Hej. När vi använder duschen så rinner följer vattnet väggarna ca en meter utanför duschhörnet. Vi har också upptäckt att det verkar tränga upp vatten i fogen under handfatet. Detta verkar utan närmare undersökning blir så här när vi använt duschen. Både jag och sambon har tills idag trott att det var den andra som gjort något så det blivit blött i fogen. Bifogar lite bilder, osäker om de kommer i rätt ordning. Vet inte om man kan se den mörkare fogen, men det blir alltså blött under handfatet precis under vänstra kanten.

tips och råd mottages väldigt gärna.

• Badrum med duschkabin, toalett och handfat, potentiella tecken på vattenläckage vid fogen under handfatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv och vägg i badrum med mörkare våt fog under handfatet och en plastfigur på golvet.
    Skapa konto
  • Badrum med duschhörna och grått kakel, vatten syns utanför duschen nära handfatets kant.
    Skapa konto
  • Våt fog under handfat med mörkare färg som indikerar vattenläckage i badrum.
    Skapa konto
  • Badrumsgolv och handfatsskåp visande mörkare våta fogar under handfatets kant.
    Skapa konto
  • Badrum med handfat och duschhörna, blöt fog synlig under handfatets vänstra kant.
    Skapa konto
Jag har innan kortet precis torkat upp vattnet tyvärr men det kanske syns ändå

• Gråa klinkergolv med fuktfläckar nära ett grönt skåp och vit sockel.
    Skapa konto
Ytterligare bild

• Vattenläckage på ett badrumsgolv med klinkers bredvid en vit toalettstol.
    Skapa konto
När gjordes badrummet? Är det nyrenoverat?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
När gjordes badrummet? Är det nyrenoverat?
det är snart ett år gammalt. Nybyggt hus

Ett fall av felfall och kanske halvdan fogning.

• Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
Jag håller 100 med Huddingebo. Troligtvis har ni fel fall under plattorna. Oftast tror folk att fallet för plattorna är viktigast men fallet under plattorna är mist lika viktiga då det är där mycket vatten hamnar och sedan måste fallet vara tillräckligt för att vattnet skall rinna ner i brunnen. Troligtvis finns det bak-fall i badrummet som sedan har kompenserats med för mycket fix för att få rätt fall på plattorna. Jag skulle kontakta hustillverkaren alt en besiktningsman för att få ett utlåtande,

• Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
+1 på ”fall av felfall” (tätskikt)

• Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Vi har liknande problem i vårt andra badrum också.

• Hörn av ett badrum med vita kakelväggar och grått klinkergolv som behöver fogas om.
    Skapa konto
  • Fuktfläckar på badrumsgolvet vid duschkabinens kant och en hängande handduk.
    Skapa konto
Det är märkligt hur många badrumsbyggare som verkar sakna vattenpass...

• Gilla
Richard Möller och 9 till
  • Laddar…
Det kan även vara så att plattsättaren kammade fixet horisontellt så att vatten vandrar sidleds bakom kaklet. Men Mest troligt fel på fallet på golvet.

• Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Men i andra badrummet har vi inte sett att det kommer upp ur golvet någonstans. Men det kan ju inte vara rätt att vattnet ska följa väggen en meter från duschhörnet?

Detta är en bild tagen efter dusch.

• Toalett intill dusch med synliga vattendroppar på grått kakelgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Finns det en mjuk silikon fog mellan golvklinker och väggkaklet? Jag ser ingen på bilden!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Finns det en mjuk silikon fog mellan golvklinker och väggkaklet? Jag ser ingen på bilden!
nej det tror jag inte det gör. Det är ”vanlig” fog. Det finns annan fog mellan dörrfodren och golv i det badrummet som vi har badkar, pga närheten av badkaret till fodret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.