Jag är fortfarande tveksam till att det är en skada i röret, då borde det läcka när vattnet inte är på. Att vattnet sögs bort kan bero på att det bildades kondens på röret, då får man en effekt där vattnet pga ytspänningen dras ihop till droppar och då kan vattnet vid mynningen försvinna. Man måste spola en längre stund för att kunna dra några slutsatser.

Läckage vid infästningen i väggen skulle kunna skapa problemet, dvs att det rinner in vatten i skyddsröret som går i väggen för att det inte är tätt bakom blandaren. Detta bör i så fall vara lätt att se om man stänger av vattnet och lossar på blandaren.

Detta har jag gjort hittills. Vattnet kommer ifrån den kalla ledningen bakom kommoden. Vet inte om det kommer från ledningen, utrymmet mellan ledning och rör eller något annat.

tog en dusch i 15 min. Då rann/droppade det vatten ur/vid där ledningen går in i väggen.

efter duschen och att kondensen försvunnit lindade jag toapapper runt alla kopplingar.

kontrollerade i vattenskåpet där allt var torrt.

just nu spolar jag med duschen rakt ned i brunnen.
Innan jag började spola så såg jag vatten i röret som försvann när jag började spola med endast kallt vatten.

det kom fram lite vatten men inte så det rann över när jag höjde värmen ur duschen. Det försvann sedan tillbaka in i röret.

Toapappret tog jag bort efter en stund. Det var helt torrt.

Jag spekulerar lite om det kan vara läcka på ledningen någonstans. Och när man spolar endast kallt så är flödet så stort att det vill suga in vattnet. När man sedan höjer värmen sjunker flödet i kalla ledningen och det finns utrymme för att vatten läcker ut i ett ev hål.

Dock känns det som att trycket borde vara så stort att vatten läcker även när vi inte använder duschen.

bara en fundering.

• Gilla
RobertG
  • Laddar…
Vattnet rinner in i röret vid blandaren som en tidigare skribent spekulerade i, det är min huvudteori just nu.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Jag får dock för mig att röret som läcker inte är de som går till blandaren. Utan ingående rör till kopplingen. Sedan i kopplingen går det vidare till handfat, dusch och badkar.

pacman42 pacman42 skrev:
Vattnet rinner in i röret vid blandaren som en tidigare skribent spekulerade i, det är min huvudteori just nu.
efter tio minuters spolande så kom det inget vatten. Då började jag spola vatten på blandaren. Då kom det direkt och började rinna. Så det stämmer nog det ni säger.

kan detta medföra några fuktskador som följd? Något man måste kontrollera/åtgärda mer än läckaget vid blandaren.

jag har hört av mig till de som byggde huset alla fall.

• Gilla
Flipper06
  • Laddar…
K kjork skrev:
Jag får dock för mig att röret som läcker inte är de som går till blandaren. Utan ingående rör till kopplingen. Sedan i kopplingen går det vidare till handfat, dusch och badkar.
Spola länge i handfatet eller badkar och se om det blir samma resultat.

K kjork skrev:
efter tio minuters spolande så kom det inget vatten. Då började jag spola vatten på blandaren. Då kom det direkt och började rinna. Så det stämmer nog det ni säger.

kan detta medföra några fuktskador som följd? Något man måste kontrollera/åtgärda mer än läckaget vid blandaren.

jag har hört av mig till de som byggde huset alla fall.
Hur ser det ut vid blandaren där du spolade? Vid väggen alltså.

T Tompafix skrev:
Hur ser det ut vid blandaren där du spolade? Vid väggen alltså.
såhär

• Kromad duschblandare med vattendroppar mot en kaklad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgräns av en silverfärgad duschblandare med vattendroppar på en vit kakelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kromad duschstång och slang monterade på kaklad vägg med vattendroppar.
    Skapa konto
  • Duschslang och kranfäste med vattendroppar på en kaklad badrumsvägg.
    Skapa konto
Det rinner troligen in via skarven mellan kakelplattorna. Det kan räcka rätt bra att stoppa in lite silikon där som hindrar att vattnet att komma in bakom metallplattan. Det löser inte problemet, men minskar det i alla fall.

Men det är inte så svårt att demontera blandaren och ta loss plattan, sedan täpper man till runt rören med silikon, lägger nytt silikon i skruvhålen och skruvar sedan tillbaka alltihop.

Edit: Men om badrummet är ett år gammalt så skall ni få leverantören att göra det så klart.

K kjork skrev:
såhär
Antagligen så rinner vattnet in i fogarna då tätningen inte räcker till där. Sedan in i skyddsröret. Om skyddsröret är rätt monterat så bör det inte vara någon fara. Min rörmokare lade en sträng silikon vid blandarfästet för att packningen som sitter bakom inte funkar på en fog helt tillfredställande.

tvåa på pucken...

pacman42 pacman42 skrev:
Det rinner troligen in via skarven mellan kakelplattorna. Det kan räcka rätt bra att stoppa in lite silikon där som hindrar att vattnet att komma in bakom metallplattan. Det löser inte problemet, men minskar det i alla fall.

Men det är inte så svårt att demontera blandaren och ta loss plattan, sedan täpper man till runt rören med silikon, lägger nytt silikon i skruvhålen och skruvar sedan tillbaka alltihop.
alright. Jag överlåter det till hantverkarna. Kan det ev medfört någon skada tror du?

K kjork skrev:
alright. Jag överlåter det till hantverkarna. Kan det ev medfört någon skada tror du?
Nej, inte om det bara rinner i röret.

Problemet är nog egentligen att vattnet inte kan rinna ut längs med skarven i underkant och att vatten därför blir stående bakom plåten och då rinner ut via röret istället. Det kanske räcker att med en nål hålla rent där...

...kanske...

Förutom den då otäta blandaren. Vad tycker ni om fallet? Har bifogat bilder tidigare i tråden. Dels samlar sig mycket vatten utanför duschhörnet och det vandrar sedan längst väggen mer än en meter från duschhörnet

K kjork skrev:
Detta är en bild tagen efter dusch.
Hur kommer allt vatten dit, sitter inte listen under duschväggen tätt med golvet eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.