31 887 läst ·
140 svar
32k läst
140 svar
Varning, blåst av Telia
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Lite svårt att hitta alla artiklar och pressmeddelande om outsourcingen eftersom det är ett antal år sedan och inget de vill skylta med. Detta gäller privatsidan som minskats med egen personal (avskaffa var antagligen ett för starkt ord, iaf tills jag hittar all info som jag minns jag läst). Jag antar att du hört talas om call centers som används av många företag för att hantera deras kundtjänst?hsd skrev:
En artikel, från 2019, som jag hittade, men det finns fler som jag får leta efter när jag har mer tid: https://www.expressen.se/ekonomi/sparkad-telia-personal-tvingas-lara-upp-ersattare/
Telia Sverige säger upp sin kundtjänst i Solna – och lägger ut delar av verksamheten på externa företag utomlands.
Men innan medarbetarna på Telia slutar har de lärt upp ersättarna som bland annat sitter i Spanien.
– Det känns vidrigt att vi först skulle utbilda dem, sedan får man kicken, säger en uppsagd Teliaanställd.
...
Hon bekräftar att Telia skrivit avtal med externa konsulter för att jobba med kundtjänsten.
– Vi måste jobba så effektivt och kostnadsmedvetet som möjligt. Externa bolag kan hjälpa oss täcka upp vid olika tidpunkter när vi ser att många hör av sig till kundtjänsten.
Att de fast anställda Teliamedarbetarna hjälpt till att utbilda de externa konsulterna är inget onormalt, menar Irene Krohn.
”Det är inga konstigheter”
– För oss spelar det ingen roll om de här personerna jobbar för ett annat bolag eller sitter någon annanstans, som kund ska man inte inte märka någon skillnad. Då får de naturligtvis samma utbildning och är kolleger med Telias medarbetare och måste dela information och fakta med varandra. Det är inga konstigheter.
...
Företagssidan har hela tiden prioriterats och fungerat mycket bra, inklusive kundtjänsten, men kostar ju också rejält mycket. Min erfarenhet av kundtjänsten på privatsidan var en kraftig försämring senaste 5-7 åren. Jag använde Telia/televerket oavbrutet sedan 1980-talet fram tills förra året då vi blev ovänner om olika saker och jag avvecklade alla tjänster. Nu hoppade jag på fiberbredbandet igen enbart pga deras låga ping och bästa peering mot utlandet i kombination med ett vettigt pris igen som inte är nära dubbelt mot konkurrenterna.
Då är Telia på 1980 när det gäller att säga upp abonnemang, för då är det ENBART att ringa som gäller. Går inte att göra på nätet, går inte att skriva in och säga upp. Bara ringa, och det under mer begränsade tider än kundtjänst normalt har öppetBo00 skrev:
Redigerat:
Nej det där stämmer inte när det gäller TeliaTVP PTZic skrev:
Att hoppa ut och in mellan olika TV-paket gör man smidigt via Mitt Telia,
Avsluta abonnemang utan uppsägningstid går på några minuter via webben.
Typ upp eller nedgradera HBO Max olika paket som inte har bindningstid.
Går på några sekunder att göra oavsett om tar bort eller lägger till.
Bullshit! På Mitt Telia kan man beställa abonnemang, och göra ändringar i pågående abonnemang. Men försöker man avsluta abonnemang får man bara upp ett meddelande att man måste ringa och säga upp. Och då är det inom kontorstid, mån-fre. Jag vet, jag har både försökt säga upp abonnemang då när konflikten pågick, och när bindningstiden löpte ut har jag sagt upp två TV-abonnemang och två bredbandsabonnemang. Det gick bara att göra per telefon, det är det meddelandet man får när man försöker avsluta via Mitt Telia.V Vick Gul skrev:Nej det där stämmer inte när det gäller TeliaTV
Att hoppa ut och in mellan olika TV-paket gör man smidigt via Mitt Telia,
Avsluta abonnemang utan uppsägningstid går på några minuter via webben.
Typ upp eller nedgradera HBO Max olika paket som inte har bindningstid.
Går på några sekunder att göra oavsett om tar bort eller lägger till.
Telia gör också sitt bästa att göra sig oanträffbara, förutom via kundtjänst. Finns inga andra kontaktuppgifter, inga mailadresser. När jag begärde att få kontakt med någon ansvarig vägrade de ge mig sådana uppgifter. Skickar man brev till dem, hamnar det lik förbannat hos deras kundtjänst och så får man samma svar igen från dem. Jag var på väg att driva det mot ARN eller PTS. Men Telia skulle inte få äta min tid och energi. Genom att låta mig betala för ett extra TV-paket jag inte ville ha drog de in 3500 kr från mig. Bara för bredbandsabonnemanget på landet skulle de fått 9000 kr/år från mig (749 kr/mån). Plus TV-abonnemang, plus bredbandsabonnemang hemma. Det var ju riktigt smart av Telia. Nu har jag annan leverantör till betydligt lägre kostnad. Mycket lägre kostnad under 12 mån bindningstid, men också betydligt lägre när jag sedan får betala ordinarie pris efter bindningstidens slut. Dessutom med en hastighet på 1000/1000 i st f 500/500.
Fattar inte hur folk orkar med Telia.Slutade min abonnemang för 20 år sedan och det var det bästa jag gjort.Aldrig mer Telia😡aspa-hasse skrev:
Ja och när bindningstiden har gått ut så kommer dom att ringa och försöka samma sak igen. För mig är det ett mysterium att man väljer att utsätta sig för det där. Det finns ju massor av operatörer som inte gör så där, som dessutom är billigare, och i vissa fall dessutom har samma nät.
Det har uppenbarligen suttit ett gäng chefer på Telia och bestämt att de ska ha ett gäng telefonförsäljare som ska ringa upp sina kunder hela tiden och krångla med dom så här. Det är helt enkelt så de gör när de säljer sina abonnemang.
På samma sätt borde man som kund sätta sig ner och fundera på hur man ska hantera sina abonnemang och om man vill ha telefonförsäljare i sitt liv eller inte.
Det som är så konstigt är att det knappast kan finnas någon som är nöjd med det där, och ändå stannar man.
Hej.....F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
Angående Telia så kan du nog i bästa fall hoppas, men antagligen inte. Har själv drabbats av deras eviga avtalsbrott. Det är som du säger, först och främst samtycke och ett avtal, det måste man ju vara minst två parter. Dom är skyldig mig över 60 000 pga deras avtalsbrott och i AvtL står det tydligt och klart att om den ena parten gjort sig skyldig till avtalsbrott och trots parten informerats inte gör rättelse, är avtalet ogiltigt och alla prestationer skall återgå, dvs har du betalat skall betalningen tillbaka och vice versa. Det skiter dom totalt i. Jag hade t o m juridisk hjälp men... Nope.
Lite kort, för mig började det med en flytt till landet och telia hade erbjudande på säg 150 kr billigare de första tolv månaderna, minns inte exakt. De skickde boxen, det gällde alltså tv och bredband, och det gick bra med, kostade 300 att hämta ut och jag tror 200 i inkopplingsavgift på fakturan.
Redan på första fakturan hade de glömt att dra av de 150 kr som var avtalat. De 200 kr var med som de skulle... De skulle fra av de 150 på nästa faktura. När den kom, var det fullt pris och ytterligare 200 kr för samma inkopling som redan var betald... Men OJ, Förlåt, det fixar vi på nästa och så bjuder vi på 3 månaders fria filmer... Men nej... Inget hände, jag bestred fakturorna med rättslig relevans och då får inga vidare åtgärder som inkasso eller liknande ske. Då kom det inkassokrav från deras inkassobolag som jag kontaktade. Om. de får en faktura som är bestriden på det sättet skall de returnera den... De skickade den til fogden och inte ens där verkar svensk lag gälla.
Säg att fakturan enligt avtal skulle vara på 400/mån..Plötsligt kom det faktura p 2500. De hade aktiverat hela deras värdelösa paket med tänster. Jag hade varken beställt det, visste om det eller hade tillgång till det. Jag kontaktade dem och fick per mail att tjänsterna var avslutade ochinte fakturerades..Men ändå, samma belopp nästa månad, den bestreds och jag fick bekräftelse, sedan kom det fanimig samma månaden därpå. Jag har tre st skriftliga bekräftelse på att de var avsluatde och inte debiterades, liksom jag har avtalet i orginal. Efter de bekräftade att det var avslutat skickade de fakturorna för inkassoåtgärd med prioritet för snabbare hantering, dvs fogden. Det kostade mig betalningsanmärknar och 6 500 har jag för mig, det var fogden, som struntade i lAvtL ugen. Plötsligt skulle Telia ha 4 00 till som jag aldrig fått bekräftelse på vad det var, med det gick till inkasso...
Nu är det så at om avtalet är bestridet, det finns skälig grund styrkt med dokumentation sågäller det inte, gäller det inte kan man inte driva in det heller. Då är ju bluff fakturering. Jag hade ett helvete med dem.. för att komma till punkt, krtar jag ner det. Kundsupporten gjorde inget. De är skyldiga att ha mail, telnummer och övriga kontaktuppgifter eftersom de faktuerar och erbjuder kundsupport. Jag lyckades dock hitta en mail till deras interna kontor. När jag bestred, sa att de hade minsan inte fått det. Men det är som så att om man skickar mail och det inte kommer tillbaka så är det som vilkenpostgång som helst. Får jag ett brev i brevlådan, är jag ansvarig för vad jag gör med det och likadent med mail, har det nått deras mailserver så räknas det som mottaget och då är de ansvariga för vidare habtering. avslutar med det värsta, Jag kom i kontakt med en supporter som faktiskt kollade och sa att det var helt galet, det hade pågått i tre år då. Han behövde bara få godkännande av sin chef att reda ut det och både han och hans chef godkände skriftligen en återbetalning på x antal tusen för år ett. De skulle bara räkna ut resten. Då tystnade det, jag fick ett mail från killen som hjälpte mig. Han mailade mig från sin privata mail. Både han och hans chef fick sparken och skulle vara ute dagen efter. Om det var i anställnigsavtalet eller anna vet jag inte men han berättade att deras interna policy är att inte betala tillbaka något oavsett om det var rätt eller inte.
När jag ser den där larviga tv reklamen de har, blir jag bara så upprörd. Inte ens med juridisk hjälp och dokumentation som verifierats som juridiskt hållbara i rätts sak så fick jag rätt. Det enda var betalningsamärkningar och t o m en utmätning av lönen. Detta trots att jag har bekräftat av fogden att de skulle reda ut det eftersom det var felaktigt. Det står så i brevet från dem... Men nu är ju Telia statligt ägt med 51% har jag för mig så... Men jag önskar dig all lycka och hoppas du lyckas få rätt. Kolla in trustpilot, flera tusen negativa klagomål som telia besvarat med att de beklagar och ber dem kontakta kundsupporten..
F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Hej,
Tack för ert svar.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Suck!
Mvh
Fredrik
Hej.....F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Mvh
Fredrik
Hej,
Med vänliga hälsningar,
Telia
Hej,
Tack för ert svar.
Med vänliga hälsningar,
Suck!
Mvh
Fredrik
Angående Telia så kan du nog i bästa fall hoppas, men antagligen inte. Har själv drabbats av deras eviga avtalsbrott. Det är som du säger, först och främst samtycke och ett avtal, det måste man ju vara minst två parter. Dom är skyldig mig över 60 000 pga deras avtalsbrott och i AvtL står det tydligt och klart att om den ena parten gjort sig skyldig till avtalsbrott och trots parten informerats inte gör rättelse, är avtalet ogiltigt och alla prestationer skall återgå, dvs har du betalat skall betalningen tillbaka och vice versa. Det skiter dom totalt i. Jag hade t o m juridisk hjälp men... Nope.
Lite kort, för mig började det med en flytt till landet och telia hade erbjudande på säg 150 kr billigare de första tolv månaderna, minns inte exakt. De skickde boxen, det gällde alltså tv och bredband, och det gick bra med, kostade 300 att hämta ut och jag tror 200 i inkopplingsavgift på fakturan.
Redan på första fakturan hade de glömt att dra av de 150 kr som var avtalat. De 200 kr var med som de skulle... De skulle fra av de 150 på nästa faktura. När den kom, var det fullt pris och ytterligare 200 kr för samma inkopling som redan var betald... Men OJ, Förlåt, det fixar vi på nästa och så bjuder vi på 3 månaders fria filmer... Men nej... Inget hände, jag bestred fakturorna med rättslig relevans och då får inga vidare åtgärder som inkasso eller liknande ske. Då kom det inkassokrav från deras inkassobolag som jag kontaktade. Om. de får en faktura som är bestriden på det sättet skall de returnera den... De skickade den til fogden och inte ens där verkar svensk lag gälla.
Säg att fakturan enligt avtal skulle vara på 400/mån..Plötsligt kom det faktura p 2500. De hade aktiverat hela deras värdelösa paket med tänster. Jag hade varken beställt det, visste om det eller hade tillgång till det. Jag kontaktade dem och fick per mail att tjänsterna var avslutade ochinte fakturerades..Men ändå, samma belopp nästa månad, den bestreds och jag fick bekräftelse, sedan kom det fanimig samma månaden därpå. Jag har tre st skriftliga bekräftelse på att de var avsluatde och inte debiterades, liksom jag har avtalet i orginal. Efter de bekräftade att det var avslutat skickade de fakturorna för inkassoåtgärd med prioritet för snabbare hantering, dvs fogden. Det kostade mig betalningsanmärknar och 6 500 har jag för mig, det var fogden, som struntade i lAvtL ugen. Plötsligt skulle Telia ha 4 00 till som jag aldrig fått bekräftelse på vad det var, med det gick till inkasso...
Nu är det så at om avtalet är bestridet, det finns skälig grund styrkt med dokumentation sågäller det inte, gäller det inte kan man inte driva in det heller. Då är ju bluff fakturering. Jag hade ett helvete med dem.. för att komma till punkt, krtar jag ner det. Kundsupporten gjorde inget. De är skyldiga att ha mail, telnummer och övriga kontaktuppgifter eftersom de faktuerar och erbjuder kundsupport. Jag lyckades dock hitta en mail till deras interna kontor. När jag bestred, sa att de hade minsan inte fått det. Men det är som så att om man skickar mail och det inte kommer tillbaka så är det som vilkenpostgång som helst. Får jag ett brev i brevlådan, är jag ansvarig för vad jag gör med det och likadent med mail, har det nått deras mailserver så räknas det som mottaget och då är de ansvariga för vidare habtering. avslutar med det värsta, Jag kom i kontakt med en supporter som faktiskt kollade och sa att det var helt galet, det hade pågått i tre år då. Han behövde bara få godkännande av sin chef att reda ut det och både han och hans chef godkände skriftligen en återbetalning på x antal tusen för år ett. De skulle bara räkna ut resten. Då tystnade det, jag fick ett mail från killen som hjälpte mig. Han mailade mig från sin privata mail. Både han och hans chef fick sparken och skulle vara ute dagen efter. Om det var i anställnigsavtalet eller anna vet jag inte men han berättade att deras interna policy är att inte betala tillbaka något oavsett om det var rätt eller inte.
När jag ser den där larviga tv reklamen de har, blir jag bara så upprörd. Inte ens med juridisk hjälp och dokumentation som verifierats som juridiskt hållbara i rätts sak så fick jag rätt. Det enda var betalningsamärkningar och t o m en utmätning av lönen. Detta trots att jag har bekräftat av fogden att de skulle reda ut det eftersom det var felaktigt. Det står så i brevet från dem... Men nu är ju Telia statligt ägt med 51% har jag för mig så... Men jag önskar dig all lycka och hoppas du lyckas få rätt. Kolla in trustpilot, flera tusen negativa klagomål som telia besvarat med att de beklagar och ber dem kontakta kundsupporten..
Bra att du är nöjd.P PTZic skrev:Bullshit! På Mitt Telia kan man beställa abonnemang, och göra ändringar i pågående abonnemang. Men försöker man avsluta abonnemang får man bara upp ett meddelande att man måste ringa och säga upp. Och då är det inom kontorstid, mån-fre. Jag vet, jag har både försökt säga upp abonnemang då när konflikten pågick, och när bindningstiden löpte ut har jag sagt upp två TV-abonnemang och två bredbandsabonnemang. Det gick bara att göra per telefon, det är det meddelandet man får när man försöker avsluta via Mitt Telia.
Telia gör också sitt bästa att göra sig oanträffbara, förutom via kundtjänst. Finns inga andra kontaktuppgifter, inga mailadresser. När jag begärde att få kontakt med någon ansvarig vägrade de ge mig sådana uppgifter. Skickar man brev till dem, hamnar det lik förbannat hos deras kundtjänst och så får man samma svar igen från dem. Jag var på väg att driva det mot ARN eller PTS. Men Telia skulle inte få äta min tid och energi. Genom att låta mig betala för ett extra TV-paket jag inte ville ha drog de in 3500 kr från mig. Bara för bredbandsabonnemanget på landet skulle de fått 9000 kr/år från mig (749 kr/mån). Plus TV-abonnemang, plus bredbandsabonnemang hemma. Det var ju riktigt smart av Telia. Nu har jag annan leverantör till betydligt lägre kostnad. Mycket lägre kostnad under 12 mån bindningstid, men också betydligt lägre när jag sedan får betala ordinarie pris efter bindningstidens slut. Dessutom med en hastighet på 1000/1000 i st f 500/500.J
Själv är jag nöjd med Telia.
Betalar 169kr/mån bredband 30 dgr uppsägning hastighet 1000/1000.
Kanalpaket som sagt lägger jag till o ifrån på webben utan bindningstid
Telia har aldrig varit billigast men absolut den bästa leverantören av Tvtjänster och därför den populäraste.
Att du inte klarade av att dra ditt ärende inför ARN,förstår vi.
Det finns ju ingen anledning när man är snett ute att driva något där.
Gäller ju att förstå vad för avtal man ingår oavsett telebolag.
Hej FredrikF fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Mvh
Fredrik
Hej,
Med vänliga hälsningar,
Telia
Hej,
Tack för ert svar.
Med vänliga hälsningar,
Suck!
Mvh
Fredrik
Jag har blivit blåst av Telia, jag har
"tv mycket" och då ingår 4 streaming tjänster. När hbo kom fick jag det reklamfritt och gratis livet ut! På något sätt hade jag lagt till dessa 4 streaming tjänster utöver dom jag redan hade i mitt tv-paket så jag betalade dubbelt i över 1 år. Hade problem med tv så ringde telia, då var det en dam som frågade varför jag betalade för 4 tjänster som jag redan hade! Bad henne avsluta dom extra tjänsterna då. Ett par månader senare strulade det med pengar så kunde inte betala räkningen så Telia pausade min tv, jag fick tag på pengar och betalade räkningen, då skulle det ta upp till 5 dagar innan jag skulle få tv igen, eller så kunde jag betala 300 nånting för att få på tv samma dag, pallade inte att vara utan tv i flera dagar så betalade för att få tv direkt. När tv var tillbaks så hade jag inte fått viaplay så ringde igen och dom skulle fixa det, efter mycket krångel så fick jag tillbaka viaplay. Såg sen att jag hade hbo (Max som det heter nu) fast med reklam så skrev till dom, men dom skrev att jag hade sagt upp det tidigare och jag svarade att jag sa upp det jag betalade dubbelt för, då menade dom att det var då jag sa upp hbo utan reklam men att jag kunde ta bort reklamen ingen för 40kr/mån, det sa hon inget om hon som frågade varför jag betalade för nå jag redan hade. Men jag hade ingen reklam innan jag betalade dubbelt, men jag orkar inte hålla på att tjata mer med dom. Detta är bara en liten del av problem jag haft med dom. Dom har kryphål i allt. Men jag får skylla mig själv som inte har koll på vad jag betalar för. Men är inte bunden till Telia så kollar runt vad det finns för utbud för fiber, tv och internet. Jag VARNAR för Telia. Lycka till Fredrik och hoppas du får tillbaka pengarna. 👍🏻👍🏻
Redigerat:
Det går såklart att hitta ställen där det är brister i täckningen hos alla operatörer.RoTe skrev:
Jag kör själv Telia för mobilt och skulle inte välja något annat. Tittar man i stort så är täckningen generellt bättre än de andra operatörerna.
Och i sommarstugan i dalarna så funkar Telia utmärkt men samtliga andra operatörer är hit and miss skulle jag säga. Det går att använda andra operatörer där nu också om man inte har behov av stabil uppkopping och bara vill kunna ringa i stort sett.
Men det är inte många år sedan det inte gick att ringa eller ens skicka SMS med de andra operatörerna samtidigt som Telia funkade problemfritt.
Så det beror lite på vart du mestadels är. De andra operatörerna har ett större fokus på större städer och tätorter så om man bara är på sådana ställen så kan det bli som du. Men är man i glesbygd så skulle jag säga att de gånger jag testat andra operatörer så har det inte funkat tillfredställande. När jag hade Telenor på jobbabbonemanget så funkade det inte ens att gå runt i Centrala Uppsala samtidigt som man pratade för man tappade samtalet flera gånger bara genom att gå från Skatteverket till biblioteket efter gågatan.
Ja för några 10 tal år sedan var det generellt så men sedan några år tillbaka har de andra knappat in. Antar att det beror på Telias utbyggnad av master? Så visst kan det finnas fog för högre priser hos Telia.S steffo_b skrev:Det går såklart att hitta ställen där det är brister i täckningen hos alla operatörer.
Jag kör själv Telia för mobilt och skulle inte välja något annat. Tittar man i stort så är täckningen generellt bättre än de andra operatörerna.
Och i sommarstugan i dalarna så funkar Telia utmärkt men samtliga andra operatörer är hit and miss skulle jag säga. Det går att använda andra operatörer där nu också om man inte har behov av stabil uppkopping och bara vill kunna ringa i stort sett.
Men det är inte många år sedan det inte gick att ringa eller ens skicka SMS med de andra operatörerna samtidigt som Telia funkade problemfritt.
Så det beror lite på vart du mestadels är. De andra operatörerna har ett större fokus på större städer och tätorter så om man bara är på sådana ställen så kan det bli som du. Men är man i glesbygd så skulle jag säga att de gånger jag testat andra operatörer så har det inte funkat tillfredställande. När jag hade Telenor på jobbabbonemanget så funkade det inte ens att gå runt i Centrala Uppsala samtidigt som man pratade för man tappade samtalet flera gånger bara genom att gå från Skatteverket till biblioteket efter gågatan.
Jag anser att jag har betalat min del för länge sedan och använder numera prismässigt bättre
alternativ. Det enda stället det inte fungerar klanderfritt är hos brorsan, men där fungerar inte heller Telia
Det fula är att dom höjer och höjer hastigheten utan att man vill eller bett om det. Förut så trodde jag att det var det som gällde men kan tydligen sänka den och behöver inte ha det snabbaste bara för att Telia öka den och framförallt priset.... $$$svartöra skrev:
Jag var tvungen att kolla själv och ser att jag har ett gratis "Tryggt Bredband" som tillkom när deuppgraderadehöjde priset på fibern till 300 Mbit/s för ett tag sedan. Detta kostar 0 kr men går att uppgradera till "Telia Trygghetspaket" för 129 kr/mån. Ganska läskigt att du tydligen fått betaltjänsten i samband med förnyelse istället för en gratistjänst.
Undvik telia, hata Telia😂! Efter min pappas död så fick jag lägga 10tals timmar i telefonkö hos dem för massa dumma fakturor och grejer som om och om och om igen blev fel. De släckte ner tv/internet/mobiler som stod på min pappa trots att jag hade bett dem att föra över allt på min mamma som fortfarande bodde kvar. När allt släcktes så gick det inte bara att starta dem utan nya abbonemang skulle i så fall fixas och det kunde ta upp till en vecka.
Flyttade det jag kunde till annan operatör som startade upp efter bara 2timmar. Numren till deras mobiler var låsta hos Telia och många samtal senare där man varje gång blivit lovad att det var löst så kunde jag även flytta det.
De ville även fakturera 1500 för någon router min far hade hyrt i flera år, fick retursedel och skickade tillbaka den ordentligt invirad i bubbelplast och silvertejp(man får ju vara rädd om så fina grejer😂).
När allt var löst(trodde jag) så överraskade idioterna ännu en gång med att skicka en faktura. Den var 0:-, men påslag för papperavi, och fakturerings kostnad på 69:- sen som lite krydda försening/påminnelseavgift. Den makulerades ju såklart men ännu mer tid i deras förbannade telefonkö. Kommer aldrig någonsin ha med dem att göra och avråder alla ifrån dem. Någon som har Telia är nästan en deal breaker i vänskapskrets tom, så innerligt avskyr jag dem😂
Den dagen Telia går i konkurs så blir det bubbel och party😂! Som Gert Fylking säger ÄNTLIGEN!!
Flyttade det jag kunde till annan operatör som startade upp efter bara 2timmar. Numren till deras mobiler var låsta hos Telia och många samtal senare där man varje gång blivit lovad att det var löst så kunde jag även flytta det.
De ville även fakturera 1500 för någon router min far hade hyrt i flera år, fick retursedel och skickade tillbaka den ordentligt invirad i bubbelplast och silvertejp(man får ju vara rädd om så fina grejer😂).
När allt var löst(trodde jag) så överraskade idioterna ännu en gång med att skicka en faktura. Den var 0:-, men påslag för papperavi, och fakturerings kostnad på 69:- sen som lite krydda försening/påminnelseavgift. Den makulerades ju såklart men ännu mer tid i deras förbannade telefonkö. Kommer aldrig någonsin ha med dem att göra och avråder alla ifrån dem. Någon som har Telia är nästan en deal breaker i vänskapskrets tom, så innerligt avskyr jag dem😂
Den dagen Telia går i konkurs så blir det bubbel och party😂! Som Gert Fylking säger ÄNTLIGEN!!
Detta var faktiskt lite kul, då jag faktiskt tänkt samma sak runt vänner som har Telia och gärna använder skojarna på Söderberg & Partners runt sina pensioner och kapitalförvaltning. Många gånger har min ovetenskapliga radar sagt att det ofta är samma personer som använder båda företagen.M mrhuhta skrev:
Med risk att du och jag aldrig blir vänner behöver jag nämna att jag är nöjd med Fello, som väl är knutet till Telia på något sätt.
Råkat ut för samma sak - och samma historia.M mrhuhta skrev:Undvik telia, hata Telia😂! Efter min pappas död så fick jag lägga 10tals timmar i telefonkö hos dem för massa dumma fakturor och grejer som om och om och om igen blev fel. De släckte ner tv/internet/mobiler som stod på min pappa trots att jag hade bett dem att föra över allt på min mamma som fortfarande bodde kvar. När allt släcktes så gick det inte bara att starta dem utan nya abbonemang skulle i så fall fixas och det kunde ta upp till en vecka.
Maximal osmidighet...