K KariHa skrev:
Ja för några 10 tal år sedan var det generellt så men sedan några år tillbaka har de andra knappat in. Antar att det beror på Telias utbyggnad av master? Så visst kan det finnas fog för högre priser hos Telia.
Jag anser att jag har betalat min del för länge sedan och använder numera prismässigt bättre
alternativ. Det enda stället det inte fungerar klanderfritt är hos brorsan, men där fungerar inte heller Telia
Fortfarande stora skillnader ute i landet.
Jag åker Stockholm-Lappland ibland i jobbet, tar inlandsvägen från Sundsvall, mellan städerna där uppe är Tele 2 dött, jag kopplar upp privattelefonen på bilen för att hålla mig online.
Höll extra koll förra året när jag åkte hemåt, bara 11 km från centrala Sollefteå var Tele2 offline, Telia gav mig 5G hela vägen, givetvis med varierande styrka, Tele 2 vaknade till ibland med LTE, då går det iaf att ringa.
Nu kanske mottagningen beror på telefonen oxå ??
Tele 2 är en Samsung S23
Telia är en xiaomi 13 Lite, köpt för 1,499:-
 
F fredand44 skrev:
Liten rättelse, det verkar som om det är vårat bredband som förnyats. Men lik förbenat så ville jag inte ha Trygghetspaketet.
Elände på elände, sa gubben som tratt yvar källing.... Gotländsk ordspråk



[bild]
Tack för att du la upp detta.

Jag fick "erbjudande" om Telia trygg i våras via sms, men gjorde inget eftersom jag inte var intresserad. Har heller inte svarat på sms.uppmaningar att aktivera tjänsten.

Gick nu in på mina sidor och ser att jag "beställt" tjänsten :-o
Även om det "bara" är gratisvarianten så är det så fult.

Har nu mailat Telia och bestridit att jag skulle ha beställt och även krävt att de tar bort "beställningen", får se vad de svarar...
 
  • Haha
Zodde
  • Laddar…
hsd
Harr Du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia, har Du aktiverat tjänsten
På mitt Telia kan Du avsluta tjänsten om Du har aktiverat den, har Du inte aktiverat den så låt det vara och då ska ingen kostnad hamna på räkningen 😉
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Harr Du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia, har Du aktiverat tjänsten
Den juridiska grunden till detta påstående får du gärna utveckla. Avtalar man även om nya tjänster om man råkar kliva in i en teliabutik?
 
Det kan ingå i tjänst man beställer, kan se ut så här, inget konstigt. Inget man behöver göra något med.
Tjänsteerbjudanden från Tryggt Bredband, Telia Spotify Premium, och TV4 Play Plus med reklam samt aktiveringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Funkster
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Den juridiska grunden till detta påstående får du gärna utveckla. Avtalar man även om nya tjänster om man råkar kliva in i en teliabutik?
Nu är det väl inte en vettig jämförelse att likställa kliva in i en butik med att tecka avtal om en tjänst.
Det är vitt skilda saker.
Om dom då har tilläggstjänster som ingår och är gratis som man kan välja att använda eller inte är väl inget problem. Så länge som dom inte tar betalt för tjänter man inte vill ha.
Det vore en annan sak om dom slänger med en tjänst som kostar pengar som man inte vill ha och sedan fakturerar dig för den.

Det är samma sak hos de flesta bredbandsleverantörer. Jag har med en VPN tjänst gratis från min leverantör som jag kan välja eller inte använda. Den kostar inget så jag har extremt svårt att se att det skulle vara något problem.
 
  • Gilla
Funkster
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
De har ju kört länge med 2kr i årlig utdelning fördelat på 4×50öre.

Köpte från 32 ner till 26.05 kr styck och då var det 7.7% i direktavkastning förutsatt att utdelningen kvarstår.

Sammantaget ca 60.000 aktier nu och en egentligen för stor bas i portföljen. Skulle sälja men kul med utdelning också.
Jag kan köpa 1 av dig 😁👍🏻
 
S steffo_b skrev:
Nu är det väl inte en vettig jämförelse att likställa kliva in i en butik med att tecka avtal om en tjänst.
Det är vitt skilda saker.
Absolut men jag uppfattad @hsd som att det räckte med att "kolla på Telia mina sidor / mitt Telia" för att tjänsten ska aktiveras/beställas. Att kolla på en webbsida tycker jag kan jämföras med att kliva in i en butik ur avseendet att teckna avtal.

Men jag kanske missuppfattade det @hsd skrev?

hsd hsd skrev:
Harr Du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia, har Du aktiverat tjänsten
Han kanske menade "Har du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia om du har aktiverat tjänsten"
 
hsd hsd skrev:
Harr Du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia, har Du aktiverat tjänsten
På mitt Telia kan Du avsluta tjänsten om Du har aktiverat den, har Du inte aktiverat den så låt det vara och då ska ingen kostnad hamna på räkningen 😉
Japp jag har kollat och eftersom jag inte har aktiverat den så kan jag inte avsluta den. Och har inte för avsikt att aktivera för att avsluta den eftersom det är något som jag aldrig beställt.

Det jag vänder mig mot är att den ligger som en beställning som om jag faktiskt hade beställt den, inte som en förmån eller ett bonus.
Jag tänker att man då kan vara i en gråzon rent köprättsligt om Telia i framtiden vill ha betalt för den.

Tycker dessutom att det är vrålfult av Telia att den ligger där och utgör en risk för att andra av misstag ska råka aktivera tjänsten.

Har nu fått svar från kundtjänst som skrev "Tryggt Bredband är en säkerhetstjänst som ingår i ditt Bredband, Tryggt Bredband är alltså något som ingår kostnadsfritt i din tjänst med Bredband. Så länge du har Bredband via Telia kommer den ligga kvar helt kostnadsfritt."

Som om jag inte visste vad det är... Ingenstans kommenteras bestridandet men nu har jag i alla fall skriftligt på att jag inte vill ha eländet.
 
M MonikaK skrev:
Som om jag inte visste vad det är... Ingenstans kommenteras bestridandet men nu har jag i alla fall skriftligt på att jag inte vill ha eländet
Men tjänsten KAN väl öht inte väljas bort..?

Varför sen anstränga sig att få bort nåt som man ”får på köpet” å alltså är gratis? Även om man anser sig inte behöva det…

När alla har den automatiskt innebär det nog en del jobb för Telia att separera just ditt bredband från tjänsten så tror nog kommer ha den framöver också, vare sig du vill eller inte. Frågan e om du öht kommer märka att du har den…

Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Du har inte beställt garantin å man vet ju aldrig om de en dag börjar ta betalt för den…
 
Z Zodde skrev:
Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Nja, snarare att bilen vägrar att köra på vissa vägar därför att "skadligt körbeteende har upptäckts på denna väg".

Det är vad jag förstår en variant av f-secure och dom har ju sådär rykte...

Själv brottas jag ibland med MalwareBytes som inte gillar när jag försöker besöka internets mörkare delar (mest filmtorrents), det är nästan omöjligt att få den att släppa ut mig 😆
 
hsd
Z Zodde skrev:
Men tjänsten KAN väl öht inte väljas bort..?

Varför sen anstränga sig att få bort nåt som man ”får på köpet” å alltså är gratis? Även om man anser sig inte behöva det…

När alla har den automatiskt innebär det nog en del jobb för Telia att separera just ditt bredband från tjänsten så tror nog kommer ha den framöver också, vare sig du vill eller inte. Frågan e om du öht kommer märka att du har den…

Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Du har inte beställt garantin å man vet ju aldrig om de en dag börjar ta betalt för den…
Som jag uppfattar det så det en tjänst som ingår men kunden väljer om den ska aktiveras
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Som jag uppfattar det så det en tjänst som ingår men kunden väljer om den ska aktiveras
Precis så är det, vi har Tryggt, TV4 play plus och en molntjänst för lagring som ingår men valt att inte aktivera.
Inget konstigt bara att låta dem vara.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, snarare att bilen vägrar att köra på vissa vägar därför att "skadligt körbeteende har upptäckts på denna väg".

Det är vad jag förstår en variant av f-secure och dom har ju sådär rykte...

Själv brottas jag ibland med MalwareBytes som inte gillar när jag försöker besöka internets mörkare delar (mest filmtorrents), det är nästan omöjligt att få den att släppa ut mig 😆
Men spärrar den helt eller bara varnar..? Nu går jag iofs själv aldrig in på sidor/länkar som jag får kraftiga varningar på..?


hsd hsd skrev:
Som jag uppfattar det så det en tjänst som ingår men kunden väljer om den ska aktiveras
ok. Jag har inte tjänsten så det visste jag inte.

Men då har ju TS sannolikt ovetande aktiverat den…
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.