Hörde nyligen med mitt nätbolag (Skånska energi) om deras effektavgifter. De kommer uppåt ett år framåt så siffror var inte klara.

Dock verkar de ha en modell med två olika effektrelaterade delar. Dels "abbonemangsavgift" som beror på snittet av ett antal effekttoppar de senaste 12 månaderna.
Utöver det så ska det finnas en "effektavgift" under vardagar, dec-feb kl 07-21 som är den typiska "snittet av de 3 högsta tim-medeleffekterna"
Har inte hört innan om något bolag som tänker ha separerade avgifter så.

Edit: Inser att Krafringen som äger Skånska energi så klart kommer att ha samma upplägg...

U Ursidae skrev:
Hörde nyligen med mitt nätbolag (Skånska energi) om deras effektavgifter. De kommer uppåt ett år framåt så siffror var inte klara.

Dock verkar de ha en modell med två olika effektrelaterade delar. Dels "abbonemangsavgift" som beror på snittet av ett antal effekttoppar de senaste 12 månaderna.
Utöver det så ska det finnas en "effektavgift" under vardagar, dec-feb kl 07-21 som är den typiska "snittet av de 3 högsta tim-medeleffekterna"
Har inte hört innan om något bolag som tänker ha separerade avgifter så.

Edit: Inser att Krafringen som äger Skånska energi så klart kommer att ha samma upplägg...
Inte så separerat, men det är ju ändå lite åt Ellevios håll med effektavgifter dygnet runt, men där natten bara räknas till hälften.

Göteborg energi har också en liknande modell där man har ett effekttak som ingår i abonnemanget och där man har effekttariff på dagtid på vardagar på vintern, men man får fortfarande inte gå över effekttaket man valt.

Inte exakt likadana modeller, men ändå åt det hållet.

pacman42 pacman42 skrev:
Inte så separerat, men det är ju ändå lite åt Ellevios håll med effektavgifter dygnet runt, men där natten bara räknas till hälften.

Göteborg energi har också en liknande modell där man har ett effekttak som ingår i abonnemanget och där man har effekttariff på dagtid på vardagar på vintern, men man får fortfarande inte gå över effekttaket man valt.

Inte exakt likadana modeller, men ändå åt det hållet.
Ja jag tolkade det något åt det hållet. Elrådgivaren i andra änden ville inte nappa riktigt på den liknelsen men det är ju ungefär det tänket även om det är utsmetat på ett år.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Fast grejen är att mot ett pris som är känt 24 timmar i förväg är det relativt enkelt att automatisera bort iaf de högsta peakarna. Vi nördar sitter själva o tänker och styr, ofta remote, våra förbrukare och deras alternativ, men det går snart för gemene man/kvinna att automatisera det mesta med några knappklick i HA tex
HA, hehe typ 10% av mina vänner eller kollegor använder nån form av automation. Men asså du pratar vi om en smart puck för ytterbelysningen eller för att övervaka temperatur/fukt i fritidshuset. Jag känner ingen som automatiserar värme, vv, ventilation eller något liknande som drar mycket effekt eller energi, som är värt att styra för effektavgiften.

U Utsliten och utdömd skrev:
HA, hehe typ 10% av mina vänner eller kollegor använder nån form av automation. Men asså du pratar vi om en smart puck för ytterbelysningen eller för att övervaka temperatur/fukt i fritidshuset. Jag känner ingen som automatiserar värme, vv, ventilation eller något liknande som drar mycket effekt eller energi, som är värt att styra för effektavgiften.
Jag har i princip bara bekanta som är kapabla att göra detta, men vi är bara två som håller på. Det är vi som har den högsta elförbrukningen. För de i villa med fjärrvärme och som inte har elbilar så lönar det sig inte (vinsten är liten).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har i princip bara bekanta som är kapabla att göra detta, men vi är bara två som håller på. Det är vi som har den högsta elförbrukningen. För de i villa med fjärrvärme och som inte har elbilar så lönar det sig inte (vinsten är liten).
Jo jag skulle säga att typ alla i min närhet kan det också om de skulle vilja. Är ju ingenjör med många vänner från skoltiden och mina kollegor är duktiga på reglerteknik och scripta kod. Men många vill göra annat på fritiden, typ köra Mc, renovera gamla bilar eller göra aktiviteter med sina barn

Jo jag skulle säga att typ alla i min närhet kan det också om de skulle vilja. Är ju ingenjör med många vänner från skoltiden och mina kollegor är duktiga på reglerteknik och scripta kod. Men många vill göra annat på fritiden, typ köra Mc, renovera gamla bilar eller göra aktiviteter med sina barn
Mina bekanta renoverar också bilar, renoverar hus, programmerar spel osv. Men alla håller på med hemautomation i någon grad, men vi är bara två som styr elförbrukningen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Varför inte? Det är ju inte svårare att styra en elpatron eller vvb. Eller ens en värmepump eller pelletsbrännare. En lampa styr man väl knappast på spotpris.
Hämta elpriserna till HA är inget svårt så det tänker jag börja med.

Jag känner ingen som automatiserar värme, vv, ventilation eller något liknande som drar mycket effekt eller energi, som är värt att styra för effektavgiften.
De som har en nyare VP som kan hämta data från Nordpool kan göra det ganska enkelt. Bara ställa in en gång och så glömma. Men det är väl få % som ännu har det.

Tidigare när jag hade oljeeldning så hade jag det. Dvs kallare under dagen när huset var tomt och så.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
OK, så varför ska då en effektavgift läggas på övriga? Då räddar det ju inget nät.
Om jag kommer ihåg rätt beräknas min effektavgift under vardagar fram till kl 19.
Dvs om jag lägger disk, tvätt och torktumling efter 19 eller på helgen, så minskar lasten på nätet under peak hour. Och speciellt gäller speciellt de som väntar med elbilladdningen till efter kl 19.

D daVinci skrev:
Om jag kommer ihåg rätt beräknas min effektavgift under vardagar fram till kl 19.
Dvs om jag lägger disk, tvätt och torktumling efter 19 eller på helgen, så minskar lasten på nätet under peak hour. Och speciellt gäller speciellt de som väntar med elbilladdningen till efter kl 19.
Precis som med tidstariff då...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.