36 569 läst ·
151 svar
37k läst
151 svar
Varning, blåst av Telia
Fortfarande stora skillnader ute i landet.K KariHa skrev:Ja för några 10 tal år sedan var det generellt så men sedan några år tillbaka har de andra knappat in. Antar att det beror på Telias utbyggnad av master? Så visst kan det finnas fog för högre priser hos Telia.
Jag anser att jag har betalat min del för länge sedan och använder numera prismässigt bättre
alternativ. Det enda stället det inte fungerar klanderfritt är hos brorsan, men där fungerar inte heller Telia
Jag åker Stockholm-Lappland ibland i jobbet, tar inlandsvägen från Sundsvall, mellan städerna där uppe är Tele 2 dött, jag kopplar upp privattelefonen på bilen för att hålla mig online.
Höll extra koll förra året när jag åkte hemåt, bara 11 km från centrala Sollefteå var Tele2 offline, Telia gav mig 5G hela vägen, givetvis med varierande styrka, Tele 2 vaknade till ibland med LTE, då går det iaf att ringa.
Nu kanske mottagningen beror på telefonen oxå ??
Tele 2 är en Samsung S23
Telia är en xiaomi 13 Lite, köpt för 1,499:-
Tack för att du la upp detta.F fredand44 skrev:
Jag fick "erbjudande" om Telia trygg i våras via sms, men gjorde inget eftersom jag inte var intresserad. Har heller inte svarat på sms.uppmaningar att aktivera tjänsten.
Gick nu in på mina sidor och ser att jag "beställt" tjänsten :-o
Även om det "bara" är gratisvarianten så är det så fult.
Har nu mailat Telia och bestridit att jag skulle ha beställt och även krävt att de tar bort "beställningen", får se vad de svarar...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Harr Du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia, har Du aktiverat tjänsten
På mitt Telia kan Du avsluta tjänsten om Du har aktiverat den, har Du inte aktiverat den så låt det vara och då ska ingen kostnad hamna på räkningen 😉
På mitt Telia kan Du avsluta tjänsten om Du har aktiverat den, har Du inte aktiverat den så låt det vara och då ska ingen kostnad hamna på räkningen 😉
Telia Trygg ingår automatiskt i bredbandsabonnemangen,
https://www.telia.se/bredband/tryggt-bredband
https://www.telia.se/bredband/tryggt-bredband
Nu är det väl inte en vettig jämförelse att likställa kliva in i en butik med att tecka avtal om en tjänst.Alfredo skrev:
Det är vitt skilda saker.
Om dom då har tilläggstjänster som ingår och är gratis som man kan välja att använda eller inte är väl inget problem. Så länge som dom inte tar betalt för tjänter man inte vill ha.
Det vore en annan sak om dom slänger med en tjänst som kostar pengar som man inte vill ha och sedan fakturerar dig för den.
Det är samma sak hos de flesta bredbandsleverantörer. Jag har med en VPN tjänst gratis från min leverantör som jag kan välja eller inte använda. Den kostar inget så jag har extremt svårt att se att det skulle vara något problem.
Jag kan köpa 1 av dig 😁👍🏻P Pligg85 skrev:
Absolut men jag uppfattad @hsd som att det räckte med att "kolla på Telia mina sidor / mitt Telia" för att tjänsten ska aktiveras/beställas. Att kolla på en webbsida tycker jag kan jämföras med att kliva in i en butik ur avseendet att teckna avtal.S steffo_b skrev:
Men jag kanske missuppfattade det @hsd skrev?
Han kanske menade "Har du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia om du har aktiverat tjänsten"hsd skrev:
Japp jag har kollat och eftersom jag inte har aktiverat den så kan jag inte avsluta den. Och har inte för avsikt att aktivera för att avsluta den eftersom det är något som jag aldrig beställt.hsd skrev:
Det jag vänder mig mot är att den ligger som en beställning som om jag faktiskt hade beställt den, inte som en förmån eller ett bonus.
Jag tänker att man då kan vara i en gråzon rent köprättsligt om Telia i framtiden vill ha betalt för den.
Tycker dessutom att det är vrålfult av Telia att den ligger där och utgör en risk för att andra av misstag ska råka aktivera tjänsten.
Har nu fått svar från kundtjänst som skrev "Tryggt Bredband är en säkerhetstjänst som ingår i ditt Bredband, Tryggt Bredband är alltså något som ingår kostnadsfritt i din tjänst med Bredband. Så länge du har Bredband via Telia kommer den ligga kvar helt kostnadsfritt."
Som om jag inte visste vad det är... Ingenstans kommenteras bestridandet men nu har jag i alla fall skriftligt på att jag inte vill ha eländet.
Men tjänsten KAN väl öht inte väljas bort..?M MonikaK skrev:
Varför sen anstränga sig att få bort nåt som man ”får på köpet” å alltså är gratis? Även om man anser sig inte behöva det…
När alla har den automatiskt innebär det nog en del jobb för Telia att separera just ditt bredband från tjänsten så tror nog kommer ha den framöver också, vare sig du vill eller inte. Frågan e om du öht kommer märka att du har den…
Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Du har inte beställt garantin å man vet ju aldrig om de en dag börjar ta betalt för den…
Nja, snarare att bilen vägrar att köra på vissa vägar därför att "skadligt körbeteende har upptäckts på denna väg".Z Zodde skrev:
Det är vad jag förstår en variant av f-secure och dom har ju sådär rykte...
Själv brottas jag ibland med MalwareBytes som inte gillar när jag försöker besöka internets mörkare delar (mest filmtorrents), det är nästan omöjligt att få den att släppa ut mig 😆
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Som jag uppfattar det så det en tjänst som ingår men kunden väljer om den ska aktiverasZ Zodde skrev:Men tjänsten KAN väl öht inte väljas bort..?
Varför sen anstränga sig att få bort nåt som man ”får på köpet” å alltså är gratis? Även om man anser sig inte behöva det…
När alla har den automatiskt innebär det nog en del jobb för Telia att separera just ditt bredband från tjänsten så tror nog kommer ha den framöver också, vare sig du vill eller inte. Frågan e om du öht kommer märka att du har den…
Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Du har inte beställt garantin å man vet ju aldrig om de en dag börjar ta betalt för den…
Men spärrar den helt eller bara varnar..? Nu går jag iofs själv aldrig in på sidor/länkar som jag får kraftiga varningar på..?D Dilato skrev:Nja, snarare att bilen vägrar att köra på vissa vägar därför att "skadligt körbeteende har upptäckts på denna väg".
Det är vad jag förstår en variant av f-secure och dom har ju sådär rykte...
Själv brottas jag ibland med MalwareBytes som inte gillar när jag försöker besöka internets mörkare delar (mest filmtorrents), det är nästan omöjligt att få den att släppa ut mig 😆
ok. Jag har inte tjänsten så det visste jag inte.hsd skrev:
Men då har ju TS sannolikt ovetande aktiverat den…
