Silikon ska inte användas i vinkel golv-vägg

• Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
Så här ser min fog ut! Normalt får man byta fog vid golvet med 10 års mellanrum eller när den blir svart i kanterna.
Närbild av grå kakelfog vid golv, nyligen bytt och utan svärta i kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fräsch vit fog mellan gråa golvkakel vid en hörna, ingen synlig missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Så här ser min fog ut! Normalt får man byta fog vid golvet med 10 års mellanrum eller när den blir svart i kanterna.
[bild] [bild]
Problemet med att använda silikon så där är att vattnet som letar sig in bakom kaklet inte kan rinna ner till golvbrunnen utan stannar i väggen. Detta gäller bara om silikonfogen bottnar i vinkeln.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Silikon ska inte användas i vinkel golv-vägg
På min tub med bild på en V-fog står det ”Våtrumsfog av silikontyp”
Att det sedan är en mjuk polyerutan, så vet inte folk vad det är.

Vad har du under? Är det matta? Har du golvvärme? Jag tycker att det ser ut som dålig/fel fall.

L Leif i Skåne skrev:
På min tub med bild på en V-fog står det ”Våtrumsfog av silikontyp”
Att det sedan är en mjuk polyerutan, så vet inte folk vad det är.
Man ska bara använda vanlig fog för kakel/ klinkers. Ingen mjukfog ska användas

• Gilla
fidde031 och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Vad har du under? Är det matta? Har du golvvärme? Jag tycker att det ser ut som dålig/fel fall.
Vattenburen golvvärme

K kjork skrev:
Vattenburen golvvärme
platta på mark

Du kan använda mjukfog över kakelfogen om det finns små sprickor i den pga rörelse. Men mjukfogen får aldrig komma ändå in till golv/ vägg. D.v.s. bottna i vinkeln.

• Gilla
Jakarta och 2 till
  • Laddar…
Om du har matta och det är gjort på rätt sätt samt vattenburen värme ska det mycket till för att det ska bli något fel mer än att vatten blir stående för att torkas ur av golvvärmen. Dock är det ju fel fall oavsett. Besiktades badrummet efter bygget?

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Om du har matta och det är gjort på rätt sätt samt vattenburen värme ska det mycket till för att det ska bli något fel mer än att vatten blir stående för att torkas ur av golvvärmen. Dock är det ju fel fall oavsett. Besiktades badrummet efter bygget?
hela huset är besiktigat. Dock spolade besiktningsmannen lite med duschen på golvet och tittade vart det tog vägen. Mer än så var det egentligen inte

Rinner vattnet undan som det ska? Alltså är brunnen rensad nyligen?

R RiKr skrev:
Rinner vattnet undan som det ska? Alltså är brunnen rensad nyligen?
ja, det rinner undan som det ska.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag håller 100 med Huddingebo. Troligtvis har ni fel fall under plattorna. Oftast tror folk att fallet för plattorna är viktigast men fallet under plattorna är mist lika viktiga då det är där mycket vatten hamnar och sedan måste fallet vara tillräckligt för att vattnet skall rinna ner i brunnen. Troligtvis finns det bak-fall i badrummet som sedan har kompenserats med för mycket fix för att få rätt fall på plattorna. Jag skulle kontakta hustillverkaren alt en besiktningsman för att få ett utlåtande,
Håller med på den. Och gör det så snart som möjligt ifall det skulle visa sig att det finns nån begynnande fuktskada under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.