K kjork skrev:
men det kan väl inte bli så mycket kondens så det blir en pöl på golvet? Vattnet är förvisso väldigt kallt men det tror jag inte är felet. Men jag är okunnig inom området.
Nej det borde det inte bli. Såg inte mängden först. Kolla kopplingen i andra änden

Här är det torrt

• Värmefördelare och rör för golvvärme med mätarutrustning, inga tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tänka mig att det är så där bra om vattnet följer utsida slang och in i väggen?

Har också i min iver glömt tacka alla er som svarar. Det är guld värt för någon med tummen mitt i handen gällande detta.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Här är det torrt
Har du känt nedanför muttern på pexrören på alla?

Du kan knyta toapapper runt pexrören och gå sedan och spola i badrummet för att se om något av dem blir blöta.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Har du känt nedanför muttern på pexrören på alla?

Du kan knyta toapapper runt pexrören och gå sedan och spola i badrummet för att se om något av dem blir blöta.
bra tips. Testar det när kondensens är borta

Min svärmor har iofs problem med kondens pga kallt vatten, men då är det från toastolen som ger en betydligt större yta för vattnet att kondensera på. Men kondensen från handvat och dusch är försumbar jämfört med toalettstolen som kanske lyckas generera samma mängd kondens om den spolas flera gånger på kort tid.

Om det är kondens så borde det vara lätt att framkalla det genom att spola enbart kallvatten i duschen ned i ett kärl som töms ned i avloppsbrunnen, exempelvis genom att borra ett hål i en hink där man lägger duschmunstycket. Det testet kostar runt 10kr (hink på lågprismarknad) och är definitivt värt pengarna. Det ger ett väldigt tydigt resultat och rätt snabbt.

• Gilla
pokerman39
  • Laddar…
Droppar det från skyddsröret så läcker ju röret nånstans mellan komoden och duschen. Typ en skruv genom röret.
Eller kommer inte dropparna inifrån skyddsröret?

• Gilla
/nenne
  • Laddar…
P para skrev:
Droppar det från skyddsröret så läcker ju röret nånstans mellan komoden och duschen. Typ en skruv genom röret.
Då borde det droppa även när man inte duschar,

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
men det droppar bara vi användning av duschen. Men det kanske är så då. Upplever inte att det skulle vara luft när vi startar dusch eller handfat

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Om det är läckage på röret så borde det väl vara blött hela tiden? Läckaget borde snarare minska när man duschar eftersom trycket i ledningen sjunker då...

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
men det droppar bara vi användning av duschen. Men det kanske är så då. Upplever inte att det skulle vara luft när vi startar dusch eller handfat
testa att spola i en hink som jag skrev för en stund sedan. Då kan ni sedan med stor sannolikhet stryka kondens (vilket jag inte tror att det är).

Eller lägg ner duschhandaget över golvbrunnen och slå på duschen i 10 minuter. Då kan ni utesluta att det är vatten som hamnar på väggen och rinner bakom kaklet.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag lagt duschen på brunnen och börjat spola med endast kallt vatten. Jag tittade mellan ledningen och röret innan jag började spola. Då stod det lite vatten där. När jag startade duschen och vred över till enbart kallt vatten så var det som att det sögs bort. Känslan är att de kanske spikat/skruvat i ledningen någonstans. Eller vad tror ni?

K kjork skrev:
Nu har jag lagt duschen på brunnen och börjat spola med endast kallt vatten. Jag tittade mellan ledningen och röret innan jag började spola. Då stod det lite vatten där. När jag startade duschen och vred över till enbart kallt vatten så var det som att det sögs bort. Känslan är att de kanske spikat/skruvat i ledningen någonstans. Eller vad tror ni?
Eller nått fel vid blandarens infästning som gör att vattnet kommer baklänges in i skyddsröret och rinner ner till andra ändan under kommoden. Det skulle ju förklara varför det bara droppar när vattnet är på.

• Gilla
MrMagoo82 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.