F fredand44 skrev:
Liten rättelse, det verkar som om det är vårat bredband som förnyats. Men lik förbenat så ville jag inte ha Trygghetspaketet.
Elände på elände, sa gubben som tratt yvar källing.... Gotländsk ordspråk

Har äntligen blivit av med Telia. Behöll gotländska trådburna abonnemanget fast det var svindyrt, det fungerade medan huset låg och ligger i mobilskugga. Sen lade Telia ner kopparnätet utan att städa efter sig. Det fick jag göra, delvis med proffshjälp. Nu har jag Fello, Telias budgetvariant fast bättre, Fellos support svarar i telefon! (Fortfarande mobilskugga men det luftburna funkar numera lite grann.)
[bild]

Eftersom ingen har svarat TS om tips på hur man kan gå vidare så kommer här något.

Det som talar för din rätt att få pengarna tillbaka är det du själv skrivit om att man inte passivt kan ingå nya avtal. Det som dock talar emot är att du betalt fakturorna och detta kan tolkas som att du accepterat avtalet. Har du betalt via autogiro eller automatisk kortdragning så har du kanske en chans att hävda att Telia dragit pengar från dig mot din vilja, speciellt om fakturabeloppet brukar skilja sig månad till månad. Det som talar emot igen är att du betalat fakturorna under så lång tid.

Vad kan du då göra om du vill ta fajten? Om du har 900kr att ”satsa” för att få pengar tillbaka kan du göra såhär. Steg 1 är att skapa ett ärende hos Kronofogden för en kostnad av 300kr. Telia kan då välja att vika sig av goodwill och återbetala pengarna när ärendet kommer från Kronofogden (de kanske har standardprocesser för detta). Nekar Telia i detta fall kan du lägga till 600kr för att ta ärendet vidare till tingsrätten som ett småmål. Det tillkommer inga övriga kostnader, men om du förlorar målet så är de 900 kronorna du lagt ut förlorade. Vinner du så bör du få tillbaka pengarna plus de 900kr som du lagt ut på processen.

Oavsett om man anser att man kan vinna målet i rätten så finns ju alltid chansen att Telia helt enkelt väljer att inte representera sig själva i rätten och inte dyker upp till förhandling. Det är ju mycket dyrare för dem att skicka dit en av sina jurister än att bara betala. I och med att det är ett småmål så kan de inte kräva dig på ersättning för kostnaden för representationen, så det kan definitivt vara en väg fram.

Lycka till

Redigerat:
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Steg 1 är att skapa ett ärende hos Kronofogden
Steg 1 är väl ändå att tydligt, vilket jag anser bör vara skriftligt, kräva återbetalning av Telia. Lite magstarkt att gå till fogden innan man ens meddelat gäldenären att de har en skuld att betala.

Alfredo Alfredo skrev:
Steg 1 är väl ändå att tydligt, vilket jag anser bör vara skriftligt, kräva återbetalning av Telia. Lite magstarkt att gå till fogden innan man ens meddelat gäldenären att de har en skuld att betala.
Han har redan begärt återbetalning skriftligt, det framgår redan tydligt i första mailet som citeras ”jag vill ha min pengar tillbaka”. Han har dessutom skickat ett skriftligt bestridande i det andra mailet.

Självklart är detta steg 1 efter att han fått ytterligare ett nej på det andra mailet alt om de ignorerar hans förfrågan orimligt lång tid!

Han kan skicka ett till krav innan han går till kronofogden om han vill, mest för hans egen skull då det inte kräver extra insats. Detta är instruktioner hur han kan göra om de inte betalar, kan jag förtydliga.

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läser här som på många andra ställen "Telia ringde"
Jag har haft Telia i 33 år, de har aldrig ringt mig, men det har ringt massa försäljare genom åren som påstått sig ringa för Telia, vara dess ombud och liknande.
Tele säljarna har koll på vad du har, de vet när din bindningstid håller på att gå ut.
De få gånger jag har blivit uppringd av någon telemarketingungdom som representerar Telia så har de haft tillgång till mina existerande abonnemang.

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Det är rätt talande att nu har det varit 18 inlägg i den här tråden och hittills är det ingen som ens har tänkt tanken att det där paketet skulle vara bra att ha, eller att det är värt pengarna. Det verkar bara vara till för att lura pensionärer, folk som sitter och sover när de betalar räkningarna och folk som blint köper vad de gör reklam för.
Det är väl ingen i tråden som motsätter sig nyttan med ett Säkerhetspaket som sådant?
Jag valde tex att inte aktivera Bredband2’s McAffe paket för ett antal år sedan pga att jag redan då hade ett fullgott skydd med Norton.

Men tråden handlar om att Telia på eget bevåg aktiverat/ändrat samt tagit betalt för en oönskad tjänst av kunden…

TS
Vad betyder ordspråket?

Bo00 Bo00 skrev:
Varför ringa? Har du inte internet? För har man internet så finns det finfina WWW (world wide webb) där allting finns att läsa och beställa. Du läser med egna ögon vad du beställer och ingen människa kan säga 199 och sen ändra det till 399.

Att ringa och beställa känns ju så 1980.
Abonnemanget fanns inte på deras hemsida, hon ville ha GSM abonnemang utan data eftersom hon har ingen smartphone, hon är 87 år och t.o.m SMS kan vara lite för komplicerat för henne.

• Älska
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Kanske ett kontantkort skulle vara bättre?

P Processengine skrev:
Verför inte välja Fello till farmor? Telias nät, 110 kr i månaden och 6 GB, obegränsat ringande och SMS. Halva priset första månaderna.
Hon har 2 år gammal DORI mobil med enbart GSM, hon vill inte ha någon annan telefon med 4G eller 5G. Enbart Telia erbjuder GSM efter 1:a december så därför byta från Tele2 till Telia

Bart Bart skrev:
Telia är nog inte annorlunda än någon annan av de stora operatörerna. Ungefär samma priser, tjänster mm. Samma otyg med gratistjänster.

Dock brukar jag vara noga med att kolla vad jag faktiskt betalar för varje månad. Inget slinker med som inte ska vara där, oftast. Kan ju vara ett tips till alla att kontrollera specifikationen på fakturan som kommer så att man inte betalar för något i ett års tid som inte ska vara där, oavsett om det är fel hanterat av leverantören eller inte.
F fredand44 skrev:
Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.

Med vänliga hälsningar,
Telia

Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,

Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,

Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!

Mvh
Fredrik
Jag skulle säga att du ska ta kontakt med företaget du tecknade tjänsten med. Bara för att du har Telia behöver det inte betyda att det är Telia du tecknade avtalet med/genom. Det är många återförsäljare där ute som är mer eller mindre shady.
Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. Annars skulle jag ta det en vända till till Telia genom att ringa till kundservice och få prata med nån lite högre upp än bara first line.

M miks62gbg skrev:
Jag ringde upp Telia för en vecka sedan för att köpa mobilabonemang åt "farmor" 87 år.
Säljaren hittade ett passande abonnemang för 199 kr i 12 månader
Mycket bättre pris - och bemötande - får "farmor" hos Fello! De går i Telias nät och erbjuder lägre priser för barn, studenter och seniorer utan bindningstid!!
Just nu har de kampanj 25 kr/mån.
Helt plötsligt brukar de gratis dubbla eller ge fri surf till oss abonnenter under en vecka / månad för att fira något 👍

Du har 14 dagars ångerrätt på "farmors" Telia-abonnemang!
Säg upp det idag!!!

S sarrigato skrev:
Han har redan begärt återbetalning skriftligt, det framgår redan tydligt i första mailet som citeras ”jag vill ha min pengar tillbaka”. Han har dessutom skickat ett skriftligt bestridande i det andra mailet.
OK, missade det! 😳 Erkänner, jag är en slarver ibland... 😳😳😳

S sarrigato skrev:
Självklart är detta steg 1 efter att han fått ytterligare ett nej på det andra mailet alt om de ignorerar hans förfrågan orimligt lång tid!
Då är vi överens!

S sarrigato skrev:
Han kan skicka ett till krav innan han går till kronofogden om han vill, mest för hans egen skull då det inte kräver extra insats.
Det jag saknar i de mail TS skickat, om jag nu inte läser slarvigt igen, är en tydlig specifikation på vilket belopp han önskar åter och en tydlig grund till hur beloppet har beräknats. Dessutom är det lämpligt att meddela att dröjsmålsränta enligt räntelagen börjar ticka trettio dagar efter kravets avsändande.

• Gilla
sarrigato
  • Laddar…
useless useless skrev:
En dement släkting har varit Telia-kund sen mobiltelefonens barndom. I somras upptäckte den som sköter ekonomin att det kom flera räkningar från Telia samma månad. Efter lite efterforskning visade det sig att några av Telias telefonförsäljare sålt på släktingen ytterligare tre mobilabonnemang...
Detta + det TS berättar om visar tydligt att problemet är att det uppenbarligen är lagligt i Sverige att syssla med åldringsrån.

Det enda rimliga vore att företag som sysslade med sådant här straffades hårt. Procent av årsomsättningen i böter + fängelse för VD/Styrelseordf.. Är rätt övertygad om att vi skulle slippa en hel del skit då.

Hoppas att eventuella läsare av denna tråd som jobbar på Telia säger upp sig. Har man någon moral så jobbar man inte för ett företag som sysslar med åldringsrån.

• Gilla
ollgla
  • Laddar…
W Willewille skrev:
För att få bäst kontroll på telefonförsäljare SKALL man alltid spela in samtalet själv.
Har du förslag på någon bra metod för att gör detta på en iPhone?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.