F fredand44 skrev:
Hoppas givetvis på tips men inlägget är lika mycket en varning till andra.

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Skickade omedelbart detta till Telia och fick svar ganska snabbt:

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Återkom gärna om du önskar att vi avslutar tjänsten omgående, så ordnar vi det.

Med vänliga hälsningar,
Telia

Nu har jag skickat följande till till Telia:
Hej,

Tack för ert svar.
Jag bestrider fortfarande debiteringen för Trygghetspaketet.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,

Vad tror ni, finns det någon chans att få tillbaka pengarna?
Suck!

Mvh
Fredrik
Hade haft Telia i ca30 år, skulle ha bredband de kunde bara leverera 10mb alla andra kunde leverera minst100mg i min fiber de vägrade leverera vad jag ville ha! De hänger inte med i utvecklingen jag sa upp alla abb jag hade med dessa! Det blev billigare på alla nya abonnemang!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hur kan du betala 129 kr för något du inte beställt och först reagera efter 1 år? Själv tror jag att du aktivt beställt Telia Trygghetspaket. Telia säger ju att det är ett ingånget avtal. Skulle de ha fel?

Telia är bäst!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Bor i pepparkakshus och 9 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Hur kan du betala 129 kr för något du inte beställt och först reagera efter 1 år? Själv tror jag att du aktivt beställt Telia Trygghetspaket. Telia säger ju att det är ett ingånget avtal. Skulle de ha fel?

Telia är bäst!
Funderar på samma sak?
Och vad står det i avtalet?
Det är alltid intressant att veta.

F fredand44 skrev:

Jag har i flera år haft ett privat Telia mobil abonnemang. Av någon anledning som jag inte minns gjordes någon ändring i abonnemanget för ca ett år sen. Jag minns att man sade att nu får du gratis ett Trygghetspaket i några månader. Då jag inte var intresserad av erbjudandet så ville jag försäkra mig om att det försvinner av sig själv så jag minns att personen hos Telia sade att bara jag inte aktiverar det så upphör det, men kom ihåg att inte aktivera.
Idag loggade jag in på Telia och upptäckte att jag fakturerats 129:- i månaden i ganska prick ett år, utöver min abonnemangskostand.

Jag ser att jag är fakturerad för ett trygghetspaket sedan ett år tillbaka. Jag påstår att jag absolut inte ingått något sådant avtal med er. Jag har fått erbjudande men om trygghetspaket men fick förklarat att om jag inte började använda det skulle det inte belastas mig. Jag vill ha min pengar tillbaka.
Mvh
Fredrik

Hej,
Jag vill bekräfta att trygghetspaketet lades till i samband med förlängningen av ditt mobilabonnemang den 1 oktober 2024. Detta framgår även i din orderbekräftelse för order 50659364.

Vi kan självklart hjälpa dig att avsluta tjänsten med dagens datum. Däremot kan vi tyvärr inte kreditera några kostnader, eftersom debiteringen har skett korrekt enligt avtalet.

Med vänliga hälsningar,
Telia

Hej,

Tack för ert svar.

Vid förlängningen av mitt abonnemang den 1 oktober 2024 informerades jag uttryckligen om att Trygghetspaketet kunde testas kostnadsfritt en tid, men att tjänsten skulle avslutas automatiskt om jag inte aktiverade den. Jag har aldrig aktiverat eller använt tjänsten, och jag har inte uttryckligen samtyckt till att den skulle börja debiteras.

Enligt konsumenträtten (bl.a. 9 § distansavtalslagen) krävs ett aktivt samtycke till betaltillägg. Ett tillägg får alltså inte aktiveras enbart genom passivitet. Eftersom jag inte har lämnat ett sådant samtycke, anser jag att debiteringen skett felaktigt och begär därför att Telia återbetalar de avgifter som tagits ut för Trygghetspaketet.

Jag ber er bekräfta att mitt bestridande är mottaget och att ärendet överlämnas till rätt instans för vidare hantering.

Med vänliga hälsningar,

Suck!

Mvh
Fredrik
Jag har för mig att jag var ute för något liknande för något år sedan. Nu kommer jag inte ihåg alla detaljerna. Men för min del rörde det sig bara om någon månad. Jag ringde och pratade med dem om detta, och de kunde kreditera mig för detta. De har ju "Tryggt Bredband" som ingår i bredbandsavtalet, detta täcker mitt behov. Jag brukar ringa en gång om året och omförhandla avtalet, finns alltid något de kan göra.
Lycka till/ Bengt.

S
F fredand44 skrev:

Mvh
Fredrik

Hej,

Med vänliga hälsningar,
Telia

Hej,

Tack för ert svar.

Med vänliga hälsningar,

Suck!

Mvh
Fredrik
Det är ett trix dom har. Man startar en tjänst för kunden som är gratis. En tjänst som varken kunden begärt eller önskar. Den är gratis till att börja med och fullt möjlig att avboka. På så sätt smygs en kostnad in hos kunden.

I dessa moderna tider med BankID, och papperslöst faktureringssystem, så får kunden inga fakturor hem i bervlådan längre. Från Telia får man (oftast) ett SMS med ett samlingsbelopp, samt att faktura nu finns för påseende på "Mina Sidor".

Den sista delen i scammen är viktig. Få loggar in på Mina Sidor- i synnerhet om man haft ett bolag i mer än 30 år eller dito.

Du kommer inte att få tillbaka några pengar. Jag gjorde en liknande grej på TELIA nyligen då jag köpte en billig tel på rea. Tyvärr dröjde det 7 månader innan jag upptäckte att dom också tog ut en avgift på 129 kronor/månad i försäkringskostnad. En försäkring som jag inte visste om eller önskade. Försäkringen skulle gälla i 36 månader, och i slutändan bli lika dyr som telefonens inköpspris. Faktiskt dyrare eftersom det var REA-pris

Precis som för dig var det möjligt att säga upp idiottjänsten på dagen. Men pengar tillbaka kan du glömma, eftersom dom noga undersökt det juridiska i tillvägagångssättet.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läser här som på många andra ställen "Telia ringde"
Jag har haft Telia i 33 år, de har aldrig ringt mig, men det har ringt massa försäljare genom åren som påstått sig ringa för Telia, vara dess ombud och liknande.
Tele säljarna har koll på vad du har, de vet när din bindningstid håller på att gå ut.
Samma erfarenhet. Hade Telenor väldigt länge men det blev bara sämre och sämre på alla sätt, främst med allt säljande. Var dessförinnan Teliakund och är det igen. Ingen försäljning, bättre pris än Telenor och stabilt. Det jag saknar med Telenor är att jag som lång kund hade särskilt nummer för kundservice men det kan jag vara utan. Att Telia skulle vara dyrast som andra säger köper jag inte. Jag spelade ut företagen mot varandra för TV, internet och mobiltelefoni. Sett till alla kostnader och rabatter över hela betalperioden inklusive priset för familjeabbonnemang och avbetalningskostnad på telefon så var Telia billigare än Telenor och dyrare än Tre. Efter att jag bytte (snart sex månader sen) så ringer fortf säljarna för alla andra bolag och tror att mitt abbonnemang gått ut... Telia ringer inte.

• Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Hur kan du omöjligt upptäcka att du betalar mera än du borde.... dessutom i över ett år?!
Vet exakt vad mitt bredband + telefon kostar. Är något konstigt kollar jag fakturan?! Jag hoppas verkligen inte du får något tillbaka. Det är ju ditt eget fel också.
En sak med abonnemang eller tjänster, dubbelkolla och lita inte på dem. 😂

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Telia är en jätte och växer hela tiden. De äger även Halebob och nu har de lagt ett bud på Bredband2 också. Har haft Telia ett par gånger både på bredband och telefon. De är dyra men fungerar också oftast bra.
Har även haft Halebob vilka också fungerade bra och nu har jag precis börjat med Bredband2 vilket än så länge fungerar bra. Nu sitter jag på ett stadsnät vilket säkert underlättar.
Som konsument idag gäller det att vara otrogen och omförhandla hela tiden. Får du inte igenom din vilja så säg upp. Det är så lätta att teckna nytt till bättre pris. Det är en kamp hela tiden.... Men alla vill ha dig som kund och man får oftast en avtal under 12 månader som är hyffsat men sen gäller det att vara aktiv själv när tiden börjar gå ut.
Tycker synd om många som kanske inte har kunskapen eller orken att göra detta.
Det här gäller även andra områden som t.ex bilfärsäkringar, el mm. Tecknade nyss nytt elavtal på 12 mån där jag förhandlade bort den fasta månadsavgiften.

Jag ringde upp Telia för en vecka sedan för att köpa mobilabonemang åt "farmor" 87 år.
Säljaren hittade ett passande abonnemang för 199 kr i 12 månader som vi accepterade via bankid och hon fick efteråt hem en bekräftelse där det står 399 kr och ett annat abonnemang än det vi kom överens om i telefon. Sedan var det svårt ändra detta via kundtjänst men han som till slut kunde ändra abbonemanget till 199 kr erkände att vissa säljare ibland gör så här för de får högre provision om de lyckas sälja ett dyrare abonnemang än avtalat. "Om man beställer själv via hemsidan blir det alltid rätt".

Jag vill inte ha något mer från Telia efter detra.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Bor i pepparkakshus och 11 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:

Mvh
Fredrik

Hej,

Med vänliga hälsningar,
Telia

Hej,

Tack för ert svar.

Med vänliga hälsningar,

Suck!

Mvh
Fredrik
Jag reagerar på att du har dålig koll på din ekonomi eftersom du inte upptäcker en felaktig debitering förrän efter ett år. Man godkänner ju själv varje faktura.

M miks62gbg skrev:
Jag ringde upp Telia för en vecka sedan för att köpa mobilabonemang åt "farmor" 87 år.
Säljaren hittade ett passande abonnemang för 199 kr i 12 månader som vi accepterade via bankid och hon fick efteråt hem en bekräftelse där det står 399 kr och ett annat abonnemang än det vi kom överens om i telefon. Sedan var det svårt ändra detta via kundtjänst men han som till slut kunde ändra abbonemanget till 199 kr erkände att vissa säljare ibland gör så här för de får högre provision om de lyckas sälja ett dyrare abonnemang än avtalat. "Om man beställer själv via hemsidan blir det alltid rätt".

Varför ringa? Har du inte internet? För har man internet så finns det finfina WWW (world wide webb) där allting finns att läsa och beställa. Du läser med egna ögon vad du beställer och ingen människa kan säga 199 och sen ändra det till 399.

Att ringa och beställa känns ju så 1980.

• Gilla
Vick Gul
  • Laddar…
A akhil00 skrev:
Samma erfarenhet. Hade Telenor väldigt länge men det blev bara sämre och sämre på alla sätt, främst med allt säljande. Var dessförinnan Teliakund och är det igen. Ingen försäljning, bättre pris än Telenor och stabilt. Det jag saknar med Telenor är att jag som lång kund hade särskilt nummer för kundservice men det kan jag vara utan. Att Telia skulle vara dyrast som andra säger köper jag inte. Jag spelade ut företagen mot varandra för TV, internet och mobiltelefoni. Sett till alla kostnader och rabatter över hela betalperioden inklusive priset för familjeabbonnemang och avbetalningskostnad på telefon så var Telia billigare än Telenor och dyrare än Tre. Efter att jag bytte (snart sex månader sen) så ringer fortf säljarna för alla andra bolag och tror att mitt abbonnemang gått ut... Telia ringer inte.
Jag hoppade på Comviq fiber under ett år. Jo det fungerade lika bra som Telia som jag alltid haft under 15 år men Comviq var aningen billigare. Efter 10 månader la det av fullständigt och det tog 3 dagar innan det gick igång igen. 3 dagar är faktiskt en oerhört lång tid utan fungerande fiber. Att jag gick tillbaka till Telia när bindningstiden gick ut hos Comviq beror dels på haveriet (som jag aldrig varit med om med Telia) och att när jag skulle felanmäla hos Comviqs kundtjänst tog det 1 timme och 40 min i telefonkö!

Telia svarar ganska snabbt de få gångerna jag ringt till dem. Lite dyrare nu med Telia igen men det känns ändå så oerhört mycket bättre igen. Att byta till något annat för att spara 50 kr gör jag aldrig mer. För övrigt har jag även Telia för mobilen i form av Fello som går i Telias nät och dessutom ägs av Telia. Seniorabonnemang 155 kr med 8 GB surf.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:

Verför inte välja Fello till farmor? Telias nät, 110 kr i månaden och 6 GB, obegränsat ringande och SMS. Halva priset första månaderna.

• Fyra mobilabonnemang på 4, 10, 20 och 30 GB med priser från 110 kr/mån, alla med 5G och möjlighet att spara upp till 100 GB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kartomand och 3 till
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Verför inte välja Fello till farmor? Telias nät, 110 kr i månaden och 6 GB, obegränsat ringande och SMS. Halva priset första månaderna.
Precis. Telia är alltid lite dyrare än Fello som dessutom Telia köpte upp men verkar faktiskt att behålla Fellos prisnivå separerad från Telias.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag förstår inte dem som säger att de använder Telia eftersom de har ett bra nät. Då är det väl i så fall bättre att köpa ett abonnemang från nån operatör som återförsäljer deras nät från en webbsida typ Halebop. Då slipper man vara med och finansiera alla Telias skvadroner av tjänstemän och försäljare som hittar på en massa tok hela tiden, som man sen måste handskas med som kund. Man slipper även vara med och finansiera deras korkade reklam.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.