36 584 läst ·
151 svar
37k läst
151 svar
Varning, blåst av Telia
Det där är typiskt Telia. Jag vart låst på ett streaming abonnemang i ett år, för det lät så bra när säljaren ringde och berättade vad som ingick. Sen satt jag med det där abonnemanget och en extra "tv4play+ super ultra Utan reklam" i ett år. Med en jävla massa kanaler på linjär tv som jag inte kollat på 15 år. Halva priset på HBO försvann också.
Jag tror nog att säljarna som jobbade på sossarnas lottförsäljning har hittat ett nytt hem i Telecom-branschen, haha. Aldrig mer Telia alla fall!
Jag tror nog att säljarna som jobbade på sossarnas lottförsäljning har hittat ett nytt hem i Telecom-branschen, haha. Aldrig mer Telia alla fall!
Pengarna kommer du förmodligen inte få tillbaka. Genom att betala tillägget på fakturan så har du godkänt det nya avtalet. Om du har autogiro måste du ”skyndsamt” kontakta fordringsägaren när ”felaktigt” belopp har dragits.F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
En måste fan ha koll på allt och det går inte att lita på kapitalägarna 😮💨😊
Han kanske har autogiro...?D Dykarn13 skrev:Hur kan du omöjligt upptäcka att du betalar mera än du borde.... dessutom i över ett år?!
Vet exakt vad mitt bredband + telefon kostar. Är något konstigt kollar jag fakturan?! Jag hoppas verkligen inte du får något tillbaka. Det är ju ditt eget fel också.
En sak med abonnemang eller tjänster, dubbelkolla och lita inte på dem. 😂
I mitt exempel så har jag autogiro, och då får man bara ett sms med en klumpsumma, som du kanske inte granskar så noga. Fakturan får man aldrig se i praktiken. Den finns på "Mina Sidor", och man måste logga in för att se.
Dags att byta operatör. Blir kanske inte bättre men du mår bättre efter att meddelat detta till Telia. 😎F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
Telia är nog bland mest arroganta företagen i landet. I Degeberga visar deras egna täckningskartor frånvaron av täckning på stora arealer, men företaget anser att det kan abonnenterna själva åtgärda, om de vill!!RoTe skrev:
Ja, om de vill spendera 100 000 kr i st. f. att Telia smäller upp en mast till.
Det drabbar mycket affärsverksamhet, när det inte går att swisha eller använda kort, men det struntar Telia högaktningsfullt i, trots flera års vädjanden från affärsdrivande personer. 3 och Hallon går utan problem.
Spelas inte alla samtal in av Telia ?F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
Det brukar man ju få höra när man ringer in
Håller med, och de lierar sig med likasinnade i Europa. Är fast med Telia på min arbetstelefon och reser en hel del i tjänsten i Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien. Så fort man rör sig utanför större bebyggelse så tappar man täckningen.RoTe skrev:
Hej,F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
Stor igenkänningsfaktor. Har ifrågasatt Telia vid flera tillfällen pga liknande händelser. Vid ett tillfälle fick jag faktiskt Telia att plocka fram inspelningarna och konstatera att säljaren ljugit i samtalet (eller åtminstone lovat saker Telia inte kunde hålla).
Problemet är enligt mig deras säljare. Som för övrigt fram till ganska nyligen (något år sedan) var samma företag som fick en massa uppmärksamhet för sina säljmetoder åt Socialdemokraternas lotteriverksamhet.
De är rätt vårdslösa med sanningen och lovar vitt och brett. Sen står man som kund och får ta bråket med Telia.
Lösningen för mig har varit att få ärendet lyft till Telias avdelning för kundrelationer. Inspelningen finns och där finns oftast sanningen.
Sen är det bara att försöka undvika affärer med Telia om man inte måste.
Lycka till.
Läropengar
1) Köp aldrig något på initiativ av motparten och absolut inte över telefon
2) Betala aldrig med autogiro, ta istället e-faktura. Alla har tid att undvara 15 minuter i månaden för att betala sina räkningar.
1) Köp aldrig något på initiativ av motparten och absolut inte över telefon
2) Betala aldrig med autogiro, ta istället e-faktura. Alla har tid att undvara 15 minuter i månaden för att betala sina räkningar.
Min erfarenhet av Telia är att det är callcenter personal som hanterar de flesta samtal. Alltså folk som inte har ”ansvar, befogenheter, kunskap …” för någonting annat än att sälja så mycket som möjligt efter pratmanus. Du måste lyckas komma förbi dem och till rätt avdelning för att få upprättelse.F fredand44 skrev:Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.
Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.
Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:
Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik
Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.
Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.
Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.
Med vänliga hälsningar,
Telia
Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,
Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.
Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.
Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.
Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.
Med vänliga hälsningar,
Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!
Mvh
Fredrik
Kämpa på och fixa annan leverantör. Jag fick ner mina räkningar med nästan 1000 kr/mån
1. Säg alltid NEJ till allt.
2. Använd absolut aldrig ordet "ja".
3. Kontrollera ditt avtal noga efteråt och upprepa det efter ungefär en månad så de inte hittar på något.
4. Bästa alternativet är att omedelbart lägga på luren utan att yttra ett ord. Och sedan göra 3 ovan.
2. Använd absolut aldrig ordet "ja".
3. Kontrollera ditt avtal noga efteråt och upprepa det efter ungefär en månad så de inte hittar på något.
4. Bästa alternativet är att omedelbart lägga på luren utan att yttra ett ord. Och sedan göra 3 ovan.
Jag har ett "Fastpris 55+/Under 18år 3GB" hos Fello för 95 kr per månad. Tror det är det billigaste du kan hitta (i den åldern). I varje fall var det så när jag tecknade det.
(Har det som ett reserv/backup nummer. Har annars Tele2.)
(Har det som ett reserv/backup nummer. Har annars Tele2.)