P Processengine skrev:
Verför inte välja Fello till farmor? Telias nät, 110 kr i månaden och 6 GB, obegränsat ringande och SMS. Halva priset första månaderna.
Om man väljer Fello åt farmor (som jag gissar är pensionär) så kostar det 90 kr/mån med 6 GB surf. Både jag och min fru har Fello och eftersom vi inte använder surf så mycket har vi konstant 25 GB sparade.

Dessutom kan jag säga att jag har Telias bredband och TV, har aldrig blivit blåst av någon försäljare, inte av Telia-försäljare eftersom de vet att jag inte accepterar erbjudanden per telefon och inte heller av andra försäljare eftersom jag direkt säger ifrån och sedan lägger på luren.

F Festlund skrev:
För att hennes mobil inte har 5G utan endast GSM? 😅
GSM-nätet skulle ju stängas ner i år, men det har skjutits fram två år. Så varför köper man en ny telefon som bara stödjer en utdöende teknik?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Precis. Telia är alltid lite dyrare än Fello som dessutom Telia köpte upp men verkar faktiskt att behålla Fellos prisnivå separerad från Telias.
När Telia köpte upp Fello så fick dom lova att inte höja några priser vilket dom faktiskt hållit!
Jag som pensionär betalade 95:-/ månad 2017 och fortfarande idag betalar samma!!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
C
Serafim Dahl Serafim Dahl skrev:
Om man väljer Fello åt farmor
Ja, min spaning är också att det idag är någon av dessa "ungdomsoperatörer" med fåniga namn som gäller.

Inte minst då de flesta av dessa operatörer är filialer till de "stora" aktörerna har jag ärligt talat lite svårt att begripa affärsmodellen. Vad är egentligen mervärdet med att teckna avtal med "huvudoperatören"? Förmånen att bli nerringd av säljare? Att ha tillgång till en kundtjänst med 30 minuters väntetid och världens otrevligaste medarbetare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
En dement släkting har varit Telia-kund sen mobiltelefonens barndom. I somras upptäckte den som sköter ekonomin att det kom flera räkningar från Telia samma månad. Efter lite efterforskning visade det sig att några av Telias telefonförsäljare sålt på släktingen ytterligare tre mobilabonnemang...
😡😡

Jag råkade ut för något liknande för ungefär ett och ett halvt år sedan.
En person som uppgav sig ringa från Telia kontaktade mig på mobilen och ville att vi skulle se över mitt abonnemang. Det slutade med att han föreslog att jag skulle få mer surf för samma kostnad som tidigare, mot att jag band abonnemanget i två år till. Jag gick med på det.

Sedan kom det vanliga: han sa att samtalet skulle spelas in och började snabbt rabbla upp villkoren. Som tur var hörde jag då att det i erbjudandet ingick ett “trygghetspaket”. Han nämnde att trygghetspaketet skulle kosta 129 kronor i månaden.

Jag stoppade honom direkt och frågade vad han menade med det, eftersom han inte hade nämnt något om det tidigare.
Han svarade att “det ingår ju i erbjudandet”. Då sa jag att jag inte ville ha det.
Han svarade att jag i så fall kunde säga upp det efteråt, och gav mig en webbadress där jag kunde göra det. Trygghetspaketet var gratis i en månad, men om jag inte sa upp det skulle det automatiskt börja kosta varje månad.

Jag gick ändå med på avtalet och han skulle ringa upp igen efter fem minuter för att bekräfta att allt fungerade som det skulle. Under tiden jag väntade på återkopplingen gick jag direkt in på sidan och sa upp trygghetspaketet, nästan innan det ens hade hunnit aktiveras.

Till slut fick jag tre månader extra surf gratis, och därefter samma pris som tidigare men med högre surfmängd – utan att trygghetspaketet aktiverades.

Det där trygghetspaketet innehöll något som kallades “Säker surf” och “Identitetsskydd på nätet”, och skulle alltså ha kostat 129 eller 169 kronor i månaden.
Så, ja – lite luriga är de ändå, de där telefonförsäljarna från Telia.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Ja och när bindningstiden har gått ut så kommer dom att ringa och försöka samma sak igen. För mig är det ett mysterium att man väljer att utsätta sig för det där. Det finns ju massor av operatörer som inte gör så där, som dessutom är billigare, och i vissa fall dessutom har samma nät.

Det har uppenbarligen suttit ett gäng chefer på Telia och bestämt att de ska ha ett gäng telefonförsäljare som ska ringa upp sina kunder hela tiden och krångla med dom så här. Det är helt enkelt så de gör när de säljer sina abonnemang.

På samma sätt borde man som kund sätta sig ner och fundera på hur man ska hantera sina abonnemang och om man vill ha telefonförsäljare i sitt liv eller inte.

Det som är så konstigt är att det knappast kan finnas någon som är nöjd med det där, och ändå stannar man.

Redigerat:
C CPMS skrev:
Jag gick ändå med på avtalet och han skulle ringa upp igen efter fem minuter för att bekräfta att allt fungerade som det skulle. Under tiden jag väntade på återkopplingen gick jag direkt in på sidan och sa upp trygghetspaketet, nästan innan det ens hade hunnit aktiveras.

Till slut fick jag tre månader extra surf gratis, och därefter samma pris som tidigare men med högre surfmängd – utan att trygghetspaketet aktiverades.
Det du borde gjort var att säga upp alla avtal med skurkbolaget. Att folk glatt fortsätter vara kunder i bolag som de vet gör allt för att lura dem är en stor del av problemet. Hade folk vägrat att ha med sådana bolag att göra så hade de varit tvingade att skärpa sig. Nu drar de istället en rövare. Går det så går det, annars är ingen större skada skedd. Det är lite som folk som stannar kvar i förhållanden trots att de blir misshandlade.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har kört med Telia på bredbandssidan +25 år utan stora klagomål. Det gäller med dem som alla andra att läsa vad som gäller i form av rabatter och tidsbegränsningar i erbjudandena. Det är ett otyg som tyvärr alla har idag, det där med lockpriser under en period, men inget som Telia är värre på än någon annan. Sedan ett halvår har jag nu Telia som TV-leverantör med lockpris ( 50% off första året) , när det skall förlängas så stiger det säkert om man inte förhandlar. Men även vid fullt pris så är dom en hel del billigare på TV än Allente vi hade innan.

MultiMan
Telia för privatpersoner är en skugga av sitt forna jag. Nu är det väl runt 5 år sedan de avskaffade egen kundtjänst på privatsidan, så det är externa tjänster som sköter sådant, ofta dåligt och gärna oseriöst med grandiosa löften som alltför ofta blir en krokig tummetott. Det har jag egen erfarenhet av och väljer därför Telia numera enbart om det är ett otvetydigt, rättframt och prisvärt erbjudande via webben (INGA telefonsamtal, det är bästa sättet att bli vilseledd, hur skärpt man än är). Förr funkade deras egna privatkundtjänst utmärkt, men den finns inte längre i egen regi (som sagt).

Gällande trådens ämne, så här ser det ut på Telia mina sidor när man har ett bredbandsabonnemang:

Skärmdump av Telias tjänst 'Tryggt Bredband', visar status "ej installerad", ingår i Bredband 100/100, beställt 2025-09-09.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Telia Tryggt bredband: beskrivning av skyddstjänster som antivirus och barnprofil; kostnadsfritt vid köp av bredband, aktivering kräver installation.
Skapa konto

Telias "Tryggt Bredband" support och "Telia Trygghetspaket" med rabatterat pris och gratis första månad presenteras på webbsida.
Skapa konto

Det första som kallas "Tryggt Bredband" har jag aldrig beställt, ändå står det så. Den är tack och lov gratis om man har en bredbandstjänst.

För att hjälpa oseriösa säljare på traven så har de även "Trygghetspaketet" (som finns längre ner på samma sida som gratis "Tryggt Bredband") men som istället kostar 129kr i månaden. Tar du det per telefon så är det mycket stor sannolikhet att de tecknar dig för detta utan att du uppfattar det på något tydligt sätt.

Jag kollar alltid alla räkningar innan jag betalar, så när de fulat sig så har jag upptäckt det vid första fakturan. Ett råd jag ger till alla, betala inget utan att verifiera vad du beställt och betalar för. Borde vara självklart, men verkar tyvärr inte vara det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det du borde gjort var att säga upp alla avtal med skurkbolaget.
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
För mig är det ett mysterium att man väljer att utsätta sig för det där.
Better the enemy you know!

hsd
F Funkster skrev:
Jag har kört med Telia på bredbandssidan +25 år utan stora klagomål. Det gäller med dem som alla andra att läsa vad som gäller i form av rabatter och tidsbegränsningar i erbjudandena. Det är ett otyg som tyvärr alla har idag, det där med lockpriser under en period, men inget som Telia är värre på än någon annan. Sedan ett halvår har jag nu Telia som TV-leverantör med lockpris ( 50% off första året) , när det skall förlängas så stiger det säkert om man inte förhandlar. Men även vid fullt pris så är dom en hel del billigare på TV än Allente vi hade innan.
Hur är kanalutbudet i jämförelsen

hsd
MultiMan MultiMan skrev:
Telia för privatpersoner är en skugga av sitt forna jag. Nu är det väl runt 5 år sedan de avskaffade egen kundtjänst på privatsidan, så det är externa tjänster som sköter sådant, ofta dåligt och gärna oseriöst med grandiosa löften som alltför ofta blir en krokig tummetott. Det har jag egen erfarenhet av och väljer därför Telia numera enbart om det är ett otvetydigt, rättframt och prisvärt erbjudande via webben (INGA telefonsamtal, det är bästa sättet att bli vilseledd, hur skärpt man än är). Förr funkade deras egna privatkundtjänst utmärkt, men den finns inte längre i egen regi (som sagt).

MultiMan MultiMan skrev:

Gällande trådens ämne, så här ser det ut på Telia mina sidor när man har ett bredbandsabonnemang:

[bild]
[bild]
[bild]

Det första som kallas "Tryggt Bredband" har jag aldrig beställt, ändå står det så. Den är tack och lov gratis om man har en bredbandstjänst.

För att hjälpa oseriösa säljare på traven så har de även "Trygghetspaketet" (som finns längre ner på samma sida som gratis "Tryggt Bredband") men som istället kostar 129kr i månaden. Tar du det per telefon så är det mycket stor sannolikhet att de tecknar dig för detta utan att du uppfattar det på något tydligt sätt.

Jag kollar alltid alla räkningar innan jag betalar, så när de fulat sig så har jag upptäckt det vid första fakturan. Ett råd jag ger till alla, betala inget utan att verifiera vad du beställt och betalar för. Borde vara självklart, men verkar tyvärr inte vara det.
Nu är det ett tag sedan jag ringde kundtjänsten men vem skulle sköta den om inte Telia själv menar Du

Jag har ett bidrag till tråden där jag också vill kräkas lite på Telia.

Telia uppgraderade på oklart sätt min 78 årige halvdemente fars bredband till 250/250 mbit. Han har varken dator eller surfplatta. Han spelar endast wordfeud på mobiltelefonen och tittar på ett fåtal gammelkanaler i deras grundutbud. Ett streamingpaket med Netflix och HBO hade de prackat på honom också, trots att han inte ens vet vad streaming är för något.

Den personen på Telia som "hjälpte" honom med detta satt garanterat och gnuggade händerna och gjorde sitt livs sälj.

Först när han började få fakturor på närmare 1800 kr i månaden förstod han att något inte stod rätt till..

Far åt helvete Telia.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
fredand44 och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hela telecom-branschen är den lömskaste av alla branscher. ALDRIG tacka ja till nåt som är ”gratis” eller ”avslutas per automagi”, för majoriteten av alla säljare vill ha sin provision, och går över lik för den.

Har jobbat många år inom telecom, men slutade pga att jag såg för många kunder luras in i pengaslukhål!
Det där med "avslutas automatiskt" fungerar aldrig...BÖR UNDVIKAS!
Haft ett digitalt tidningsab som skulle "avslutas automatiskt".
Lyckade avsluta det efter 9 månader...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.