Men precis vid väggen så verkar fallet vara åt fel håll

• Vattenpass på ett kaklat golv visar fel lutning vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass som visar ojämnt lutning mot en vägg, indikerar felaktigt fall.
    Skapa konto
K kjork skrev:
Nu har jag mätt fallet. En bild där mäter jag centrum golvbrunn och den andra precis på klinkerskanten mot brunnen.
Är fallet 4-7 mm plus listens höjd? Hur lång sträcka?

K Kane skrev:
Är fallet 4-7 mm plus listens höjd? Hur lång sträcka?
är inte med på vad du menar med listens kant. Det är ett 60 cm pass

K kjork skrev:
Men precis vid väggen så verkar fallet vara åt fel håll
Japp det gör det.

T Tompafix skrev:
Japp det gör det.
jag antar att det inte ska vara så

K kjork skrev:
jag antar att det inte ska vara så
Nej badrummet ska luta mot brunnen från alla håll. Nu kan det vara så att det lutar korrekt under klinkers, men det går inte att se nu.

T Tompafix skrev:
Nej badrummet ska luta mot brunnen från alla håll. Nu kan det vara så att det lutar korrekt under klinkers, men det går inte att se nu.
hur ska man få reda på det? Det medför ju ett visst problem med vattnet som rinner längs väggen. Det blir och ser ständigt smutsigt ut

K kjork skrev:
Nu har jag mätt fallet. En bild där mäter jag centrum golvbrunn och den andra precis på klinkerskanten mot brunnen.
Förstår inte riktigt hur du mätt. Om du lägger passet precis vid kanten av brunnen och sedan lyfter det tills bubblan är mitt i. Sedan mäter du hur högt upp passet är vid kanten av brunnen. då bör du ligga mellan 4.2-12mm med ditt 60cm pass. Om du har något längre som är spikrakt kan du mäta på en längre sträcka om du lägger passet uppe på detta.

T Tompafix skrev:
Förstår inte riktigt hur du mätt. Om du lägger passet precis vid kanten av brunnen och sedan lyfter det tills bubblan är mitt i. Sedan mäter du hur högt upp passet är vid kanten av brunnen. då bör du ligga mellan 4.2-12mm med ditt 60cm pass. Om du har något längre som är spikrakt kan du mäta på en längre sträcka om du lägger passet uppe på detta.
på de bilder med tumstocken mätte jag en gång mitt på brunnen och på den andra bilden på klinker precis innan brunnen.

T Tompafix skrev:

• En hand håller en gul nivåsticka mot en lutande badrumsgolv nära en duschdränering för att kontrollera sluttningen.
    Skapa konto
  • Måttstock placerad mot ett gult trästycke på en arbetsyta för mätning.
    Skapa konto
K kjork skrev:
på de bilder med tumstocken mätte jag en gång mitt på brunnen och på den andra bilden på klinker precis innan brunnen.
Ja då ligger det precis i nederkant av godkänt fall. Tycker mig avläsa 5 mm?

• Gilla
Esda
  • Laddar…
Om du mäter på klinkern en cm åt höger så hamnar du nog under de rekommenderade fallet.

T Tompafix skrev:
Om du mäter på klinkern en cm åt höger så hamnar du nog under de rekommenderade fallet.
tvärtom konstigt nog

• Närbild av en träyta och hörnet av ett pappersark, otydlig fokus på handen som håller pappret.
    Skapa konto
K kjork skrev:
tvärtom konstigt nog
Jag menade här Närbild på mätning av glipan mellan golv och tröskel med en röd pil som markerar punkten.
Skapa konto
:rofl:

T Tompafix skrev:
Jag menade här[bild] :rofl:
Ja såklart.

• Tumstock mot en gul, sliten yta för att mäta höjden på underlaget.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.