Z Zodde skrev:
Men tjänsten KAN väl öht inte väljas bort..?

Varför sen anstränga sig att få bort nåt som man ”får på köpet” å alltså är gratis? Även om man anser sig inte behöva det…

När alla har den automatiskt innebär det nog en del jobb för Telia att separera just ditt bredband från tjänsten så tror nog kommer ha den framöver också, vare sig du vill eller inte. Frågan e om du öht kommer märka att du har den…

Blir annars lite som att säga att du inte vill ha garantin när du köper ny bil…
Du har inte beställt garantin å man vet ju aldrig om de en dag börjar ta betalt för den…
Om jag skulle aktivera tjänsten så skulle den riskera att ställa till för den internetsäkerhet som jag redan har, och har koll på. Har andra bättre lösningar för mina nät.

Så gratis är inte alltid gott.

M MonikaK skrev:
Om jag skulle aktivera tjänsten så skulle den riskera att ställa till för den internetsäkerhet som jag redan har, och har koll på. Har andra bättre lösningar för mina nät.

Så gratis är inte alltid gott.
Men som andra skriver (obs jag har noll koll i det specifika fallet) så blir den INTE aktiv förrän man själv aktiverar den.

Om det ska va till nån tröst har jag själv mååånga gånger av misstag ”aktiverat@ nåt..,

• Gilla
Funkster
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men som andra skriver (obs jag har noll koll i det specifika fallet) så blir den INTE aktiv förrän man själv aktiverar den.

Om det ska va till nån tröst har jag själv mååånga gånger av misstag ”aktiverat@ nåt..,
Och just för att det finns personer som aktiverar av misstag så är detta fult av Telia.
Och som jag skrivit flera gånger innan, jag gillar inte (köprättsligt) att det ligger som en beställning när det är en tveksam produkt som jag aldrig skulle beställa.

Åter igen: Tack till TS för att uppmärksamma oss på detta. Nu lämnar jag tråden.

hsd
Den är en förmån som Telia bjuder på men kunden har friheten att välja om den ska användas 😉

• Gilla
Funkster
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut men jag uppfattad @hsd som att det räckte med att "kolla på Telia mina sidor / mitt Telia" för att tjänsten ska aktiveras/beställas. Att kolla på en webbsida tycker jag kan jämföras med att kliva in i en butik ur avseendet att teckna avtal.

Men jag kanske missuppfattade det @hsd skrev?

Han kanske menade "Har du kollat på Telia mina sidor / mitt Telia om du har aktiverat tjänsten"
Då har du nog missuppfattat något.
Jag har mestadels haft telia för mina mobila tjänster med kortare avbrott för andra leverantörer som alltid har gjort mig missnöjd pga sämre täckning.
Och jag har aldrig sett att det skuille bli något aktiverat pga att man tittat på "mina sidor"
Det går att se på "mina sidor" att tjänsten finns där i paketetet men att man inte aktiverat den.

För att aktivera den så krävs det ett aktivt val att man väljer att aktivera den och man får dessutom frågan för säkerhets skull om man är medveten om att man i och med att man klickar på OK för andra gången ingår ett avtal om leverans av en tjänst och information om vad den eventuellt kostar

Jag har aldrig sett något som kunnat aktiverats och kosta pengar utan att jag själv aktivt valt det.
Och enligt min erfarenhet från dom gånger jag aktiverat någon form av tilläggstjänst (exvis E-SIM) så krävs det att du klickar på OK minst två gånger.
Lite som när man vill formatera hårddisken där man får frågan "är du riktigt säker?" för att säkerställa att man verkligen är sugen på att totalt blåsa allt på hårddisken.

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur är kanalutbudet i jämförelsen
Ursäkta sent svar, men det är inga stora skillnader i kanalpaketen (ca. 40 stycken) , lite flera streamingkanaler som britbox, 4play plus ingår hos Telia. Jag hade parabol tidigare skall tilläggas..Den stora skillnaden är priset. Jag betalade runt 700:- för nöjet att köra på flera TV apparater , nu betalar jag (rabatterat iofs) 249:- och man kan köra på flera ställen i det priset.

Tänkte bara berätta hur det gick. Jag gjorde en ARN-anmälan där jag fick redogöra för min sak och bifoga skärmdumpar mm. Telia svarade hur de såg på saken.
ARN tog ca 90 dagar på sig att meddela beslut.
Som jag misstänkte skulle jag förlora vilket jag gjorde med motiveringen att jag inte kunde bevisa att säljaren sagt så som jag påstod.
Jag kan tycka att motiveringen är rättvis trots förlust, då jag inte hade bevis. Även om jag vet att min version är korrekt så vet ju ingen annan om jag faktiskt bara drar en vals.
Så lärdomen är att nästa gång en säljare ringer eller kanske ska ingå ett muntligt avtal för den delen, ska jag se till att spela in samtalet. Jag skulle tro att det hade varit bevis nog.
Enormt tack för alla inlägg i tråden.

• Gilla
Lundstroem1 och 6 till
  • Laddar…
Tack för att du återkom med resultat och även reflektion över hur man bör göra.👍👍

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Liten rättelse, det verkar som om det är vårat bredband som förnyats. Men lik förbenat så ville jag inte ha Trygghetspaketet.
Elände på elände, sa gubben som tratt yvar källing.... Gotländsk ordspråk

[bild]
För något år sedan fick jag ett samtal från Telia att som ville att jag skulle ta med TV i deras abonnemang. Jag nekade på en gång och avslutade samtalet. Jag kollade telefonnumret och fann att det var en firma i Sthlm med många telefonnummer. Då ringde jag till Telia för att berätta detta. Dom sa genast att jo du har beställt ett abonnemang, men vi tar bort det på en gång. Det var en firma som Telia hade anlitat som ringde. Jag frågade vad som hade hänt om jag inte hade ringt och skvallrat? Ja då hade du fått hem en Tv-box.
Sen fick jag höra av Magdalena Andersson när sossarna ringde och lurade pensionärer att Telia använde samma firma.

• Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
C
F fredand44 skrev:
Så lärdomen är att nästa gång en säljare ringer eller kanske ska ingå ett muntligt avtal för den delen, ska jag se till att spela in samtalet. Jag skulle tro att det hade varit bevis nog.
Ännu bättre, ta som princip att aldrig ingå avtal eller ens föra någon sorts diskussion med uppsökande telefonförsäljare. Branschen kryllar av "fulsäljare" och tyvärr är det alltför många som sväljer betet, annars skulle de inte hålla på och kontinuerligt terrorisera folk.

• Gilla
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
W Wae skrev:
För något år sedan fick jag ett samtal från Telia att som ville att jag skulle ta med TV i deras abonnemang. Jag nekade på en gång och avslutade samtalet. Jag kollade telefonnumret och fann att det var en firma i Sthlm med många telefonnummer. Då ringde jag till Telia för att berätta detta. Dom sa genast att jo du har beställt ett abonnemang, men vi tar bort det på en gång. Det var en firma som Telia hade anlitat som ringde. Jag frågade vad som hade hänt om jag inte hade ringt och skvallrat? Ja då hade du fått hem en Tv-box.
Sen fick jag höra av Magdalena Andersson när sossarna ringde och lurade pensionärer att Telia använde samma firma.
Det callcenter-företag som Telia anlitade förr, och som de valde att helt avsluta samarbetet med efter mycket hård kritik och granskningar (bland annat i Dagens Nyheter), heter Effective Communication.

Telia valde att pausa och sedan häva avtalet med bolaget med omedelbar verkan på grund av uppgifter om oseriösa säljmetoder.

C cpalm skrev:
Ännu bättre, ta som princip att aldrig ingå avtal eller ens föra någon sorts diskussion med uppsökande telefonförsäljare. Branschen kryllar av "fulsäljare" och tyvärr är det alltför många som sväljer betet, annars skulle de inte hålla på och kontinuerligt terrorisera folk.
Ja, tyvärr så förekommer det även fulsäljare som skickar in ”förfalskade” avtal för att de ska få provisionen på såld tjänst. Sen när det företaget de säljer för som får skiten för felaktiga metoder.

M Mikael.Gagnert skrev:
Sen när det företaget de säljer för som får skiten för felaktiga metoder.
Ja det är väl klart OM telia eller ngt annat företag anlitar ett extern företag att agera i deras namn, så är det väl självklart att det är Telia som skall ha skit. Det är ju knappast något företag som säljer Telias tjänster mot Telias vilja.

De får se till att ha koll på vilka de anlitar.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det är väl klart OM telia eller ngt annat företag anlitar ett extern företag att agera i deras namn, så är det väl självklart att det är Telia som skall ha skit. Det är ju knappast något företag som säljer Telias tjänster mot Telias vilja.

De får se till att ha koll på vilka de anlitar.
Absolut! Och så fort det kom Telia till känna att det här företaget inte var att lite på så avslutade man samarbetet omedelbart.

Det finns ju rötägg överallt så det finns säkerligen säljare internt på Telia (och andra liknande bolag) som inte borde jobba mot företagets kunder alls 🤪

Nu vet jag inget om det aktuella fallet, men jag tvivlar på att Telia agerade "så fort det kom Telia till känna". Den här typen av agerande är enligt min erfarenhet det normala för Telia. Väldigt oväntat att de slutar samarbeta med skojarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.