S SirKnasen skrev:
Tack för tippset. Ska köpa Teliaaktier 😉

Och tack för påminnelsen fredand44 att gå in och se över abonnemang och liknande vad man faktiskt betalar för.
De har ju kört länge med 2kr i årlig utdelning fördelat på 4×50öre.

Köpte från 32 ner till 26.05 kr styck och då var det 7.7% i direktavkastning förutsatt att utdelningen kvarstår.

Sammantaget ca 60.000 aktier nu och en egentligen för stor bas i portföljen. Skulle sälja men kul med utdelning också.

• Gilla
wdeu
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Tack för tippset. Ska köpa Teliaaktier 😉
En gång i tiden när "alla" förlorade stort på Telias börsintroduktion så resnerade jag som så "varför skulle jag vilja äga aktier i ett bolag jag under inga omständigheter vill vara kund i". Det resonemanget räddade mig från en dålig investering, när alla skulle ha telia aktier.

Det må vara att andra bolag kör med liknande scams som Telia, men Telia är den i alla kategorier sämsta tjänsteleventör jag någonsin har haft kontakt med. Tom. Bitcoinbedragarna som ringer mig en gång i månaden är mer seriösa (eller tja kanske inte efter deras senaste mordhot...).

Och de smittar. Ett annat företag i en helt annan branch, som jag under många år har haft god erfarenhet av i min firma, började plötsligt strula. Allt blev fel, hopplöst att få tag på någon osv. I ett skede tänkte jag kontakta deras VD för att klaga. Så jag googlade på deras ledning. Visade sig att ungefär då när de började strula, så hade de fått en ny VD som kom från Telia, och han hade i snabb takt tillsatt en helt ny ledningrupp av "kompisar" alla med Telia bakgrund.

Jag brydde mig aldrig om att försöka få en bättring, jag bytte leverantör. Och det gick bara ett drygt år till så var detta tidigare framgångsrika företag borta från marknaden.

• Gilla
rakt09 och 8 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
En gång i tiden när "alla" förlorade stort på Telias börsintroduktion så resnerade jag som så "varför skulle jag vilja äga aktier i ett bolag jag under inga omständigheter vill vara kund i". Det resonemanget räddade mig från en dålig investering, när alla skulle ha telia aktier.

Det må vara att andra bolag kör med liknande scams som Telia, men Telia är den i alla kategorier sämsta tjänsteleventör jag någonsin har haft kontakt med. Tom. Bitcoinbedragarna som ringer mig en gång i månaden är mer seriösa (eller tja kanske inte efter deras senaste mordhot...).

Och de smittar. Ett annat företag i en helt annan branch, som jag under många år har haft god erfarenhet av i min firma, började plötsligt strula. Allt blev fel, hopplöst att få tag på någon osv. I ett skede tänkte jag kontakta deras VD för att klaga. Så jag googlade på deras ledning. Visade sig att ungefär då när de började strula, så hade de fått en ny VD som kom från Telia, och han hade i snabb takt tillsatt en helt ny ledningrupp av "kompisar" alla med Telia bakgrund.

Jag brydde mig aldrig om att försöka få en bättring, jag bytte leverantör. Och det gick bara ett drygt år till så var detta tidigare framgångsrika företag borta från marknaden.
Det är tyvärr en vanlig utveckling.
Har jobbat i ett företag som fick en ny vd som kom från ett av HPEs företag som sålde 'tjänster'.
Vi sålde mjukvara globalt, där man kunde teckna supportavtal vid behov.
Med den nya vd:n och hans gäng av HPE-föredettingar, infördes obligatoriska supportavtal och försämrade återförsäljaravtal, och kunderna började rösta med fötterna, så även jag.
De finns fortfarande kvar, men med minskande omsättning, att ägarna inte fattar ?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt talande att nu har det varit 18 inlägg i den här tråden och hittills är det ingen som ens har tänkt tanken att det där paketet skulle vara bra att ha, eller att det är värt pengarna. Det verkar bara vara till för att lura pensionärer, folk som sitter och sover när de betalar räkningarna och folk som blint köper vad de gör reklam för.

Redigerat:
  • Gilla
fredand44 och 7 till
  • Laddar…
RoTe
P Peter787 skrev:
Det är tyvärr en vanlig utveckling.
Har jobbat i ett företag som fick en ny vd som kom från ett av HPEs företag som sålde 'tjänster'.
Vi sålde mjukvara globalt, där man kunde teckna supportavtal vid behov.
Med den nya vd:n och hans gäng av HPE-föredettingar, infördes obligatoriska supportavtal och försämrade återförsäljaravtal, och kunderna började rösta med fötterna, så även jag.
De finns fortfarande kvar, men med minskande omsättning, att ägarna inte fattar ?
Samma i min bransch, företag efter företag tror dom kan saker men går på nit varenda gång. Vi på golvet har slutat bry oss, vi bara ser på numera.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En dement släkting har varit Telia-kund sen mobiltelefonens barndom. I somras upptäckte den som sköter ekonomin att det kom flera räkningar från Telia samma månad. Efter lite efterforskning visade det sig att några av Telias telefonförsäljare sålt på släktingen ytterligare tre mobilabonnemang...
Telia sålde på min 78-årige pappa ett uppgraderat mobilabonnemang med massor av data. Tyvärr lämnar han sällan huset och använder wifi 99.9% av tiden…

Till er med gamla föräldrar som har Telia kan jag rekommendera att få en fullmakt från föräldern hos Telia. Då kan man sköta alla deras affärer med Bank-ID.

• Gilla
husspekulanten och 8 till
  • Laddar…
boschkenta
Tyvärr faller väl rätt mycket på de (stackars) ungdomar som sitter med ett sketet telefonförsäljningsjobb med provision och bara vill få affärer gjorda utan att ha helt full koll själva.

Var med om liknande då de ringde mitt privata nr från företagssidan och sa att jag kan få ett billigare privat abonnemang för att jag är företagskund. Visst sa jag, och vips så hade jag 2st företagsabonnemang som var bundna på 1 år.. hmm.

• Gilla
DudeCanYouChill
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
ingen som ens har tänkt tanken att det där paketet skulle vara bra att ha,
Att det säljs via telefonförsäljare betyder att det per defintion är värdelöst. Att det dessutom är en Telia produkt betyder att det är värdelöst i kubik.

• Gilla
  • Arg
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
N
Jag har haft Telias mobila bredband i snart tio år.
Mycket nöjd med hastighet och tillgänglighet. Haft ETT avbrott under dessa år.
Hastigheten ligger stabilt runt minst 150 Mbit/s ner och 100 Mbit/s upp under de tider nätet är som mest belastat. Under lågtrafiktid når jag över 300 Mbit/s. Detta är på landsbygden med 9 km till den mast som används.
Tele 2, Telenor, Tre är inte i närheten av dessa hastigheter.
När jag sedan fick ett pris på 299:-/månad om jag band mig på 24 månader blev jag ännu nöjdare (detta var i samband med samband med att jag fick en ny router för 5G för ett par månader sedan).
Så Telia kan visst vara väldigt bra!

När det gäller mobilen kör jag dock med Hallon då de har bäst pris och jag använder telefonen väldigt lite generellt.

• Gilla
cilver och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
Hela telecom-branschen är den lömskaste av alla branscher. ALDRIG tacka ja till nåt som är ”gratis” eller ”avslutas per automagi”, för majoriteten av alla säljare vill ha sin provision, och går över lik för den.

Har jobbat många år inom telecom, men slutade pga att jag såg för många kunder luras in i pengaslukhål!

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hela telecom-branschen är den lömskaste av alla branscher. ALDRIG tacka ja till nåt som är ”gratis” eller ”avslutas per automagi”, för majoriteten av alla säljare vill ha sin provision, och går över lik för den.

Har jobbat många år inom telecom, men slutade pga att jag såg för många kunder luras in i pengaslukhål!
Precis jag har en försäkring hos trygg hansa och deras jävla ba*ar ringer mig hela tiden så jag har blockerat...

Pendlar med tåg mellan Norrköping och Stockholm hyffsat ofta och det är tyvärr bara Telia som gäller om man vill kunna jobba på tåget.
Provar titt som tätt andra operatörer men upplever fler och längre avbrott då man testar.
Dock är Telia löjligt dyrt ... med både 3 och Telenor så skulle ett obegränsat abb + 3 extra simkort kosta hälften. Men kan jag inte jobba så faller de ju bort.

Dock ska man ALDRIG tacka ja till ett enda "erbjudande" via telefonförsäljning eller via något hemsickat erbjudande per post.
Risken att något kommer att strula är nästan 100%.

• Gilla
ollgla
  • Laddar…
Davidbagare
RoTe RoTe skrev:
Precis jag har en försäkring hos trygg hansa och deras jävla ba*ar ringer mig hela tiden så jag har blockerat...
Ja en bazar är en bra liknelse för verksamheten!

Eller menar du att du har varit kund så länge att basarna ringer dig?

(🤪)

Läser här som på många andra ställen "Telia ringde"
Jag har haft Telia i 33 år, de har aldrig ringt mig, men det har ringt massa försäljare genom åren som påstått sig ringa för Telia, vara dess ombud och liknande.
Tele säljarna har koll på vad du har, de vet när din bindningstid håller på att gå ut.

• Gilla
Jansson69 och 10 till
  • Laddar…
Detta är ännu ett exempel på varför telefonförsäljning är skit. Personligen brukar jag acceptera allt och skriftligen säga upp der dagen efter. Mer jobb för dem så.

• Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.