T Tompafix skrev:
Hur kommer allt vatten dit, sitter inte listen under duschväggen tätt med golvet eller?
jo men det rinner ut ändå. Dels lite i fogarna och jag tror inte det är helt rätt mellan väggen och duschväggen. Jag har köpt längre lister också men det avhjälpte inte problemet.

K kjork skrev:
jo men det rinner ut ändå. Dels lite i fogarna och jag tror inte det är helt rätt mellan väggen och duschväggen. Jag har köpt längre lister också men det avhjälpte inte problemet.
Kan ju bero lite på hur ni duschar. Men vattnet rinner ner i golvbrunnen efter duschen eller?
Jag har duschdörrar utan golvlist och bara två kromade gångjärn på sidorna med glipor mellan vägg och dörr. Jag får knappt något vatten överhuvudtaget utanför. Men jag duschar inte mot själva dörren heller iofs.

T Tompafix skrev:
Kan ju bero lite på hur ni duschar. Men vattnet rinner ner i golvbrunnen efter duschen eller?
Jag har duschdörrar utan golvlist och bara två kromade gångjärn på sidorna med glipor mellan vägg och dörr. Jag får knappt något vatten överhuvudtaget utanför. Men jag duschar inte mot själva dörren heller iofs.
ingen av oss duschar så det skulle rinna ut mer utan det rinner liksom under och ut. Det som hamnar på golvet rinner långsamt till brunnen men det som följer väggen torkar upp av golvvärmen.

Har du kollat fallet till golvbrunnen med vattenpass? Det kan inte vara många mm

P para skrev:
Har du kollat fallet till golvbrunnen med vattenpass? Det kan inte vara många mm
lägger jag ett pass centrum golvbrunn och ut. Mäter avståndet mellan pass och golv när passet är rakt? Hur långt?

K kjork skrev:
lägger jag ett pass centrum golvbrunn och ut. Mäter avståndet mellan pass och golv när passet är rakt? Hur långt?
kolla ut till duschdörrarna först

P para skrev:
kolla ut till duschdörrarna först
det går knappt mäta

• Vattenpass som ligger på klinkergolv intill en dusch med synlig lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass som kontrollerar planhet vid kanten av en duschbrunn och kakel.
    Skapa konto
K kjork skrev:
det går knappt mäta
lutar det åt fel håll eller mäter jag helt fel?

• Vattenpass på klinkergolv med duschhörn i bakgrunden, kontrollerar golvets lutning.
    Skapa konto
  • Gul vattenpass avbildat nära, bubblan indikerar möjlig ojämn yta.
    Skapa konto
Nej det lutar ner mot brunnen. Lyfter han passet vid brunnen kommer bubblan hamna mitt i.

Aha han tog bort inlägget :rofl:

T Tompafix skrev:
Nej det lutar ner mot brunnen. Lyfter han passet vid brunnen kommer bubblan hamna mitt i.

Aha han tog bort inlägget :rofl:
jag ska försöka lägga något mellan för det är för lite för att kunna mäta

Silver78 Silver78 skrev:
Om du har matta och det är gjort på rätt sätt samt vattenburen värme ska det mycket till för att det ska bli något fel mer än att vatten blir stående för att torkas ur av golvvärmen. Dock är det ju fel fall oavsett. Besiktades badrummet efter bygget?
Ett dåligt fall under klinkers som leder till att vattnet blir stående kan orsaka en unken lukt som inte är speciellt trevlig. I detta fall vad jag kan se på bilderna så är det fel fall under klinkersen samt dåligt/bristfälligt fall även i duschzonen på klinkersen.

K kjork skrev:
jag ska försöka lägga något mellan för det är för lite för att kunna mäta
Fallet ska vara mellan 7-20mm/ meter i själva duschutrymmet, och 2-10mm utanför. Men då gäller det egentligen skiktet under plattorna, vilket inte går att mäta. Men klinikerna borde ha ungefär samma.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Nissens
T Tompafix skrev:
Silikon ska inte användas i vinkel golv-vägg
Jaså, det brukar kakelsättarna göra, tror det beror på att stommen i ett trähus kan röra sig och då är vinkeln mellan vägg/golv känslig. Men det är en killgissning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu har jag mätt fallet. En bild där mäter jag centrum golvbrunn och den andra precis på klinkerskanten mot brunnen.

• Mätning av höjdskillnad mellan klinkergolv och golvbrunnskant med tumstock.
    Skapa konto
  • Mätning av golvbrunns fall med tumstock på klinkerkant.
    Skapa konto
Nissens Nissens skrev:
Jaså, det brukar kakelsättarna göra, tror det beror på att stommen i ett trähus kan röra sig och då är vinkeln mellan vägg/golv känslig. Men det är en killgissning.
Det är helt okej att göra det för att slippa att se den spruckna fogen, men i vinkeln golv-vägg får den inte bottna, utan bara vara över fogen/ fixet
Illustration av korrekt fogning mellan golvklinkers och väggkakel förhindrar bottning och vattenskador.
Skapa konto

• Gilla
Jakarta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.