57 752 läst ·
174 svar
58k läst
174 svar
Vatten tränger upp ur golv och vandrar längs väggen
Min svärmor har iofs problem med kondens pga kallt vatten, men då är det från toastolen som ger en betydligt större yta för vattnet att kondensera på. Men kondensen från handvat och dusch är försumbar jämfört med toalettstolen som kanske lyckas generera samma mängd kondens om den spolas flera gånger på kort tid.
Om det är kondens så borde det vara lätt att framkalla det genom att spola enbart kallvatten i duschen ned i ett kärl som töms ned i avloppsbrunnen, exempelvis genom att borra ett hål i en hink där man lägger duschmunstycket. Det testet kostar runt 10kr (hink på lågprismarknad) och är definitivt värt pengarna. Det ger ett väldigt tydigt resultat och rätt snabbt.
Om det är kondens så borde det vara lätt att framkalla det genom att spola enbart kallvatten i duschen ned i ett kärl som töms ned i avloppsbrunnen, exempelvis genom att borra ett hål i en hink där man lägger duschmunstycket. Det testet kostar runt 10kr (hink på lågprismarknad) och är definitivt värt pengarna. Det ger ett väldigt tydigt resultat och rätt snabbt.
testa att spola i en hink som jag skrev för en stund sedan. Då kan ni sedan med stor sannolikhet stryka kondens (vilket jag inte tror att det är).K kjork skrev:
Nu har jag lagt duschen på brunnen och börjat spola med endast kallt vatten. Jag tittade mellan ledningen och röret innan jag började spola. Då stod det lite vatten där. När jag startade duschen och vred över till enbart kallt vatten så var det som att det sögs bort. Känslan är att de kanske spikat/skruvat i ledningen någonstans. Eller vad tror ni?
Eller nått fel vid blandarens infästning som gör att vattnet kommer baklänges in i skyddsröret och rinner ner till andra ändan under kommoden. Det skulle ju förklara varför det bara droppar när vattnet är på.K kjork skrev:Nu har jag lagt duschen på brunnen och börjat spola med endast kallt vatten. Jag tittade mellan ledningen och röret innan jag började spola. Då stod det lite vatten där. När jag startade duschen och vred över till enbart kallt vatten så var det som att det sögs bort. Känslan är att de kanske spikat/skruvat i ledningen någonstans. Eller vad tror ni?