingen extra effekttopp.
3 600 W är teoretiskt en ström till värmesystemet på ca 5,2 A då är det drygt 10 A kvar till 16 A säkring som idag är minsta säkringsstorlek. Jag har mätt senaste julhrelgen och det ser ut som jag skulle klara mig med 10A abonnemangssäkringar (om det fanns)
Sommartid har jag under tre månader inget värmebehov utan kyler huset med ca 30W driveffekt till cirkulationspump och fläktkonvektor. Jag har idag ett effektbehov på i genomsnitt ca 600 W under sommaren och det blir få (eller inga) stora effekttoppar.
Redigerat:
Nej men om man har en 16 A huvudsäkring idag och skulle få lägre kostnad ifall man maxade på 5 kW så skulle man ju lika gärna kunna sätta i en 6A säkring. Om man inför vattenfalls modell blir det med en tidstariff som styr mot nätter o helger, samma sak som en effektavgift.pacman42 skrev:
Ellevio styr inte mot tid alls så där är det samma sak som en mindre huvusäkring rätt av.
HejK karlmb skrev:Nej men om man har en 16 A huvudsäkring idag och skulle få lägre kostnad ifall man maxade på 5 kW så skulle man ju lika gärna kunna sätta i en 6A säkring. Om man inför vattenfalls modell blir det med en tidstariff som styr mot nätter o helger, samma sak som en effektavgift.
Ellevio styr inte mot tid alls så där är det samma sak som en mindre huvusäkring rätt av.
Abonnemangsäkringen är ett l kortslutningskydd som vi historiskt även har använt som effektbegränsning/
abonnemang
Sätter du dit en 6 A säkring då har du inte längre någon selektivitet (som bör vara två steg) mot övriga säkringar
Att separera kortslutningsskyddet från abonnemanget vore dessutom en fördel då det även innebär effektmätning och möjlighet till tätare steg
Redigerat: