Alfredo Alfredo skrev:
Har du förslag på någon bra metod för att gör detta på en iPhone?
Iphone har tyvärr spärrat sina telefoner för inspelning men har du en annan telefon eller laptop eller dator i närheten använder man högtalarfunktionen på Iphonen och spelar in med en annan telefon eller laptop eller dator. Android är bättre. Där finns program man kan ladda ner som automatiskt spelar in telefonsamtalen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Unikt namn
F fredand44 skrev:
Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.

Med vänliga hälsningar,
Telia


Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,

Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,



Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!

Mvh
Fredrik
Be om det inspelade samtalet där du påstås lämna samtycke.
 
F fredand44 skrev:
Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.

Med vänliga hälsningar,
Telia


Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,

Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,



Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!

Mvh
Fredrik
Varför tror du Telia alltid alltid skickar en orderbekräftelse?
Det är ju du som missat .
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att det säljs via telefonförsäljare betyder att det per defintion är värdelöst. Att det dessutom är en Telia produkt betyder att det är värdelöst i kubik.
Aldrig fått ett samtal ifrån Telia om att uppgradera eller köpa paket.
Däremot en massa andra jeppar som påstår dom ringer ifrån Telia och vill sälja”uppgraderingar” och bättre abonnemang.
 
D Dilato skrev:
Jag har automatisk betalning av mina e-fakturor 😇

Det har ALDRIG hänt att det dragits fel belopp.
Men jag kollar mina kommande betalningar nån gång i månaden ändå.
Visste inte man kunde ha automatisk betalning av sina e-fakturor men då har du ändå en kontrollfunktion. En e-faktura kan man stoppa, det kan man inte med autogiro.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
det kan man inte med autogiro.
Det kan man givetvis!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Glöm inte att de måste få in cash då de delar ut ca 2 miljarder 4ggr om året till aktieägarna.
Det var nog det mest knasiga inlägg jag läst. Tror du Telias utdelning står å faller med å kortsiktigt lura egna mindre kunder..?
Hade Telia tänkt i närheten av vad du antyder hade de inte haft några kunder kvar…
 
  • Gilla
Vick Gul och 1 till
  • Laddar…
ollgla ollgla skrev:
Telia är en jätte och växer hela tiden.
Bolaget var mer värt för 20 år sen än idag så det där med växer hela tiden får du görna utveckla…
 
Kvackatore Kvackatore skrev:
Visste inte man kunde ha automatisk betalning av sina e-fakturor men då har du ändå en kontrollfunktion. En e-faktura kan man stoppa, det kan man inte med autogiro.
Självklart kan man det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det var nog det mest knasiga inlägg jag läst. Tror du Telias utdelning står å faller med å kortsiktigt lura egna mindre kunder..?
Hade Telia tänkt i närheten av vad du antyder hade de inte haft några kunder kvar…
Ironi är något jag sällan stavar och skriver men praktiserar desto mer. De ska självklart säga upp en ansenlig mängd av sina 20.000 anställda först.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan man givetvis!
Z Zodde skrev:
Självklart kan man det.
Jag har två autogiron, det ena är amortering på bolånet som går till en annan bank än där kontot finns. Det andra är ett sparande till Avanza. Jag kan inte avsluta något av dom från min egna bank. Amorteringen får jag inte ens en notis under "kommande betalningar".

Kanske är det annorlunda när det inte är en bank som är mottagare, isåfall får ni ursäkta.
 
Kvackatore Kvackatore skrev:
Jag kan inte avsluta något av dom från min egna bank.
Varför skulle du inte kunna det? Om du verkligen inte lyckas föreslår jag att du säger upp bekantskapen med den banken. Då lär det avslutas. 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Hon har 2 år gammal DORI mobil med enbart GSM, hon vill inte ha någon annan telefon med 4G eller 5G. Enbart Telia erbjuder GSM efter 1:a december så därför byta från Tele2 till Telia
Vad är problemet om telefonsamtalet går via 5G istället för GSM? Märker hon ens någon skillnad?
 
useless useless skrev:
Vad är problemet om telefonsamtalet går via 5G istället för GSM? Märker hon ens någon skillnad?
För att hennes mobil inte har 5G utan endast GSM? 😅
 
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.

Med vänliga hälsningar,
Telia


Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,

Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,



Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!

Mvh
Fredrik
F fredand44 skrev:
Liten rättelse, det verkar som om det är vårat bredband som förnyats.
Jag har varit utsatt för Telia och deras "service". Hade sen tidigare Telia bredband på landet. Så skulle vi få ett gruppavtal med Telia på både bredband och TV där vi bodde. På deras uppmaning sa jag upp det TV-avtal jag hade och använde både hemma och på landet till det datum de skulle koppla in gruppavtalet. Jag hade då beställt deras stora TV-paket som vi fick fördelaktigt pris på för 12 mån bindning.

Så stötte de på problem,och installationen skulle bli försenad 2 mån. Vilket innebar att vi stod utan TV. Jag kontaktade kundtjänst och frågade om jag kunde teckna ett kort avtal. Jag fick då till svar att jag kunde teckna Telia Mellan med 30 dagars uppsägningstid, vilket jag gjorde. Men när jag sedan skulle säga upp det, fick jag till svar att det var 12 mån bindningstid. Då stod jag med 2 TV-avtal. Jag sa åt dem att de fattar ni väl att ingen behöver 2 TV-avtal hos samma operatör. Men de var kallsinniga. Till saken hör att jag inte ens kunde logga in på båda avtalen, eftersom man loggar in med bank-id, och det sa de själva att det inte var tekniskt möjligt att logga in på 2 olika. Långa mailväxlingar med kundtjänst, där det ena svaret var mer korkat än det andra. Till saken hör att beställa abonnemang hos Telia kan man göra dygnet runt via inloggning med bank-id. Men att säga upp avtal kan man bara göra genom att ringa till kundtjänst på begränsade öppettider med lång kötid.


Konsekvensen? Telias sätt att lura mig till ett 12-månaders abonnemang i onödan, ledde till att jag när tiden löpt ut avslutade jag allt hos Telia. Ny bredbandsleverantör både hemma och på landet. TV-paket hos den leverantören. Och min ursprungliga tanke att bli helkund hos Telia med även telefonabonnemang blev de också blåsta på. Aldrig mer Telia, det kan garantera.
 
  • Gilla
  • Wow
aspa-hasse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.